Inhoud blog
  • Verwerkingsopdracht 'Participatie' #2
  • Verwerkingsopdracht 'Participatie' #1
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #1
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #2
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #3
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • Samenvattingen (7)
  • Verwerkingsopdrachten (8)
  • Voorwoordje (1)
  • Methodiek cultureel werk
    Kunst- en cultuureducatie
    22-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunsteducatie 'Het dubbele van de helft.'

    è Er moet een betekenis aan kunst worden gegeven. Het vraagt een doordachte educatieve aanpak.  Kunsteducatie gaat niet zomaar over het kunstwerk met z’n intrinsieke kenmerken (objectief), maar wel over wat zich afspeelt tussen het kunstwerk en de omgeving, de context, het publiek, het individu (subjectief). Dit is een leerproces.

    è Het heeft geen zin om verschillende organisaties te gaan vergelijken op vlak van cultuur. Bij de 10 verschillen zal je wel 20 gelijkenissen vinden. Veel van wat deze organisaties doen niet enkel aan cultuureducatie maar ook aan kunsteducatie. En kunsteducatie is een vorm van levenslang leren geworden! Maar wat de verschillen tussen organisaties betreft zijn het vooral de kunstenaars en professionals die het verschil maken.

    è Het individu en zijn leerproces centraal zetten en niet de kunsten op zich is misschien wel een van de belangrijkste factoren geweest om tot cultuureducatie te komen. Kunsteducatie lijkt zich dan vooral bezig te houden met de kunsten zelf terwijl belevingsprocessen ook gelden bij cultuur! Cultuureducatie kunnen we dus breder gaan bekijken dan kunsteducatie. Maar kunsteducatie mag zich niet terugtrekken op een eilandje! Het moet in de wereld staan en thema’s zoals bv armoede niet schuwen.

    ZIE BIJHOREND SCHEMA IN BIJLAGE

    Kinderen en kunst

    Bijna elke museum of culturele voorstelling heeft een aanbod voor kinderen à is wel het eerste wat wegvalt bij besparingen. Bij museum MAC overheerst de kinderhoek het hele museum. De ruime en rustige architectuur maakt dit educatief de moeite waard en niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen.

    Kinderen kijken op een onbevooroordeelde en betrokken manier naar kunst, een vorm van zelfexpressie. De expeditie draait om het thema: ‘Het kind als pedagoog.’ Een autonoom persoon en geen kinderachtige bedoening. Hun blik hoeft niet beleerd te worden maar is juist leerrijk. Kinderen tonen op een speelde manier hoe kunst kan beleefd worden, ver weg van de objectieve interpretatie van een museum die vaak samenhangt met esthetisch oordeel.

    De kleine poëzie

    Bij MAC gaat men uitzonderlijk aan de slag met kinderen. Bij andere musea is dit meestal een massaconsumptie ipv een doelbewuste individuele omgang met kinderen. Het is vluchtig en overstijgt vaak niet de gewoonste dingen zoals een kleurprent.

    Werking

    In kleine groepjes en een hele dag à zo kan men ook banden maken met minder assertieve kinderen. De kinderen worden aangezet tot een individueel parcours in een inspirerende omgeving. Sterk visueel, inspirerend en uitdagend. Alles draait rond de inherente kwaliteiten van kinderen en hun culturele beleving. En die artistieke benadering is hierin essentieel. Het doel is dat kunstervaringen kunnen helpen beter reflecteren bij bepaalde gebeurtenissen in hun leven, tot expressie komen.

    Kunst van de diversiteit

    Kunst EN wereld à kunst maakt deel uit van de wereld. Verscheidenheid in de wereld is niet alleen het gevolg van diversiteit maar ook de manier waarop mensen hem zien en inschatten en met elkaar delen. Het nut van kunst is leren omgaan met kwetsbaarheid. De verstrengeling van schoonheid en kwetsbaarheid is iets wat ze bij Le Grand Atelier willen neerzetten.

