Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
07-11-2016
De gevoelens van Jules
Na een deugddoende vakantie zijn we weer enthousiast
vertrokken met drie nieuwe peuters in onze klas. Het zijn drie meisjes: Elli, Jana en
Machteld. Het is even wat wennen maar ze
zijn superflink geweest! Ze hebben elk
een symbooltje gekozen: Elli het ijsje, Machteld de snoep en Jana de
vlinder.
Ons thema voor de volgende twee weken zijn de gevoelens. Kleuters worden geslingerd van het éne gevoel in het andere Plotseling hebben ze groot verdriet omdat ze gevallen zijn, even later zijn ze blij aan het spelen met hun vriendjes, ze kunnen zich heel boos maken ze zich als er een stukje speelgoed afgepakt is
We zullen werken met de lappenpop Knolliebollie en de doos vol gevoelens. De kinderen leren op een speelse wijze gevoelens herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig heeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven.
Jules (de klaspop) zal heel veel verschillende gevoelens hebben tijdens het thema. Jules zal heel herkenbare kleutersituaties meemaken. Ik ben alvast benieuwd hoe de kleuters zullen reageren...
Hebt u thuis een wit lapje stof van ten
minste 40 cm op 40 cm dan mag u dit meegeven naar school. Wij gaan een
lappenpopje maken. Gelieve te naamtekenen. Hebt u een grote lap stof, een witte
handdoek, dan mag u dit ook zeker meegeven.
U zal er vast een klasgenootje een plezier mee doen!
Om de 14 dagen mogen de kindjes van de eerste kleuterklas elk een kwartiertje schrijbelen: dat is met de handjes in de verf wrijven en tekenen. We voegen er scheerschuim bij en dan wordt het helemaal plezant.
Ik gaf de kleuters vandaag gele verf en een beetje rode verf om te mengen, door de twee kleuren te mengen, zagen de kleuters plots oranje verschijnen. Vandaag mochten de kindjes ook experimenteren met eikels en herfstblaadjes. Elk kindje maakte een afdruk om mee te nemen naar huis.
De herfstige weken zijn alweer voorbij. Deze week deden we verder heel wat indrukken op rond de herfst: kleuren, bladeren, geuren, herfstvruchten, enz...
Juf vertelde ook een verhaal over Jules in het bos.
In de lucht hangen donkere wolken en het lijkt alsof het gaat regenen. Het is immers herfst, het moment waarop de blaadjes in het bos prachtige kleuren krijgen. De dikke regendruppel die Jules plots op zijn hoofd voelt, blijkt een eikel te zijn. Gelukkig heeft opa een paraplu meegenomen. Wanneer het heel hard begint te waaien beschermt deze hen tegen de regen van neervallende eikels.
Na de vakantie mogen we twee nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas: Wannes en Noor.
Maar eerst mogen jullie genieten van de welverdiende vakantie samen met jullie kapoen!
De voorbije 2 weken werkten we rond het thema "boeken".
De kleuters hebben zelf allerlei boeken meegebracht, zo ontdekten we dat er heel veel soorten bestaan en er veel verschillen bestaan in "uitvoering" en formaat...
Er werd "gelezen" , voorgelezen, gekeken...
Op de computer zochten we op hoe boeken en papier gemaakt worden. Zo ontdekten we dat je van oud papier zelf "nieuw" papier kan maken. We werden zelf ook schrijver en illustrator door een eigen boek te maken.
De derde kleuters werkten ook veel met letters: versieren, namaken met boetseerklei, stempelen...
Na de vakantie werken we rond "Anton en de blaadjes".
de kleuters stelden zelf voor om eens het thema boeken uit te werken en het was inderdaad boeiend. We richtten een boekenwinkel in en sorteerden boeken , pakten boeken in . We bekeken heel wat boeken , leerden 10 woordkaarten rond dit thema . De kleuters mochten stempelen, schilderen, maakten een boek en de kleuters van het derde mochten veel met letters werken . We hoorden een liedje rond het alfabet , ze speelden met zelfgemaakte zwarte klei .we bekeken filmpjes hoe papier gemaakt wordt en probeerden het ook zelf . We werden stil door enkele nieuwe yoga oefeningen.
Na de vakantie is ons thema : ANTON EN DE BLAADJES
We
hebben een leuke week achter de rug. We
hebben in de natuur geneusd en prachtige dingen gevonden. Iedere dag kregen de kleuters een prachtige schat van de herfst mee naar huis: een dennenappel, een eikel, een kastanje,...
