è Er
moet een betekenis aan kunst worden gegeven. Het vraagt een doordachte
educatieve aanpak. Kunsteducatie gaat
niet zomaar over het kunstwerk met zn intrinsieke kenmerken (objectief), maar
wel over wat zich afspeelt tussen het kunstwerk en de omgeving, de context, het
publiek, het individu (subjectief). Dit is een leerproces.
è Het
heeft geen zin om verschillende organisaties te gaan vergelijken op vlak van
cultuur. Bij de 10 verschillen zal je wel 20 gelijkenissen vinden. Veel van wat
deze organisaties doen niet enkel aan cultuureducatie maar ook aan
kunsteducatie. En kunsteducatie is een vorm van levenslang leren geworden! Maar
wat de verschillen tussen organisaties betreft zijn het vooral de kunstenaars
en professionals die het verschil maken.
è Het
individu en zijn leerproces centraal zetten en niet de kunsten op zich is
misschien wel een van de belangrijkste factoren geweest om tot cultuureducatie
te komen. Kunsteducatie lijkt zich dan vooral bezig te houden met de kunsten
zelf terwijl belevingsprocessen ook gelden bij cultuur! Cultuureducatie kunnen
we dus breder gaan bekijken dan kunsteducatie. Maar kunsteducatie mag zich niet
terugtrekken op een eilandje! Het moet in de wereld staan en themas zoals bv
armoede niet schuwen.
ZIE BIJHOREND SCHEMA IN BIJLAGE
Kinderen en kunst
Bijna elke museum of culturele voorstelling heeft een aanbod
voor kinderen à is wel het eerste wat wegvalt bij
besparingen. Bij museum MAC overheerst de kinderhoek het hele museum. De ruime
en rustige architectuur maakt dit educatief de moeite waard en niet alleen voor
kinderen, ook voor volwassenen.
Kinderen kijken op een onbevooroordeelde en betrokken manier
naar kunst, een vorm van zelfexpressie. De expeditie draait om het thema: Het
kind als pedagoog. Een autonoom persoon en geen kinderachtige bedoening. Hun
blik hoeft niet beleerd te worden maar is juist leerrijk. Kinderen tonen op een
speelde manier hoe kunst kan beleefd worden, ver weg van de objectieve
interpretatie van een museum die vaak samenhangt met esthetisch oordeel.
De kleine poëzie
Bij MAC gaat men uitzonderlijk aan de slag met kinderen. Bij
andere musea is dit meestal een massaconsumptie ipv een doelbewuste individuele
omgang met kinderen. Het is vluchtig en overstijgt vaak niet de gewoonste
dingen zoals een kleurprent.
Werking
In kleine groepjes en een hele dag à
zo kan men ook banden maken met minder assertieve kinderen. De kinderen worden
aangezet tot een individueel parcours in een inspirerende omgeving. Sterk
visueel, inspirerend en uitdagend. Alles draait rond de inherente kwaliteiten
van kinderen en hun culturele beleving. En die artistieke benadering is hierin
essentieel. Het doel is dat kunstervaringen kunnen helpen beter reflecteren bij
bepaalde gebeurtenissen in hun leven, tot expressie komen.
Kunst van de diversiteit
Kunst EN wereld à
kunst maakt deel uit van de wereld. Verscheidenheid in de wereld is niet alleen
het gevolg van diversiteit maar ook de manier waarop mensen hem zien en
inschatten en met elkaar delen. Het nut van kunst is leren omgaan met
kwetsbaarheid. De verstrengeling van schoonheid en kwetsbaarheid is iets wat ze
bij Le Grand Atelier willen neerzetten.
Vrije associatie
MACs voorstel gaat erover hoe mensen kunst zouden kunnen
bekijken, niet veeleer om kinderen serieuze kunstwerken te leren appreciëren.
Men mag vrij bewegen en associëren wat kunst heel toegankelijk maakt.
Cultuur is commercieel geworden, men wil cijfers halen. Zo
verliest men intensiteit en dreigt ze over te slaan in entertainment.
Wereldbeelden
Creativiteit is een attitude voor elke dag. De manier waarop
men, met openheid, leert omgaan met de diversiteit van de wereld is
belangrijker dan het leerproces rond de fascinatie van kunst. Kunst
weerspiegelt niet maar toont heel diverse wereldbeelden.
|