We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ... Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ... Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...
Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven. Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap ! Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.
"Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.
Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd. We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.
op donderdag 11 september start het thema : 'Een kei-toffe start !'. Jullie sloebers mogen allerlei keien meebrengen naar school. Ik hoop dat we een grote diversiteit aan keien zullen hebben om de kleuters te laten observeren. Een grote verscheidenheid in vorm, kleur en structuur geeft heel wat mogelijkheden tot communicatie.