Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
07-10-2016
Appeltje groen, ik geef je een zoen!!!
Deze week hebben we de appel eens van heel dichtbij bekeken. We hebben ook nieuwe woordjes leren kennen: het klokhuis, het steeltje, de kroon, ... we hebben gevoeld, geroken, geproefd van een appel. Het leukste was voor veel kleuters appelmoes klaar maken en vooral het opeten!!!
Volgende week zullen we al het fruit eens van dichterbij bekijken, iedere kleuter mag een stuk fruit meebrengen naar de klas. We zullen er heerlijke fruitsalade van maken!
Appeltje groen, ik geef je een zoen... Appeltje geel, ik laat je heel. Appeltje rood, sapperloot!!! Hap en hop, ik eet je op
Onze twee muzikale weken zijn voorbij... jullie kapoenen zijn nu allemaal echte muzikantjes geworden!!! Ze genoten van het zingen, spelen met instrumenten, dansen, ...
Juffrouw Eline komt gedurende twee weken eens kijken hoe het eraan toe gaat in ons klasje. Vanaf 17 oktober komt ze ook een weekje de klas overnemen. Wij zijn blij met de helpende handen in de klas, juf Eline heeft ook al veel spelletjes met de kleuters gespeeld!
Verhaal: Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze doen om beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Volgende week begint ons nieuw thema: 'Lekker gezond'
Jules voelt zich niet lekker... En hij is wat bleek?!? Hij at veel te veel snoep en chocolade. Wij zullen Jules leren dat dit niet zo gezond is. Lekker fruit eten en veel bewegen, dat is pas gezond! Wij zullen Jules helpen!!!
Koeken en snoep kunnen wel lekker zijn maar zijn helaas niet zo gezond.
Wij gaan eens uitzoeken wat er lekker en gezond is!
De komende twee weken zullen we over fruit praten. De eerste week praten we vooral over de appel; iedereen mag dan ook een appel meebrengen naar de klas! (Die moet voor één keer niet genaamtekend zijn )
Als u dit wilt, mogen de kleuters deze week en volgende week iedere dag een stuk fruit (geschild of gepeld) meebrengen naar school in plaats van een koek tijdens de speeltijd De kleuters worden dan extra geprezen!!!
het jaarthema van de ARKORUM scholen is : Akkoord daar zit muziek in . Wij konden heel wat instrumenten verkennen en beluisteren , we speelden een geluidenlotto, maakten een orkest , leerden nieuwe woorden via de woordkaarten en maakten eigen muziek. De kleuters konden heel wat emoties kwijt via schilderen , tekenen en boetseren op blije, boze en bange muziek . We luisterden naar een muzikaal verhaal en dansten er vrolijk op los .
Volgende week is ons thema 'GROEN' . We hebben een brainstorm gemaakt over groen en merkten dat er heel wat te ontdekken valt .
Kleuters mogen groene spullen meebrengen.... laat je maar inspireren door je kleuter !
We leerden over muziek en muziekinstrumenten in de klas.
Instrumenten bespelen, muziek beluisteren, instrumenten leren kennen en nadoen, ritme klappen en tikken,
kleuren met belletjes, schilderen op muziek, piano spelen in de muziekhoek, trommelen in de trommelhoek, ....
we maakten ook een geluiden memory voor in de klas. En we knutselden een geluiden gong om in de school op te hangen.
Veel kinderen brachten eigen muziekinstrumenten mee ... ook in de klas waren veel muziekinstrumenten aanwezig. Op muziek hebben we ook leren bewegen, we luisterden naar muzikale verhalen, .....
We hebben 14 dagen lang veel muziek kunnen musiceren.
Deze week werkten we rond het thema We dansen er op los
Juf had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
In de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen.
Aan de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan werkten we bijna de ganse week. Volgende week werken we hieraan verder.
Juf vertelde het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Dinsdag 20 september werd Filippa 3 jaar. Dit hebben we dan ook uitgebreid gevierd in de klas.Trots nam ze plaats op de verjaardagsstoel en genoot van alle aandacht.
Woensdag 21 september werd Lori-Ann ook 3 jaar. Dit vieren we volgende week, ze was er deze week niet.
Maandag was Jules niet zo goed wakker... hij had heel slecht geslapen, de hele nacht hoorde hij geluidjes. We zijn samen op zoek geweest in de klas. Toen vonden we een radio die heel stil speelde...
We hebben eens gezocht hoe wij met ons lichaam muziek kunnen maken: met je mond, met je handen, ... maar ook met je stem. We hebben heel veel gezongen en gedanst deze week. De poppenhoek is even naar boven verhuisd en we hebben een echte disco-hoek gemaakt in de klas. Kijk maar mee naar de foto's!
Vanaf volgende week zullen we eens de verschillende instrumenten verkennen.
Deze week en volgende week werken we rond het thema muziek.
Als je thuis muziekinstrumenten hebt dan mag je deze met je kleuter meegeven. (het is zeker geen verplichting).
Je kan ons ook helpen met stukjes hout of takjes, schelpjes of oude vorken of lepels, alles die iets van geluid maakt om een muziekmobiel te maken met onze klas.
Ons eerste thema van het nieuwe schooljaar zit er op... We hebben deze week extra aandacht gegevens aan onze schooltas. Hoe ziet hij er uit? Welke sluiting? Wat mag er allemaal wel en niet inzitten... We zongen ook een heel leuk liedje over... Een 'tuutje', een knuffel, een doekje, een speelgoedje... dat mag allemaal thuis blijven en hoort niet in onze boekentas. We hebben dit thema al enkele begrippen geoefend: voor, na, naast, in, onder, vol, leeg, ... Woensdag hadden we dan weer enorme waterpret met alle kleuterklassen... geniet maar mee van de foto's!!!
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er een vrolijke week van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten!
Deze week werkten we rond het thema : voeding . De kleuters mochten proeven van verschillende soorten fruit en groenten, we maakten speelgoedpizza's en mochten voedingswaren sorteren in de winkeltjes. We maakten schilderijen en collages en de kleuters van het tweede knipten frieten . De kleuters leerden elkaar beter kennen via het babbelspel en we hoorden dat kleuters verschillende smaken hebben ; we vonden maar 2 dingen die ze allemaal lekker vonden nml. snoep en een appel .
We hadden een superspeelvoormiddag dank zij het warme weer , voor herhaling vatbaar .
Cecile werd deze week grote zus van Romain ! Proificiat
Volgende week is ons thema MUZIEK ! Kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema
Onze eerste
thema van het schooljaar zit er reeds op.
Deze week
vertelden we verder over onze schooltas. We
sorteerden grote voorwerpen in de grote schooltas, kleine in de kleine.
We luisterden
naar het verhaal van Jules en mochten dan de detailplaten op de juiste grote
prent leggen.
We hebben
geknipt en gekleefd, gestempeld met ons vuistje en zelf geprobeerd een
schooltasje te schilderen.
Het
hoogtepunt deze week was natuurlijk onze waterspelletjes voormiddag.
Groot
nieuws ook voor Bérénice : ze is grote zus geworden. Op 13 september is haar
broertje Romain geboren. Een dikke proficiat aan de mama en papa en we wensen hen met
het hele gezinnetje heel veel leuke momenten samen.
Volgende
week start ons nieuwe thema We dansen er op los . Het zullen 2 vrolijke
weken worden waarin we gaan experimenteren met geluiden, met instrumenten, met
verschillende muziekgenres, kortom onze oortjes gaan veel kunnen "genieten".
Deze week zijn we begonnen aan ons thema: "zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk vonden we hem in een grote tas! Er zaten nog allemaal tassen in... We hebben ook al wat geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust! Volgende week kijken we eens goed naar onze schooltas. Wat zit er allemaal in? Hoe ziet je schooltas eruit?...
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten
Kijk eens hier, kijk eens daar
Dans nu, dans nu maar
Liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes en een dikke duim. Handje hier en handje daar, twee handjes op elkaar.
Ik wens jullie nog een prettig en zonnig weekend toe.
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 13 sloebers in de klas : 11 eerste
kleuters en 2 peuters.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
we hebben ook al een beetje gewerkt : Jules gekleurd voor een hangertje aan de
schooltas, mijn eerste schilderwerkje gemaakt in de klas, een taart versierd
voor de verjaardagskalender in de klas,
We waren nieuwsgierig en keken naar alle
schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke
sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat de meeste
schooltassen een rits hebben.
We
keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
We leerden ook een liedje . Na veel herhalen
in de klas zullen we het vlug kennen.
Tijdens onze catechesemomentjes werken we
rond het thema welkom.
Deze week hebben we ons TOV-hoekje ingericht.
Dit en zo veel meer hebben we deze week
allemaal gedaan!
dit is ons eerste blogverslagje van dit jaar ! Na iets meer dan een weekje zijn we elkaar al goed gewoon, we zijn met 10 derde kleuters en 8 tweede kleuters . De kleuters konden de klas en elkaar al verkennen . We speelden heel wat spelletjes om elkaar beter te leren kennen en dankzij het goede weer konden we ook genieten van allerlei activiteiten buiten . We vierden de verjaardag van Achiel !
Volgende week werken we rond een prentenboek :'koninginnenhapjes' een boek over eten . De kleuters mogen gerust iets meebrengen dat ze graag eten en ook iets dat ze helemaal niet lekker vinden !