Mz 250 restauratie
pruttelen zal hij
Inhoud blog
  • Wat een smurrie
  • waar een mens van droomt
  • Ik ben het spuugzat
  • De veestapel van Dallas
  • Af en toe een reutel en een puf
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    11-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na 5 komt 10 (in de wereld van RX als we 7 overslaan)
    Vandaag moet er eigenlijk maar 1 ding gebeuren...schilderen en nog is schilderen... Alle gedemonteerde onderdelen krijgen een laag RX10 vandaag, zelfs het deksel van de luchtfilter ontbreekt niet. Op het einde van de dag kan ik een eerste glimps opvangen van het uiteindelijke resultaat. It looks tough! B-) 
    Als het weer nu een beetje meezit dan kan de verf uitharden en kunnen we zondag terug beginnen monteren. De bak Stella is, ondanks de afwezigheid van de heer CC, alvast droog.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    11-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuck (nee, dit is geen schrijffout)
    Vandaag is weer een dag met een beperkte arbeidstijd. Ik kan mijn werk van gisteren bewonderen en demonteer de Mz tot bijna het naakte frame zodat ik het kan opschuren en morgen mee in de RX10 kan zitten. Ondertussen in Oostenrijk, beginnen de kinderen des huizes, in navolging van de heer CC, zelf met een vergelijkend warenonderzoek. In plaats van de lokale bieren (daar zijn ze immers nog te jong voor) "storten" ze zich op de wereld van de crash test dummies. De voornaamste conclusie is dat mensen wél in het gips moeten.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    09-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderen en het eerste wow effect
    Vandaag ben ik al vroeg op post.(niet van mijn gewoonte) Er zijn toch nog wat kleinigheden die gedemonteerd en geschuurd moeten worden alvorens ik kan beginnen met de RX. Ik wil alles wat ik maar kan demonteren en schuren ineens meepakken zodat "af" ook werkelijk "af is.
    Ondertussen poog ik mijn medewerking te verlenen aan een handeltje in tv's maar de transporteur heeft daar een andere mening over. Vele van de kleine details en onderdelen kosten behoorlijk wat tijd en het is laat in de middag alvorens ik de borstel boven haal. Ondanks dat de RX5 nog niet droog en niet de afwerklaag is ben ik toch al blij met het resultaat. Ik ben, net als de bak Stella, goed opgeschoten.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    09-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet veel, maar toch
    Vandaag is de tijd om te werken beperkt. Ik schuur het achterwiel en mijn co-piloot mag de velg weer polijsten. Tussendoor even bellen naar Oostenrijk om wat praktische en/of technische vragen te stellen. Vreemd genoeg krijg ik de heer CC bijna altijd meteen aan de lijn die, zo blijkt na een paar telefoontjes, op een terrasje een vergelijkend warenonderzoek van de Oostenrijkse bieren aan het "carven" is. 
    Morgen gewoon wat details schuren en dan kan ik RX5 aanbrengen. Het ziet er naar uit dat we het eerste deel van de planning halen.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    07-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schuren, schuren en nog is schuren
    De eerste sleuteldag, gisteren, heeft een boost gegeven. Vandaag demonteren en schuren we er vol goede moed op los nadat uiteraard de voorraad Stella aangevuld is. Min of meer maak ik zelfs een planning op voor deze week. Morgen zal ik niet veel kunnen doen maar als ik vandaag goed doorwerk kan ik woensdag de onderdelen in RX5 zetten. Tegen het eind van de de dag is de MZ alweer behoorlijk ontmanteld.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    07-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    06-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We're back!!!
    Na een redelijk lange winterstop vinden we het tijd om opnieuw aan de slag te gaan. De ontluikende lente zal daar niet vreemd aan zijn. Graag zou ik de MZ klaar hebben tegen de paasvakantie (11/04). De heer CC is zijn Oostenrijks/Duits/ski-kunst aan het bijspijkeren maar ik wil van de extra tijd die een week (semi)vakantie met zich meebrengt gebruik maken om de MZ verder te verfraaien. CC was daar aan het begin van de winter nog mee gestart en het ontbreekt me de moed om meteen met de kickstarter in de weer te gaan. Als ik het schuur en schilderwerk deze week gedaan krijg dan resten nog de kickstarter en een stabiele ontsteking.
    Vandaag slaag ik er alvast in om het voorwiel te schuren, de uitlaat te demonteren en de voorvork te schuren. Mijn toekomstige co-piloot mag de velg polijsten.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    06-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    13-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zal nog even duren
    We zijn terug met twee om aan de slag te gaan. Ik besluit om de kickstarter onder handen te nemen en stel vast dat de tandwielen het beste wel hebben gehad. Ondertussen is CC, nadat hij mij in eerste instantie ongerust had gemaakt met handschoenen die ik liever niet zie afkomen,  in onze professionele spuitcabine de onderdelen in RX aan 't zetten. Helaas is dit de laatste dag die ik dit jaar kan sleutelen. Somewhere I hear work and Santa calling. 








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-11-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    06-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bokken
    Met een nieuwe bougie hoop ik de MZ stabiel te laten draaien. Het zouden de laatste loodjes moeten zijn teneinde met de MZ te kunnen gaan toeren. Helaas denkt de MZ er lichtelijk anders over. Nieuwe elektrische problemen steken de kop op, het aantal zekeringen stijgt recht evenredig met het aantal Stella's en ook de kickstarter doet bokkig. Een Stella drinken bij elke keer dat hij doortrapt of terug stampt zou té veel van het goede zijn. Er zal terug gesleuteld moeten worden al zal dat werk even moeten wachten want ik heb Rx gekocht en reeds een prachtige schildersstelling gebouwd.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-11-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch een schoon ding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer CC is op verlof en zonder werke(drinke)broer is het maar stillekes. Een beetje oppoetsen en nog is een testrit is alles wat er aan activiteit te beleven valt vandaag. Hij ziet er wel mooi uit zo. Stabiel draaien doet hij toch niet helemaal. Deze week maar is een nieuwe bougie gaan halen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-10-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    18-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ah, ge grijnst gij!!!!
    Vandaag hoop ik het stuur af gemonteerd te krijgen en tevens de gas-en oliekabel terug aan te sluiten. Als de Mz dan stabiel draait resten nog enkel de remmen en het verfraaien van de Mz.  Nog voor we begonnen zijn is er vandaag onverwacht een restauratieproject bij gekomen met als gevolg dat ik meer dan waarschijlijk  de voorrem alleen zal mogen reviseren. De blessures die CC daarbij opgelopen heeft weerhouden hem er niet van om lustig mee te sleutelen. Het werk vlot goed en na het plaatsen van de nieuwe benzinekraan en wat geprutst met de gashendel vullen we de tank en proberen we hem terug te starten. Onvoorstelbaar vlot laat de Mz zijn gepruttel horen en hij reageert bovendien goed op het spelen met het gas. Na enkele minuten valt hij echter stil en wil niet direct terug aan de praat. Ook nieuwe benzinekranen hebben een on/off functie zo blijkt... :-S 
    Als we hem terug aan de praat hebben klinkt de MZ té uitnodigend,zodat ik,ondanks het gebrek aan een voorrem en een nauwelijks werkende achterrem, er toch even mee blokje om moet rijden...We have liftoff!!!!
    Ik vrees morgen naar de dokter te moeten om de grijns van mijn gezicht te krijgen...
















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-10-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toys for boys.
    Ondanks de lichte teleurstelling van vorige zondag hebben we deze week vooral onthouden dat de MZ stabiel draaide en ben ik gisteren onderdelen gaan halen voor de MZ. Vol trots bekijken CC en ik de doos met onderdelen, Sinterklaas was vroeg dit jaar )) Heel veel tijd heb ik niet vandaag maar toch gaan we aan de slag en demonteren we het stuur en  het instrumentenpaneel. Het stuur wordt grondig gepoetst en we kunnen enkele nieuwe spullen reeds monteren. (Let vooral op de stijlvolle pleister die door naar olie ruikende mensen wordt gebruikt om verwondingen te behandelen)






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    17-10-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    10-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Is de luchtfilter zijn fout...
    Vandaag beginnen we vol goede moed. Het id is om de carburator terug te monteren waarna we kunnen zien of de Mz stabiel wil draaien.
    Als dat allemaal een beetje zou willen meezitten kunnen we de luchtfilter terug monteren en aan de remmen beginnen wat er toe zou moeten lijden dat ik op het einde van de dag een shopping lijstje kan samen stellen en we de volgende keer aan het bollen zijn...Mannen maken plannen...
    De carburator is snel gemonteerd en we slagen er in ,ondanks de "custom" gaskabel, om  de Mz te starten en  stabiel te laten draaien. ) Alreit!!! We monteren de luchtfilter terug en zijn benieuwd naar hoe hij nu zal klinken... 
    Niks, nul,nada.. WTF?!
    We trappen de ziel en de Stella uit ons lijf maar hij wil niet meer pruttelen. Het is de derde keer ongeveer dat we de luchtfilter hebben gemonteerd en telkens heeft dat een nefaste invloed op de ontsteking, die is er namelijk niet meer... Contactpunten worden weer gereviseerd en afgesteld maar verder dan een zwak vonkske aan de contactpunten komen we niet. Hij draaide tot we de luchtfilter monteerden dus besluiten we die er maar weer af te halen en te zien of we mogelijk tijdens de montage ergens een draadje hebben geraakt. Niks te vinden helaas. De "anti-frustratie stella" is geboren.
    De "eureka erlebenis" komt als we de bougie tegen het chasis houden om te zien of we daar toevallig iets van een vonk krijgen. Vonken wel maar niet tussen de contactpunten, wel tussen de bougie en het chasis. Laten we die is vervangen.... Oef...
    Aangezien de Stella op is en "la cuisine du maison" meerdere sterren heeft hangen we de sleutels maar aan de haak...

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=s0MsHTEMoAM   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    10-10-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    03-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smoren en lekken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de rookpluim en het hoge toerental van de vorige keer proberen we ons nu toe te leggen op het stabiel laten draaien van de motor. Helaas lijkt de carburator nog te lekken en de gaskabel begeeft het. De gaskabel knippen we gewoon af zodat we toch wat gas kunnen geven. De motor draait wel wel maar het is duidelijk dat we de carburator beter toch nog is reviseren.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    03-10-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smoor in de straat !!!
    Deze dag gaat verder als gisteren, de motor draait enkele seconden en valt dan stil. Het ontstekingspunt veranderen lijkt het probleem niet echt te verhelpen. We besluiten de luchtfilter terug te monteren maar daardoor lijkt hij minder zin te hebben om te starten. Een wanhoopspoging met dampstart doet wonderen, op dampstart blijft hij draaien... Conclusie: hij krijgt geen brandstof. Luchtfilter opnieuw demonteren en carburator terug reviseren. Uit de benzinekraan komt behoorlijk wat vuil. Met het geloof dat het deze keer wel gaat lukken monteren we het geheel terug.
    Zelf even bijtanken alvorens we de ziel uit ons lijf trappen... De eerste keer is meteen de goede keer!!! De motor, die na onze ervaring van gisteren met de kont naar buiten staat, komt tot leven en vult de straat met een ontzettende rookpluim. Voldaan en met een grijns van oor tot oor laten we het ding zijn gang gaan tot de buurvrouw in kamerjas komt vragen of het nog lang gaat duren want de kinderen worden wakker....


    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=M_TU6Ejvvcg   
    http://www.youtube.com/watch?v=_5D1ptjgrTE   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    27-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    26-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rook in de garage !!!
    Deze dag starten we met het geloof dat we vandaag wat uitlaatdampen kunnen opsnuiven.
    We vermoeden dat de nog loshangende koplamp en verschillende niet goed geïsoleerde contacten de oorzaak van de kortsluiting zijn en verhelpen eerst dit probleem. De zekeringen houden het dit keer en er is zelfs een goede ontsteking aanwezig maar na enkele keren trappen wil de Mz toch niet starten.
    We halen de luchtfilter en de carburator er dus maar af en vervangen dan maar meteen de gas en choke kabel. Vol goede moed monteren we de carburator terug en proberen opnieuw...niets... maar toch een geluid dat aangeeft dat de Mz wel wil. Met het gebruik van "dampstart" krijgen we het ding enkele seconden aan de praat. Wat een overwinning!!!
    We slagen er in dit een paar keer te herhalen en vullen de garage met rook wat tot grote voldoening leidt. Even tijd om bij te tanken dus en de rook wat te laten optrekken. 
    Na dit intermezzo proberen we opnieuw maar hij doet het telkens maar een paar seconden. Misschien krijgen we hem met duwen wel weg maar helaas houden we dit, ondanks de lol, niet lang vol.
    We're goddamn close!!!!










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    26-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lamp gaat terug uit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na wat opzoek werk omtrent het afstellen van de ontsteking en de aanschaf van voldoende zekeringen proberen we opnieuw. Helaas krijg ik weer te maken met kortsluitingen en na wat moedeloos met de handen in de zakken te staan besluit ik er voor vandaag de brui aan te geven. 't wordt even tijd om mijn batterij op te laden en verse moed bijeen te rapen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    20-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    19-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'T zit in de kleine dingen (om de lamp te doen branden)
    Nu we vaststellen dat de tweede bak Stella ver gevorderd is maar de vooruitgang in elektriciteit/ontsteking niet, komt CC met het plan om alle "neuters" los te maken en die 1 voor 1 terug aan te sluiten teneinde zo de "revolterende" kring te ontdekken. Deze ingenieuze ingeving boekt al snel resultaat. De rectifier blijkt kort te liggen. Als we de rode en bruine draad die aan dit kleinood bevestigd zijn omdraaien lijkt het probleem verholpen wat er ons toe brengt om de aansluitingen aan de batterij nog is goed te bekijken. De oplossing blijkt daar te zitten maar ik wens hier het vijfde amendement in te roepen, kortom de lamp brand (net op tijd want de stella is bijna op.zie foto) maar helaas is er van ontsteking nog geen sprake.







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    12-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We hebben een plan ('t is wel een elektrisch)
    De dag beginnen we met het sorteren van de Meccano in speciaal gekochte dozen.
    Na het halen van wat zekeringen proberen we uit te vissen wat de kortsluiting veroorzaakt. Er zit schijnbaar niks anders op dan met het schema in de hand elke kring te gaan volgen en hopelijk zo het probleem te ontdekken. Laten we stellen dat dit een beetje een "droge" zaak is. 
    De bak Stella zal dit bevestigen want deze loopt sneller leeg dan de Batterij.
    We maken wel van de gelegenheid gebruik om al wat aansluitingen ed. te vernieuwen maar het eind van de dag kondigt zich aan in een gebrek aan zekeringen.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demonteren en proberen
    Deze dag beginnen we de donormotor te demonteren teneinde wat plaats vrij te maken en een overzicht te krijgen welke onderdelen we in combinatie met de meccano-doos allemaal hebben. Ons benzineprobleem is nog niet opgelost maar gelukkig is er de attente mevr. CC/KD
    die ons een bakske stella bezorgd en met gesmeerde kelen loopt alles nu eenmaal wat vlotter. We monteren de batterij in de Mz en hopen een poging te wagen met het starten, verder dan een gesprongen zekering komen we helaas niet wat er in resulteert dat aan het einde van de dag ons benzineverbruik hoger ligt dan dat van de MZ.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    04-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen
    De dag na de aankomst besteden we aan het shoppen. Blijkbaar zijn bijhuizen niet waar ze voor bedoeld zijn of zijn ze zelfs helemaal niet wat ze zijn of zijn ze niet wat we denken dat ze zijn maar een mens moet volharden want zonder blauw papier kan er niet begonnen worden volgens CC. Even langs de batterijshop zodat er alvast stroom aanwezig is en langs het tankstation om is proberen te starten, helaas vergeten we van ons zelf te voorzien van de nodige benzine.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2010, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Archief per week
  • 06/08-12/08 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 17/10-23/10 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs