Kwaliteit van kunst en cultuur kan niet gemeten worden adhv
het aantal bezoekers en betreders, maar wel aan de intrinsieke waarde ervan. à Het pleidooi over cultuurparticipatie moet zuiver worden
gehouden! Er zijn immers 2 kanten. Die van de zuivere kunst en cultuur en die
van de participatie. De kwaliteit van de kunst en cultuur heeft dus niets te
zien met het pleidooi over cultuurparticipatie! Dit zijn 2 verschillende
discussies.
Individualisering
van de vrijetijdsbesteding - democratisering
Wanneer we kijken naar de huidige samenleving zien we een
aantal nieuwe trends opduiken. De vrijetijdsbesteding is gedemocratiseerd.
Daarnaast is er privatisering, de mogelijkheid om meer thuis van vrije tijd te
genieten en dit ook van cultuur. Denk maar aan internet, home cinema,
Mensen
kiezen meer autonoom naar culturele vrije tijd door het bredere aanbod ervan.
Toch zijn democratisering en individualisering ook tegenstrijdig: de drang naar
identiteit en groter verschil verdringt de culturele solidariteit en verdelende
rechtvaardigheid. We zien ook een trend van mondialisering waar we ons
bewegen in een richting van uniformiteit (zelfde trends, kleren en muziek,enz).
Media speelt hierin een rol!
Welke functie
heeft cultuurspreiding en participatie?
Welfare good:
voorwaarde om andere waarden te kunnen realiseren. à
als mensen rechten krijgen moeten ze er ook gebruik van kunnen maken.
Wat is de rol van de
overheid? Men moet bijdragen tot het welzijn van zijn burgers.
Cultuurparticipatie en beleving zijn hier een onderdeel in. Daarnaast hebben
alle mensen recht op de ontwikkeling van een individueel kunstzinnig vermogen.
Tot slot heeft de samenleving belang bij de productie, receptie en distributie
van kunst door haar burgers dus ook hier is de overheid verantwoordelijk voor. Men
moet de positieve vrijheid(vrij tot)
en autonomie krijgen om zelf en voorkeur te ontwikkelen. Dit is participatie.
Het recht op cultuur mag er dan wel zijn, mensen moeten ook over de mogelijkheden beschikken om te kiezen.
Wie participeert aan cultuur zet ook stappen op andere vlakken zoals
emancipatie en individualisatie maar ook socialisatie.
Participatiedrempels
Belang van primaire(thuisfront) en secundaire (school)
socialisatie = hoofdsleutels tot participatie! Maar ook andere factoren dragen
erbij toe om kunst te leren kennen. Er bestaat echter 7 drempels: informatie
drempel, sociale drempel, fysische beperkingen, geografische drempel,
financiële drempel, tijdsgebrek en motivatiedrempel.
Cultuurparticipatie vergt culturele
competentie en mensen moeten de kans krijgen om te kunnen kiezen maar er zijn
nog te veel belemmeringen om van een volledige keuzevrijheid te kunnen spreken.
Zowel op materieel, sociaal en intellectueel vlak
Participatiestrategieën
Positieve vrijheid, brede
context, niet beschouwd als middel, investeren in culturele habitus (school en
thuis) bij kinderen en jongeren, uitsluitingsmechanismen bevragen en herkennen
en dus meer divers zijn.
Mensen moeten cultuur leren en
dus is cultuureducatie vanaf de kleuterschool belangrijk. Creatief denken wordt
immers later ook nog gebruikt, denk maar aan creatief denken in
werkomstandigheden. Ook in de vrije tijd en in het sociaal werk zijn er meer en
meer vormen van cultuur terug te vinden. Het zijn deze organisaties die bruggen
moeten slaan naar het onderwijs. En wat met cultuurcommunicatie? CultureelNet
Vlaanderen = organisatie met vraaggericht beleid. Men gaat de mensen prikkelen,
zin doen krijgen in cultuur. Het UITnetwerk staat dan weer voor collectieve
communicatie (samenwerking en aandacht op plaatselijk niveau). Er is een pleidooi voor cultuurcommunicatie
t.a.v. kranten en openbare omroep, magazines, TV, enz.
|