Gisteren ben ik gaan crossen te
Lochristi. 35 renners stonden aan de start voor wat beloofde een razendsnelle
wedstrijd te worden. We moesten 11 ronden afleggen op een snel en droog
parcours. Ik stond op de 1ste start rij maar kwam niet goed weg. Na
1 ronde was er een kopgroep van 15 renners waar ik dus ook bij zat. Na 4 ronden
schoof ik op naar de 4de plaats. Op dat moment kreeg ik echter af te
rekenen met een leeglopende achtertube, net op het moment dat de koers
openbrak. Ik verloor hierdoor kostbare tijd en moest van fiets wisselen. Ik
moest alleen achtervolgen en kwam aansluiten bij een groepje van 4 renners dat
streed voor de 10de plek. Ik knapte samen met ploegmaat Penne het
merendeel van het werk op. In de voorlaatste ronde sloeg ik een kloofje, op de
weg kwam Brackman en Penne terug. In de sprint moest ik mij gewonnen geven
tegen brackman, zodat ik als 11de finishte. Het gevoel is nog niet
super, maar het ging wel beter dan verwacht, hopelijk gaat het vanaf nu opnieuw
iedere week wat beter. Omdat er volgende week geen wedstrijden zijn in Belgiƫ
trek ik naar het Franse Marle, het is een cross tussen de profs (o.a. Mourey).
Omdat de conditie nog niet is wat ze zou moeten zijn heeft het geen zin om naar de Koppenberg te gaan. Daarom ga ik morgen rijden te Lochristi. De start is er om 15u15.
Sinds dinsdag was er opnieuw ontsteking op de tand gekomen, donderdag heb ik hem dan laten trekken. Gisteren heb ik niet kunnen trainen omdat ik er nog te veel last van had. Vandaag ga ik proberen wat te gaan trainen, maar daarom hebben we besloten dit weekend niet te gaan crossen en alles rustig de tijd te geven om te herstellen. Normaal met het trekken van de tand zou het probleem opgelost moeten zijn. Hopelijk gaat het vanaf volgende week terug beter. Normaal gezien ging ik rijden op de Koppenberg, maar in deze omstandigheden wanneer je niet 100% bent kun je op zo een zware cross weinig gaan doen. Wanneer ik mij volgende week op training echt goed voel ga ik rijden op de Koppenberg en anders wordt het Lochristi.
Zondag trok ik naar het West-Vlaamse Ruddervoorde voor de eerste manche van de superprestige. 70 renners stonden er aan de start. Na de hele week antibiotica te hebben moeten nemen was het afwachten hoe het met de benen gesteld ging zijn. Ik nam een redelijk start en draaide als 25ste het veld in. De eerste 20 min van de wedstrijd waren nog redelijk, dan viel mijn ketting er echter af waardoor ik toch een 20 seconden stil stond. Ik sprong terug op de fiets maar voelde de benen meter per meter leeg lopen. Ik zakte ver terug en werd uiteindelijk pas 43ste. Hopelijk gaat het vanaf nu iedere dag een beetje beter en ben ik er tegen de Koppenberg weer helemaal boven op. Maar met zoiets moet je geduld hebben. Zondag ga ik afhankelijk hoe het deze week gaat op training rijden te Zingem of het Luxemburgse Kayl. Vrijdag hierover meer uitsluitsel.
Vandaag voelde ik op training dat het aan het beteren is, iedere dag gaat het beetje beter. In samenspraak met de dokter en de trainer hebben we beslist om zaterdag niet te gaan cross te Namen en nog een dagje langer te wachten. Ik ga dus wel rijden te Ruddervoorde. Ik was heel graag naar Namen gegaan, een cross met veel klimwerk wat mij normaal gezien wel moet liggen. Maar wanneer je niet 100% bent kun je op zo een zwaar parcours weinig gaan doen, jammer maar helaas. Hopelijk gaat het zondag al wat beter en ben ik tegen de week erna weer in orde. Zondag ga ik dus (als alles goed verloopt) rijden te Ruddervoorde, ik start er bij de beloften om 15u50. De profs gaan van start om 17u.
