Het moet er van komen. Ook dit maatschappelijk debat eist de aandacht op van jan en alleman.
Intercommunales zijn ontstaan met een positief doel. Namelijk, krachten bundelen tussen gemeenten om efficiënt en besparend een aantal zaken geregeld te krijgen zoals energiebevoorading, afvalverwerking, bouw van sociale huisvesting en dergelijke. Zaken waar iedere gemeente mee te maken heeft en dus : samen sterk en dit zeker in een tijdsperiode waar de fusies van gemeenten nog niet bestond.
Deze instellingen hadden dus zeker een positief doel ten voordele van de bevolking.
Dat daarin mensen zetelen van de Gemeenten, zijnde de Burgemeester, Schepenen, gemeenteraadsleden en politiekers lijkt nogal evident. Het zijn zij die deze opdrachten moeten sturen.
Deze segmenten kosten belastinggeld en dus moet daar omzichtig mee omgesprongen worden.
Dit systeem bestaat sinds de jaren 70 en ik als leek en niet politieker weet en wist dat favoritisme en partijdeals schering en inslag zijn in deze instellingen. Meneer of mevrouw wordt geen schepen maar krijgt als compensatie een aantal mandaten in diverse communales. Zaak geregeld. Dat Crombez, de SP voorzitter met een uitgestreken gezicht op TV komt vertellen dat hij dit niet wist is surrealistisch. Dat kan niet.
Dat de mensen die daarin zetelen daar ook voor betaald worden lijkt ook evident. Voor niets gaat de zon op.
MAAR !!!
Er loopt heel wat mis. Ten eerste werden de comités van zetelende politiekers een veel te grote groep, De vergoedingen werden lukraak toegekend en aangepast aan wat men mekaar gunt en dus zelf ook opstrijkt en men kan het aantal mandaten cummuleren tot vele tientallen.
De hele zaak liep dus helemaal uit de hand maar dat is geen recent element. Dat is sinds jaar en dag zo en iedereen wist dat.
Wat is er nu gebeurd ? In Wallonië (t zou Wallonië weer niet zijn) komt aan het licht dat mandatarissen loyale sommen opstrijken voor vergaderingen die niet eens plaats vinden. De sommen lopen in de honderdduizenden euros. In Vlaanderen spreken we op jaarbasis over 10.000 tot 20.000 euro.
Een vergelijk tussen Wallonië en Vlaanderen is er dus niet. In Wallonië gaat het over pure diefstal van overheidsgeld door politieke mandatarissen en in Vlaanderen gaat het over fout gelopen situaties die men op vandaag niet meer als aanvaardbaar kan beschouwen.
We stellen vast dat de discussie gaat over :
uitbetalingen of vergoedingen met gemeenschapsgeld
uitbetalingen of vergoedingen van privé geld aan politiekers
uitbetalingen waar een prestatie tegenover staat
uitbetalingen waar geen prestatie tegenover staat.
Het is verkeerd om alles op een hoopje te gooien en het is dus hoog dringend om in deze situatie reglementen en afspraken te maken die strikt gevolgd moeten worden. Men had dat al jaren terug moeten herizen. Wie kiest voor een loopbaan in de politiek, die moet dit dan maar ook aanvaarden maar we kunnen nu ook niet verwachten dat men die mensen hard laat werken voor een habbekrats. Een doorsnee schepen in een kleinere stad kan met zijn verloning niet naar behoren leven. Hij moet daarvoor nog vergaderingen bijwonen en bijklussen, Aanwezig zijn op allerhande volkse activiteiten en beschikbaar zijn voor de bevolking. Nee, dit beroep vergt veel idealisme en geeft geen voldoende verloning.
Daarbij heb je zoveel politiekers die bijvoorbeeld Burgemeester zijn, volksvertegenwoordiger, daarnaast een hoop mandaten erop nahouden maar ook hun beroep nog blijven uitoefenen. Het hoort niet maar dit was tientallen jaar het gebruik. Daar nu schandaal over maken is een beetje flauw. Balthazar te Gent had geen ontslag dienen te nemen. Trouwens niemand had ontslag moeten nemen.
In de regel had Bracke gelijk. Hij is kamervoorzitter, gemeenteraadslid te Gent en had een privé mandaat bij Telenet. Dat is hetzelfde zoals een Burgemeester of een Schepen die naast zijn openbare functie nog een advocatenpraktijk, een dokerspraktijk heeft. Ik ken er persoonlijk zo enkele. In feite zouden deze mensen hun beroep naast zich moeten neerleggen als men het Bracke effect toepast maar kan kan men toch niet verwachten.
De politieker die geen zelfstandig beroep heeft of had zou dus geen extra kunnen bijverdienen. De andere wel. Dat is niet steekhoudend.
Daarom is het in feite vrij simpel :
- beperk het aantal mandaten die met overheidsgeld betaald worden aan bruto 205 euro per vergadering. Deze vergoeding is minimaal.
- laat de politieker vrij om zijn zelfstandig beroep te blijven uitoefenen. De kiezen zal zijn conclusie wel trekken.
- slank de comités flink af, Provincieraden, Gemeenteraden, intercommunaleraden.... kunnen met heel veel minder mensen.
- neem afstand van alle toestanden die niet direct met een intercommuniale te maken heeft zoals de beleggingstakken van deze bedrijven uit oefenen.
Beleggen is een taak van specialisten en daar hoort een politieker zich niet in te mengen.
De VZW s ontsnappen aan controles zoals de vzw CEVI die 48 betaalde mandaten toont die verdeeld worden onder 38 politiekers waaronder de burgemeester van Brugge, Renaat Landuyt. Een gentse schepen heeft er 5 betaalde mandaten binnen deze vzw.
Nu goed, een goeie en strenge regeling dringt zich op. Dat is duidelijk. In Vlaanderen is men inmiddels in een versneld tempo bezig reglementen op te stellen. Dat komt eindelijk goed.
Waar ik me het meest zorgen over maak is het feit dat we niets meer horen over de situatie in Wallonië. Daar kon men spreken over poenschepperij van het allergrootste soort. De PS maar ook andere partijen heeft daar de zakken van hun mandatarissen laten vullen maar daar horen we niets meer van. Gezien dit regionale materie blijkt lijkt alles erop dat Vlaanderen de zaken op orde zal stellen, Dat men hier de besparing zal doorvoeren maar ik vrees dat in Wallonië alles bij het oude zal laten eenmaal de aandacht verzwakt. Walen en vooral de PS heeft de graaicultuur als natuur in zich. Zal men daar de constructies wijzigen naar nevenbedrijfjes om daar hun technieken te bestendigen? Ik vraag me af of we daar nog iets over horen.
Kijk naar Onckelinx die massaal overheidsstudies naar het advocatenkantoor van haar man doorsluist en daarvoor reeds miljoenen belastinggeld onrechtstreeks uitgekeerd kreeg. Wanneer wordt dat eens onderzocht?
Deze materie had federaal behandeld moeten worden zodat Vlaanderen, Brussel en Wallonië op eenzelfde leest staan. Het gaat over overheidsgeld en iedereen weet dat het enorme tekort die Wallonië via 'solidarité' jaarlijks doorgestort krijgt van Vlaanderen opnieuw groter zal worden voor de Vlamingen. Zij maken zich daar aan de overkant niet druk over.
|