Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
08-10-2010
Kleuter 1A: week 1 fruit
De eerste week van ons fruitthema zit erop. We hebben veel waargenomen, veel geproefd en gezien wat we allemaal nodig hebben voor een appelcake.
Op maandag hadden een paar kindjes appeltjes en peertjes mee.
Juf vertelde over de schil, over het steeltje en het kroontje. We zagen dat erin het klokhuisje pitjes zaten.
We mochten appeltjes schilderen (oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
Het resultaat mocht gezien zijn
Dinsdag was natuurlijk het hoogtepunt : met de bus naar de boomgaard. Het was voor de meeste kindjes de eerste keer op de nieuwe bus. Op zich was dit al een hele belevenis.
We zagen hoe de appeltjes groeien aan de bomen, grote en kleine, gele en rode. Voor we vertrokken kregen we nog allemaal een appeltje van de mevrouw van de fruitwinkel.
Zoek ons maar in de fotoreeks ( klik op Jules met appel ) .
We hebben ook noggeknutseld : een grote appel of peer.
Eerst schilderen met een borstel, daarna kleuren en snipperen.
Op woensdag hebben we veel geturnd met juf Kris en daarna mochten we een appel of perenpuzzel maken.
Donderdag hebben we samen met juf twee cakes gebakken
met appeltjes natuurlijk.
We mochten alles zelf in de kommen doen en roeren. Alleen de eitjes wou juf zelf doen!!!!!
Nu nog een uurtje in de oven en dan smullen maar .
In de namiddag was het dan zover dessert !!!!!
De cake was héééééél lekker
Maar we hebben ook nog geknutseld.Meneertje peertje werd in 2 gevouwen. De ene helft schilderden we groen, de andere geel.
(dat probeerden we toch allemaal !!!!)
En dan vouwen en wrijven en zie het resultaat.
Volgende week vertellen weverder over de appels en peren en maken nog enkele lekkere gerechtjes.
Het waren twee gezonde weken, vol vitaminen en vezels. Wat deden we zoal: proeven van fruit, zoals een kiwi, pompelmoes, citroen, mango, banaan, ... We werkten rond het verhaal van nandi's verrassing (jullie kunnen dit verhaal ook digitaal bekijken via google). We gingen winkelen en kregen daar een lekkere mandarijn van Claudine. juf Joke maakte fruitpannenkoeken, juf Griet maakte lekkere fruitcakjes en juf Heidi zal maandag pannenkoekjes bakken mmmmmm.... ! Ook konden we fruitsappen maken met een citruspers en een sapcentrifuge, lekker wortel-appelsap en lekker mango en bananensap. we knutselden ook een fruitmand zoals Nandi. Alle fruitsoorten werden gemaakt in een andere techniek: prikken, rollen, knippen, kleuren, stempelen, rond sjablonen tekenen, schilderen, .... Rond sociale vaardigheden speelden we een CLIM spel, waarbij de kleuters een opdracht kregen dat ze bepaalde lichaamsdelen aan elkaar moesten 'vastplakken'. Zo leerden ze met elkaar op een positieve manier fysiek contact te hebben. Onze activiteit voor leren leren was 10 tellen kijken naar een prent, daarna werd hij verstopt en werden er vragen over gesteld. Onze bedoeling hierbij was om kleuters te leren focussen en het geheugen te trainen. De derde kleuterklas werkte rond de axen steenbok, kameel. Hierbij leerden ze zelf beslissingen te nemen als een opdracht uitgevoerd wordt of niet. Kleuters leren zo omgaan met waarden en normen. Bij de lesjes frans werd er verder gewerkt rond pistache à l'école. We deden ook rijmspelletjes en soorteerden en telden verschillende fruitsoorten .
Volgende week is het thema herfst. de kleuters mogen "herfstige" dingen meebrengen naar de klas.
Dit is de groepsfoto van de derdekleuterklassertjes van juf Joke die vandaag voor de tweede keer naar het Spillbad gingen. Nog eens extra bedankt aan de ouders die zorgen voor gemakkelijke kledij.