Na doktersbezoek is aan het licht gekomen dat ik een ontstoken tand heb. Dit is waarschijnlijk de oorzaak waarom ik zondag geen macht in de benen had. Ik moet hiervoor nu antibiotica nemen. Of ik zaterdag ga kunnen rijden te Namen is nog maar de vraag. Ik ga vrijdag pas beslissen na mijn training. Als ik geen goed gevoel heb ga ik niet rijden, want forceren heeft geen enkele zin. Echt spijtig want naar deze wedstrijd keek ik al heel lang uit. Vrijdag meer uitsluitsel hierover.
Na mijn goede prestatie trok ik met volle moed naar Moerbeke. Het parcours was zeer snel en niet al te technisch. Ik nam een redelijke start en draaide als 12de het veld in, maar na de eerste bochten voelde ik al dat het niet goed ging, na iedere bocht moest ik telkens een gaatje laten. Ik kon het tempo gewoon niet aan. Had weinig of geen macht in de benen. Ik probeerde nog wel eventjes te recupereren in de hoop er nog een beetje door te komen, maar dit was niet het geval. Na 40min wedstrijd gaf ik er ontgoocheld de brui aan. Morgen ga ik op doktersbezoek, hopelijk is het niets ernstig en was het gewoon een totale off-day. Afwachten, meer nieuws hierover in de loop van volgende week.
Gisteren
was het opnieuw een mooie nazomerdag, geen crossweer dus. Het parcours was snel
maar toch nog wel technisch. Voor de wedstrijd was ik aan het twijfelen met
welke tubes ik zou rijden, slicks of toch met profiel. Ik opteerde voor slicks,
maar dit bleek achteraf niet de juiste keuze. Ik nam een goede start en draaide
als 5de het veld in. Meteen trok latere winnaar Stijn Huys ten
aanval. Ik voelde meteen dat ik vandaag een goede dag had, maar ook dat ik op
de technische stukken weinig of geen grip had, ik verloor dan ook telkens
enkele meters. Ik kon echter niet meteen wisselen omdat alles nog veel te kort
bij elkaar hing. Na 3 ronde wisselde ik uiteindelijk van fiets en kwam ik in het
gezelschap van Toon Deveneys. Samen streden we heel de wedstrijd voor plaats 8. We reden ieder op toer een ronde op kop, om de achtervolgers met onder meer Bjorn Rondelez af te houden. Ook waren we steeds maar een goede 10-15seconden achter het groepje voor ons, maar we geraakten er echter niet meer bij.
In de laatste ronde heb ik hem nog proberen af te schudden maar hij bleek net
iets sneller. Ik finishte zo als 9de van de 56 deelnemers op 1min20
van de winnaar en op slechts 10 seconden van de 6de plaats. Moest ik
met de juiste tubes gestart zijn had ik misschien 2plaatsten dichter geweest,
maar dit is praat achteraf. Ik mag tevreden terugblikken op mijn wedstrijd. Op
naar volgende week. Ik rij in Moerbeke-Waas, de start is er om 15u15.
Vandaag reed ik mijn eerste cross van het nieuwe seizoen. 52 renners haalden een rugnummer af. Ik had nummer 23, de startorde is nog volgens loting, ze trokken nummer 24. Ik mocht dus als allerlaatste nog een startplaats zoeken. Ondanks mijn slechte startpositie nam ik een zeer goede start, na een halve ronde reed ik in 9de positie. Met het te snel willen opschuiven ging ik echter een beetje over mijn toeren en 3 ronden later moest ik dit eventjes bekopen. Ik loste bij het groepje van 6 renners die streden voor plaats 8. Ik kwam terecht in een groepje van 5 renners, we reden dus voor de 15de plaats. Na een zware wedstrijd door het warme weer en op een parcours met veel hotsen en botsen (wat niet echt aan mij besteed is) finishte ik als 17de. Al bij al een behoorlijk resultaat, zeker omdat ik nog niet de topvorm te pakken heb. Volgende week rijd ik in De Pinte, de start is er om 15u15.
