Mz 250 restauratie
pruttelen zal hij
Inhoud blog
  • Wat een smurrie
  • waar een mens van droomt
  • Ik ben het spuugzat
  • De veestapel van Dallas
  • Af en toe een reutel en een puf
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    12-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een smurrie
    Heb het gebeurde even laten bezinken en besluit de voorhamer en brandversnellers maar op te bergen, het blijft een leuk ding.
    Laten we de kickstarter maar verwijderen en zien of we het probleem kunnen vinden. Een directe reden zie ik niet maar ik zie wel een mengsel van olie en water uit het blok komen. Goed is dat niet te noemen om maar is een understatement te gebruiken. Ik denk dat het het beste is om een volledige revisie van de motor te gaan plannen. Deze winter maken we daar tussen de werkzaamheden aan de Porsche tijd voor.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    12-08-2012, 00:00 geschreven door Igordiver  
    25-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waar een mens van droomt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een nieuwe bougie heb ik vorige week de Mz terug aan de praat gekregen. Vandaag besluit ik te proberen om hem netjes te laten draaien. Ik stel de contactpunten bij en na slechts 4 trapjes start de MZ en draait zelfs netjes.Mooi zo. 
    Ik ga er even blokje mee om maar stel vast dat ik voortdurend met de gas en de koppeling moet spelen om hem draaiende te houden. stationair draait hij mooi maar lekker rijden zeker niet. Ik begin alvast met de bezinenaald een standje hoger te zetten in de hoop dat dat de oplossing kan zijn. Dit is zo gepiept mar als ik de Mz wil starten trapt de kickstarter weer door. Niks helpt, het is weer naar de kl..... Ik heb geen voorhamer in de garage anders was het onding vandaag aan zijn einde gekomen. Ik ga eerst maar is goed nadenken of ik nog verder ga want het begint "a never ending story" te worden en het stopt wel ergens uiteraard. Ondertussen hang ik bijgevoegde foto maar boven mijn bed.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2012, 18:25 geschreven door Igordiver  
    19-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben het spuugzat
    Deze ochtend met een vers been en een volle batterij opnieuw een startpoging ondernomen. Ik leg weer de gebruikelijke trapmeters af maar hij wil gewoon niet. We hebben vonk en benzine maar op een rookwolk met bijbehorend gepruttel moet ik niet echt rekenen. Ik ben het spuugzat en besluit om nog één keer te trappen alvorens geen oplossing meer te weten. Hola hij geeft blijk van een lichte reutel, misschien wil hij toch starten...Na nog enkele pogingen met telkens wat meer gepruttel slaat de motor eindelijk aan, een mooie rookpluim en een al bij al redelijk stabiel draaiende Mz. Ik besluit om er even een blokje om mee te rijden en als bij wonder gaat dit uitstekend, hij draait lekker. Ok nu zijn we er.
    Helaas is de tijd om en moet ik eerst even een repetitie afwerken. We besluiten alvast om de Mz vanavond weer in gang te trappen en richting de familie CC te trekken. Een historisch moment is dit!
    Na de repetitie kan ik niet snel genoeg de koplamp en het zadel monteren. De Mz wil zelfs na twee keer trappen al starten maar geeft het na een minuut al weer op en is niet makkelijk weer aan de praat te krijgen maar dat lukt, gezien onze koppigheid dit keer,toch. We vatten de reis richting CC aan maar stabiel draaien doet hij niet meer. Het is op karakter dat we de 4km.weten te overbruggen. We komen aan op een mooi tijdstip voor de door examens geplaagde jonge AC en mogen toekijken bij "CC cuisine live" die weer spectaculaire culinaire kunstjes ten berde brengt. Na een korte verpozing met een geestrijk drankje besluiten we de terugreis aan te vatten. Helaas heeft de Mz er een ander id over. De nodige meters worden getrapt waarbij af en toe een puf en op een gegeven moment een spectaculaire knal de enige teken van leven zijn op de talrijk opgekomen verschoten buurtbewoners na. Hij wil gewoon weer niet. We besluiten de MZ de 4 km. maar terug te duwen. Morgen ga ik nieuwe bougie's halen, de bougiekabel en de bobijn vervangen. Als dat geen zoden aan de dijk brengt dan zal het plezier van de korte rit die we mochten beleven en de hoop die dat met zich meebrengt plaats maken voor het écht spuugzat zijn. De kans is groot dat de volgende investering in de Mz een voorhamer zal zijn dan.

