Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
11-10-2013
Wielen
Tijdens ons thema "wielen" mochten de kleuters allerlei materiaal "op wielen" meebrengen.
Het werden boeiende toonmomenten...en een verrijking van de klashoeken.
Dankzij een zachte herfstzon konden we ook nog volop buiten fietsen!
We hebben geknutseld met ronde dingen, een leuke bus geschilderd passend bij het liedje "de wielen van de bus".
We hebben ook gewerkt rond verkeersveiligheid via verhalen van Octopus en video van Aya.
Samen zijn we aan de straat gaan kijken naar het drukke verkeer en hebben de voorbijkomende voertuigen geteld en "geturfd".
De kleuters van het derde kleuter kregen een werkboekje en de kleuters van het tweede ook, op hun niveau met oefeningen op woordstukjes, associatie, tellen...
Donderdag mochten we op een parcours fietsen. Niet gemakkelijk, maar ik zag al heel wat behendigheid!
Te gek werd het toen we wielen gingen eten; de kleuters geloofden mij niet toen ik met het voorstel kwam.
Maar het was geen foppertje! Met wraps en wat beleg "toverden" we samen lekkere wielen!
We zijn ons thema geëindigd met een verjaardagsfeest: Irene wordt zondag 4 jaar. Proficiat!
Willen jullie een kijkje nemen in onze klas? Klik dan op één van de linken onderaan...
Ons volgende thema wordt: oranje en pompoenen. Hebben jullie oranje "dingen" om de klas op te vrolijken en /of een pompoen en sierfruit? Dan mag je die meegeven naar de klas.
We gingen
aan de slag met allerlei rond en rollend materiaal.We bekeken alle spullen die de kinderen
meebrachten van thuis.
We
stempelden en rolden verf op een blad, we tekenden cirkels rond een stip, we
schilderden met een platendraaier leuke cirkels.
We
bekeken verschillende vormen, en maakten met ons lichaam de vormen na, we
gingen aan de vormen voelen zonder te kijken,
We
mochten ook eens vooraan aan de school gaan staan, om voertuigen te turven, het
meest zagen we voertuigen met 4 wielen en dat waren de autos.Daarna kwamen de vrachtwagens en als laatste
de fietsers.
We keken
naar filmpjes van Aya over het verkeer.We leerden het liedje: de wielen van de bus.
We
mochten ook op een echt fiets parcour fietsen, met mensen van de politie.
En we
maakten met pannenkoeken eetbare wielen.
Volgend
thema gaat over oranje en pompoenen.
Heb je
thuis oranje dingen dan mag je deze met uw kleuter meegeven.
Bewegingsopvoeding is een breed begrip en slaat niet enkel op het groot-motorisch bewegen. Ook de krachtontwikkeling van de armen, polsen, handspieren en van de vingers behoren tot bewegingsopvoeding. Vandaag hebben de jongste kleuters natuurklei gemanipuleerd met de handen en vingers:knijpen, de vingers in de klei duwen, rollen met de klei, knippen in de klei. Klei is een uitstekend en natuurlijk materiaal om kinderen mee te laten experimenteren en erg bevordelijk voor fantasiespel, manipulatie en verstevigen van de handspieren. Het kan nooit fout gaan: kleien is een succeservaring . Wanneer je de klei goed bevochtigt en in enkele lagen plastic wikkelt, blijft het een lange tijd goed bruikbaar. Mag ik jullie aanraden om je kindje regelmatig wat klei aan te bieden als spelmateriaal, eventueel aangevuld met stokjes, wat water, dopjes,schaartje...? Ze zullen het super vinden!!
De volgende keer gaan we een stapje verder en gaan we wat kliederen: wat gebeurt er als je water bij de klei doet???
Op vrijdag 4 oktober was het dag van de leerkracht. Onze ouderraad van de school zorgde terug voor een hele leuke verrassing!!! Na schooltijd kregen we een heerlijk stuk taart en koffie. Er was ook voor iedere leerkracht een verrassingspakketje voorzien!!! Er werd ook een heel lief woordje gezegd door de ouderraad. Het deed deugd en het was heel gezellig!!! Heel erg bedankt !!!
De voorbije week verliep op wieletjes !!!De kleuters hebben veel kunnen fietsen en genoten er volop van!De fietsjes mogen allemaal terug mee naar huis.
Tijdens ons godsdienstmomentjes praten we nu rond het scheppingsverhaal. We stellen de schepping voor met een doos. We hebben reeds 4 kanten van de doos versierd: de dag (zon en wolken), de nacht (maan en sterren), de natuur en het water. De kleuters vinden het heel leuk en knutselen er iedere dag enthousiast aan mee.
Zou het mogelijk zijn om volgende week een huishoudrol en een kaasdoosje mee te brengen aub? Gelieve alles te naamtekenen.
Het thema "sokken" zit er op. Het werd heel boeiend en leuk mede dankzij het vele meegebrachte materiaal!
Ongelooflijk wat je allemaal met sokken kan doen: een winkel inrichten, sorteren volgens grootte of kleur of met en zonder patroon..., spelletjes zoals "de bom in de sok", sokken zoekspel, voelspel...
We hebben zelf sokken ontworpen met behulp van sjablonen en stempelden schilderijen met behulp van sokken.
De kleuters van de derde klas mochten weer woordjes stempelen en we leerden de letter "s".We gingen op zoek naar voorwerpen die beginnen met "s" en ontdekten dat ook enkele namen beginnen met deze letter.
Het werden twee leerrijke weken waarin de kleuters een steeds hechtere groep vormen en heel goed met elkaar opschieten en samenwerken!
Geniet maar mee via deze diashow...
Ps: Ik zorg later nog voor de foto's via picasa zodat jullie ze kunnen opslaan op jullie pc.
Ons tweede thema was boeiend;sokken. Wat hebben we zoal gedaan in onze klas:
met sokken gestempeld,sokken ontworpen,paren zoeken, tikspel met sokken,'bomspel' ,voelparcour op sokken, woorden stempelen,het woord sok leren samenstellen ( 3e kleuter),een sokkenwinkel gemaakt,strepen leren schilderen, begrippen zoals een paar, donker,licht leren kennen,verf lichter en donkerder maken, verhaaltjes over sokken,liedje:er zit een gaatje in mijn sok....sokken sorteren en tellen ..
We proberen om iedere vrijdag te reflecteren over onze klas; wat vinden we goed,wat kan beter ? Zo leren de kleuters zichzelf in vraag stellen en zoeken we samen hoe het beter kan. De kleuters van de derde klas maakten deze week ook enkel proefjes die we op het oudercontact zullen bespreken .
Ons volgende thema is : alles op wielen ! De kleuters mogen voorwerpen meebrengen met wielen ,we zijn ook van plan om te knutselen met ronde 'dingen' .
Voor velen lukt het nog steeds niet om de foto's van het vorige thema verslag te openen. Blijkbaar heb ik op de computer in de klas een nieuwere versie van picasa gedownload met aanmelding via google+.
Ik heb nochtans het "delen" aangezet, maar dat is dus niet voldoende.
Ik plaats de link nu eens rechtstreeks, misschien lukt het nu wel. Indien niet, laat het gerust weten.
Ik kijk volgende week eens op de computer in de klas wat ik daar kan wijzigen om het probleem recht te zetten en in het vervolg beter zichtbare foto's te plaatsen.
Wij hebben vrijdag nog een leuk kleurenfeestje en de verjaardag van Achille gevierd, u kan alles zien op de foto's. Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. En om af te sluiten hebben we kleurrijke hapjes gegeten en lekkere appelsap gedronken...
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken.Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk!Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zokan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ...Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
Ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je op (pffff pfffff) ballonnetje, ballonnetje, je krijgt een dikke kop (pffff pfffff) ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je ... (de ballon laten vliegen, piepen of knallen, ...)
Volgend week starten we met een heel leuk thema: fietsen. Alle kleuters mogen fiets meebrengen naar school (naamtekenen aub) De fietsen mogen 's morgens in de binnenzaal gezet worden. Voor wie zijn/haar fiets niet kan meebrengen hebben we een fietsje van de school.
Ons
thema bonte kleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke
weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals
dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de
dagkleur aankleedde.
Je hebt
het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie,
bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de
kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op
maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op het
versje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We schilderden
de ronde van de zon en de zonnestraaltjes . De peuters mochten een zonnetje
inschilderen.
Dinsdag
maakten we gele pudding . Njam, njam, dat smaakte heel
erg hoor.
Daarna mochten we knikkeren
in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgele en donkergele verf gerold en daarna mochten
we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de
doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Woensdag
startte de groene
dagen.
De kleurentovenaar was weer paraat en toverde
holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We
schilderen met vingerverf ons kikkertje in het groen.
Donderdag
vertelde juf het verhaal Jules kiest
kleur
Jules mag met
papa zijn slaapkamer schilderen. Hij kiest twee kleuren, want hij kan niet
beslissen. Maar het resultaat is anders dan verwacht: Zijn kamer werd GROEN!!
In de klas moesten we dit
natuurlijk ook eens proberen.
Ook bij juf Kris mochten we
kleuren toveren tijdens het schrijbelen.
Bovendien mochten we op
vrijdag prentjes kleuren volgens
kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles
eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
In de namiddag was er ons
kleurenfeest in de zaal. We maakten kleurengroepjes, speelden een spelletje met
de kleurenkaartjes op muziek en het leukst van al was de verrassing : lekkere
kleurensnoepjes en lekker fruitsap. En smullen maar!!!!
Zoals
jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Klik op Jules rechtsboven voor alle foto's
Volgende week start het
belangstellingspunt Het rolt en het rijdt .
Dit naar aanleiding van de
veiligheidsweek vanaf 7 oktober.
We zullen het voornamelijk
hebben over onze fiets.
Wie kan mag dan ook volgende week zijn fiets meebrengen naar school.
graag afzetten in binnenzaal en goed naamtekenen aub.
Woensdag trokken de kinderen van KL3 C naar het Spillebad Niemand had watervrees en sprong lekker het water in!! Bravo !!We hebben opnieuw bijgeleerd: als we mogen spelen met de grote drijfplank mag je er niet op rechtstaan en mag je die niet omdraaien Waarom? Voor de VEILGHEID !!
Even herinneren: voor de jongens zijn zwembermuda's niet toegelaten. Enkel aansluitende zwembroekjes aub.( reglement in alle binnenzwembaden)
Ik ben op zoek naar bidons (bv van gedestilleerd water). Hebt u er één of meerdere dan mag u die bij mij komen afgeven in de klas. Op die manier hebt u een plaatsje in uw vuilbak gespaard en doet u mij een heel groot plezier!
Wij kleuren, schilderen, praten nog altijd rond het thema 'de kleuren'. Via spelletjes kunnen de kleuters de kleuren sorteren en benoemen. Op maandag beginnen we met het kleur geel en donderdag met het kleur groen. Uw kind mag die dagen iets in het kleur van de dag aandoen en/of iets meebrengen naar de klas in dat kleur.
Vrijdagnamiddag vieren we een kleurenfeest, u mag die dag uw kleuter helemaal in 1 kleur kleden. Er zullen gekleurde hapjes en een drankje zijn. We vieren dit samen met de klas van juffrouw Sabien. Wij kijken er al naar uit!!!
Woensdag heeft juffrouw Kristien heerlijke rode tomatensoep gemaakt in de klas. De soep was heel lekker maar de kleuters smulden ook van de gehaktballetjes!!!
Op donderdag kregen wij heel leuk bezoek in de klas, de mama van Matteo en zijn kleine broer. De kleuters vonden het superleuk om zo'n klein baby'tje in de klas te hebben. We hebben eens nagedacht over wat een baby eet, of het jongen of meisje is, een broer of een zus, wat kan een baby allemaal... Op het einde van het bezoek kreeg iedereen een mooie bellenblazer! JOEPIE !!! Dankuwel voor het leuke bezoek en het geschenkje !
Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren. De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!! Dit was echt tof!!! Het is ook heel leuk om de reacties te lezen op de blogartikelen!!!
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus, Jules die heeft een rode neus ha ha ha ha haaaaa
Wegens " GROOT SUCCES " gaan we nog een jaartje door met dopjes verzamelen. We verleggen ons doel naar 2000 kg dopjes eind schooljaar 2014 ! Wat zal LOUIS gelukkig zijn wanneer zijn hond de opleiding tot blindegeleidehond zal kunnen starten! Met onze dopjes steunen we die opleiding financieel.
De voorbije week stond het kleur rood en blauw centraal. Geen paniek als je kleuter nog moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
Jonge kleuters laten experimenteren met verf is heel belangrijk. Daar horen natuurlijk ook vuile handen bij.
We hebben de voorbije week dan ook heel veel geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen de kleuren ook thuis herhaald worden . Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode dagen.
We zongen het liedje:
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus. Jules die heeft een rode neus, een rode neus.
Fijn dat de meeste kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat was telkens een leuk vertrekpunt. Ook in de klas werden de hoekjes aangepast aan het kleur : rode plasticine, rode krijtjes, rode noppers
De kleurentovenaar was ook telkens van de partij. Weet je dat hij gewoon water kan omtoveren in blauw of rood water.
Op maandag kleefden we snippers op onze rode bloem en op dinsdag mochten we kliederen met onze handjes in de rode verf. Juf maakte er dan een afdruk van. We bouwden een hoge toren maar we mochten alleen maar rode blokken gebruiken.
Plots konden we er niet meer aan maar hadden we wel nog blokken. Wat nu gedaan?? De oplossing kwam al vlug : een bank of een stoel en een beetje later een grotere stoel
We luisterden we naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had.
Woensdag had juf tomaten mee. Wat zouden we daar mee kunnen doen?
Al vlug kwam het idee om lekkere tomatensoep te maken. Njam, njam
Aan de werktafel schilderen we het hoofd van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte onze blauwe dagen. We mochten stempelen met de blauwe verf op een tros druiven en op vrijdag had juf verschillende kleeffiguurtjes op tafel gelegd. Wij mochten enkel de blauwe eruit zoeken om dan op te kleven. Leuk hoor !!
voor alle foto's klik op Jules links boven
Maandag staat het kleur geel centraal .
Wie thuis gele kledij heeft mag die gerust aandoen.
Op vrijdag is het regenboog dag.
We zullen een kleurenfeest houden in de zaal . Is het mogelijk om uw kleuter die dag in eenzelfde kleur te kleden aub?