De
geruchten gingen al een tijdje de ronde, maar vanaf vandaag is het dus ook
officieel. Ik verlaat Noord-West-Brabant en trek naar SDC-Rogelli. De papieren
zijn onderweg, dus hopelijk heb ik tegen vrijdag de nieuwe vergunning en rij ik
in Knesselare een eerste keer in de nieuwe kleding. Woensdag ga ik nog een
laatste keer koersen op de weg voor ik zaterdag het veld in duik. Ik ga rijden
te Hoegaarden, de start is er om 16u. Dit wordt, na 9 jaar, mijn laatste
wedstrijd in de gele trui.
Vandaag
trok ik naar Moerzeke-Hamme. Er kwamen 95 renners aan de start op een smal en
zeer bochtig parcours. Van bij de start hield ik mij goed vooraan in het
peloton dat reed aan een waanzinnige vaart. Na 40 km werd het peloton nog maar
eens op het lint getrokken en vielen er overal scheuren, ik was mee aanboord
van de eerste groep maar diende even later met enkele andere renners de rol te
lossen, we werden opgeslorpt door het 2de peloton dat een 25-tal
renners sterk was. Na 65 km reden we hieruit weg met 8 renners maar in de
laatste ronde kwam de groep opnieuw terug. De eerste groep die bestond uit 25
renners was ook volledig uit elkaar gevallen. Ik sprint niet mee en de uitslag
is nog niet bekend dus weet niet hoeveelste ik ben geworden. Wat ook niet
belangrijk is, de conditie is al redelijk goed, wat hoopvol is voor het cross
seizoen. Na de wedstrijd reed ik nog met de fiets naar huis.
Ondertussen
is het al een tijdje geleden dat ik nog een berichtje achter gelaten heb, bij
deze dus. Na de Ronde van Vlaams-Brabant heb ik het 2weken rustiger aan gedaan
waarvan een paar dagen zonder fiets. Dan ben ik terug rustig beginnen trainen
en opbouwen richting het crossseizoen. Ondertussen is de conditie al goed maar
nog niet zoals ze geweest is in de maand juli, dit mag ook nog niet. Ik ga ook
nog 3 wegkoersen rijden voor dat ik de 1ste cross ga betwisten.
Vandaag was het de 1ste wegkoers. Ik ben gaan rijden in het
Oost-Vlaamse Verrebroek. Er stonden 75 renners aan de start en van bij de start
lag het tempo hoog, het viel gedurende heel de wedstrijd nooit stil. Op 2 ronde
van het einde reden 3 renners weg, deze bleven voorop en Guy Smet won zijn 26ste
koers van het jaar. Het peloton was uitgedund tot ongeveer 50 man. In de sprint
geraakte ik wat ingesloten en finishte zo 18de zodat ik 21ste
werd. Het gevoel in de wedstrijd was beter dan verwacht. Zeker omdat ik nog in
opbouw ben, maar kon ik toch het tempo zonder al te veel problemen aan.
Volgende week zondag ga ik koersen te Imde. De start is er om 15u.
Gisteren stond de laatste rit op het programma van de Ronde van Vlaams-Brabant. De rit ging over een afstand van 146km verdeeld over 6 ronden met iedere ronde de beklimming van de Blakmeers en de Heedstraat. 150 renners gingen om 13u30 van start. Ik voelde meteen dat ik ook vandaag uitstekende benen had, ik reed aandachtig voorin en kwam op de helling steeds met de kop boven. Ik besloot mij rustig te houden tot de laatste ronde, ik wou op de Heedstraat aanvallen want van daar was het nog slechts 1.5km tot de aankomst. Maar op het einde van de 4de ronde, net op de top van de Heedstraat reed ik achteraan lek, ik reed vooraan in het peloton, dus het langgerekte peloton moest mij nog helemaal voorbij rijden en omdat onze volgwagen nr 32 had moest ik ook nog eens heel lang wachten tot de ploegleider bij mij kon. Uiteindelijk kreeg ik een nieuw achterwiel, maar ik zat ondertussen wel al een eindje achter de laatste volgwagen. Ploegleider Jo kwam gelukkig terug snel bij mij en na een (waanzinnige) achtervolging van enkele kilometers (waarbij ik een max snelheid haalde van 85km/u!!) kon ik opnieuw aansluiten bij het peloton. Hierbij verbruikte ik echter heel wat energie. Op het moment dat ik lek reed was er een kopgroep van 8 renners en waren de ploegen van PWS en Josan de kloof aan het dichten, zodat het tempo in het peloton nooit stokte. Aanvallen op de laatste klim zat er dus niet meer in. Uiteindelijk werd het zelfs een massasprint, ik eindigde als laatste van het peloton op plaats 101. 139 renners bereikten gisteren de finish en werden opgenomen in het eindeklassement, waarin ik op een 113de plaats eindig. Het was een hele leuke belevenis en is zeker voor herhaling vatbaar. Het is alleen spijtig dat ik de 3 eerste ritten een heel slecht gevoel had, anders was mijn plaats in het algemeen klassement heel wat beter geweest. Maar niet getreurd, de bedoeling was uitrijden en dat is ook gelukt. Het was een hele goede voorbereiding op het cross seizoen, hopelijk pluk ik er dan de vruchten van. Nu ga ik het een weekje rustig aandoen en herstellen van de inspanning en dan begin ik met de voorbereiding op het nieuwe cross seizoen. Tot binnenkort!
167
renners gingen deze middag van start voor een rit van 160 km verdeeld over 3
grote ronden van 45km en 2 van 12.5km. Omdat het al 3dagen niet echt zo vlot
had ik van deze rit toch wel schrik, in de grote ronde lagen immers 3 serieuze
hellingen, steil en lang. Mijn vrees bleek echter ongegrond. Ik voelde meteen
van bij de start dat ik goede benen had. Bij de eerste beklimming van de
Chartreuse berg zat ik in de eerste helft van het peloton. Ik hield mij ook op
de andere hellingen steeds goed vooraan. Bij de laatste beklimming van de Chartreuse
berg draaide ik bij de eerste 25 op, het tempo lag bijzonder hoog, na de klim
volgde een steile en smalle afdaling en onmiddellijk de beklimming van de Holsstraat.
Na die beklimming keek ik achterom en zag dat er niemand volgde, het peloton
hing op 100m, het tempo stokte niet, maar in het peloton begonnen de ploegen
van Rock Werchter en PWS te rijden en zo kwam alles opnieuw samen. Uiteindelijk
reed een groepje van 17 renners weg en zij streden voor de overwinning. Het
peloton volgde op 36seconden waar ik als 78ste over de finish bolde.
Na 3 dagen afzien had ik vandaag eindelijk een goeiedag, hopelijk kan ik mij morgen
eens tonen in de slotrit te Asse. De start is er om 13u30 en we moeten 6 ronden
van 24km afleggen.
Vandaag
stond een tijdrit op het programma van 11km, niet mijn specialiteit en bij de
verkenning van het parcours bleek meteen dat het een tijdrit was voor mannen
met macht. Ik reed de tijdrit dan ook nog eens op mijn gewone wegfiets wat ook
niet ideaal was. Om 13u48 ging ik van start, ik voelde eigenlijk meteen dat het
niet zo goed ging. Ik geraakte nooit in mijn ritme en reed zo de tijdrit toch
een beetje op reserve verder uit. Ik finishte met een tijd van 17min27sec en
verloor 2min59sec tegenover de winnaar Debusschere. Ik werd zo 160ste
en in het algemeen klassement sta ik op een 121ste plaats. Morgen
wacht ons te Rotselaar een rit van 160km en volgens mij is dit ook de zwaarste
rit. Want uit de verkenning is er gebleken dat de 3hellingen die per ronde moeten
beklommen worden enorm steil en smal zijn. Kijken hoe het morgen gaat.
Heel
de morgen viel de regen met bakken uit de lucht, maar toen 183 renners van
start gingen was het droog en dit is zo goed als heel de wedstrijd zo gebleven.
Er stond ons een zware rit te wachten met veel klimwerk. Meteen na de start was
er een helling van 1.5km, het eerste uur werd in razende vaart afgelegd, we
haalden een gemiddelde van maar liefst 44.7km/u en dit op een zwaar parcours.