    Bijlagen:
    http://youtu.be/6_PAHnprLNw   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    19-06-2012, 13:38 geschreven door Igordiver  
    16-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De veestapel van Dallas
    Vandaag dan toch maar weer wat moed bijeen geschraapt (een stella uit de ijskast gepakt dus) en opnieuw begonnen met de carburator. Mijn vermoeden bleek dus te kloppen: de revisie-set is niet de juiste. Ik voel mij nog maar is een kalf al beledig ik hiermee deze sympathieke viervoeters. De volgende keer zal ik alvorens ik een revisie-set bestel de maten van de sproeiers even checken. Geen wonder dus dat de Mz niet als een bijna ontembaar beest tekeer gaat. De oude zooi er dus maar weer in en klaar is kees, of klaar zou kees moeten zijn want bij het openen van de benzinekraan komt uit de overloop een ware "benzine-wolkbreuk". Misschien veroorzaakt door het enthousiasme waarmee ik trap zonder starten om de carb vol benzine te krijgen. Na een "echte" startpoging stopt de wolkbreuk. Van een vonk is helaas geen sprake meer. Het nameten van de spanning verklaart waarom...Platte batterij. Helaas is de "verlengkabeltrekker" (scoren bij scrabble) vergeten om 1 eind in het stopcontact te steken en ik ben te moe om de lange afstand met stekker naar het stopcontact af te leggen. Einde van de dag dus. De batterij staat nu op te laden. Morgen trap ik mij weer helemaal stuk en kan je de volgende aflevering inde MZ-soap lezen. De vernieuwde "Dallas" kan hier een puntje aan zuigen.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2012, 19:30 geschreven door Igordiver  
    14-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Af en toe een reutel en een puf
    Het is opvallend hoe zeer de tijd vliegt. Het jaar 2012 is, alweer even geleden, begonnen met het importeren van een koppige Fransoos. Een 4-cylinder (lees: 4 (harige) poten). De familie CC heeft ondertussen stromend water een mooie badkamer en een herstelde rug. Het motorische park (4 stuks) heeft één vervanging ondergaan. Sinds een kleine maand ben ik in de weinige tijd die er is weer bezig met de Mz aan de praat te krijgen. De benzinenaald bezorgt niemand nog slapeloze nachten en het revisie-setje heeft ondertussen de weg naar de carburator gevonden. Als mijn logica klopt dan is ook het elektrisch gedeelte afgerond. Helaas ik trap,trap en trap nog is om dan te besluiten dat ik het best nog is trap en trap en trap maar verder dan een rondje van een minuut of 2 draaien of een reutel waar zelfs menig kettingroker de wenkbrauwen van zou fronsen kom ik niet. Moest iedere trap een meter rond de wereld zijn dan behoorde ik nu tot het selecte clubje van wereldveroveraars. Ondanks dat ik de naam er voor heb zullen de geschiedenisboeken mij niet vermelden. De (oost)-Duitser lijkt zich qua koppigheid te willen meten met de geïmporteerde Fransoos. Denk dat ik de oude zooi maar is terug in de carb ga steken aangezien hij toen wel draaide. Indien dat niet helpt dan zou ik het eerlijk gezegd niet meer weten. Misschien ga ik er dan te voet mee naar Lourdes in de hoop dat de Heiligen die ik zo regelmatig is aanroep (vooral bij het niet starten) mij vergevingsgezind zijn. Uiteraard passer ik daarbij Leuven. Het geestrijke vocht dat daar het levenslicht ziet is wel betrouwbaar en stabiel wat van de gebruikers er van niet altijd gezegd kan worden.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2012, 15:57 geschreven door Igordiver  
    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij is toch niet definitief stil gevallen?
    Mijn laatste bericht dateert alweer van in maart. Ondertussen is er niet echt veel tijd meer geweest om aan de Mz te werken. In april heb ik een elektronische spanningsregelaar geplaatst maar ook dat kon het probleem met stabiel rijden niet verhelpen. Stabiel draaien doet hij wel ondertussen. De hele zomer werd gespendeerd aan het,vroeger dan verwacht, uitbreiden van het motorische park. Een blog over deze nieuwe onderneming staat in de startblokken. www.bloggen.be/sharknose
    Begin september gaan CC en ik toch nog is aan de slag met de Mz en een bak Stella. Het onstabiel rijden kan wel is veroorzaakt worden door de ketting die niet vlot door de kettingbanen loopt. Alvorens dit te testen bekijken we toch de carburator nog is. Vlotternaalden die afbreken zorgen voor slapeloze nachten en wanneer de slaap uiteindelijk terug keert zorgen badkamer afmetingen voor nieuwe nachtelijke overpeinzingen. 
    Vandaag heb ik alvast een herstelset voor de carburator, een ketting en nog enkele kleinigheden besteld. In de eerste week van november heb ik de tijd om te sleutelen en laten we hopen dat we tegen dan over een bollend motorisch park kunnen beschikken. (en de familie CC over stromend water inde nieuwe badkamer)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2011, 11:17 geschreven door Igordiver  
    28-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.we ride again
    Na het eerste gepruttel gisteren hoop ik vandaag de eerste testrit te maken. Eerst de laatste dingen monteren en vastzetten, vers gevulde batterij aansluiten,olie bijvullen en even checken of de remmen en de koppeling voldoende werken om er mee de baan op te gaan. Ik neem het zekere voor het onzekere en zet toch mijn helm maar op voor het plaatselijke rondje. Na twee rondjes komen we terug binnen met de wetenschap dat hij draait zoals voor de winter (onstabiel) en dat de remmen wat beter mogen. We staan dus mechanisch waar we stonden voor de winter maar de opknapbeurt is, buiten het poetsen van het blok, klaar. We like it and we are happy!!! 







    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=uvdl9ej6L3k   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    27-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I feel like a...
    Bijna de hele week heeft de kickstarter in mijn "brein" rond gesluimerd en ik ben klaar om een nieuwe poging te wagen. Op zaterdag probeer ik alvast even terug te sleutelen maar geef er na een half uur de brui aan. De dag is begonnen met zowat alles uit mijn handen te laten vallen en ook bij het sleutelen vlot het niet.
    Vandaag roep ik de hulp in van CC en verschillende pogingen met de kickstarter verhelpen het probleem niet. We beginnen te twijfelen of het wel enkel de kickstarter is. Ook in het vliegwiel krijgen we een gebrek aan vertrouwen. Als we nu de kick maar konden monteren zonder het deksel dan zien we tenminste wat er gebeurt. Na enkele pogingen moeten we besluiten dat dat niet haalbaar is. Hadden we maar een andere kick maar dat had ik voor de winter al bekeken en die was er niet. Laten we toch maar is een nieuwe blik werpen in de meccano-doos....
    :;-!!§*%:S+à"&.... I feel like a... want wat zit er in het andere motordeksel...yes indeed...en in zeer goede staat...een vliegwiel vinden we ook nog dus we vernieuwen de hele boel en we slagen er in de kick en de koppeling feilloos te laten werken. Op het eind van de dag laat de Mz voor het eerst sinds lang zijn gepruttel horen. sounds and smells great...




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    27-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    21-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kick it, or....not
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De afgelopen week spendeer ik ,tussen verschillende activiteiten door, aan het verder monteren van de MZ. Op zaterdag is het eindelijk zo ver dat we terug naar de kickstarter kunnen kijken. Helaas trappen we gewoon nog steeds "door" de kickstarter. In de krukas zit geen beweging en het is duidelijk dat we bij het trappen geen enkele vorm van weerstand ondervinden. Let's call it a day. Morgen ga ik mijn hoofd even onder water steken en maandag zien we dan wel weer.(Helaas mag het hoofd even onder water steken letterlijk genomen worden al had het ook een eeuwigheid kunnen worden. Op 42 m diepte simultaan touwen en materiaalproblemen tegen komen is problematischer dan nukkige kickstarters.)
    Vandaag beginnen we met verse moed aan het kickstarter probleem. Het plan wordt er bijgehaald en de werking van het ding wetenschappelijk (Stellastisch dus) bestudeerd. Het ding blijft weigeren....There's no smoke at the end of the day....Maar hij blijft er stoer uit zien...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    13-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welcome home
    Op zaterdag kan ik het niet laten om al eens te kijken hoe de RX10 gedroogd is. In principe moet deze 48 uur uitharden en veel verder dan : "kijken mag aankomen niet" komen we niet vandaag. Kwestie van een goede voorbereiding halen we vandaag alvast een verse bak Stella tenslotte wens ik morgen vroeg te beginnen in de hoop zo veel mogelijk te monteren. 
    Vandaag, zondag, sta ik al vroeg in de garage (10 uur; ja das vroeg!). Mijn idee is om de MZ van voor naar achter, van het voorwiel naar het achterwiel dus, te monteren. De vorderingen die daarbij gemaakt worden lopen trager dan verwacht. 
    Vanaf 13 uur ongeveer komt de familie CC in verschillende stukken (voor sommigen helaas letterlijk) terug thuis. De privé-escorte (lees ambulance) arriveert met de gestukadoorde dochter en bijbehorende moeder rond 14 uur. Voor het ambulance-personeel ongetwijfeld de rit van hun leven en na de vakkundige uitleg van de dochter ingewijden van de familie.
    Een welkom thuis/anti stress diner besluit de dag.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    13-03-2011, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Archief per week
  • 06/08-12/08 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 17/10-23/10 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs