LEONARD PELTIER DIE REEDS 37 JAAR IN DE GEVANGENIS ZIT
WACHT NOG STEEDS OP GERECHTIGHEID!
Bron: Jason Coppola : http://www.aljazeera.com/humanrights/2013/04/201341584134250902.html?goback=%2Egde_77265_member_233672120
Op de verjaardag van de veroordeling van de Native
Amerikaanse activist Leonard Peltier
wordt er een nieuwe poging ondernomen om er bij President Obama op aan te
dringen clementie te verlenen aan de man die door Amnesty International erkend
werd als een politieke gevangene in de US.
Wij
moeten de wereld niet langer van zijn onschuld overtuigen , zei Peltiers advocaat John
Privitera tegen Al Jazeera op een persconferentie die in december ll.
gehouden werd in New York City.
Je
moet enkel maar de gerechtelijke
geschiedenis van zijn veroordeling en opsluiting lezen om de gerechtelijke
dwaling te zien.
De gerechtelijke geschiedenis van de Peltier
zaak is doorspekt met racisme, valse bewijsstukken, afgedwongen getuigenissen,
controverse en meineed.
Het is een vlek op het rechtssysteem van de
Verenigde Staten van Amerika .
Reign
of Terror
In het midden van de jaren 1970 was er een
periode dat de hoogste per capita moord cijfers in het land zag. De meeste
moorden werden niet opgelost. Er werden er slechts enkele onderzocht.
Richard
Dick Wilson, voorzitter van de tribale raad werd
verkozen in 1972.
Wilson , een corrupte beheerder die tribale
fondsen afvoerde naar zijn eigen zak terwijl de jobs naar zijn bondgenoten gingen,
keerde zich tegen de traditionele mensen in Pine Ridge; zij die meer waarde
hechten aan hun inheemse cultuur, taal , dan aan de geamerikaniseerde westerse
waardesystemen.
Wilson die een enthousiaste voorstander was van:
Native land overmaken aan
mijnindustries, organiseerde een private militie die hij de Guardians of the Oglala Nation (GOONS)
noemde om zijn politieke tegenstanders te intimideren.
In die tijd groeide de American Indian Movement (AIM) doorheen het land fors aan. Zij
kwamen op voor Native Amerikaanse
rechten, waaronder het respecteren van de verdragen die aangegaan werden door
de US regering met de Lakota Natie.
Op 27 februari 1973 bezetten 200 leden van het
AIM en hun Oglala Lakota supporters het stadje Wounded Knee, de site van het bloedbad in 1890 waar de 7de
cavalerie driehonderd ongewapende indianen, meestal vrouwen en kinderen
afgeslacht hadden.
Het AIM
protesteerde tegen de onrechtvaardigheden en condities op het reservaat en wou
zo de aandacht trekken op de verdragen die door de US regering verbroken
werden.
De bezetters van Wounded Knee kwamen tegenover het machtsvertoon door het FBI, US Marshals en Tribale
politie te staan. Militaire APCs (Armoured
Personnel Carriers) donderden over de reservaat wegen, en de bezetting eindigde
na een 71 dagen durende impasse die 2 doden achterliet.
Frank
Clearwater en Buddy
Lamont, gedood door geweervuur.
De periode die volgde op de bezetting werd
door diegenen die het aan de lijve ondervonden gekenmerkt als The Reign of Terror (Het schrikbewind)
Dick Wilsons GOONs begonnen een gewelddadige
campagne tegen iedereen waarvan ze nog maar dachten dat hij of zij een AIM
supporter of een traditionele Oglala Lakota was. Hele buurten werden beschoten,
huizen werden afgebrand en ten minste 60 AIM leden of hun supporters werden
vermoord teruggevonden in het reservaat.
De traditionele Indianen op het reservaat
riepen de hulp van AIM in om hen te beschermen tegen Wilsons bende.
Leonard Peltier was een van hen die naar Pine
Ridge kwam om de gemeenschap te beschermen tegen de golf van geweld die hen
overspoelde.
Oglala Tribal Vice President Tom Poor Bear vertelde Al Jazeera :
Onze
mensen leefden onder terreur. Het FBI kwam naar het land van de Oglalas en
schonk wapens en kogels aan Indianen om andere Indianen te doden.
Poor Bear die sinds 1972 bij het AIM is ,was
nog onlangs in New York City om zijn steun te geven aan de vrijlating van
Peltier.
Tijdens
het schrikbewind hebben velen van ons, zoals Leonard kampen opgetrokken om onze
ouderen, onze kinderen en onze geestelijken te beschermen .
Leonard
Peltier droeg de verantwoordelijkheid van onze voorouders, aldus Poor Bear.
Het was in deze sfeer dat op 26 juni 1975 twee FBI agenten die undercover
waren binnenreden in het private eigendom van Jumping Bull , waar AIM leden hun
kamp hadden opgeslagen.
Vlak daarna brak er een schietpartij los
waarbij vrouwen en kinderen in paniek vanonder het kruisvuur probeerden weg te
komen. Hierbij werden de
FBI Special Agents Jack Cooler en Ronald Williams
gedood.
Bijna onmiddellijk was het kamp omsingeld en
onder een hagel van kogels probeerden mensen te vluchten.
De dood van de Native Amerikaanse Joe Stuntz die door het hoofd werd
geschoten door een sluipschutter moet nog steeds worden onderzocht!
Na een van de grootste mensenjachten in de
geschiedenis van het FBI werd Leonard Peltier, die op die dag aanwezig was in
het kamp ,gearresteerd in februari 1976 in Canada en beschuldigd van de moord
op de 2 agenten.
Dino
Butler en Rober
Robideau, die gearresteerd werden in de US, werden ook aangeklaagd voor de
moorden. Maar beiden werden vrijgesproken door de
federale jury in Cedar Rapids, Iowa op grond van zelfverdediging.
De jury besliste dat,indien zij aanwezig waren
bij de zowat 30 personen die betrokken waren bij de schietpartij en zij de
agenten hadden doodgeschoten dat ,gezien de sfeer van angst en geweld die in de tijd in de gemeenschap
heerste , hun daden gerechtvaardigd waren.
Maar de FBI was vastbesloten om iemand te
laten bloeden voor de dood van hun agenten en richtten zich nu op Peltier.
Peltier werd door Canada uitgeleverd aan de
USA op basis van een affidavit ondertekend door Myrtle Poor Bear
,een jonge Native Amerikaanse vrouw die verklaard had dat zij Peltier vriendin
was en getuige is geweest van de moorden.
Myrtle Poor Bear, waarvan bekend was dat zij
mentaal onstabiel was trok haar getuigenis later in. Zij gaf toe dat zij
Leonard nog nooit ontmoet had maar dat ze bedreigd werd door het FBI om deze
getuigenis te onderteken.
Het hof dat Peltiers zaak behandelde verwierp
haar getuigenis tegen het wangedrag van het FBI op grond van haar
onbekwaamheid.
Het hof verbood Peltier om zelfverdediging te
pleiten.
Bangmakerij
tactieken.
Tijdens het Peltier proces trilden de
radiogolven door media verslagen die mensen bang maakten met dreigende
terroristen aanvallen en kidnappings die zouden uitgevoerd worden door AIM
groepen. Jury leden werden naar en van het gerechtsgebouw begeleid door SWAT
teams in bussen met zwartgemaakte ramen.
Deze angstpsychose kwam de openbare aanklager goed van pas.
Ondanks men er niet in slaagde om ook maar één
getuige tegen Peltier aan te brengen, haalde de aanklager op 19 april 1977 zijn
slag thuis.
De geheel blanke jury in Fargo, Noord Dakota
veroordeelde Leonard Peltier tot tweemaal levenslange gevangenisstraf.
Jaren later kwam tijdens een Freedom of Information Act - rechtsgeding
een ballistisch verslag op de proppen waarin duidelijk en onweerlegbaar stond
dat het wapen dat de aanklager tijdens het proces toeschreef aan Peltier niet
overeenkwam met de kogelhulzen die ter plaatse gevonden werden.
Dit verslag werd tijdens het proces achtergehouden.
Maar toch heeft het 8th Circuit beroepshof het
vonnis niet ongedaan gemaakt ondanks US aanklager Lynn Crooks toegegeven had
dat : niemand met zekerheid wist wie de fatale schoten gelost had.
Dorothy
Ninham,van de Oneida nation zei dat :
het hof, bij gebrek aan bewijzen Peltier er
op wees dat hij eigenlijk niet werd in de gevangenis zat voor de moord maar
voor Aiding and abetting
(medeplichtigheid); een misdaad waarvoor hij niet uitgeleverd , aangeklaagd of
veroordeelt werd."
De
Geest van Crazy Horse
De details van de Peltier zaak en het belang
van zijn historische context werden het best beschreven in het book In the Spirit
of Crazy Horse, the Leonard Peltier Story door Peter Mathhiessen. Ook in de
documentaire van Robert Redford : Incident at Oglala.
Deze context kan niet duidelijker zijn voor Dorothy Ninham die Al Jazeera vertelde:
Dit
gaat niet over een dag in Pine Ridge en het gaat niet over twee FBI agenten die
vermoord zijn. Dit gaat over veel meer en gaat meer dan honderd jaar terug
sinds wij in strijd waren met de regering.
Zij
houden Leonard vast voor twee mensen, maar wat met de 60 moorden die gepleegd
werden in dat reservaat tijdens het schrikbewind? Wie werd daar voor
aangehouden en in de gevangenis gestopt? Wie werd er zelfs verantwoordelijk
gesteld voor die moorden? Waarom zijn er geen ballistische testen uitgevoerd om
te weten wie Joe Stuntz vermoord
heeft? Wat met de agenten die in Wounded Knee in de kerk vuurden en Frank Clearwater gedood hebben?
Het is
gewoon onvoorstelbaar hoeveel onrechtvaardigheden er zijn gebeurt met Leonard.
Ik ken Leonard ,Ik weet hoe hij is als mens, ik heb met hem gewerkt .Ik weet
dat hij niet in staat is tot moorden.
Wij
willen mensen van alle rassen hierbij betrekken. Wij willen de mensen eraan
herinneren dat zolang Leonard niet vrij is dat niemand van ons vrij kan zijn.
Ik begrijp niet hoe de Verenigde staten met deze zwarte vlek schaamteloos kan
praten over mensenrechten in andere landen terwijl ze hun eigen kwesties nog niet
kunnen aanpakken.
Van Turtle Mountain Indian Reservation, dan in
een Indiaanse kostschool als kind, Peltier die Anishinabe en Lakota is ,werd door iedereen die hem kent
beschouwt als een gewone jongen met een sterk verlangen om zijn volk te helpen,
van opkomen voor Treaty rechten tot autos opknappen.
Peltier, het symbool is sinds zijn
veroordeling uitgegroeid en wordt regelmatig vergeleken met grote leiders zoals
Crazy Horse en Sitting Bull, twee legendarische Lakota leiders wiens levens nog
steeds inspireren.
Het
idee
Volgens Lenny
Foster ,Peltiers spirituele raadgever vertegenwoordigd het idee Peltier de
inheemse strijd en verzet van de inheemse volkeren van over de wereld.
Hij zit
opgesloten en zo voelen wij ons ook. Zo lang hij een politieke gevangene is,
voelen wij inheemse volkeren ons ook zo.
Onze
treaty rechten en onze soevereine rechten en onze vrijheid van geloof worden
niet erkend. Ik denk dat Leonard Peltier dat alles vertegenwoordigd. Hij is een
symbool van dit alles. En daarom wil men hem straffen.
Foster , Dine/Navajo ,is een spirituele
raadgever voor Native Amerikaanse veroordeelden in staats en federale
gevangenissen.
Hij was een sterke voorvechter van
traditionele ceremonies voor de meer dan 2000 Native Amerikaanse gevangenen waarmee
hij in contact kwam tijdens zijn bezoeken om zweethut en pijp ceremonieën te
leiden.
Ik
begon Leonard Peltier te bezoeken in de Leavenworth gevangenis en volgde hem
naar Lewisburg, Pennsylvania zei Foster .
Ik ken
hem als een eerwaarde oudere en een spiritueel persoon. Hij is niet een of
andere gangster of bendelid. Dat is wat men ons wil doen geloven.
In het schijnbaar negeren van de American Indian Freedom Religion Act
die getekend werd door President Jimmy
Carter in 1978, een act die de rechten van Indianen om hun geloof te
belijden waarborgde, zelfs in de gevangenissen, zijn de bezoeken van Foster aan
Leonard sinds zijn overplaatsing naar Coleman in Florida (2011) niet meer
toegestaan.

De
reden?
Omdat Foster een vriend van Peltier is.
Ik
heb de kwestie besproken met de aalmoezenier zei
Foster.
Wanneer een priester, dominee of rabbijn 30 jaar lang een gevangene bezoekt en
bijstaat is het dan niet normaal dat er een vriendschappelijke relatie zou
ontstaan?
Maar de
aalmoezenier hield de lippen stijf opeen. Als je er even op nadenkt dan weet je
dat het US gevangenissysteem ontworpen is om je geest, je wil, jezelf te breken
tot je het opgeeft.
Zij
hebben 37 jaar lang geprobeerd om Leoanrds geest te breken, maar het is hen
niet gelukt
Maar het opsluiten van Leonard Peltier was voor de US regering nog
niet genoeg.
Hij werd herhaaldelijk afgeranseld en in
eenzame opsluiting gehouden.
Hij heeft ook suikerziekte,hoge bloeddruk, hij
heeft een hartaanval gehad en zijn advocaten zeggen dat hij niet de voldoende
medicatie krijgt.
Voorbeeld
van recht?
Als de Verenigde staten zichzelf als
wereldleider voor mensenrechten opwerpt kan de vrijheid voor Leonard niet van
de tafel geveegd worden, zegt Peter
Grant, een der advocaten van Leonard.
Ik wil dat men zich realiseert dat er
miljoenen mensen over de hele wereld
zich bewust zijn van de onrechtvaardigheid in de zaak Peltier.
Iedereen
, iedere diplomaat, iedere wereldleider weet dat dit een smet werpt op de
bevoegdheid van de president om over mensenrechten te spreken. Het tast zijn
geloofwaardigheid aan. Wij moeten opnieuw de aandacht vestigen op het onrecht
dat Leonard wordt aangedaan.
Niet
enkel mensen uit de US, mensen van dit continent, mensen uit Indian Country maar
ook mensenrechten organisaties van over de hele wereld moeten druk uitoefenen
op deze president omdat hij niet geloofwaardig is zolang hij de smet niet
eigenhandig reinigt.
Op de New York persconferentie deed Privitera
een beroep op President Obama.
Mr.De
President,
Wij
beroepen ons rechtsreeks op u.
Als
juridisch wetenschapper weet je dat artikel 2, sectie 2 van onze grondwet een
der steunpilaren is van ons rechtssysteem. Het is
een verantwoordelijkheid ontstaan door de uitvoering.
Het
omvat de macht om recht en genade
te verlenen, en om wijs te handelen.
Dit is
een historische kans, Mr de President om uw legaat met bezieling en wijsheid te
doordringen.
Het
enige dat wij u vragen is om Leonard Peltiers straf te verminderen.
U hebt
de macht om dit te doen na 37 jaar gevangenis, en wij vragen u: doe het nu!
Het is
tijd dat Leonard terug naar huis gaat, terug naar zijn gemeenschap om te werken
en te sterven op Turtle Mountain.
Peltier, die zelf meermaals genomineerd werd
voor de Nobel prijs voor de vrede moet hopen dat de Nobel prijs winnaar Barack
Obama luistert.
De hoogdringendheid benadrukkend ging Privitera
verder :
Mr. De
President, deze zaak schreeuwt om genade. Het is tijd om uw macht en wijsheid
te tonen en wij vragen u vandaag wees barmhartig. Wees wijs. Gebruik uw macht.
Breng
Leonard Peltier thuis !
Nota van
NAIS
Het
dossier Leonard Peltier (in het Nederlands) is nog steeds bij ons te
verkrijgen.
De films
:Incident at Oglala, Warrior, The Life of Leonard Peltier e.a. worden getoond
aan de Leonard Peltier Awareness Table waarmee we zoveel mogelijk rondtrekken
in Vlaanderen en omstreken.
BRENG LEONARD
PELTIER THUIS
NAIS trekt
rond in Vlaanderen en omstreken met een Leonard Peltier Awareness table.
Wij brengen
info, films en updates van de zaak Peltier en roepen op tot actie.
Wij verkopen
Native American style objecten.
De opbrengst
van de verkoop gaat integraal naar het LPDOC voor de juridische bijstand van
Leonard Peltier.
Hoe kan
u ons helpen ?
Wanneer er in
uw buurt, vereniging, club , stad of dorp evenementen/Festivals worden
georganiseerd waar NAIS met de stand aanwezig kan zijn, geef ons dan a.u.b. een
seintje!
|