De eerste 20km voelde ik mij niet zo goed, nadien werden de benen beter en kon
ik mij goed handhaven in de buik van het peloton. Op de langere hellingen reed
ik vlot mee naar boven, op de korte knikjes had ik het iets lastiger. Op het
einde begon ik er een beetje door te zitten; ik bracht wel nog een ploegmaat
naar voor en zette mij op 1km van het einde op kant. Ik werd 151ste
op 1min18 van winnaar Vanmarcke (die ook de nieuwe leider wordt) en op
20seconden van het peloton. De wedstrijd werd afgewerkt aan een gemiddelde
snelheid van 42.7km/u!! In het klassement sta ik nu 122ste op 5min53
van de leider. Morgen staat er een (klim)tijdrit van 11km te Dilbeek op het
menu. Ik ga van start om 13u48.
196 renners stonden vandaag aan de start voor de 1ste rit over 145.7 in de Ronde van Vlaams-Brabant. Van bij de start reed een kopgroep van 16renners weg deze bereikte een maximale voorsprong van 2min45, op het einde werden ze echter terug genomen. Op het einde reed een groep van 21 renners weg, Jens Debusschere won in de sprint. het peloton volgde op 47sec. Over mijn wedstrijd kan ik kort zijn, had van in het begin niet echt een goed gevoel, ik handhaafde mij steeds in de buik van het peloton. Half weg begin ik echter last te krijgen van darm krampen. Op 10km van het einde verzeilde ik vanachter in het peloton en wou niet meer verder aandringen en reed in het gezelschap van onder meer Stijn Ennekens rustig binnen. Ik werd uiteindelijk 126ste op 4min35. Morgen gaan er 183 renners van start voor de 2de rit te Lubbeek. Het is een rit over een afstand van 144.8km over 4ronden met per ronde 4 hellingen. Maandag ben ik deze rit gaan verkennen, het is constant op en af en er zouden gerust 7hellingen opgenomen kunnen worden voor de bergprijs. Hopelijk kan ik jullie morgen avond opnieuw een verslagje geven!
Volgende week start ik in de Ronde van Vlaams-Brabant. Het wordt mijn allereerste rittenkoers, het zijn 4 ritten en 1 tijdrit. Het doel is om proberen uit te rijden. Ik start dan ook zonder enige klassementsambities. Elke rit start om 13u30, enkel de start van de tijdrit is afhankelijk van de plaats in het klassement. Hopelijk kan ik volgende week 5 ritverslagen geven, dat is toch het doel. De 5 ritten: 1ste rit: Wilsele 145,7km: 3x34.4km + 5x8.5km en 6 hellingen 2de rit: Lubbeek 144.5km: 4x 36.2km en 16 hellingen 3de rit (tijdrit): Dilbeek 11km 4de rit: Rotselaar 158.6km: 3x44.6km + 2x12.4km en 9 hellingen 5de rit: Asse 146.6km: 6x24.3km en 12 hellingen
Vandaag trok ik naar Hoegaarden waar ruim 130 renners een rugnummer kwamen afhalen. Van bij de start waren er aanvallen en ik schoof meteen mee. Na 5km geraakte we met 16 renners aan de leiding. We hadden meteen een mooie kloof op het lastige parcours. Na 45 km kwamen 25 renners aansluiten, 20 km verder kwam helaas het peloton ook terug, zo was alles te herdoen. Ik glipte vrijwel onmiddellijk mee in een volgende ontsnapping van 7 renners. We reden drie kwart ronde voorop maar werden dan opnieuw opgeslorpt door het peloton. Er reed een groepje van 20 renners weg en samen met Terweduwe sprong ik er achter, maar op de bergop moest ik passen, Terweduwe vond nog de aansluiting in werd weer ingelopen, door het peloton. Het peloton scheurde ook nog in 2 stukken en ik bevond mij in het 1ste deel. Ik heb in de laatste ronde nog geprobeerd om weg te rijden maar door de tegenwind lukte dit niet. In de sprint werd ik 15de. Na een wedstrijd van 124km werd ik zo 36ste. Ik streed van in het begin mee vooraan en mag tevreden zijn over mijn wedstrijd. Nu op naar de Ronde van Vlaams-Brabant!
Ik ben Jan Van Zeebroeck
Ik ben een man en woon in Merchtem (Belgiƫ) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 06/04/1988 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .