Airport Charleroi-Brussels South
De luchthaven van Charleroi doet het, ondanks het fors
stijgend passagiersaantal niet zo goed. 7.7 miljoen passagiers, 70
miljoen omzet en een bij te passen tekort van de overheid van 35.5 miljoenÂ…. Of
3 miljoen euro per maand.
Zaken op zijn Waals?
De luchthaven die oorspronkelijk de uitbouw van Oostende had kunnen
betekenen verhuisde naar de minuscule luchthaven van Charleroi die mits
hoofdzakelijk Vlaamse overheid subsidies uitgeroeide tot een moderne, efficiënte
low cost luchthaven. Ik kan het weten,
ik passeer er iedere maand minstens een keer.
Ik geniet van de meestal lage vliegtarieven die Ryanair op de markt
gooit.
De parking is peperduur maar lijkt niet in de uitbating van de
luchthaven te zitten. Comfort en
voorzieningen zijn beperkt maar ok. Het
feit van dergelijk verlies is gewoon onaanvaardbaar. Slecht beheer? Te grote kostenoverlast van
personeel? Pure diefstal?
Paul Magnette, een rasechte PSer is er burgemeester en het
is meer dan bewezen dat corruptie, verduistering van gelden en allerlei
misbruik deze partij niet onbekend is. Dit is geen beschuldiging maar een vaststelling. Kijk hoe de burgemeester van Mons/Bergen, Elio Di Rupo de wind in de zeilen kreeg.
De luchthaven van Brussel doet het dan beter. Forse winst en een dividend van 26.000.000
euro vorig jaar. Hoe valt dat te
rijmen?
Het is een ramp voor Vlaanderen dat deze kans ons ontglipt
geweest is, enkel en alleen door enkele actievoerders die in het verlengde van
de startbaan spotgoedkope gronden kochten en daarna van hun neus maken over de
lawaaioverlast. De passagiers die uit
Charleroi vertrekken zijn grotendeels Vlamingen, turken, Marokkanen, TunesiërsÂ… Je waant je er soms midden op het Djemaa el
Fna plein te Marrakesh. De Vlamingen
mogen wel drie uur pendelen om in dat godverlaten gat te geraken maar
goed. Beter dat dan geen luchthaven.
Het lijkt onfair dat iedere belg die op ons grondgebied
lucht hapt jaarlijks 4 euro dient neer te tellen voor het tekort van deze
luchthaven. De eerste juiste oplossing
zou een flinke doorlichting moeten zijn om de geldstromen te onderzoeken. De tweede juiste oplossing zou zijn dat de
7.7 miljoen reizigers per jaar elk 5 euro toeslag betalen voor hun vlucht. Dit is voor mezelf als grootgebruiker niet
interessant maar dit lijkt me de meest correcte oplossing. De 35.5 miljoen is daarbij meteen bijgelegd.
|