Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
25-03-2016
We werkten rond het thema: "blij met een ei"
We werkten de voorbije weken rond blij met een ei.
we gingen op zoek naar allerlei eieren. Wist je dat het niet alleen de kippen en de vogels zijn die eieren leggen?
we leerden nieuwe woorden rond de kip en haan. zoals: broeden, kakelen, kraaien, eierdooier, eiwit,...
op verschillende manieren gingen we aan de slag om eitjes klaar te maken. we maakten een spiegelei, een hard en een zacht gekookt ei, een spiegelei en een zakei.
We sorteerden de eieren van klein naar groot. en we gingen ook een echt ei maken uit papier maché. We versierden deze dan met eierschalen , en met zachte tinten verf. Ook knipten we gras en kleefden we bloemen op het eierpotje.
We deden ook heel veel spelletjes met eieren.
we luisterden ook naar het Paasverhaal van Jezus.
En vrijdag was het dan als afsluit het sobermaal.
Na de vakantie werken we rond het thema Kaarten. Breng gerust iets mee die je aan een kaart doet denken.
Ons paasthema 'blij met een ei ' gaf ons al een beetje een lentegevoel . We mochten ontdekken welke dieren allemaal eitjes leggen, we kookten eitjes hard en zacht , we maakten cupcakes , speelden spelletjes met eitjes, rasters met eitjes,onze winkel werd een paaswinkel,we maakten een groot ei met papier, we zongen een lied over een dino ei ,we schilderden met lentekleuren ,we zochten woorden met de ei-klank.....
Na de vakantie starten we met het thema 'kaarten' . Kleuters mogen spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ( kan heel gevarieerd gezien worden .
Olivia kwam heel trots op de speelplaats: 'Ik ben jarig'. Met een prachtig kroontje op haar hoofd begon ze vrolijk aan haar feestdag. Ze glunderde ieder moment op haar feest. Ze is nu drie jaar!!! Proficiat flinke meid !!!
Deze week werkten we rond eieren. Plots hoorden we in de klas wat gekakel. Wat zou dat toch kunnen zijn en vooral van wie?
Toen zijn we op ontdekking gegaan in de klas en Dottie de kip zat verstopt in de klas. Dottie de kip zat verstopt onder de bureau van de juf! Daar horen kippen helaas niet thuis dus maakten we een mooi nestje voor Dottie dat ze haar eitjes rustig kan uitbroeden.
Ondertussen hebben we ook al heel wat geknutseld aan ons paasmandje.
Woensdag hebben samen met juf Kristien lekkere eitjes klaargemaakt. We hebben eitjes gekookt en we hebben een omelet van eitjes gemaakt. Wat hebben we gesmuld!
Volgende week bekijken we de fantasie eieren van dichterbij. Zou er door ook eiwit en een dooier inzitten?
NIET VERGETEN: Vrijdag 25 maart is het Sober maal en is er dus geen warme maaltijd op school.
Deze week is er een nieuw vriendje in de klas; namelijk Dottie de kip. We hoorden stil gekakel in de klas en na een kleine zoektocht vonden we Dottie in het bedje van de poppenhoek. Dit was niet een ideale plaats om eitjes te leggen We hebben dan een nest in een kippenhok gemaakt en dan gebeurde het Dottie heeft 4 eitjes gelegd!!! Die is ze nu nog altijd aan het uitbroeden Het duurt al lang hoor voordat er kuikentjes uitkomen.
We zijn ook op lentewandeling geweest en natuurlijk hebben we ook even gespeeld op het speelpleintje. De lente komt in het land en wij zijn met volle teugen aan het genieten!!!
Volgende week gaan we eens kijken naar de eitjes van de paashaas en andere eitjes. Zou er daar ook ei- en eiwit inzitten? Kunnen we die ook koken en opeten???
Liedje:
Tok, tok, tok, een kip in een hok en onder haar vleugels 4 eitjes. Krak, krak, krak, wat is dat? Daar komen 4 gele kuikens !!!
Lentelied:
Zonnestralen op mijn huid, vogels die gaan fluiten. Nieuwe blaadjes aan de boom, lekker spelen buiten. 't Is lente, 't is lente. Joepie, joepie, jei. 't Is lente, 't lente. O wat zijn we blij!
Niet te vergeten: Op vrijdag 25 maart is het sober maal op school, er is die dag geen warme maaltijd te verkrijgen en u moet zelf geen boterhammen meegeven.
Mag ik vragen om een extra inspanning te doen om de kleuters op tijd op school af te zetten via de schoolpoort.
Verschillende koekjes worden niet genaamtekend en dit zorgt soms voor misverstanden. Alvast bedankt.
De voorbije twee weken werkten we rond het thema van broederlijk delen 'Eilin in Colombia'.
Zo leerden we Eilin en haar neef José kennen. In Colombia hebben ze een stok (baston) met verschillende linten met elk hun eigen betekenis.
Rood betekent waar je van houdt, groen is voor de natuur, geel is voor alle dingen waar je blij van wordt en blauw zijn al je dromen. In de klas maakten we dan ook zo'n baston en met de linten eraan.
We leerden ook enkele woordjes in het spaans, dit deden we a.d.h.v. verschillende liedjes.
Samen keken we ook op de wereldbol en wereldkaart waar ons landje ligt en waar Eilin woont (Colombia). De kleuters wisten dit al heel goed.
Eilin had als lievelingskleur groen, dus ook wij gingen op zoek naar ons lievelingskleur in tijdschriften.
We maakten de vlag van colombia en schilderden een wereldbol.
Vrijdag vierden we de verjaardag van Astrid want ze werd zaterdag 5 jaar!!! Gelukkige verjaardag!
Volgende week zal juf Laura twee weken rond het thema 'Blij met een ei' werken.
Lieve kapoenen, het was fijn met jullie in de klas!
Deze week stonden de
voorbereidingen voor het verjaardagsfeest van Jules centraal.
Samen maakten we een
nieuwe verjaardagsstoel en schilderden we de verjaardagstaart opnieuw.
Dinsdag bakten we
cupcakes voor het verjaardagsfeest en hebben we de feesttafel gedekt : iedereen
mocht meehelpen en ballonnen kleuren op het tafelkleed.
Het hoogtepunt van de
week was natuurlijk het verjaardagsfeest van Jules.
Met veel tromgeroffel hebben we hem gewekt en
onmiddellijk gezongen. Jules wist niet waar eerst gekeken.
Nadat Jules alle verjaardagsrituelen had ondergaannamen we allemaal plaats aan de feesttafel en
hebben we lekkere slagroomtaartjes gegeten met snoepjes en chocolade.
Juleske, wij hebben er
alvast van genoten, hopelijk jij ook
Ook vandaag gingen we terug feest vieren want Laura wordt zondag
4 jaar. Helaas was ze ziek en hebben we haar feest moeten uitstellen.
Het volgend thema is Pasen : eitjes overal .
Iedereen mag volgende week een eitje meebrengen en de eerste
kleuters graag een plastic waterfles. Alvast bedankt.
Helaas zal ik zelf dit thema niet kunnen uitwerken met jullie
kleuters. Om familiale redenen kan ik een tijdje niet op school aanwezig zijn.
Ik hoop vlug terug in de klas te staan.
het thema van broederlijk delen was dit jaar : COLOMBIA . We hoorden de verhalen over Eilin en haar baston (stok) De kleuters mochten er zelf een maken . De kleuren van de linten zijn belangrijk ; rood staat voor houden van, groen voor de natuur , blauw voor dromen, geel. voor blijheid. We leerden een lied over een klasbastonnetje . De kleuters kwamen in contact met de Spaanse taal ; via liedjes .We maakten een collage over de wereld, we schilderden de vlag van Colombia . We stonden stil bij het gevoel: bang . We vierden de verjaardag van Ella , proficiat !!!
Volgende week is ons thema Pasen met de nadruk op EIEREN .
We leerden Eilin kennen en haar neef josé. In colombia maken de kinderen een Baston van
een stok en linten. Iedere kleur van de
linten heeft een betekenis.
Rood is de dingen waar ze van houden, groen is
voor de natuur, geel is wat hen blij maakt, .
Wij maakten in de klas onze eigen Baston.
We leerden enkele woorden Spaans en gingen op zoek
op de wereldbol naar het land colombia.
We maakten een flipflap zoals Eilin en haar
vriendjes ook doen om dan het spelletje te spelen op de speelplaats.
We bekeken verschillende beelden en videos op de
computer over colombia en we ontdekten dat het land heel veel landschappen
heeft. Bergen, groen, zand en strand, .
We gingen in tijdschriften op zoek naar ons
lievelingskleur om aan de Baston te hangen.
De kleuters schilderden de vlag van Colombia en tekenden Eilin.
Ons volgend thema is: BLIJ
MET EEN EI
Je mag gerust een leeg eierdoosje meegeven met je
kleuter.
Het is buiten al wat te merken; de lente komt in het land. We naderen de paasvakantie dus het is niet zo moeilijk om te raden wat ons volgend thema zal zijn!!! We zullen de nadruk leggen op verschillende eitjes (de kleur, de vorm, de eigenaar, de smaak,...)
Iedere kleuter mag een kippenei meebrengen en een ander ei (wees creatief ). De kleuters van de 1ste kleuterklas mogen ook een lege
plastiek waterfles meebrengen. Gelieve
alles te naamtekenen.
Maandag
luisterden we naar het verhaal van Jules die 3 jaar werd.
Want
volgende woensdag vieren we zijn 4de verjaardag.
Jules
wordt drie jaar. Zus heeft een mooie kroon gemaakt.
Maar
die is veel te groot. Mama zorgt voor een goede oplossing!
De
hele week werken we aan de voorbereidingen om hem een geslaagd feest te geven.
Verschillende
vriendjes brachten slingers en ballonnen mee voor het feest.
We
herhaalden ons verjaardagsliedje dat we telkens zingen als er een vriendje
jarig is en we leerden ook een nieuw liedje : Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag, omdat je jarig bent en al de mensen die je kent; die zingen blij: 'Weer een jaartje erbij'!
We
kunnen beginnen aftellen naar het feest . We maakten een aftelkalender, elke
dag knippen we een kroontje af.
Aan
de werktafel mochten we stempelen en kleuren want we maken een placematje voor op het feest.
We schilderden een verjaardagstaart en de
oudsten mochten zelf kaarsjes knippen , kleven en met vingerverf doen branden.
We
hadden een kringgesprek rond blazen want bij een feest horen kaarsjes en
kaarsjes blazen we uit.
De
blaastechniek is bij sommige nog niet optimaal .
We
hebben dan ook een beetje geoefend: met veertjes, bellenblazers,
Juf
vertelde het verhaal van Jules derde verjaardag nog eens opnieuw.
Daarna
moesten we 3 verhaalprenten in de juiste volgorde leggen.
We speelden een spelletje met een dobbelsteen en mochten telkens evenveel vlaggetjes tellen als er bolletjes op de dobbelsteen staan. De begrippen meer en minder kwamen aan bod.
De peuters mochten met vingerverf een verjaardagskroon
versieren. Lekker knoeien in de verf was niet onmiddellijk de opdracht maar bij
de meeste lukte dat toch aardig.
De oudste kleuters
ontwierpen zelf een kroon op het hoofd van Jules.
De resultaten waren heel
mooi.
Volgende week tellen we
verder af naar het feest op woensdag.
We zijn de hele week druk
in de weer geweest om een spetterend verjaardagsfeest voor te
bereiden voor Jules, want hij wordt 4 jaar.
We leerden om 4 vingertjes te tonen, moeilijk
hoor!
We hebben de klas prachtig versierd met slingers en ballonnen.
We hebben ook een uitnodiging gekregen voor het verjaardagsfeest van Jules:
Hiep hiep hoera... het is feest...
want op woensdag 9 maart word ik 4 jaar.
Alle kleuters van de klas worden uitgenodigd op mijn verjaardagsfeestje.
Na een hapje en drankje vieren we de hele voormiddag feest.
Waar? 1ste kleuterklas
uur? 8.45 uur tot 11.30 uur
PS: Breng gerust je feesthoed mee voor op mijn feestje.
Liedje:
Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag, omdat je jarig bent en al de mensen die je kent; die zingen blij: 'Weer een jaartje erbij'!
Verhaal:
Marie de zus van Jules had een kroon gemaakt voor hem.
Maar oei, de
kroon was te groot en dat vond Jules helemaal niet leuk.
Mama maakte de kroon
kleiner en dat vond Jules wel heel fijn.
Zo konden ze met het feest voor zijn
verjaardag beginnen.
Deze morgen glunderde Pepijn op speelplaats: 'IK BEN JARIG!' De hele dag heeft hij met een prachtige glimlach rondgelopen, met nu en dan een schaterlach. Proficiat lieve jongen, geniet van je verjaardagsweekend!!!
Tijdens dit thema zijn we heel wat te weten gekomen over kunst en kleuren. De kleuters mochten kleuren mengen, experimenteren met verschillende materialen, bouwen met Kapla, boetseren met natuurklei, vlekken maken ,zelf standbeeld spelen, dansen op stoelen, filmpjes bekijken over kunst , elke dag een nieuwe kunstenaar bekijken in het grote kunstboek , werken met sjablonen , woordkaarten met nieuwe woorden geleerd , het scheppingsverhaal uitgewerkt , integratienamiddag met het eerste leerjaar ( taartjes mogen versieren en natuurlijk opeten).....
volgende week gaan we naar Colombia ( thema broederlijk delen)