Na
de vakantie verwelkomen wij drie kapoenen in onze klas: Jana, Elli en Machteld. Welkom, wij kijken er al naar uit!!!
De kleuters kunnen al heel veel. De voorbije maanden hebben we gewerkt rond het zelfstandig aandoen van hun jas: hocus, pous, pas, ik wou dat je jasje aan was, ... . Heel veel kleuters slagen er al in om zelfstandig hun mouwen uit hun jasje te trekken en hun jas aan te doen. Er zijn al enkele kleuters die hun jas kunnen dicht ritsen. Is het mogelijk om eens te kijken of het haakje om hun jas op te hangen nog goed en groot genoeg is. Op die manier hangen ze hun jas zelfstandig aan de kapstok. Probeer dit allemaal thuis zoveel mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. Dit kan s morgens weeral wat tijd besparen!!!
Donderdag stond de ouderraad aan de schoolpoorten voor onze fluoactie. Op verschillende momenten gedurende het schooljaar worden de kinderen beloond met een stempel als ze hun fluohesje dragen. In de klas wordt het aantal stempels bijgehouden. Als uw kleuter verschillende stempels heeft kan het een beloning krijgen van de ouderraad. Op deze manier proberen we de kinderen voor hun eigen veiligheid stimuleren om een fluohesje te dragen.
Gelieve reclameboekjes van de Sint niet weg te gooien. Je mag ze sparen en meegeven met je kleuter naar school. De kleuters vinden het leuk om er mee te knutselen in de klas...
Ik wens jullie allemaal een prachtige vakantie toe, met een zonnetje tussen de wolkjes, prachtige herfstwandelingen, maar vooral met veel leuke momenten met jullie toffe ukkepuk!!!
Het was
een herfstige week deze week! Dinsdag gingen we op uitstap naar het speelplein
om de bomen, bladeren, herfstvruchten en kleuren te bewonderen. We brachten heel
wat mee naar de klas om dan eens te kijken wat dat allemaal wel was.
We
mochten ook eens herfstbladeren beschilderen om er dan een afdruk van te maken. Wat zag
dat er leuk uit!
Juf deed
alle eikels, kastanjes en noten en de groene bak en deze werd dan onze
ontdektafel.
En leerden een leuk liedje:
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden, op de grond, dan zijn ze
dood.
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden. Kijk, nu staat de boom daar
bloot.
Wij beginnen volgende week met een nieuw thema: de herfst. Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De grond wordt bedekt met herfstbladeren. Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal. Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas.
Wij gaan dinsdag of woensdag een herfstwandeling maken. Gelieve je kleuters laarsjes mee te geven in een plastiek zak (naamtekenen aub). U mag nog ook een plastiek zak meegeven zodat alle schatten die we vinden kunnen meebrengen naar de klas.
Hebt u thuis een notelaar, een kastanje, Dan mogen de kleuters volgende week zeker hun vruchten meebrengen naar de klas.
De gezonde weken in de klas zijn voorbij. We hebben deze week fruit mogen proeven want we maakten een heerlijke fruitsalade. Daarnaast speelden we ook een spel waarbij we aan het fruit moesten voelen en zo raden welk fruit het was,...
We knutselden een fruitsla en maakten puzzeltjes van verschillende stukken fruit.
Wat deden jullie allemaal jullie best om een extra stukje fruit mee te geven voor in de speeltijd! Waarvoor dank!
Volgende week werken we rond 'Herfst in het bos'.
Dinsdag of woensdag (afhankelijk van de regen) gaan we samen herfstvruchten, takken en bladeren zoeken.
ons thema groen was leuk en heel uiteenlopend ! We gingen op zoek naar groene dingen op school, de kleuters brachten heel wat mee , we hoorden enkel verhalen over groen, hoorden een leuk liedje over een krokodil, we hadden 10 nieuwe woordkaarten ivm.groen , we mochten mengen en experimenteren met groene verf en allerlei materiaal , we sorteerden en kregen dubbele opdrachten , de kleuters van het derde hadden een werkboekje rond het thema.,we deden een reactiespel met verschillende soorten groen . We vierden de verjaardag van Helene !
Ons volgende thema is BOEKEN , de kleuters mogen verschillende boeken meebrengen !
we werkten de voorbije 2 weken rond het thema groen.
we gingen onderzoek welke kleuren we nodig hebben om te mengen. Je hebt ook allerlei soorten groen, kakigroen, appelblauwzeegroen, olijfgroen, lichtgroen, donkergroen, fluogroen, .... we gingen kijken wat er allemaal groen is.
We mengden met onze handen blauw en geel samen met scheerschuim. Daarvan maakten we nadien een afdruk. Dit gebruikten we als achtergrond voor een collage met allerlei soorten groen die we vonden in de knutseldoos.
De kleuters van de 2de kleuterklas stempelden een groene kikker met hun vingers, de kleuters van de derde kleuterklas gingen op zoek naar allerlei soorten groen uit tijdschriften om er snippers van te maken.
In de tweede week van het thema keken we vooral naar groene dingen die eetbaar zijn. We zagen dat er dingen zijn, die helemaal groen zijn, andere dingen zijn alleen aan de buitenkant groen en nog andere zijn alleen van binnen groen.
We maakten een groene smoothie met komkommer, appel, peer en druif.
we maakten ook groene soep met courgette, groene paprika, bouillon, peper en zout. Daarvoor moesten we even langs bij de kruidenierswinkel om enkele ingrediënten te gaan kopen.
Als laatste kookactiviteit maakten we appelmoes van groene appels. Maar wat bleek, onze appelmoes is helemaal niet groen! Maar wel lekker.
Voor onze godsdienstmomentjes vertelden we over onze huisdieren en lievelingsdieren. Alvast dank voor de vele foto's die meegegeven of doorgestuurd werden.
Volgende week gaat ons thema over boeken: dan gaan we op zoek naar alllerlei soorten boeken zoals, strips, tekenboeken, kleurboeken, kookboeken, raadselboeken, infoboeken, atlassen, prinsesseboeken, sprookjes boeken, .....
uw kleuter mag een boek meebrengen naar school, graag met naam erop aub.
Deze week hebben we fruit van dichterbij 'bestudeerd' met al onze zintuigen!!! We hebben onder andere fruit geproefd in een heerlijke fruitsalade!
Volgende week komt juffrouw Eline een weekje de klas overnemen. Ze zal werken in de klas rond het thema: 'voelen'. De hele week draait rond het zintuig voelen, de lichaamsdelen waarmee we kunnen voelen, allerlei materialen om te voelen, ...
Uw kleuter mag ook spulletjes rond het thema meebrengen naar de klas, gelieve alles te naamtekenen.
liedje:
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een appel of een peer. Dat is zo gezond meneer.
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een peer of een banaan. Dan zal alles beter gaan!
Ik wens jullie allemaal een prettig en een gezond weekend toe, groetjes juf Famke
Deze week
werd het een gezond week, we werkten de hele week rond de appel.
We
begonnen de week met een waarneming van de appel. We bekeken de grootte, vorm,
kleur, We hebben ook enkele moeilijke woordjes geleerd zoals het klokhuis, het kroontje, de steel,...
Op
woensdag bracht juf appels mee om daar iets lekkers mee klaarmaken, wat
zou dat zijn? Ja hoor,
we maakten samen lekker appelmoes. En maar smullen
De rest
van de week hebben heel wat knutselden rond de appel. En we maakten ook een logische reeks van de
appel. Wat lukte dit al goed.
VERSJE
Appeltje groen
Ik geef je een zoen
Appeltje geell
Ik laat je heel
Appeltje rood
Sapperdeloot
Hap en hop
Ik eet je
op
Volgende
week zullen we dan ook verder werken rond gezond eten en zullen we werken rond
heel wat andere fruitsoorten.
Jullie
mogen volgende week elk een stukje fruit meebrengen naar de klas. Daar zullen we dan
ook iets lekkers en gezond mee klaarmaken.
Deze week hebben we de appel eens van heel dichtbij bekeken. We hebben ook nieuwe woordjes leren kennen: het klokhuis, het steeltje, de kroon, ... we hebben gevoeld, geroken, geproefd van een appel. Het leukste was voor veel kleuters appelmoes klaar maken en vooral het opeten!!!
Volgende week zullen we al het fruit eens van dichterbij bekijken, iedere kleuter mag een stuk fruit meebrengen naar de klas. We zullen er heerlijke fruitsalade van maken!
Appeltje groen, ik geef je een zoen... Appeltje geel, ik laat je heel. Appeltje rood, sapperloot!!! Hap en hop, ik eet je op