De heer CC is op verlof en zonder werke(drinke)broer is het maar stillekes. Een beetje oppoetsen en nog is een testrit is alles wat er aan activiteit te beleven valt vandaag. Hij ziet er wel mooi uit zo. Stabiel draaien doet hij toch niet helemaal. Deze week maar is een nieuwe bougie gaan halen.
Vandaag hoop ik het stuur af gemonteerd te krijgen en tevens de gas-en oliekabel terug aan te sluiten. Als de Mz dan stabiel draait resten nog enkel de remmen en het verfraaien van de Mz. Nog voor we begonnen zijn is er vandaag onverwacht een restauratieproject bij gekomen met als gevolg dat ik meer dan waarschijlijk de voorrem alleen zal mogen reviseren. De blessures die CC daarbij opgelopen heeft weerhouden hem er niet van om lustig mee te sleutelen. Het werk vlot goed en na het plaatsen van de nieuwe benzinekraan en wat geprutst met de gashendel vullen we de tank en proberen we hem terug te starten. Onvoorstelbaar vlot laat de Mz zijn gepruttel horen en hij reageert bovendien goed op het spelen met het gas. Na enkele minuten valt hij echter stil en wil niet direct terug aan de praat. Ook nieuwe benzinekranen hebben een on/off functie zo blijkt... :-S Als we hem terug aan de praat hebben klinkt de MZ té uitnodigend,zodat ik,ondanks het gebrek aan een voorrem en een nauwelijks werkende achterrem, er toch even mee blokje om moet rijden...We have liftoff!!!! Ik vrees morgen naar de dokter te moeten om de grijns van mijn gezicht te krijgen...
Ondanks de lichte teleurstelling van vorige zondag hebben we deze week vooral onthouden dat de MZ stabiel draaide en ben ik gisteren onderdelen gaan halen voor de MZ. Vol trots bekijken CC en ik de doos met onderdelen, Sinterklaas was vroeg dit jaar )) Heel veel tijd heb ik niet vandaag maar toch gaan we aan de slag en demonteren we het stuur en het instrumentenpaneel. Het stuur wordt grondig gepoetst en we kunnen enkele nieuwe spullen reeds monteren. (Let vooral op de stijlvolle pleister die door naar olie ruikende mensen wordt gebruikt om verwondingen te behandelen)
Vandaag beginnen we vol goede moed. Het id is om de carburator terug te monteren waarna we kunnen zien of de Mz stabiel wil draaien. Als dat allemaal een beetje zou willen meezitten kunnen we de luchtfilter terug monteren en aan de remmen beginnen wat er toe zou moeten lijden dat ik op het einde van de dag een shopping lijstje kan samen stellen en we de volgende keer aan het bollen zijn...Mannen maken plannen... De carburator is snel gemonteerd en we slagen er in ,ondanks de "custom" gaskabel, om de Mz te starten en stabiel te laten draaien. ) Alreit!!! We monteren de luchtfilter terug en zijn benieuwd naar hoe hij nu zal klinken... Niks, nul,nada.. WTF?! We trappen de ziel en de Stella uit ons lijf maar hij wil niet meer pruttelen. Het is de derde keer ongeveer dat we de luchtfilter hebben gemonteerd en telkens heeft dat een nefaste invloed op de ontsteking, die is er namelijk niet meer... Contactpunten worden weer gereviseerd en afgesteld maar verder dan een zwak vonkske aan de contactpunten komen we niet. Hij draaide tot we de luchtfilter monteerden dus besluiten we die er maar weer af te halen en te zien of we mogelijk tijdens de montage ergens een draadje hebben geraakt. Niks te vinden helaas. De "anti-frustratie stella" is geboren. De "eureka erlebenis" komt als we de bougie tegen het chasis houden om te zien of we daar toevallig iets van een vonk krijgen. Vonken wel maar niet tussen de contactpunten, wel tussen de bougie en het chasis. Laten we die is vervangen.... Oef... Aangezien de Stella op is en "la cuisine du maison" meerdere sterren heeft hangen we de sleutels maar aan de haak...
Na de rookpluim en het hoge toerental van de vorige keer proberen we ons nu toe te leggen op het stabiel laten draaien van de motor. Helaas lijkt de carburator nog te lekken en de gaskabel begeeft het. De gaskabel knippen we gewoon af zodat we toch wat gas kunnen geven. De motor draait wel wel maar het is duidelijk dat we de carburator beter toch nog is reviseren.
Deze dag gaat verder als gisteren, de motor draait enkele seconden en valt dan stil. Het ontstekingspunt veranderen lijkt het probleem niet echt te verhelpen. We besluiten de luchtfilter terug te monteren maar daardoor lijkt hij minder zin te hebben om te starten. Een wanhoopspoging met dampstart doet wonderen, op dampstart blijft hij draaien... Conclusie: hij krijgt geen brandstof. Luchtfilter opnieuw demonteren en carburator terug reviseren. Uit de benzinekraan komt behoorlijk wat vuil. Met het geloof dat het deze keer wel gaat lukken monteren we het geheel terug. Zelf even bijtanken alvorens we de ziel uit ons lijf trappen... De eerste keer is meteen de goede keer!!! De motor, die na onze ervaring van gisteren met de kont naar buiten staat, komt tot leven en vult de straat met een ontzettende rookpluim. Voldaan en met een grijns van oor tot oor laten we het ding zijn gang gaan tot de buurvrouw in kamerjas komt vragen of het nog lang gaat duren want de kinderen worden wakker....
Deze dag starten we met het geloof dat we vandaag wat uitlaatdampen kunnen opsnuiven. We vermoeden dat de nog loshangende koplamp en verschillende niet goed geïsoleerde contacten de oorzaak van de kortsluiting zijn en verhelpen eerst dit probleem. De zekeringen houden het dit keer en er is zelfs een goede ontsteking aanwezig maar na enkele keren trappen wil de Mz toch niet starten. We halen de luchtfilter en de carburator er dus maar af en vervangen dan maar meteen de gas en choke kabel. Vol goede moed monteren we de carburator terug en proberen opnieuw...niets... maar toch een geluid dat aangeeft dat de Mz wel wil. Met het gebruik van "dampstart" krijgen we het ding enkele seconden aan de praat. Wat een overwinning!!! We slagen er in dit een paar keer te herhalen en vullen de garage met rook wat tot grote voldoening leidt. Even tijd om bij te tanken dus en de rook wat te laten optrekken. Na dit intermezzo proberen we opnieuw maar hij doet het telkens maar een paar seconden. Misschien krijgen we hem met duwen wel weg maar helaas houden we dit, ondanks de lol, niet lang vol. We're goddamn close!!!!
Na wat opzoek werk omtrent het afstellen van de ontsteking en de aanschaf van voldoende zekeringen proberen we opnieuw. Helaas krijg ik weer te maken met kortsluitingen en na wat moedeloos met de handen in de zakken te staan besluit ik er voor vandaag de brui aan te geven. 't wordt even tijd om mijn batterij op te laden en verse moed bijeen te rapen.
'T zit in de kleine dingen (om de lamp te doen branden)
Nu we vaststellen dat de tweede bak Stella ver gevorderd is maar de vooruitgang in elektriciteit/ontsteking niet, komt CC met het plan om alle "neuters" los te maken en die 1 voor 1 terug aan te sluiten teneinde zo de "revolterende" kring te ontdekken. Deze ingenieuze ingeving boekt al snel resultaat. De rectifier blijkt kort te liggen. Als we de rode en bruine draad die aan dit kleinood bevestigd zijn omdraaien lijkt het probleem verholpen wat er ons toe brengt om de aansluitingen aan de batterij nog is goed te bekijken. De oplossing blijkt daar te zitten maar ik wens hier het vijfde amendement in te roepen, kortom de lamp brand (net op tijd want de stella is bijna op.zie foto) maar helaas is er van ontsteking nog geen sprake.
De dag beginnen we met het sorteren van de Meccano in speciaal gekochte dozen. Na het halen van wat zekeringen proberen we uit te vissen wat de kortsluiting veroorzaakt. Er zit schijnbaar niks anders op dan met het schema in de hand elke kring te gaan volgen en hopelijk zo het probleem te ontdekken. Laten we stellen dat dit een beetje een "droge" zaak is. De bak Stella zal dit bevestigen want deze loopt sneller leeg dan de Batterij. We maken wel van de gelegenheid gebruik om al wat aansluitingen ed. te vernieuwen maar het eind van de dag kondigt zich aan in een gebrek aan zekeringen.
Deze dag beginnen we de donormotor te demonteren teneinde wat plaats vrij te maken en een overzicht te krijgen welke onderdelen we in combinatie met de meccano-doos allemaal hebben. Ons benzineprobleem is nog niet opgelost maar gelukkig is er de attente mevr. CC/KD die ons een bakske stella bezorgd en met gesmeerde kelen loopt alles nu eenmaal wat vlotter. We monteren de batterij in de Mz en hopen een poging te wagen met het starten, verder dan een gesprongen zekering komen we helaas niet wat er in resulteert dat aan het einde van de dag ons benzineverbruik hoger ligt dan dat van de MZ.
De dag na de aankomst besteden we aan het shoppen. Blijkbaar zijn bijhuizen niet waar ze voor bedoeld zijn of zijn ze zelfs helemaal niet wat ze zijn of zijn ze niet wat we denken dat ze zijn maar een mens moet volharden want zonder blauw papier kan er niet begonnen worden volgens CC. Even langs de batterijshop zodat er alvast stroom aanwezig is en langs het tankstation om is proberen te starten, helaas vergeten we van ons zelf te voorzien van de nodige benzine.
Aangezien we a) iets zochten om comfortabeler mee te toeren dan de Triumph Daytona 600 en b) eigenlijk zin hadden om iets te restaureren maar c) daar geen ervaring mee hebben werd er gedacht aan een Mz. Toeval wil dat op het moment van dit id er op het moment 1 te vinden is die me bevalt. Het zijn er zelfs 2, waarvan 1 geschikt om op te lappen en een tweede als donormotor. Na wat over en weer mailen toch maar is gaan bekijken met de specialist ter zake de illustere heer CC. Deze laatstgenoemde geeft zijn zege, " Das gelijk ne Camino, da krijgen we altijd aan de praat..." Er blijkt zelfs een meccano-doos bij te zitten o-o Ergo "Centen betalen,Mz halen"
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen) Tags:Hij is er