    Vrije associatie

    MAC’s voorstel gaat erover hoe mensen kunst zouden kunnen bekijken, niet veeleer om kinderen serieuze kunstwerken te leren appreciëren. Men mag vrij bewegen en associëren wat kunst heel toegankelijk maakt.  

    Cultuur is commercieel geworden, men wil cijfers halen. Zo verliest men intensiteit en dreigt ze over te slaan in entertainment.

    Wereldbeelden

    Creativiteit is een attitude voor elke dag. De manier waarop men, met openheid, leert omgaan met de diversiteit van de wereld is belangrijker dan het leerproces rond de fascinatie van kunst. Kunst weerspiegelt niet maar toont heel diverse wereldbeelden. 

     

    Bijlagen:
    kUNSTEDUCATIE.docx (21.2 KB)   

    22-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuurparticipatie is een kwestie van KUNNEN kiezen

    Kwaliteit van kunst en cultuur kan niet gemeten worden adhv het aantal bezoekers en betreders, maar wel aan de intrinsieke waarde ervan. à Het pleidooi over cultuurparticipatie moet zuiver worden gehouden! Er zijn immers 2 kanten. Die van de zuivere kunst en cultuur en die van de participatie. De kwaliteit van de kunst en cultuur heeft dus niets te zien met het pleidooi over cultuurparticipatie! Dit zijn 2 verschillende discussies.

    Individualisering van de vrijetijdsbesteding - democratisering

    Wanneer we kijken naar de huidige samenleving zien we een aantal nieuwe trends opduiken. De vrijetijdsbesteding is gedemocratiseerd. Daarnaast is er privatisering, de mogelijkheid om meer thuis van vrije tijd te genieten en dit ook van cultuur. Denk maar aan internet, home cinema, … Mensen kiezen meer autonoom naar culturele vrije tijd door het bredere aanbod ervan. Toch zijn democratisering en individualisering ook tegenstrijdig: de drang naar identiteit en groter verschil verdringt de culturele solidariteit en verdelende rechtvaardigheid. We zien ook een trend van ‘mondialisering’ waar we ons bewegen in een richting van uniformiteit (zelfde trends, kleren en muziek,enz). Media speelt hierin een rol!

    Welke functie heeft cultuurspreiding en –participatie?

    Welfare good: voorwaarde om andere waarden te kunnen realiseren. à als mensen rechten krijgen moeten ze er ook gebruik van kunnen maken.

    Wat is de rol van de overheid? Men moet bijdragen tot het welzijn van zijn burgers. Cultuurparticipatie en beleving zijn hier een onderdeel in. Daarnaast hebben alle mensen recht op de ontwikkeling van een individueel kunstzinnig vermogen. Tot slot heeft de samenleving belang bij de productie, receptie en distributie van kunst door haar burgers dus ook hier is de overheid verantwoordelijk voor. Men moet de positieve vrijheid(vrij tot) en autonomie krijgen om zelf en voorkeur te ontwikkelen. Dit is participatie. Het recht op cultuur mag er dan wel zijn, mensen moeten ook over de mogelijkheden beschikken om te kiezen. Wie participeert aan cultuur zet ook stappen op andere vlakken zoals emancipatie en individualisatie maar ook socialisatie.

    Participatiedrempels

    Belang van primaire(thuisfront) en secundaire (school) socialisatie = hoofdsleutels tot participatie! Maar ook andere factoren dragen erbij toe om kunst te leren kennen. Er bestaat echter 7 drempels: informatie drempel, sociale drempel, fysische beperkingen, geografische drempel, financiële drempel, tijdsgebrek en motivatiedrempel.

    Cultuurparticipatie vergt culturele competentie en mensen moeten de kans krijgen om te kunnen kiezen maar er zijn nog te veel belemmeringen om van een volledige keuzevrijheid te kunnen spreken. Zowel op materieel, sociaal en intellectueel vlak

    Participatiestrategieën

    Positieve vrijheid, brede context, niet beschouwd als middel, investeren in culturele habitus (school en thuis) bij kinderen en jongeren, uitsluitingsmechanismen bevragen en herkennen en dus meer divers zijn.

    Mensen moeten cultuur leren en dus is cultuureducatie vanaf de kleuterschool belangrijk. Creatief denken wordt immers later ook nog gebruikt, denk maar aan creatief denken in werkomstandigheden. Ook in de vrije tijd en in het sociaal werk zijn er meer en meer vormen van cultuur terug te vinden. Het zijn deze organisaties die bruggen moeten slaan naar het onderwijs. En wat met cultuurcommunicatie? CultureelNet Vlaanderen = organisatie met vraaggericht beleid. Men gaat de mensen prikkelen, zin doen krijgen in cultuur. Het UITnetwerk staat dan weer voor collectieve communicatie (samenwerking en aandacht op plaatselijk niveau). Er is een pleidooi voor cultuurcommunicatie t.a.v. kranten en openbare omroep, magazines, TV, enz. 

    22-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De drie werken van cultuur

    De drie werken van cultuur

    è Cultuur socialiseert: ze brengt mensen dichterbij en introduceert hen in de sociale orde. Ze leert hen gangbare betekenissen. Bv: eetcultuur, slaapcultuur, zorgcultuur, … à al deze verschillende culturen haken in op elkaar, schuren, botsen, passen. = communicatie wanneer er gedeeld wordt! Fundament van cultuur = betekenissen blootleggen, uitlokken, bespreekbaar maken. We doen permanent aan cultuur. Cultuur is waardeNvol.

    è Cultuur kwalificeert: cultuur vormt mensen, kennis en vaardigheden worden opgedaan, men leert wat men leuk en lelijk vindt, men leert normen en waarden (= cultiveren). Cultuur leert mensen om keuzes te maken, om te rangschikken en te ordenen (=kwalificeren). We stellen ons ook de vraag hoe we bovenstaande moeten doen. Hoe gaan we gaan kwalificeren en cultiveren? ( =construeren)

    è Cultuur subjectiveert: autonomie staat voorop, een eigen plek verwerven, kritisch zijn, hiërarchieën omverwerpen en de maat veranderen. Er is altijd een andere blik op cultuur mogelijk die worden aangereikt door andere culturen. Alles wat is, kan ook anders zijn. anders blijft altijd alles bij het oude. De regel doorbreken is de regel (=onmaat in maat).

    Gemeten cultuur, een kleine inventaris (‘de kwestie van cultuur als zingever’)

    Opgelet. In cultuur kan er maar weinig worden gemeten. Tegenwoordig is alles gebaseerd op evidence-based beleid maar hierdoor verdwijnt de essentie van cultuur. Waarden en normen hoe meet je dat? Het onmeetbare van cultuur mag men niet vergeten.

    è Effecten op cognitief vlak: Cultuur draagt bij aan zelfreflectieve kennis. Het is een manier van kennen die je elders niet vindt.

    è Effecten op de gezondheid: deelnemen aan betekenisvolle activiteiten draagt bij aan ons welzijn, althans aan het gevoel van mensen ervan.

    è Welke ervaringswaarden (excentriek – intrinsiek) realiseert cultuur?: het levert ons ervaringen op die ons doen nadenken en die we gebruiken om onze sociale identiteit aan de orde te stellen.

    è Effecten op de economie: multiplier-effect = gesubsidieerde cultuur zorgt voor (in)directe werkgelegenheid. Hoe groot die impact is, is niet duidelijk. Cultuur als motor voor de heropleving van steden of stadsdelen (werkt maar pas na 15-20 jaar). De culturele aantrekkelijkheid in een stad om er te wonen draagt ook bij tot economische groei. Cultuur en creativiteit hangen nauw samen. Een hoge bevolkingsdichtheid zorgt voor meer creativiteit en dus wordt de economie van de cultuursector gunstig bevordert.

    è Effecten op het sociale weefsel: wie meer aan cultuur participeert, bouwt meer sociale relaties op en omgekeerd.


