Inhoud blog
  • Verwerkingsopdracht 'Participatie' #2
  • Verwerkingsopdracht 'Participatie' #1
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #1
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #2
  • Verwerkingsopdracht 'Kunsteducatie' #3
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • Samenvattingen (7)
  • Verwerkingsopdrachten (8)
  • Voorwoordje (1)
  • Methodiek cultureel werk
    Kunst- en cultuureducatie
    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het raadsel rond de intrinsieke waarde van kunst

    Naast de excentrieke waarde van kunst, heeft kunst ook een intrinsieke waarde. Meer nog, het komt op de eerste plaats en is van belang voor de ontwikkeling van individuen en voor de samenleving als geheel. De zoektocht naar intrinsieke waarde is echter niet gemakkelijk! Intrinsiek betekent ‘tot het wezend behorend’ maar wat wil men daar nu juist mee zeggen? 

    De intrinsieke effecten gaan in feite over de effecten van kunst op de samenleving, het voegt iets toe van waarde aan een mensenleven. Een heel moeilijk te meten factor dus. Intrinsieke waarde gaat over de subjectieve beleving van het individu. Kunst wordt als een specifieke vorm van communicatie gezien waarbij het pure plezier voorop staat. Men kan het vergelijke met fysiologische opwinding, het houdt de mens alert. = GEBOEID ZIJN. (Zowel positieve als negatieve ervaring mogelijk).

    Om intrinsieke effecten te bereiken gaat men het onbekende gaan verkennen. Kunst kan op die manier grensverleggend en horizon verbredend zijn. Op deze manier kan men ervaringen op doen die men in het dagdagelijkse leven niet zou kunnen. Het uitzicht wordt enkel begrenst door de fantasie van de kunstenaar. Denk maar aan een goed boek of een goeie film. Maar ook bij reële kunst kan de kunstenaar iemand mee nemen in zijn beleving. Intrinsieke waarde is ook heel belangrijk bij kinderen. Men droomt ervan te zijn wat ze willen zijn maar niet zijn. Bv: een kind uit een eenouder gezin leest boeken en kijkt films over ‘Het perfecte tweeouder gezin.’

    In het verlengde hiervan liggen instrumentele effecten: verbreden van het referentiekader en het inlevingsvermogen. Het gaat onderlinge verdraagzaamheid gaan vergroten. Kunst slaat een brug, een brug tussen de realiteit waar het dagdagelijkse niet meer aan reikt, maar dan wel in de kunst wordt uitgedrukt. Kunst is bijgevolg geen luxe maar een niet ondenkbare factor in onze samenleving. 

    - Anita Twaalhoven



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs