Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
21-03-2013
schrijbelen in de 3de kleuterklas
Schrijbelen is een voorloper op het schrijfdansen. Bewegen met grote bewegingen met verschillende materialen.De kleuters van de derde kleuterklas mochten bij juf Kris met chocolade bewegen op muziek. Daarna maakten ze er mooie afdrukken van . De kleuters beleefden er echt plezier aan.
Blij terug te zijn na lange tijd;een leuke klas, blije, boeiende kleuters en natuurlijk lieve collega's !!
Ons thema was 'borstels' ,we leerden heel wat bij over de verschillende borstels en hun functies . De kleuters mochten sorteren ,voelen , spelletjes spelen, winkelen en knutselen. We probeerden voor de eerste maal een doorgeefschilderij te maken en het bleek een zeer leuke activiteit ; iedere kleuter kiest een borstel en een kleurtje, op een teken van de juf schilderen ze iets op hun blad, op een teken van de juf wordt gestopt en schuiven ze een plaatsje op . Zo wordt het een schilderij van verschillende kleuters met leuke thema's . De kleuters schilderen ook strepen op een blad met alle soorten borstels en mochten daarna 'blind' tekenen....De letterdoos van de B zat overvol , dank voor de medewerking .
Het werd ook een winter weekje met heel veel sneeuw en de nodige pret ( en ook wat ongemakken )
Ons volgend thema is Pasen met de nadruk op chocolade....mmm
Deze week kregen we 3 nieuwe
vriendjes in onze klas: Viènna, Arthur en Mega Mindy. Inderdaad, dit zijn de namen voor onze
vissen. Jules had die als geschenk voor
zijn verjaardag gekregen! De kleuters waren heel enthousiast. We hebben veel spelletjes gespeeld met
(speelgoed)vissen: teloefening, evenveel leggen, kleuren benoemen, ... We
kennen enkele nieuwe woordjes: vinnen, aquarium, ... Dus het was een leuke, leerrijke week!
Versje:
Dag visje klein,
Wil je mijn vriendje zijn?
Ik geef je vlug wat brood;
Dan wordt je sterk en groot !!!
Vrijdag was het feest in onze
klas want Nisa is 3 jaar geworden!
Juffrouw had de kroon eerst veel te groot gemaakt (zoals in het verhaal
van Jules). Daar moesten we allemaal heel
hard om lachen. Nisa genoot met volle
teugen van haar feest!!! Hiep, hiep,
hiep, ... HOERA
Het is buiten er nog niet aan te merken maar de lente komt in het land. We naderen de paasvakantie dus het is niet zo moeilijk om te raden wat ons volgend thema zal zijn!!! We zullen de nadruk leggen op verschillende eitjes (de kleur, de vorm, de eigenaar, de smaak,...) Iedere kleuter mag een kippenei meebrengen en een ander ei (wees creatief )
Het thema: Borstels is terug voorbij.We vonden het een veelzijdig thema om rond te
werken.
Dank u wel voor de vele borstels die uw kleuter meebracht naar
de klas.
We maakten in de klas een echt borstelwinkeltje, waar de
borstels geprijsd werden en verkocht.
In de borstelhoek konden kinderen borstels kiezen om in de
klas te poetsen om om knuffels met lang haar te borstelen.
In de shminkhoek konden we bij een grote spiegel onszelf
shminken met echte shminkborstels.
We gingen op zoek naar harde borstels en zachte borstels,
dikke borstels en dunne borstels, grote en kleine borstels.En we keken ook voor wat de borstels allemaal
dienden.Want niet alle borstels zijn om
de tanden mee te poetsen.
We luisterden naar het verhaal van nieuwsgierig Lotje, die
haar borstel had gebroken.Ze vroeg aan
de andere heksen om haar bezem te herstellen.Maar alleen de knutselheks kon Lotje helpen.
We moesten proberen borstels te herkennen met een blinddoek
aan.
We schilderden met verschillende soorten borstels.Een afwasborstel, een toiletborstel, een
schuurborstel, een tandenborstel, dat was wel eens leuk om te doen.Sommige kleuters durfden de borstels in het
begin niet vuilmaken met verf.
We maakten ook een echt doorgeefschilderij.We moesten telkens van blad opschuiven en
iets bij schilderen en we kwamen tot prachtige resultaten.
We leerden ook over de letter B van borstel.
We gingen ook samen onze tanden poetsen met een stappenplan
van Jules.
Volgende week leren we over
Chocolade.De kls. Mogen chocolade
meebrengen naar de klas, en schrijf er dan ook op als hij mag gebruikt worden
of terug mee moet naar huis.
Maandag
luisterden we naar het verhaal van Jules die 3 jaar werd.
Want
deze week vieren we zijn 4de verjaardag.
Jules wordt drie jaar.
Zus heeft een mooie kroon gemaakt.
Maar die is veel te
groot. Mama zorgt voor een goede oplossing!
De
hele week werken we aan de voorbereidingen om hem een geslaagd feest te geven.
Evy
bracht reeds een zelfgemaakte slinger mee voor het feest.
We
herhaalden ons verjaardagsliedje dat we telkens zingen als er een vriendje
jarig is.
We
kunnen beginnen aftellen naar het feest . We maakten een aftelkalender, elke
dag knippen we een kroontje af.
we leerden een liedje :
Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag omdat je jarig bent en al de mensen die je kent, die zingen blij: weer een jaartje erbij !!!
Aan
de werktafel mochten we kleuren en stempelen.
We
maken een placematje voor op het feest.
Dinsdag
kwam Jules van de andere klas een dagje spelen zodat juf Famke in het geheim
enkele voorbereidingen kan doen in de klas.
Wij
gingen eerst turnen en daarna maakten we kleine verjaardagstaartjes in klei.
Ze
zagen er hééél lekker uit.
Woensdag had Jules een verrassing voor ons mee :
uitnodigingen voor zijn verjaardagsfeest. We kijken er alvast naar uit.
Juf
vertelde het verhaal van Jules derde verjaardag nog eens opnieuw. Daarna moesten
we 3 verhaalprenten in de juiste volgorde leggen.
Aan
de werktafel mochten we dit eens alleen proberen. Het ging al heel vlot.
Donderdag
had juf van alles mee om te blazen. Want bij een feest horen kaarsjes en
kaarsjes blazen we uit.
De
blaastechniek in bij sommige nog niet optimaal .
We
hebben dan ook een beetje geoefend: met veertjes, bellenblazers,
Tenslotte
mochten we allemaal eens een kaarsje uitblazen.
Maar weet je wat het gekke
was? Het kaarsje ging steeds weer aan! (sstt... niet verklappen! Het was een toverkaarsje!)
We
schilderden en versierden een onderlegger voor ons taartje en maakten een
nieuwe verjaardagsstoel voor het feest van Jules.
En vanmorgen was dan de grote dag aangebroken :
Jules is jarig. Met veel tromgeroffel hebben we hem gewekt en onmiddellijk
gezongen. Jules wist niet waar eerst gekeken. Hij kreeg heel veel tekeningen en
Manon had een dekentje mee voor in zijn bedje. Annabel bracht een prachtige
zelfgemaakte kroon mee. Jules was apetrots.
Juf had ook
een geschenkje voorzien nl een nieuw verhaal over Jules.
Nadat Jules alle verjaardagsrituelen had
ondergaan zijn we aan de
verjaardagstaartjes begonnen : lekkere cup-cakes.
In de namiddag namen we allemaal plaats aan de feesttafel en hebben
lekkere versierde cup-cakes gegeten.
Juleske, wij hebben er alvast van genoten, hopelijk
jij ook
Wij hebben de hele week een spetterend verjaardagsfeest voorbereid voor Jules, want hij is nu 4 jaar.We hebben de klas prachtig versierd met slingers en ballonnen.De kleuters hadden heel wat versiering mee van thuis!Dit was heel leuk en Jules was ook superblij.
We leerden om 4 vingertjes te tonen, moeilijk hoor!We hebben ook geleerd hoe we een kaars kunnen uitblazen, we oefenden alvast met een pluimpje en een bellenblazer. En we hebben heerlijke cupcakes gebakken!
Jules was toch wat geschrokken van alle aandacht en de klas die prachtig versierd was.Nadat iedereen een plaatsje had gevonden aan de feesttafel kreeg iedereen een heerlijk stuk taart. Nadien barste het feest los, ballonnen, muziek, dansen, We kregen er maar niet genoeg van
Deze week werkten werond het verhaal van de kroon van Jules.
Marie de zus van Jules had een kroon gemaakt voor hem. Maar oei, de kroon was te groot en dat vond Jules helemaal niet leuk. Mama maakte de kroon kleiner en dat vond Jules wel heel fijn. Zo konden ze met het feest voor zijn verjaardag beginnen.
liedjes:
Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag omdat je jarig bent en al de mensen die je kent, die zingen blij: weer een jaartje erbij !!!
Volgende week starten we met een nieuw thema: vissen.En wie weet krijgen we enkele bezoekers in onze klas. Vanaf deze week komt juffrouw Charlotte de peuters op donderdag twee uurtjes uit de klas halen. Ze zal met de peuters spelen, knutselen, Welkom juffrouw Charlotte !!!
We hebben het
voorbije thema heel wat geleerd over Lidia. Dat is een meisje die in Oeganda
(Afrika) woont.
Elke dag
vertelde de juf een stukje uit het verhaal van Lidia. Daarna deden we de
gebeurtenissen van Lidia na, zoals bvb. hoogspringen, kannen water dragen op
ons hoofd, afwassen,...
Maar we
mochten ook dingen proeven zoals papaja, granaatappel en mango. Er waren heel
wat kleuters die dit nog nooit gegeten hadden, maar toch wilden ze wel eens
proeven. Super !
Daarnaast
mochten we ook ons eigen hutje knutselen. En we hebben ook een T-shirt
bestempeld. Nu hebben we een eigen Afrikaanse T-shirt.
De juf had
ook heel wat fotos en filmpjes mee van Oeganda. Zo leerden we dat onze klas er
toch heel anders uit ziet.
Tenslotte
kwam het 2de leerjaar nog op bezoek in onze klas. Zij leerden ons wat frottage
is. Met een blad papier en een wasco in de hand verkenden we de hele klas. Het
was gek om te zien hoe we met het wrijven van wasco op verschillende
ondergronden een mooie tekening kregen.
Vele
groetjes, juf Charlotte.
Het volgende thema gaat over borstels. Wie wil mag gerust enkele oude borstels meegeven met
zijn/haar kleuter. Ook spulletjes die beginnen met de letterB zijn welkom.
Deze week hebben wij nog verder gewerkt rond de gevoelens. We hebben ons goed geamuseerd tijdens 'de gevoelige weken'. We hebben emoties nagespeeld, met de dobbelsteen vol gevoelens gegooid, gedanst op verschillende melodietjes, ... We hebben ook rond het verhaal van Knollie Bollie gewerkt. De kleuters waren heel betrokken en leefden mee met het verhaal. Kortom, het was reuzeleuk !!!
Joepie, joepie, jeieiei... Ik ben blijijijijij !!! Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
Ik ben behoorlijk vrolijk, zo vrolijk was ik nooit !!!
IK BEN BOOS... O zo boooooos ...
Ben je boos?
Pluk dan een roos!
Zet hem op je hoed,
dan komt alles weer goed !!!
