°De overgang tussen thuis en school wordt voor de kinderen zo klein mogelijk gemaakt. Ouders komen tussen half negen en kwart voor negen rustig binnen en gaan aan de slag met hun kleuter. De kleuterjuf legt het materiaal vooraf zo aantrekkelijk mogelijk klaar, zodat de kinderen erdoor aangetrokken worden en meteen kunnen starten. (Bvb. het rijmwoorden-memoryspel al klaar leggen). Dit is voor de kleuters de uitgelezen kans om mama en papa trots een werkje te tonen, nog even te knuffelen of samen te spelen. De ouders leren zo ook de andere ouders makkelijker kennen, zien hoe het eraan toe gaat in de klas en hebben elke dag de kans om de juf te spreken. Wanneer de kleuterleidster een belletje laat rinkelen, druipen de ouders langzaam af en blijven de kinderen rustig spelen.
°De axenroos wordt vanaf groep 1 in alle kleutergroepen gebruikt. Het is een manier van werken die echt leeft bij de kleuters en ook door henzelf gehanteerd wordt. De kleuterleidster observeert voornamelijk en brengt de dieren van de axenroos ter sprake bij toepasselijke situaties. Dit draagt ongetwijfeld bij aan de hoge mate van welbevinden die duidelijk in de klas aanwezig is. De kleuters vertonen bovendien verbazend veel inzicht in eigen gevoelens en gedragingen, maar ook in die van de ander.
°Samenwerking stimuleren is duidelijk een belangrijk element in de groep, de mentor besteedt hier veel aandacht aan. Dit draagt opnieuw bij aan de goede sfeer in de klas: leren van elkaar is essentieel en elkaar helpen, vanzelfsprekend. Er wordt achteraf steeds gereflecteerd, met of zonder axenroos.
°De kleuters plannen zelfstandig het spelen en werken. Ze doen dit aan de hand van een planningsbord met naamkaarten. De kleuters krijgen veel vrijheid, echter binnen duidelijke regels. Het kleuterinitiatief staat steeds voorop, wie wil maakt zn werk van de vorige dag af. Een kind wil ook pas meedoen als het de activiteit als betekenisvol enzinvol ervaart, een goede aanzet is het begin. De intrinsieke motivatie als noodzakelijke voorwaarde; de kinderen zijn bijna de hele tijd erg betrokken aan het werk.
°De leidster laat altijd zoveel mogelijk uit de kleuters komen, ze vertrekt bij hun context en interesse. Ze stelt de juiste vragen om het denkproces bij hen te laten starten, de kleuters zoeken vervolgens zelf de oplossing, zo wordt er bvb. steeds een werktekening gemaakt vooraleer men met concreet materiaal aan de slag gaat. Er wordt ook heel consequent teruggeblikt, waarbij de kinderen mogen vertellen, elkaar vragen kunnen stellen, uitleg geven. Ze laat de kinderen de hele tijd dingen doen: tonen, onderzoeken, verwoorden, vooraf plannen maken (heel belangrijk), redeneren, navertellen,
°De organisatie is makkelijk te doorzien voor de kinderen, de opbouw is elke dag hetzelfde. Het spelen en werken wordt gevisualiseerd op het planningsbord. De klas is georganiseerd in hoeken en er is een schat aan educatief materiaal, kortom een rijke leeromgeving met veel ontwikkelingskansen.
°Juf Gerry is heel communicatief en open, ze vertelt me dat ze in een gewone school lesgeeft omdat ze dan geen etiket opgeplakt krijgt en het beste uit alle types kan integreren in haar klas. Ik besef nu al dat ik hier veel kan leren.
-alle leerkrachten mag je zomaar bij de voornaam noemen
-tetris spelen op het typisch Nederlandse toilet, minder aangenaam
-blik en dergelijke niet sorteren, enkel gft, zo zijn we dat niet geleerd!
-roken op restaurant mag nog, is voor de Belgen ondertussen echt raar
-kroegentocht organiseren (CIS) als er de volgende dag om 9u les is?
-brood wordt verpakt in plastic zakken (ook al is het vers)
-charcuterie idem dito
-kroket uit de muur en ander fastfood is, voor sommigen, bijna dagelijkse kost
-maar wie zoekt die vindt: aan tafel in een supertof restaurant De Uylenspieghel in Nijmegen (heel erg aan te raden!) komen ze je verleiden met een ongelofelijk humeur en desserts om van te watertanden
Specifiek België Australië
-Australiërs wassen enkel met zeepsop af en laten alles er dan rustig afglijden (soms met etensresten inbegrepen) ook een manier om zuinig om te springen met water natuurlijk.
-Tijdens je Erasmusverblijf ofwel: niet komen opdagen tijdens de les, ofwel een tongpiercing laten schieten (zodat je waarschijnlijk de komende weken niet behoorlijk kan communiceren), ofwel een levend konijn in je kamer op de peda houden, stro inbegrepen J