Onderaan het rijtje van " interessante " links kun je op de nieuwe link: " peuter place " klikken en ontdek je een schat aan onderwerpen en informatie rond de ontwikkeling van peuters.
Eindelijk krijgen jullie enkele eerste beelden te zien van de sherborne activiteiten van de kleuters van de tweede kleuterklas. Vandaag waanden we ons in de wereld van het fruit. Er lag een appel voor ons die we mochten wassen, afdrogen, in stukjes snijden en opeten! Op die manier kregen en gaven de kinderen elkaar een zachte massage met een sponsje Ze leren ook om per twee het deken netjes op te vouwen. Het uit -en aantrekken van de schoenen lukt ook al aardig
De hoofdkleuren zijn aangebracht in onze klas.Nog niet alle kleuters kennen de kleuren, maar geen paniek, dat komt wel hoor.De kleuters (en ouders) namen actief deel aan het thema. Sommige kleuters waren gekleed in de kleur van de dag of ze brachten gekleurde spulletjes mee of een tekening.Dit was echt tof Kijk maar mee naar de fotos! Wij hebben ook heel wat 'kleuren 'kunnen proeven uit de natuur: rode, blauwe en gele dingen. Tijdens het godsdienstmoment maakten we kennis met ons eerste bijbelverhaal: De ark van Noah.
liedje: Rood, rood, ik heb geen rood, ik moet nog rood gaan zoeken... hier en in alle hoeken... (we zingen dit liedje met de verschillende kleuren)
versje: ballonnetje klein,
ballonnetje rood,
ik blaas je op,
dan wordt je groot!
Wij beginnen maandag met een nieuw thema: fruit.
Jules voelt zich niet lekker... En hij is wat bleek?!? Hij at veel te veel snoep en chocolade. Wij zullen Jules leren dat dit niet zo gezond is.Lekker fruit eten en veel bewegen, dat is pas gezond! Wij zullen Jules helpen!!!
Koeken en snoep kunnen wel lekker zijn maar zijn helaas niet zo gezond. Wij gaan eens uitzoeken wat er lekker en gezond is!
De komende twee weken zullen we over fruit praten.Daarom mag iedereen op maandag een stuk fruit meebrengen naar de klas.Als u dit wilt, mogen de kleuters deze week en volgende week iedere dag een stuk fruit (geschild of gepeld) meebrengen naar school in plaats van een koek tijdens de speeltijd De kleuters worden dan extra geprezen!!!
De waarneming van het fruit doen we aan de hand van het liedje:
Tiereliereland, tierelierland, wat heb ik in mijn hand?
Elke morgen beginnen we de dag met ochtendgymnastiek en doorheen de week eten we lekkere, gezonde dingen.
Hup hup hup en één en twee, (in de handen klappen) Hup hup hup doe jij ook mee? (wijzen naar een vriendje) Hup hup hup en één en twee, (met de voeten stampen) Hup hup hup en joepiejee! (handen in de lucht)
Op dinsdag (05/10) gaan wij samen met de kleuters van juffrouw Sabien naar de boomgaard. Iedereen mag die dag zijn laarsjes aandoen. De uitstap gaat enkel door bij mooi weer.
Ons thema bontekleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie, bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op hetversje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We kleurden een gele zon voor ons kleurenboekje. Daarna mochten we rond de zon de zonnestraaltjes schilderen.
Dinsdag speelden we een toverspelletje met 4 gele voorwerpen en ons geel toverdoek. We mochten telkens raden wat er weggetoverd was.
Aan de werktafel mochten we experimenteren met gele verf. Lekker kliederen op de tafel en met ons vingertje er een tekening op maken. Juf maakte er dan een afdruk van.
Woensdag startte de groene dagen. De kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We schilderen met waterverf ons kikkertje in het groen.
Juf vertelde het verhaal Jules kiest kleur
Jules gaat samen met zijn papa de slaapkamerschilderen. In de winkel mag Jules de kleur van de verf kiezen. Maar hij kan niet beslissen. Daarom kiest hij twee kleuren: blauw en geel. Door deze twee kleuren te mengen krijgt de slaapkamer van Jules plots een heel ander kleurtje! GROEN!
In de klas moesten we dit natuurlijk ook eens proberen.
Donderdag mochten we knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgroene en donkergroene verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Dit was tevens ons laatste werkje voor ons kleurenboek. De juf heeft nog wat werk om alles in elkaar te steken maar het resultaat ziet er zo uit.
We luisterden naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had gewoon omdat ze er een beetje anders uitziet.
Dit verhaal was tevens ons aanknopingspunt voor de catechesemomentjes.
Op vrijdag hebben we een kleurenspel gespeeld in de zaal. Goed luisteren naar de muziek en de bijhorende opdracht was de boodschap.
Bovendien mochten we ook nog prentjes kleuren volgens kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
Zoals jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Volgende week start het belangstellingspunt appels en peren .
Je kleuter mag op maandag een appel of peer meebrengen naar de klas.
Op dinsdagvoormiddaggaan we op uitstap naar de boomgaard. De kleuters mogen met de laarsjes aan naar school komen.
Wist je al dat we jullie dit schooljaar heel speciaal in de bloemetjes zullen zetten ? Ons optreden gaat door op dinsdagnamiddag 23 november. Stip deze datum alvast aan op jullie kalender. Wil je het strookje op de brief die je kleuter mee naar huis krijgt invullen en snel terug meegeven aub? Vul de naam van je oudste kleuter in en schrijf het aantal personen op die zullen aanwezig zijn op 23 november.Het feest is enkel bedoeld voor de grootouders maar overgrootouders zijn natuurlijk ook welkom!
Wat het wordt is nog een groot geheim , maar het wordt zeker en vast
Vandaag was het de beurt aan groepje 1 om naar het Spillebad te gaan. Het aankleden verliep vlot We leerden vandaag ook dat met water spuwen verboden is en dat we niet van beneden naar boven op de glijbaan mogen stappen En we leerden ook dat we geen speelgoed naar de Dino mogen gooien
Vandaag hebben de kleuters van juf Sabien zich flink ingespannen in de turnzaal: ze sorteerden alle potjes volgens kleur in de hoepels. Ze maakten vervolgens lange treinen en we sprongen over alle treinen! Daarna maakten we mooie torens, zo hoog we maar konden Als laatste ruimden we alles netjes op!
Vandaag was het voor de eerste maal feest in de klas. Julie is 3 jaar geworden. We hebben dit uitbundig gevierd in de klas. De verjaardagsstoel stond reeds klaar. We hebben gezongen, kaarsjes uitgeblazen, vuurwerk gemaakt, met snoepjes getrakteerd, kortom, Julie heeft volop genoten en in de belangstelliong gestaan. Alvast een leuk feest thuis.
De laatste twee weken zijn jullie kleuters weer druk in de weer geweest. Vermoedelijk hebben jullie kleuters er al 't een en 't ander over verteld. Maar toch willen we het nog eens in een verslagje gieten voor jullie.
We begonnen iedere dag met een krant moment. Even kijken wat er allemaal is gebeurd. We hadden goed nieuws, we hadden ook slecht nieuws, we hadden binnenlands nieuw, buitenlands nieuws, het weerbericht, schowbizznieuws, grappig nieuws, raar nieuws. We zijn zo veel te weten gekomen over wat er allemaal rond ons gebeurt.
We zijn ook aan de slag gegaan met de kranten, en hebben van een prop een heus knutselwerk gemaakt. Op kranten schilderen was ook eens iets anders. We hebben ook een wedstrijdje gedaan om zo lang mogelijk een spiraal te knippen uit de krant. Onder kranten liggen, op kranten staan met zoveel mogelijk kindjes, door de krant kruipen zonder dat de krant scheurt, met de krant lopen op onze buik zonder handen, voetballen met een krantenbal, hokey met krantenstokken, enz...
Een krantenpak doorgeven als muzikaal pak, dingen inpakken in krantenpapier, ... er was heel wat te doen, klik maar eens op de foto en dan zie je het allemaal.
De voorbije week stond het kleur rood en blauw centraal. Geen paniek alsje kleuter nog moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
Jonge kleuters laten experimenteren met verf is heel belangrijk. Daar horen natuurlijk ook vuile handen bij.
We hebben de voorbije week dan ook heel veel geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen de kleuren ook thuis herhaald worden.
Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode dagen. Fijn dat de kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat was telkens een leuk vertrekpunt.
De kleurentovenaar was ook telkens van de partij. Weet je dat hij gewoon water kan omtoveren in rood water.
Op maandag kleefden we snippers op onze rode bloem.
Dinsdagkwamen we in de klas en zagen we dat Jules een rood stipje op zijn neus had. Dat wilden wij ook. Juf nam de grimeerverf erbij en toverde alle neusjes in rood. Ondertussen zongen we het liedje:
Aan de werktafel hebben we eerst met rode wasco een kunstwerkje gemaakt. Daarna schilderden we er met rode ecoline over.
Woensdag , na het turnen en het puzzelmoment stempelden we het gezichtje van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte de blauwe dag. We gingen op zoek naar allemaal blauwe voorwerpen. Ook de kleurentovenaar was terug paraat.
We mochten vingerstempelen : blauwe druifjes.
We stempelden ook met een blauwe ballon met donker- en lichtblauwe verf.
Vrijdag was het feest. Julie wordt zaterdag 3 jaar en dat moesten we natuurlijk al uitbundig vieren in de klas.
We hebben samen een grote Jules gemaakt voor de jarige. (Een volledige fotoreportage van de jarige volgt in ander verslagje)
In de namiddag hebben we met alle kleuters getoost op het nieuwe schooljaar. Vanuit de werkgroep pastorale kregen alle kleuters en leerlingen een drankje aangeboden in een gepaste beker : d(r)ank-je!
Hierover gaat ook ons jaarthema van school!
Maandag staat het kleur geel centraal. Wie thuis gele kledij heeft mag die gerust aandoen
Het was een leuk belangstellingspunt,we hadden heel veel nieuwe activiteiten....de juffen hadden het knutselen wat onderschat maar alles kwam goed. Volgende week houden we een toonmomentje met alle kleuters van de combiklassen om elkaars werkje te kunnen bewonderen.
Wat je in een klas zoal kan ondernemen met een krant?
papierdeeg maken,vanuit een prop kranten zelf dingen verzinnen; van bloemen tot dino's...
samen op een krant staan,daarna de krant zo klein mogelijk maken maar er toch nog met zijn tweetjes op kunnen staan, krantenkoning spelen ( de koning heeft een kranten'stok 'om de indringers te verjagen,op kranten schilderen,blaasvoetbal gespeeld met een mini krantenvoetbal,krantensnippers blazen en opzuigen met een rietje en geleerd hoe een krant gemaakt wordt en natuurlijk weten we nu ook dat er bomen nodig zijn om papier te kunnen maken. Het was leerrijk maar nu is het tijd voor een nieuw thema:
FRUIT ; de kleuters mogen een stuk fruit meebrengen naar school zodat we weer aan de slag kunnen ....
De eerste franse les werd gegeven aan de helft van de derde kleuters,volgende week de andere helft
De kleuters waren superenthousiast om naar het zwembad te vertrekken en in 1, 2 3 sprongen ze in hun zwempak en doken het water in! Hier zie je enkele foto 's van de derde kleuterklassertjes van juf Heidi. volgende week is groepje 1 aan de beurt! Wat we al kunnen: spetteren met de benen en de handen een kring maken en stappen of lopen in het water op onze knietjes voortbewegen in het water belletjes blazen met een rietje in het water
Alle peuters genoten ervan om te experimenteren met het rode materiaal uit de turnzaal. Ze ontdekten samen met de juf wat ze ermee konden doen: paardje rijden, springen, verzamelen, sorteren, rollen, gooien...
Maandag kleefde juf op alle kindjes een stickertje, telkens op een andere plaats.
Nadat juf Marte op een groot blad papier had getekend mochten we allemaal ons stickertje opMarte kleven en juiste lichaamsdeel benoemen.
Na de speeltijd schilderden we Marte en mochten we ook een klein Juleke
schilderen.
Dinsdag tekende juf een Juleke op ons handje die zich verstopte achter ons rugje. We leerden er een liedje over.
Met onze handjes hebben we geschilderd : 2 kleurtjes mengen op een blad en wrijven maar lekker kliederen. Hierop gaan we dan onze Jules-puzzel kleven.
Toen we op woensdag het liedje opnieuw gingen zingen ontdekten we dat Jules op onze handen verdwenen was?!? Een paar kindjes wisten ons te vertellen dat dit kwam door onze handen te wassen met water en de zeep. Tja, dan veranderde juf het liedje door te zingen: Waar is handje? Waar is duimpje? Waar zijn mijn voetjes? Enz...
Woensdag hebben we ook weer veel geturnd met juf Kris en na de speeltijd puzzelden we met ons geschilderde Jules. Juf was een beetje gemist bij het uitknippen : Jules zijn hoofdje , buik en benen waren afgeknipt. Juf toch!!!!!
Gelukkig weten wij al een beetje (met hulp van juf ) hoe alles in elkaar zit en hebben we Jules mooi opgekleefd.
We hebben het eerst geoefend op een grote puzzel.
Donderdag vertelden we over onze handjes : hoe ze eruit zien, hoeveel vingers, wat we er allemaal mee kunnen doen,
We leerden er een liedje over :
De duim is dik de pink is klein
Drie vingers willen groter zijn.
De pink is klein , de duim is dik
hun baasje dat ben ik.
Aan de werktafel schilderden we op onze handjes . We stempelden ermee op een groot blad : zo gaven we onze vlinder vleugeltjes.
In de namiddag hebben we op blote voetjes in de zaal gespeeld. Er lagen allemaal tapijtjes die anders aanvoelden : zacht, hard, korrelig, koud,
De handjes mochten we niet gebruiken, alleen voelen met de voetjes.
Onze dag werd afgesloten met een tik tak poppenkast in thema van handjes en voetjes.
Vandaag had juf verschillende handjes meegebracht. Juf gaf een opdracht en elk om beurt toonden we het juiste handje.
Daarna hebben we gekleurd, geknipt en gekleefd : van klein naar groot. Ditmaal niet met handjes maar met voetjes.
De twee volgende weken staat het belangstellingspunt
bonte kleuren centraal. Samen met Jules leren we een aantal kleurtjes.
Om de 2-3 dagengaan we rond een andere kleur werken: maandagdinsdagwoensdag donderdag vrijdag
Maandagdinsdagwoensdagdonderdag vrijdag
Misschien kunnen jullie je kindje die dag telkens een kledingstuk aandoen in dezelfde kleur? Als jullie dat hebben natuurlijk...
We zijn reeds goed vertrouwd met kranten.We kunnen de berichten "lezen" en ordenen volgens goed nieuws en slecht nieuws. We herkennen het weerbericht, overlijdensbericht, sportbericht. Een artikel bestaat uit foto's en woorden die we nog niet kunnen lezen.Maar we weten dat woorden met letters gemaakt worden.Onze naam is ook een woord.We leerden( KL3) onze naam in drukletters herkennen. Met krantenstroken legden we de letters van onze naam.De kinderen van de tweede kleuterklas kennen al de eerste letter van hun naam en kunnen die ook maken: de T van Tore , de V van Valentine, de L van Louis.Enkele kleuters maakten grote werken in de zaal.Ik denk dat het een reuzezwembad was, een huis, een bootje,... We knutselden van papier maché leuke dieren en die worden volgende week nog mooi afgewerkt.Om te weten in welke kleuren de dinosaurus moest geschilderd worden raadpleegden we het internet. De kleuters van juf Heidi hoorden en speelden het verhaal van Nisse die de krant mocht kopen van mama en ... de rest vertelt je kleuter wel!