    Cultuur, autonomie en de Vlaamse gemeenschap

    Cultuur speelt een onmisbare, gemene rol in de vernieuwing en dynamisering van gemeenschappenà door dingen in discussie te stellen, een stem te geven, nieuwe gemeenschappen te creëren, …

    è De gemeenschap en haar politieke dimensie: cultuur is nauwelijks in beeld bij de politiek, er wordt flink op bezuinigd. Nochtans is er een onmisbare rol tussen de gemeenschap en cultuur.

    è Paradox: hoe autonome ruimtes en autonome mensen samenhangen met de gemeenschap: toenemende autonomie van cultuur onder vuur à als externe factoren (zoals politiek) haar bepalen is ze gedoemd tot mislukken. Er is ook een toenemende druk op creativiteit à door de vermanaging van de zorg ligt de autonomie van de mens onder druk (stress, armoede, …). Autonomie staat niet tegenover de relevantie van kunst à kunst is tegelijk sociaal en autonoom.

    è Het gemeen van de cultuur: individuele vrijheid los van gemeenschapsstructuren bestaat niet. Gemeenschap is zekerheid, geeft je individuele vrijheid vorm. Duurzame economie = solide gemeenschap. Cultuur is, samen met onderwijs, het fundament van een gemeenschap! In een samenleving zonder cultuur is de burger een consument en niet langer een autonoom wezen. 

    22-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erwin Jans en zijn visie op cultuurparticipatie

    Hoeveel participatie verdraagt de kunst?

    Kunsten ontwikkelen zich steeds nadrukkelijker in relatie tot de context. Denk maar aan de woordenschat die gepaard gaat met het zich op de werking van kunst. Bv: sociaal-artistieke projecten, educatie, wijkwerking, …

    Vrij zwevende kunst

    Paradigma over de plaats van de kunst:

    è Autonome kunst

    è Autonome natie

    è Autonoom individu

    Termen zoals individualisme en individu wijzen op de splitsing tussen persoonlijke beleving en algemene ideeën. à centrale categorie van de moderne tijd! à sociale vrijzwevendheid: ontwikkelt zich los van een wereldbeeld, met een hoge mate van zelfreflexief, autonoom functioneren van de kunst begin de 20ste eeuw.

    We zijn de knoop!

    Door het globaliseringsproces neemt die automatie af en functioneren we meer in een netwerk. Individuen zijn knooppunten geworden. Meer en meer ontstaat een netwerksamenleving en zijn individuen twee-zieners geworden. We zijn de knoop. De tegenstellingen van de moderne tijd hebben hun beste tijd gehad.

    On-maat

    Door de ver-warring en de ver-netwerking krijgt de kunst van de moderne tijd een flinke deuk en lijkt dit het einde. Kunst moet echter zijn kwaliteit van on-maat behouden à de maat van cultuur steeds opnieuw bevragen en uitdagen. On-maat moeten we echter ruimer zien. Het gaat over het zoeken van een nieuwe verhouding tussen kunst en samenleving: cruciale zit hem in het verschil te zien tussen individuele kunstenaar en de artistieke instelling. Participatie wijst op een bredere trend om anders om te gaan met publiek en hen meer te betrekken als actieve partners bij creatie- en betekenisproductie. Men moet erkennen dat er meerdere kunstgeschiedenissen (kunnen) bestaat en dat die van de 21ste eeuw lang niet de enige is! Pleidooi voor een grotere openheid en belangstelling voor de samenwerking van kunstenaars en de ontwikkelingen binnen kunst (Tilroe). Dit samen met de groeiende culturele en etnische diversiteit in de steden dwingen culturele en artistieke projecten tot herpositionering. Deze evolutie heeft een impact op de kunstenbeleving.

    Kunst als openbare ruimte

    Uitdaging: verhouding tussen kunst en de openbare ruimte moet worden herschikt om de vormgeving van fysieke verhoudingen te kunnen vertalen in de kunst à ‘Kunst als openbare ruimte.’ Hier kunnen we denken aan het creatieve proces die in de belangstelling staat, niet het eindproduct. Dit samen met het idee van de ‘lichting’ (Safrankski) waarbij mensen neerzitten en nadenken over de huidige situatie maakt de hele cirkel rond.

    Inter-esse als belanghebbende betrokkenheid = participatie

    Betrokkenheid op allerlei verschillende vlakken zoals politiek, economie, sociaal, … projecten moeten steeds opzoek naar ‘de onzichtbare steden’ in de stad, men moet breed blijven!

    Dragan werkt dit praktisch uit: creativiteit en kritische doorlichting op alle niveau’s met het besef dat vernieuwing noodzakelijk kan zijn. het publieke karakter staat hierbij centraal! Eigen mediatisering is noodzakelijk door de steeds verminderde persaandacht. Permanent leren voor een breed doelpubliek dat is participatie.

    Cultuur is de speelruimte

    Hier geven we immers vorm aan onze identiteit, geschiedenis, verhalen, gevoeligheden, enz. Kunst is niet militariserend, het is socialiserend. Ze wordt niet gemaakt voor publiek maar met het publiek! Ze schept als het ware een publiek. Kunst creëert ademruimte en speling en het is van groot belang om deze mentale en fysieke ademruimtes te blijven creëren want te vaak vallen bepaalde groepen uit de boot en wordt cultuur bepaald door ‘de witte’ meerderheid. à Creëren van nieuwe plekken die in staat zijn om artistieke en culturele uitdrukking te geven aan de nieuwe stedelijke werkelijkheid en diens nog onontdekt potentieel. Op die manier is kunst een radicaal onaf sociaal proces van zelfdefinitie en transformatie. 

    22-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Culturele functie en functie van de SCW

    Cultureel werk is het systematisch werk maken voor het behoud en de verdere ontwikkeling van cultuur. Methodiek cultureel werk: 'Wat is de specifieke rol van een sociaal werker in binnen het cultureel werk?'

    De culturele functie van het sociaal cultureel werk is gericht op:

    - Het verhogen en kwaliteitsvol invullen van deelname en diverse participatie van iedereen aan de cultuuruitingen. --> En dit zowel in de brede als enge zin van de betekenis van het woord 'cultuur'. 

    Cultuur heeft 3 verschillende benaderingswijzen:

    -       Cultuur als factor: de motor achter de samenleving. Het bestaat uit de totaliteit van waarden, normen en betekenissen van mensen. Via processen als enculturatie en individualisatie = inleiding in cultuur! Doorheen deze processen vinden er ook veranderingen van de traditie plaats (= reflectie).

    -    Cultuur als facet: bepaald aspect van de sociale werkelijkheid naast andere aspecten zoals bv politiek of economie. We kijken afgesplitst naar levensstijlen, instituties en cultuurgoederen binnen een sociale context. Op die manier kan er sprake zijn van verschillende culturen en cultuurelementen binnen verschillende samenlevingen. We onderscheiden 2 focussen: cultuur als product en proces + enge of brede benadering van cultuur. (Zie schema 4 kwadranten in bijlage --> bewerken inschakelen). 

    Als sociaal werkster kan men zich steeds afvragen in welke van de 4 kwadranten men zich bevindt. Sociaal-artistieke organisaties en professionals kunnen op deze manier gerichte vragen stellen en zichzelf en kritisch zijn. 

    -          Cultuur als sector: Het werken aan cultuur wordt beschouwd als een afzonderlijke opdracht. Verschillende taken en opdrachten voor de sector: cultuuroverdracht, cultuurbewaring, cultuurspreiding, cultuurbemiddeling, cultuurschepping, cultuurbeleving.