Maar... volgende week wordt het nog leuker !!! Kan dat dan ? JAAAAAAA, want wij zullen de hele week een spetterend verjaardagsfeest voorbereiden voor een heel belangrijk persoontje in onze klas, onze klaspop Jules. Hij wordt vrijdag 4 jaar!!! De kleuters kunnen thuis misschien een leuke tekening maken voor Jules, ik weet zeker dat hij daar dolgelukkig mee zal zijn. Wij zullen ook onze klas mooi versieren, als u thuis spullen hebt mag u die zeker meegeven met je kleuter. Gelieve alles te naamtekenen.
Maandag
vertelde juf het verhaal van Knolliebollie.
Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie bollie
moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas
gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een beetje boos
omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens een glimlach
op zijn knuffelsnoet...
Na
de speeltijd mochten we zelf een
knolliebollie maken. We stempelden met textielverf op een lapje stof.
Dinsdag
hadden we lange turnles.Voor Lenen en Nore was het de eerste keer.
Daarna
schilderden we een doos, dit zal het bedje worden van Knolliebollie.
Woensdag
speelden we een spelletje met 2 dobbelstenen : één met Jules en de gevoelens en
één met hoplafiguurtjes.
Rekening
houdend met beide moesten we dan het juiste hoplafiguur zoeken.
We
kleefden kleeffiguurtjes op ons bedje van Knolliebollie.
Donderdag
was er MOS-bijeenkomst in de zaal.
De
kls die het meeste hun fluojasje aan hadden kregen een beloning van de
ouderraad : een reflecterend visje voor aan de schooltas.
We
knipten en kleefden onze knolliebollie puzzel .
De
oudste kls 4 stukken, de peuters 2 stukkken.
Vandaag
vierden we de verjaardag van Maurice want morgen wordt hij 4 jaar.
Volgende
week bereiden we de verjaardag van Jules voor want op vrijdag wordt hij 4 jaar.
We
kijken er alvast naar uit. Wie thuis nog wat versieringen heeft voor een verjaardagsfeest mag die gerust meebrengen. Graag alles naamtekenen en zeker niets aankopen aub.
Een
prettig weekend en misschien tot op de Franse avond van de ouderraad.
De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'Lidia in Oeganda'. We mochten eerst en vooral luisteren naar het verhaal van Lidia. Om haar verhaal tot leven te brengen in de klas maakten we slingers, mochten we een t-shirt bestempelen, maakten we een hutje, mochten we ons verkleden met echte Afrikaanse doeken, luisterden we naar Afrikaanse muziek en dansten we hierop, leerden we een liedje, wasten we samen onze handen en hebben we gepraat over hand-hygiëne, proefden we papaja en mango en nog veeeeeel meer.
We vierden ook de verjaardag van Warre Vanhecke! Hij werd zes jaar! :)
Vanaf volgende week werken we rond 'borstels'. Alle borstels (verfborstels, handborstels,...) die je thuis hebt liggen zijn welkom in de klas!
Groetjes en tot volgende week... Juf Cindy en juf Joke
Wij leerden over Lidia uit Oeganda kijk maar even mee. We maakten een ruilsysteem met witte boontjes voor op de markt. We maakten slingers van papier om de klas te versieren, net zoals Lidia deed om de hut te versieren. De kleuters mochten op blote voeten emmers op hun hoofd dragen zoals Lidia en ondertussen over een voelparcour lopen. We maakten exotische fruitsalade met papaya, mango, ananas en granaatappel. We dansten op Afrikaans muziek. We maakten in de klas een boom om onder te vertellen en brachten gekleurde linten aan, waarbij we vertelden waar we goed in waren.
We leerden onze handen wassen op de afrikaanse manier. En we leerden het Afrikaanse lied: umama no tata. We stempelden een Afrikaanse t-shirt en we maakten een 3D hut met stro.
Als u op dit tekeningetje hierboven klikt kunt u de foto's bekijken !!!
Wij hebben een hele leuke week met veel
gevoelens meegemaakt. In het begin van de week waren wij
en Jules superblij want er waren twee flinke kapoenen bij ons in de klas
gestart: Maxim en Harley. Wij waren de
hele dag vrolijk en blij!
Joepie,
joepie, jeieieieie.... Ik ben blij!!!!
We hebben gedanst en gezongen. We bekeken ook prenten van hopla en eens
nagedacht hoe Hopla zich voelde bij bepaalde situaties. De kleuters hebben heel goed hun best gedaan!
Op dinsdag was Jules heel boos. We hadden alle kleuters geteld in de klas met
het liedje:
1,
2, 3, 4, ... vriendjes in de klas,
wat
ben ik blij,
met
mijn vriendjes dicht bij mij
Maar Jules lag nog in zijn bedje en we hadden hem niet meegeteld. Gelukkig bleef Jules niet zo lang boos. De kleuters mogen bij ieder gevoel eens
vertellen wanneer ze zich ook eens boos, blij of verdrietig hebben
gevoeld. Het waren prachtige
klasgesprekjes !!!
Volgende week werken we rond 'Knollie bollie'. Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie bollie moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een beetje boos omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens een glimlach op zijn knuffelsnoet...
Wij gaan volgende week ook een Knollie bollie knutselen, dit is een lappenpop!
Maandag maakten we
kennis met de zusjes Lene en Nore.
Heel flink stapten ze
mee met de andere vriendjes naar de klas.
Helaas werd Nore
tegen de middag ziek en konden beide de rest van de week niet meer naar de klas
komen.
Hopelijk zien we hen
maandag terug voor een volle week.
Toch enkele
sfeerfotos.
Deze week vertelden
we over de gevoelens van Jules.
Maandag was Jules
heel blij want er waren 2 nieuwe vriendjes in de klas. Hij was ook blij dat hij
na de vakantie terug alle andere vriendjes zag.
We vertelden wanneer
we allemaal blij zijn, trokken blije gezichten en zongen een blij liedje. We
plaatsen situatieplaatjes van Hopla bij het blije gezicht van Jules.
We maken ook een
gevoelskalender van Jules.
Vandaag kleurden we
een blije Jules en versierden we de strook met bollen.
Dinsdag was Jules verdrietig, hij had buikpijn en had
niet zo goed geslapen.
We moesten hem erg
troosten en hebben de hele dag goed voor hem gezorgd.
We kregen terug
situatieplaten van Hopla en sorteerden ze volgens blij en verdrietig. We
luisterden naar verdrietige muziek.
We werkten verder aan
onze gevoelskalender en kleurden de verdrietige Jules.
Woensdag waren we per
ongeluk Jules vergeten wakker te maken, amai, boos dat hij was. Zo zagen we
eens een boze Jules in plaats van een blije en verdrietige Jules.
We vertelden over
wanneer we wel eens boos zijn of wanneer mama of juf wel eens boos zijn. We
trokken allemaal eens een boos gezicht naar elkaar maar gelukkig moest iedereen
daarna heel erg lachen want dat vinden we veel leuker.
We schilderden het
gezicht van de boze Jules.
De eerste kleuters
knipten 4 situatieplaatjes uit en kleefden het bij gezichtjes van Jules.
Daarna tekenden we
zelf de mondjes : een blije of een verdrietige mond afhankelijk van de
tekening.
Donderdag merkten we
op dat Jules van iets erg geschrokken was en nogal bang was. Hij had een enge
droom gehad. We stelden hem vlug gerust en vertelden dat iedereen wel eens bang
is. We probeerden ook eens een bang gezicht te trekken, kijk maar
We kleurden ons
laatste jules gezichtje. Wie klaar was mocht
4 jules gezichtjes verknippen en terug samenkleven.
De peuters kregen de
helft van de gezichtjes reeds op hun blad.
Vandaag vierden we de
verjaardag van Chiel die zondag 4 jaar wordt.