Deze dag starten we met het geloof dat we vandaag wat uitlaatdampen kunnen opsnuiven. We vermoeden dat de nog loshangende koplamp en verschillende niet goed geïsoleerde contacten de oorzaak van de kortsluiting zijn en verhelpen eerst dit probleem. De zekeringen houden het dit keer en er is zelfs een goede ontsteking aanwezig maar na enkele keren trappen wil de Mz toch niet starten. We halen de luchtfilter en de carburator er dus maar af en vervangen dan maar meteen de gas en choke kabel. Vol goede moed monteren we de carburator terug en proberen opnieuw...niets... maar toch een geluid dat aangeeft dat de Mz wel wil. Met het gebruik van "dampstart" krijgen we het ding enkele seconden aan de praat. Wat een overwinning!!! We slagen er in dit een paar keer te herhalen en vullen de garage met rook wat tot grote voldoening leidt. Even tijd om bij te tanken dus en de rook wat te laten optrekken. Na dit intermezzo proberen we opnieuw maar hij doet het telkens maar een paar seconden. Misschien krijgen we hem met duwen wel weg maar helaas houden we dit, ondanks de lol, niet lang vol. We're goddamn close!!!!
Na wat opzoek werk omtrent het afstellen van de ontsteking en de aanschaf van voldoende zekeringen proberen we opnieuw. Helaas krijg ik weer te maken met kortsluitingen en na wat moedeloos met de handen in de zakken te staan besluit ik er voor vandaag de brui aan te geven. 't wordt even tijd om mijn batterij op te laden en verse moed bijeen te rapen.
'T zit in de kleine dingen (om de lamp te doen branden)
Nu we vaststellen dat de tweede bak Stella ver gevorderd is maar de vooruitgang in elektriciteit/ontsteking niet, komt CC met het plan om alle "neuters" los te maken en die 1 voor 1 terug aan te sluiten teneinde zo de "revolterende" kring te ontdekken. Deze ingenieuze ingeving boekt al snel resultaat. De rectifier blijkt kort te liggen. Als we de rode en bruine draad die aan dit kleinood bevestigd zijn omdraaien lijkt het probleem verholpen wat er ons toe brengt om de aansluitingen aan de batterij nog is goed te bekijken. De oplossing blijkt daar te zitten maar ik wens hier het vijfde amendement in te roepen, kortom de lamp brand (net op tijd want de stella is bijna op.zie foto) maar helaas is er van ontsteking nog geen sprake.
De dag beginnen we met het sorteren van de Meccano in speciaal gekochte dozen. Na het halen van wat zekeringen proberen we uit te vissen wat de kortsluiting veroorzaakt. Er zit schijnbaar niks anders op dan met het schema in de hand elke kring te gaan volgen en hopelijk zo het probleem te ontdekken. Laten we stellen dat dit een beetje een "droge" zaak is. De bak Stella zal dit bevestigen want deze loopt sneller leeg dan de Batterij. We maken wel van de gelegenheid gebruik om al wat aansluitingen ed. te vernieuwen maar het eind van de dag kondigt zich aan in een gebrek aan zekeringen.
Deze dag beginnen we de donormotor te demonteren teneinde wat plaats vrij te maken en een overzicht te krijgen welke onderdelen we in combinatie met de meccano-doos allemaal hebben. Ons benzineprobleem is nog niet opgelost maar gelukkig is er de attente mevr. CC/KD die ons een bakske stella bezorgd en met gesmeerde kelen loopt alles nu eenmaal wat vlotter. We monteren de batterij in de Mz en hopen een poging te wagen met het starten, verder dan een gesprongen zekering komen we helaas niet wat er in resulteert dat aan het einde van de dag ons benzineverbruik hoger ligt dan dat van de MZ.
De dag na de aankomst besteden we aan het shoppen. Blijkbaar zijn bijhuizen niet waar ze voor bedoeld zijn of zijn ze zelfs helemaal niet wat ze zijn of zijn ze niet wat we denken dat ze zijn maar een mens moet volharden want zonder blauw papier kan er niet begonnen worden volgens CC. Even langs de batterijshop zodat er alvast stroom aanwezig is en langs het tankstation om is proberen te starten, helaas vergeten we van ons zelf te voorzien van de nodige benzine.
Aangezien we a) iets zochten om comfortabeler mee te toeren dan de Triumph Daytona 600 en b) eigenlijk zin hadden om iets te restaureren maar c) daar geen ervaring mee hebben werd er gedacht aan een Mz. Toeval wil dat op het moment van dit id er op het moment 1 te vinden is die me bevalt. Het zijn er zelfs 2, waarvan 1 geschikt om op te lappen en een tweede als donormotor. Na wat over en weer mailen toch maar is gaan bekijken met de specialist ter zake de illustere heer CC. Deze laatstgenoemde geeft zijn zege, " Das gelijk ne Camino, da krijgen we altijd aan de praat..." Er blijkt zelfs een meccano-doos bij te zitten o-o Ergo "Centen betalen,Mz halen"
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen) Tags:Hij is er