    3 sociaal-culturele interventiestrategieën:

    -          Organiseren van cultuurconsumptie: ‘Deelnemen’. Deelnemers betrekken en in leiden in cultuur. (smaken)

    -          Realiseren van cultuurproductie: ‘Deelhebben’. Stimuleren tot bijdrage. Bv: muziek, toneel. (maken)

    -          Faciliteren van cultuurkritiek: ‘Deel-zijn’. Cultuurbeleving- en ervaring = onderwerp van cultuur. (professioneel een verschil maken = bijdrage sociaal – cultureel werk)

    Bijdrage sociaal-cultureel volwassenwerk inzake cultuur als:

    -          Werkend op basis van sociaal-culturele methodiek: inzetten van meerdere functies tegelijkertijd. Werken op vlak van belevings-, ontwikkelings-, en leerprocessen van een individu in relatie tot cultuur.

    -          Balancerend op het spanningsveld tussen het werken aan aanpassingslogica enerzijds en veranderingslogica anderzijds: ook een educatieve functie: Inleiden en toeleiden tot cultuur (socialisatie), daar kritisch mee leren omgaan (emancipatie) , maar ook voldoende gelijke kansen en ruimte creëren (ecocipatieperspectief).


    Conclusie: Culturele functie is de functie waar de sociaal werker doelbewust de consumptie van cultuur (deelnemen), de productie (deelhebben)  en de beoordeling (deelzijn) van cultuur zowel in de brede (pakket van waarden en normen) als de enge (kunst als cultuuruiting) zin verhoogt. 








    Bijlagen:
    295254 (1).odt (8.5 KB)   

    22-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    12-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst in de wereld - Participatiestrategieën

    Drie factoren voor een kritische invulling van participatie:

    1.       De hedendaagse toename van sociale ongelijkheid.

    2.       Economische ongelijkheid

    3.      Culturele stagnatie à geen of onvoldoende antwoord op sociale ongelijkheid als verklarende factor voor het gebrek aan cultuurparticipatie. Wordt vaak aanzien als ‘dit aanbod staat ons niet aan’. Kunst is weggelegd voor welgestelden want de leefwerelden die er worden aangereikt zijn niet hun leefwerelden.

    Ongelijke cultuurparticipatie heeft 2 participatie dilemma's

    -          In hoeverre kan/mag een persoon worden ingewijd in een cultuur zonder dat zijn vrijheid wordt aangetast à bv: vrijheid in afwijken van ‘de goede smaak’.

    -          In welke mate het gerechtvaardigd is om de voorkeuren van mensen te verwerpen. Kunnen we verandering brengen in deze voorkeursstructuur bij de betrokkenen indien ze zelf zouden mogen kiezen wanneer de alternatieven bekend waren?

    è Gedwongen tussen de autonome burger en ideale samenleving die gedragen wordt door een gedeelde cultuur à debat tussen cultuuridealisme en cultuurrelativisme.

    Positieve vrijheid

    Cultuur gaat niet langer over het overdragen van voorkeur, maar wel om het scheppen van sociale condities waarin eenieder de mogelijkheid krijgt om zelf een voorkeur te ontwikkelen of zelf te bepalen of men al dan niet deelneemt aan bepaalde culturele activiteiten = positieve vrijheid. Mensen moeten beschikken over de capaciteiten om keuzes te maken. Als sociaal werker moeten we de mogelijkheden van deze mensen vergroten zodat ze een divers cultuurpalet leren kennen en op die manier keuzes leren maken.

    Oordelende openbaarheid

    Oordelend vermogen wordt gevormd door oordelende openbaarheid maar dit is verdwenen. Communicatief handelen kan dit opnieuw installeren. ‘Het handelen van een gemeenschap met redelijke argumenten om tot een consensus te komen. Manier om het systeem te verbinden met de leefwereld. Dit handelen is gericht op wederzijds begrip, een machtsvrije dialoog (bewust zijn voor verandering). Middel om kritisch te gaan reflecteren over grenssituaties en over te gaan tot verandering. Is mijn situatie nu noodlot of niet? De vraag blijft of dit wel kan want macht is immers een onderdeel van de samenleving en kan die discussie van ongelijke cultuurparticipatie hier dan los van gezien worden? Herverdeling van macht à democratie, empowerment en macht zijn het proces tot zeggenschap en macht. Maar er is weerstand voor een verandering in structuren.

    Discussie ongelijke cultuurparticipatie

    Waarom wordt de discussie voor ongelijkheid in cultuurparticipatie enkel voor kansengroepen gevoerd? Het cultuuraanbod is te eenzijdig. Het vertrekt en het eindigt bij de middengroep. De cultuurproductie is altijd deels getekend door de culturele achtergrond en leefwereld van het personeel. Brede lagen van de bevolking komen niet in beeld.

    Voorwaarden participatiestrategieën

    Ten 1ste moet het de positieve vrijheid bevorderen. Ten 2de is het een breder plaatje en nooit volkomen. Ten 3de gebeurt het altijd in een context en ten 4de moet worden geïnvesteerd in de culturele habitus met klemtoon op kinder- en jeugdjaren (thuis en op school)

    è Het beleid voorziet het voorwaardenscheppend kader

    è De participant ontwikkelt zijn vermogens en verlegt diens grenzen

    Participatiemethoden

    Ø  Kunstinteractie als methode: kansengroepen gaan actief participeren aan het creëren van artistieke symbolen. Ze zijn voornamelijk de producenten en niet enkel de consumenten.

    Ø  Lokale trajecten als afstemming: ontwikkelen van een gedeelde visie en aansluitende praktijken op lokaal niveau. Verschillende lokale initiatieven gaan samenwerken aan een gedeeld beleid. Op deze manier wordt integraal en transversaal werken mogelijk. De erkenning van culturele gelijkwaardigheid staat hierbij centraal.

    Ø  Transversaal handelen als vernieuwing: datgene als thema nemen wat net tussen de mazen het net valt en op die manier een wijk en zijn burgers betrekken.

    è Gemeenschappelijke noemer: vitale coalities

    12-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)
    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het raadsel rond de intrinsieke waarde van kunst

    Naast de excentrieke waarde van kunst, heeft kunst ook een intrinsieke waarde. Meer nog, het komt op de eerste plaats en is van belang voor de ontwikkeling van individuen en voor de samenleving als geheel. De zoektocht naar intrinsieke waarde is echter niet gemakkelijk! Intrinsiek betekent ‘tot het wezend behorend’ maar wat wil men daar nu juist mee zeggen? 

    De intrinsieke effecten gaan in feite over de effecten van kunst op de samenleving, het voegt iets toe van waarde aan een mensenleven. Een heel moeilijk te meten factor dus. Intrinsieke waarde gaat over de subjectieve beleving van het individu. Kunst wordt als een specifieke vorm van communicatie gezien waarbij het pure plezier voorop staat. Men kan het vergelijke met fysiologische opwinding, het houdt de mens alert. = GEBOEID ZIJN. (Zowel positieve als negatieve ervaring mogelijk).

    Om intrinsieke effecten te bereiken gaat men het onbekende gaan verkennen. Kunst kan op die manier grensverleggend en horizon verbredend zijn. Op deze manier kan men ervaringen op doen die men in het dagdagelijkse leven niet zou kunnen. Het uitzicht wordt enkel begrenst door de fantasie van de kunstenaar. Denk maar aan een goed boek of een goeie film. Maar ook bij reële kunst kan de kunstenaar iemand mee nemen in zijn beleving. Intrinsieke waarde is ook heel belangrijk bij kinderen. Men droomt ervan te zijn wat ze willen zijn maar niet zijn. Bv: een kind uit een eenouder gezin leest boeken en kijkt films over ‘Het perfecte tweeouder gezin.’

    In het verlengde hiervan liggen instrumentele effecten: verbreden van het referentiekader en het inlevingsvermogen. Het gaat onderlinge verdraagzaamheid gaan vergroten. Kunst slaat een brug, een brug tussen de realiteit waar het dagdagelijkse niet meer aan reikt, maar dan wel in de kunst wordt uitgedrukt. Kunst is bijgevolg geen luxe maar een niet ondenkbare factor in onze samenleving. 

    - Anita Twaalhoven

    10-03-2016 om 00:00 geschreven door Lindsay Debeaussaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Samenvattingen
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs