OK. We staan er dus met 2 voor om de berucht Deutsche Bucht te nemen. Dit is een van de meest verraderlijke vaargebieden als er Noord-westenwinden staan. We besluiten om om 15u00 te vertrekken en ineens naar Cuxhaven te varen, 30 uur, dus een nachtje door (de route naar Skagen was geen optie meer wegens TE WEINIG WIND.) Alles ligt compleet plat. Op een tweetal uurtjes zeilen na, moet alles op de motor.
Onderweg zeehonden gezien en een helikopter van de Nederlandse Marine die 2 minuten lang vlak bij ons bleef hangen, terwijl we geobserveerd werden door de verrekijker vanuit het geopende luik.
Deed toch maar raar
Uiteindelijk was de Deutsche Bucht deze keer a piece of cake.
Vol gende dag van Cuxhaven naar Brunsbuttel (toegang naar Kielerkanaal) 15 mijl aan een ongelofelijke vaart. De enige zeiler die we niet konden bijhouden was
een Waarschip 10.10.
Op 15 km van het einde van het kanaal, vinden we een klein zijmeertje waar we kunnen ankeren.
Willy Daan en Sam komen rond 10u30. Al de bagage, inclusief een elektrische contrabas met versterker moet eerst over een zandpadje en dan in ons bijbootje overgebracht te worden. Een heel gedoe, maar heel plezant.
Zaterdagmorgen stapt David af, en wij gaan richting Denemarken. Nog even door de sluis en dan door het Kielerfjord, het zeilersmekka.
Dat hebben we geweten, onmiddellijk na de sluis zit alles vol zeilers, vele honderden, en alle soorten. Als kers op de taart varen ook nog al de tall ships (die binnen 14 dagen naar Antwerpen komen) binnen. En wij daartussendoor naar buiten, zaaalig!
Bagenkop is de eerste haven op Deens grondgebied en we varen er in 1 rak hoog aan de wind recht naar toe.
Nu liggen we hier in het haventje, op de boot met gratis internet. Windfinder voorspelt voor de 10 volgende dagen volop zon en tot 25 graden. Ja, het koude noorden.
Nu gaan ontbijten aan de barbequeplaats.
Tot de volgende!






|