Hoe muziek de wereld openbrak, hoe de Beatles
het Kremlin deden daveren en over de muziek van Buffy Sainte Marie.
Door Brenda Norrell
Censored News
http://www.bsnorrell.blogspot.com
Searching
for Sugar Man en How
de Beatles Rocked the Kremlin
twee documentaires die genomineerd werden voor de Oscar voor de beste
documentaire vertellen eigenlijk hetzelfde verhaal.
Beide films vertellen hoe muziek, de verboden
en gecensureerde muziek, levens hebben veranderd, hoop gaven, generaties in
beweging brachten en sociale verandering brachten naar twee landen, Zuid Afrika
en de Sovjet Unie.
Terwijl muziek het verlangen naar vrijheid en
bevrijding aanwakkerde in Zuid Afrika en de Sovjet Unie, maakte President
Lyndon Johnson in de USA de Cree zangeres Buffy
Sainte Marie, die de stem was van het Indiaanse verzet het werken bijna onmogelijk.
Searching
for Sugar Man
Sixto
Diaz Rodriguez wist niet dat hij in Zuid Afrika
populairder was dan Elvis en de Rolling Stones.
Terwijl in Zuid Afrika de strijd tegen de
apartheid woedde bracht Sugar Mans muziek hoop op een open, onbegrensd leven
voorbij de grenzen. Rodriguez muziek gaf de boodschap om te
vechten tegen de gevestigde orde.
Searching for Sugar Man verteld zijn
verhaal, verteld over zijn kalme zekerheid en de magie en mysterie van zijn
leven en dichterlijke klanken.
Terwijl de kracht van zijn muziek en stem niet
erkend werden in de US bracht hij zijn leven door met hard werken. Hij leefde zijn eenvoudige leven in Detroit.
Hij koos ervoor om samen met de mensen van de
straat te leven , te werken en te zingen, de mensen die het harde en vuile werk
deden dat niemand anders wou doen.
Zij die werkten in de bewegingen, zij die
werkten met de arme arbeidersklasse wisten wel wie Sugar Man was.
Sugar Mans geluid is diep en raakt de ziel,
verruimd de geest. Sugar Man heeft voor dat geluid de prijs
moeten betalen.
How the
Beatles Rocked the Kremlin
Deze documentaire verteld ons hoe de beatles
een einde brachten aan de koude oorlog met muziek dat krachtiger was dan de bedreiging
van de US raketten.
De verboden muziek van de Beatles werd handgemaakt
op flexibele platen in obscure ondergrondse kelders waarbij ze bootleg tapes gebruikten.
De platen werden gemaakt van scheefgeslagen
x-rays . Ondertussen werden Beatles fans gestalkt door bendes die hun haar afscheerden
en reizigers werden gefouilleerd voor de muziek.
Maar toch verspreidde het Beatles -virus
zich...
Alhoewel de muziek van de Beatles verboden was
kon men niet beletten dat het gehoord kon worden op Radio Luxemburg . De muziek brak door het ijzeren gordijn.
De beweging was zo krachtig dat de Sovjet Unie
een propaganda film lanceerde om de impact van hun muziek tegen te gaan.
Speciale militie- operaties trachten mensen
die Beatles platen kochten of verkochten op te pakken.
Maar toch verspreiden bandrecorders de muziek.
Diegenen die hun haar lieten groeien zoals hun
idolen werden gearresteerd en hun haren werden afgeknipt.
Maar het resultaat van het geweld dat gebruikt
werd om de muziek te verbieden was olie op het vuur van de beweging.
De Beatles waren het symbool van vrijheid en
de Beatles brachten meer dan Gorbachev verandering in de Sovjet Unie teweeg.
De Beatles werden voor de jonge russen een
symbool van vrijheid, van hoop.
Het was een stille , sacrale revolutie, en het
speelde zich af in hun harten.
Russische bands met veel haar en lelijke
T-Shirts sprongen op het podium en brachten Beatle songs. Dikwijls moest de keuze gemaakt worden tussen
een maaltijd of een foto van de Beatles, gewone vesten werden met eenvoudig
knipwerk veranderd in Beatle -vesten
Het was een klein venster dat uitkeek op het
westen.
Het verval van het systeem begon in de harten
en geesten van de jonge mensen. Het drong nu door dat er een ander leven was,
een leven van vrijheid.. ergens.
Het communistische rijk stortte in.
De muziek ondermijnde het systeem, en was dus
gevaarlijk.
Het onderdrukte verlangen veranderde een hele
generatie. Het was de muziek van de Beatles.
Dit is het verhaal van hoe de Beatles het
Kremlin deed daveren.
Buffy
Sainte Marie op de zwarte lijst in de vrije wereld.
Ondertussen werd in wat toen de vrije wereld
genoemd werd ,de Cree zangeres Buffy
Sainte Marie op de zwarte lijst gezet en verstoten uit de muziek wereld.
Buffy weigerde om als een Indiaanse prinses
van het Pocahontas type gelabeld te worden. Daarom kwam ze op de zwarte lijst in de US en
hele schipladingen met platen verdwenen gewoon van de aardbol.
Buffy zong over de uranium mijnen in de Black
Hills, de systematische genocide van de Indianen in de kostscholen, en de
leugens van koolmijn corporaties en over land stelende politiekers.
Later ontdekte ze hoe President Lyndon Johnson
censuur en druk uitgeoefend heeft op de radiostations tijdens het Vietnam
tijdperk, vooral haar Universal
Soldier tijdens de anti -oorlog beweging was van de duivel.
10 jaar
later kwam ik erachter dat de radiostations brieven van Lyndon Johnson,
geschreven op het officiële briefpapier van het Witte Huis ontvangen hebben.
Daarin werden zij geprezen omdat zij mijn muziek hadden verworpen., aldus Buffy Sainte Marie.
Op een concert in het Diné college van de
Navajo Natie droeg Buffy Bury My Heart
at Wounded Knee op aan Leonard
Peltier.
De tekst verteld het verhaal van de
Amerikaanse Indianen die slachtoffer werden van de robber barons die gedreven
werden uit hebzucht voor olie, goud en waardevolle metalen. Terwijl ze de media
en politiekers manipuleerden voegden zij er in de twintigste eeuw nog eens
uranium aan toe.
In het lied zingt Buffy over een senator in
Indian country, een lieveling van de energie maatschappijen en over infiltranten,
leugenaars, federale marshalls en FBI.
Buffy zingt haar veiligheidsregel: Dont stand between the reservation and
the corporate bank. They send in federal tanks....
Buffys muziek overleefde van Alcatraz tot
Wounded Knee, het was en is nog steeds het geluid van het Indiaanse verzet.
Nota:
Het interview met Buffy Sainte Marie is
afgenomen en neergeschreven door Brenda Norrell en werd zeven jaar lang
gecensureerd toen ze staff writer was bij Indian Countyry Today.
Toen het uiteindelijk wel gepubliceerd werd
was het deel over de uranium ontwikkeling nog steeds gecensureerd.
Nadat zij meerdere malen gecensureerd werd en
uiteindelijk afgevoerd in 2006, plaatste Norrell Buffys interview op haar
eigen Censored News.
|