BITTERSWEET OCTOBER : VECHTEN TEGEN INDIAANSE STEREOTYPEN
Bron: Care2
Door: Mike Roberts, President of the First Nations
Development Institute
Wanneer oktober zijn intrede doet spelen er steeds twee
citaten door mijn hoofd. Het eerste is van Thomas Merton: October is een mooie
en gevaarlijke tijd in Amerika.
De tweede en misschien wel het meest geschikte is van Carol
Bishop Hipps:Bittersweet October. Voor mij is de definitie van oktober bitterzoet- prettig
maar met een droef tintje.
Wanneer je leeft in Alaska dan is de koele lucht die de
herfst en oktober brengt een welgekomen verademing na de hete zomer. Maar oktober brengt ons ook Columbus Day en brengt ons recht
naar november, de Indian Heritage maand en Thanksgiving.
Als een Alaska native (Tlingit) en hoofd van een Native
Amerikaanse non-profit organisatie klop ik ieder jaar in oktober en november
aan de deur van de directie en leraren van de school van mijn dochters voor mijn jaarlijks praatje over
Indianen.
Dit geeft me de gelegenheid om met de klasgenootjes van mijn
dochters te praten .Voor mijn dochters is dit een belangrijk feit zodat zij zich fier
kunnen voelen over hun erfdeel.
Helaas, moet ik ieder jaar opnieuw beginnen met het hoofd en
de leraren van de school teonderwijzen over Indianen, mythes te ontmaskeren
en vechten tegen de stereotypen die zij nog steeds in hun klassen uitdragen.
Ieder jaar opnieuw moeten de onderwijzers "onderwezen" worden in het feit dat Columbus niet de ontdekker van Amerika was en dat
de pelgrims de Indianen niet gevoed hebben op Thanksgiving.
Steeds opnieuw moet ik de leraren vragen om de karikaturen
van Indianen van hun prikbord te halen.
Steeds opnieuw moet ik de leraren erop wijzen dat de boeken
in hun schoolbibliotheek, die geschreven werden door niet-Indianen rond de
jaren 50 veel kwaad doen aan het beeld van de Indianen.
Ook moet ik steeds proberen om hen te doen begrijpen dat
hoofdtooien met kalkoen veren en teepees fout zijn op vererlei vlakken
vooral omdat die voorwerpen helemaal niets te maken hadden met de Indianen die de pelgrims ontmoet
hebben. Ik moet hen stoppen om theorieën zoals de Land-Bridge
theory te onderwijzen als feiten. Theorieën en veronderstellingen gebaseerd om beperkte
informatie of kennis zijn louter giswerk.
First Nations Development Insititute spendeert een groot
deel van tijd en energie aan het vormen van cultureel bekwame leiders.
Ik en de meeste Indiaanse ouders steken een even groot deel
tijd en energie in de culturele
opvoeding van onze kinderen thuis. Wij sturen onze kinderen naar school in de hoop dat zij de
culturele indoctrinatie zullen overleven. En daar waar wij minder angst voelen dan onze grootouders
toen hun kinderen werden weggevoerd naar de gruwel van de kostscholen is onze
angst voor hun eigenwaarde en zelf beeld even groot.
Nvdr: Het boek RETHINKING COLUMBUS is een aanrader. Te
verkrijgen bij www.Amazon.com
|