Met de Laura naar de Oostzee 2010
Inhoud blog
  • Episode 5: The end! Or is it just a beginning?
  • Episode 4: Cuxhaven to Helgoland
  • Episode 3: Brünsbuttle to not so far
  • Episode 2: Rødvig to Somewhere else
  • Göteburg to Somewhere: Episode 1
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    01-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talin Thallinn Thallin enz

    Thallin, het wordt op zoveel manieren gespeld

    De meisjes zijn naar huis en ik blijf hier een aantal dagen om te wachten op Kurt en Willy. De sfeer is hier duidelijk anders dan in de Scandinavische landen. Het doet wat Italiaans aan, zelfs het Ests klinkt wat Italiaans. Auto’s rijden harder, meer machogedrag. De Laura ligt in de Olympische jachthaven Pirita op zo’n 7 km van de oude stad. Een groot prestigeproject van de USSR, gebouwd in ’80 en nu in verval. De accommodatie is nog Russisch, ruw beton, stalen deuren en overal hekken. Muren bladderen af en tegels liggen los of ontbreken.

    Alles is rommelig en de organisatie ook, voor de 3e keer in een paar jaar is de gasthaven verplaatst, al het afval moet in 1 container, geen plaats om kleren met de hand te wassen en lange afstanden naar het toilet. We zijn wat anders gewoon!

    Als ik naar de watersportwinkel ga voor een overzeiler (grote kaart voor lange afstanden) zegt een norse vrouw in een tijgerpakje dat ze die niet hebben. Ik zie de kaarten mooi in een bak staan. Waarschijnlijk doet ze dat om haar man te pesten, die al ’s morgens vroeg met een zware wiskey-adem rondbaggert.

    Ik luister de hele dag naar een Estse zender “Klassika” waar ze alles door elkaar afspelen: Klassiek, Jazz, volksliederen, Arabische muziek, experimentele muziek en dan nog eens alle mogelijke mengvormen. Heel amusant!

    Vandaag fietstocht gemaakt. De parken zijn hier wel fantastisch, heel groot, heel mooi en heel rustig.

    Het weer blijft schitterend, maar we hebben veel geluk. Al een paar weken komt de ene bui na de andere door Denemarken en Zweden, maar de lagedrukgebieden worden telkens door het “Russisch hoog” tegengehouden. En als er toch buien aankomen gaan wij er juist tussendoor en krijgen een paar druppeltjes.

    Kurt komt vannacht, en ik denk erover om overmorgen te vertrekken. Er komt een nijdig lagedrukgebiedje onze richting uit en de wind zou naar het westen draaien. Voor het zover is kunnen we beter al een stukje in die richting opschuiven. Willy komt dan wel met de bus na.





















    01-08-2010, 00:00 geschreven door Paul Van Doren  
    29-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kökar (Finland) - Thallin (Estland)
    Petra schrijft:

    Sfeersnuiven

    Thuis las ik op de blog dat het plan was om mij mee van Aland tot Thalinn te nemen.

    Ik dacht: ‘’ o jee! Zo’n afstanden, ik ken het gebied; plus ik ben alles vergeten wat zeilen betreft.” “Zeeziekte die de kop op kan steken?, meer dan 2 mensen aan boord … wat een uitdaging!” “Maar ik heb er wel zin in. Dus: Let’s go for it!” En ondertussen zitten we alweer enkele dagen verder en ben ik verbaasd dat alle zeilkennis helemaal niet vergeten is. Zo ben ik in staat om Paul, als een degelijk zeilmaatje, bij te staan. Zalig!

    Wat mij ook enorm plezier doet, is dat Hildemaria ook zeer goed gedijt op zee! Fascinerend om dit team van 3 bezig te zien. Wat mij opvalt, is hoeveel invloed en indruk de zeilreis van meer dan 2 jaar  12 jaar geleden op mij gemaakt heeft … ik raak er niet over uitverteld … het lijkt of ik heel wat dingen herbeleef. Och arme Paul en Hildemaria!

    Wat is zeilen voor mij? Je volledig overgeven aan de natuurkrachten: waait de wind uit de juiste hoek, dan zeil je. Anders wacht je beter. Hoe lang wacht je? Wel dat weet je niet. Dat kan dagen duren of enkele uren. Je hebt een doel dat je traag (aan de snelheid van een fiets vaak) nadert of soms ook niet haalt bij ongunstige wind. De tijd lijkt eindeloos lang, maar schuift voorbij alsof het niets is. Uren gewoon kijken naar het water en de oever, als die al zichtbaar is, zijn beide voldoende verzet om de dag te vullen. Plannen worden vaak bijgestuurd. Zeilen is eigenlijk mediteren … het is loslaten … alles loslaten. Ook leven in eenvoud. Leven op een kleine ruimte, waarvan je niet kan afstappen als je er even geen zin meer in hebt of als het weer tegenzit. Da’s zeilen oa voor mij. 

    OK, genoeg sfeerbeeld geschept. Nu iets over de tocht zelf … op weg naar Hanko …

    Kökar – Hanko (70 miles)

    5u30 ging de wekker van Paul af. Mmm, ik ben nog slaperig, maar toch juicht de trekker in me … Het wordt weer een dagje vol zeilmanschap. Veel navigatiewerk; geen zeilgebied nu voor de automatische piloot; we navigeren tussen de eilandjes, ondieptes en rotsen door, goed uitkijkend. Paul en ik zijn netjes op elkaar ingespeeld. Ik bedien de helmstok, Paul zet de koers uit. Leuk. We overbruggen zelfs een zone van 6 miles (iets meer dan een uur) blind navigerend (dit gebiedje viel tussen 2 zeekaarten in). Net op dat ogenblik lijkt een douaneboot ons te passeren … geen controle aub … nu niet zo zonder materiaal aan boord! Maar alles verloopt perfect. We zeilen ook netjes tussen de regenbuien door. Goed zo! Hanko is een flashy jachthaven, niet zo de favoriet van een ex-langetermijnzeilster. Maar veel zie ik er niet van. Tegen ‘s avonds ben ik telkens uitgeteld. Na een lekker maaltijd bereid door Hildemaria, die onderweg enkele uren geslapen heeft en dus nog wat energiereserves heeft, verandert het salon in een slaapkooi. En duik ik de slaapzak in met m’n oorstoppen in en na nog geen 3 tellen ben ik in diepe slaap.

    Hanko – Tallinn (60 miles)

    Weer zijn Paul en ik om 6u30 al op pad. Hildemaria slaapt nog lekker voor enkele uren. We meren af, motoren nog even door smal vaarwater en stevenen dan af op de traffic line in de Baltische Golf. Op de route komen we toevallig in militaire wateren terecht waar het net schietoefeningen zijn. Er klinkt meermaals gebulder in de verte. Daarna kruisen we de scheepvaartroute tussen de vrachtschepen door. Het is er niet al te druk. Ons volgende doel is het vasteland van Estland in het oog krijgen. Dat duurt geruime tijd omdat het zo heiig is zelfs met m’n haviksogen die al van heinde ver boeien, haveningangen en rotsen opmerken. Eens het land nabij komt trekken we oostwaarts tot we Tallinn zien. We hebben geen detailkaarten van de haven. Dus wordt het weer even zoeken en proberen om het bovenaanzicht van de zeekaart te vertalen in wat zich als landschap aan ons ontvouwt. Altijd boeiend en soms heel verrassend. Als een perfect team belanden we zo in de splinternieuwe jachthaven van Tallinn. Ze is maar half afgewerkt: douchen doen we in een container. We hebben zicht op een oud vervallen fabriek. Geen aantrekkelijke omgeving, maar goedkoop, dichtbij de oude stad en rustig qua volk. Er rollen wel wat golven binnen van voorbijvarend zeeverkeer … da’s minder leuk en slecht voor de landvasten en de stootkussens. Maar vannacht blijven we alvast hier. Iedereen is weeral doodop. We bezoeken nog even Tallinn’s oude stad en smullen erop een terrasje. Daarna duikt iedereen na een frisse douche weerom de kooi in. Slaapwel!



















    29-07-2010, 00:00 geschreven door Paul Van Doren  
    27-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Degerby - Kökar (finland)

    Hildemaria schrijft:

    Degerby. Ik geloof intussen dat er zoiets bestaat als weer-engelen en voorspoedsengelen. Kort na de middag leggen we aan in dit kleine haventje. En precies een half uurtje later worden we voor de eerste keer getrakteerd op regen. Puur geluk alweer.En dus houden we ons voor een paar uur “binnenshuis” bezig. Zo eenvoudig deze haven is, zo groots is het uit hout opgetrokken restaurant. Wanneer Paul even later terugkomt van het havenkantoor heeft hij ook al de menukaart bekeken, en nodigt hij zijn twee scheepsvrouwen uit op een diner vanavond. Het lijkt alsof we over zee zo een restaurant zijn binnengevaren. Bizar. En terwijl we nu vaste grond onder onze voeten hebben blijft alles lichtjes schommelen. Ik voel me rijk. En dat gevoel wordt nog eens bezegeld als we, na onze buik gevuld te hebben met de heerlijke hapjes van het visbuffet, nog even de Finse sauna ingaan.

    Degerby. Toch ben ik blij dat we deze plaats morgenvroeg weer verlaten. Het is té surrealistisch.

    Met veel meer verlangen kijk ik uit naar Kökar; een wat groter eiland. Een fotoboek in Mariehamn gaf een eerste, maar aangename indruk. Een dagtocht van zo’n 8 uur zeilen. Een spannende tocht, omdat we voortdurend tussen de vele eilanden door moeten navigeren. Op sommige plaatsen zakt de dieptemeter plots tot een halve meter onder de kiel! Voortdurend koers opnieuw bepalen. Ondanks de oplettendheid van Paul zitten we plots toch in een verkeerde vaarroute en moeten daardoor 4 mijl omvaren. Maar we worden beloond. Dit is het mooiste stuk dat ik al varend al gezien heb. Smalle geulen voeren ons door de vele mini-elandjes. En Kökarhaven komt als een uitnodigende verzameling dieprood houten huizen in zicht. Ik kan amper wachten om van de boot te gaan en op ontdekkingstocht te gaan en vind het nu al jammer dat we hier alleen vanavond nog kunnen zijn.
    Morgen voert de tocht naar Hanko: eerste stad op het Finse vasteland, vanwaar we vervolgens naar Thallin zeilen. Thallin: de mooie hoofdstad van Estland. De eindhalte van Petra en mij. Een mooie afsluit lijkt me.
    Maar eerst Kökar.
    Ik loop langzaam over het roodgrinten pad dat als een lint door het landje slingert. Een rotsig landje, bestrooid met een handvol houten huizen. Ik geniet van de paarse kleur van de campanulla’s omringd door een gele waas van een fijnkruidig gewas (waarvan de naam me ontgaat) , de callunaheide die in bloei komt naast de juniperus. Ik pluk meteen een verse voorraad jeneverbessen. Verder ontdek ik nog wilde framboos, engelwortel, en op de vochtigere plekken moerasspirea’s. fantastische plek voor een botanicus en plantenliefhebbers!

    Intussen hebben Petra en Paul de reisroute voor morgen grondig bekeken en een plan opgemaakt. Voorstel is om heel vroeg te vertrekken. Ik begrijp niet waarom. Een goede en voldoende nachtrust is toch zó heilig voor mij. Een halve minuut later weet ik meteen waarom: de tocht van Kökar naar Hanko zal dubbel zo lang zijn als die van vandaag. Ik slaak zowat een gil en kan mijn oren niet geloven; DUBBEL zo lang! Dit zal de uitdaging van mijn leven worden.
    Petra, die een hele poos geleden twee jaar lang gezeild heeft, haalt daarentegen haar hartje op. Ze is een, handig, bij de pinken, en enthousiast maatje voor Paul. Twee zeilhanden op één buik, die twee.

    Terwijl ik woorden probeer te geven aan deze zeer variabele zeilervaringen zijn we halfweg. Vandaag leggen we 65 mijl af(zo’n 120km) aan gemiddeld 5 knopen( 8 per uur) halleluja. Toch kan ik óók vertellen dat zeilen een ervaring is die met niets anders te vergelijken is. De wereld zien en ontdekken van op het water. Water: altijd anders. Je helemaal overgeven aan de deining onder je is de enige manier om voluit te genieten en zeeziekte terzijde te laten.



















    27-07-2010, 00:00 geschreven door Paul Van Doren  
    Gastenboek
  • Lang geleden
  • oef
  • Nieuws
  • vakantiegevoel
  • vol spanning

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Archief per week
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs