Thuisblijven in 't Kortrijkse congé is niet prettig voor mij... En toch probeer ik het beste van te maken ! Volgend week-end vertrek ik naar een 25-jarig huwelijk van vrienden... Ondertussen tracht ik ook mijn correspondentie... én mijn lectuur in te halen.... En dan naar Turijn, joepie !!
28-07-2007
Mooi !
>> klik op de link en dan op een flesje, prachtig
!
zo gekregen en mooi hoor, tenminste als de link nog lukt !
25-07-2007
Wat is succes ?
Op je 4de is succes... niet in je broek plassen. Op je 12de is succes... vrienden hebben. Op je 18de is succes... een rijbewijs hebben. Op je 20ste is succes... seks hebben. Op je 35ste is succes... geld hebben. Op je 50ste is succes... nog geld hebben. Op je 60ste is succes... nog seks hebben. Op je 70ste is succes... nog een rijbewijs hebben. Op je 75ste is succes... nog vrienden hebben. Op je 80ste is succes.... nog niet in je broek plassen.
uit : De Druivelaar
met dank aan de basisgroepen (weekkalender)
22-07-2007
Wacht
ruggespraak
Een jonge zwangere vrouw verwacht haar baby, het prille leven in haar wacht negen maanden om geboren te worden, om de grote stap in het ongewisse te zetten.
Een puber wacht vol ongeduld op volwassenheid, meer zelfstandigheid. Een terminaal zieke wacht gelaten op het einde, op bevrijding. Wachten behoort tot het leven zelf.
Een landbouwer wacht op de lente om te zaaien, dan weer op de herfst om te oogsten. Vogels, dieren wachten op het juiste moment voor de grote trek, de winterslaap,... Wachten lijkt volkomen natturlijk.
Toch wringt het ons. Wachten in de file, wachten aan de kassa, wachten op de trein of op een bus, wachten bij de dokter in de wachtzaal, het zint ons niet.
We hebben geen tijd, zijn overal gehaast. Wachten is out, direct is in. Het is weer vakantie, misschien vinden we daar tijd en geduld om het wachten opnieuw te leren.
Wachten is immers ook zalig niets doen, tot rust komen, genieten van het verlangen naar datgene waarop we wachten.
Firmin Vanspauwen uit : Don Bosco Vlaanderen 4 - 111de jaargang
18-07-2007
Eventjes terug...
Hallo !
Ik ben terug in het Belgenland ! Ik heb een goeie verblijf gehad bij mijn vrienden in (Oost-)Duitsland ! Nu kom ik nu en dan terug met interessante weetjes...
Daaag !
02-07-2007
Vakantie...
Innig vertrouwd met steeds hetzelfde elkaar daar
genieten we toch nog altijd van
maar met ingetogener gebaren
gun ons dan nu ook maar zonnebloemen
weken lang zomaar zonnebloemen
links en rechts, met hier en daar
een korenveld, of maïs
desnoods
met hier en daar een wei
een stukje bos desnoods desnoods kersenbomen en
aardbeien
om zo maar gratis te plukken
in een vrijgelaten
veld
wij krijgen daar niet makkelijk genoeg van wij zijn allang
elkaars grande randonnée
Geert Tuerlinckx
29-06-2007
Een portret
De actualiteit van
Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
De jonge pastor Dietrich Bonhoeffer, symbool van het Duitse
verzet tegen het nazisme, behoort tot die mensen die ons tot steun kunnen zijn
op onze geloofsweg. In de meest duistere periode van de twintigste eeuw, gaf hij
zijn leven als martelaar. In de gevangenis schreef hij woorden die wij nu in
Taizé zingen: God, richt mijn gedachten op U alleen. Bij U is de bron van het
licht, U zult mij niet vergeten. Bij U vind ik hulp, U bent geduldig. Ik begrijp
uw wegen niet, maar U weet welke weg ik gaan moet.
Treffend is Bonhoeffers gelijkenis met de kerkvaders, de christelijke denkers
van de eerste eeuwen. De kerkvaders waren in hun werk steeds gericht op de
eenheid van het leven. Zij waren in staat om intens diep op intellectueel niveau
te reflecteren. Op hetzelfde moment echter nam het gebed een centrale plek voor
hen in en stonden ze midden in het leven van de kerk van hun tijd. Dat vind je
ook bij Bonhoeffer. Op intellectueel niveau kun je hem bijna uitzonderlijk
begaafd noemen. Maar tegelijkertijd was hij zo een mens van gebed en overdacht
hij dagelijks de Schrift, tot op de laatste momenten van zijn leven toe. Hij zag
de Schrift zoals Gregorius de Grote het eens verwoordde: als een brief van God
die aan hem gericht was. Hoewel hij afkomstig was uit een gezin waar de mannen
zijn vader, zijn broers feitelijk agnost waren, en hoewel hij diep
teleurgesteld raakte in zijn kerk, de protestantse kerk in Duitsland, ten tijde
van het nazisme, en daar erg onder geleden heeft, heeft hij toch ten volle
geleefd in de kerk.
Ik ga in op de volgende drie werken:
Zijn doctoraalscriptie, Sanctorum Communio, is iets
uitzonderlijks voor die tijd: een jonge student van 21 die een leerstellige
reflectie over de sociologie van de Kerk schrijft, gezien vanuit Christus. Met
Christus als vertrekpunt reflecteren over wat de Kerk zou moeten zijn, leek iets
ongepasts. Veel meer dan een instituut is de Kerk voor hem Christus in de
gedaante van de Kerk. Christus is niet een beetje aanwezig door de Kerk, nee:
Hij leeft nu onder ons in de gedaante van de Kerk. Bonhoeffer is hier helemaal
trouw aan wat Paulus zegt. Deze Christus heeft ons lot op zich genomen, onze
plaats ingenomen. En die handelswijze van Christus blijft de fundamentele wet
van de Kerk: op de plaats gaan staan van wie uitgestoten en buitengesloten
worden. Net zoals Jezus dat deed in zijn leven en werken op aarde en al op het
moment dat hij gedoopt werd. Treffend is hoe er in dit boek over voorbede wordt
gesproken. Ze is als het bloed dat stroomt door de aderen van het lichaam van
Christus. Bonhoeffer steunt op de orthodoxe theologen als hij zich hierover
uitdrukt. Ook spreekt hij over de biecht die nagenoeg niet meer in gebruik was
binnen de protestantse kerken. Stel je voor: een jonge man van 21 die beweert
dat een pastor van de kerk ons kan zeggen: Je zonden zijn je vergeven, en dat
dit deel uitmaakt van het wezen van de Kerk. Hoe nieuw is dat voor zijn
tijd!
Het tweede werk is een boek dat door hem werd geschreven toen hij aangesteld
werd tot directeur van een seminarie voor theologiestudenten die overwogen een
ambt te aanvaarden in de Bekennende Kirche, mensen die zich moesten
voorbereiden op een leven dat erg zwaar zou zijn. Bijna allemaal hebben zij met
de Gestapo te maken gekregen. Een aantal werd in de gevangenis gegooid. De
Duitse titel luidt kortweg Nachfolge, navolging. De titel
typeert het boek helemaal. Hoe nemen we Jezus woorden serieus in plaats van ze
naast ons neer te leggen alsof ze alleen voor een andere tijd zouden gelden? Het
boek antwoordt: navolging heeft geen inhoud. We zouden het
liefst willen dat Jezus een actieprogramma had. Maar niets van dat alles! Alles
draait in deze navolging om de relatie die we met Hem hebben: Hij gaat voor ons
uit en wij volgen.
Navolgen wil volgens Bonhoeffer zeggen dat we erkennen dat Jezus, als Hij
werkelijk is wie Hij zelf zegt dat Hij is, recht heeft op alles van ons leven.
Hij is de middelaar. Geen enkele menselijke relatie mag boven deze relatie
uitgaan. Bonhoeffer haalt de woorden van Jezus aan die oproepen om ouders,
familie en alle bezit te verlaten. Die woorden jagen ons wat angst aan in deze
tijd en sommigen hebben daarom kritiek gehad op dit boek: schetst Bonhoeffer
niet een veel te autoritair beeld van Christus? Toch lees je in het evangelie
hoe de mensen zich verbaasden over het gezag waarmee Jezus onderwees en boze
geesten uitdreef. Jezus heeft wel degelijk autoriteit. Toch noemt Hij zichzelf,
in tegenstelling tot de Farizeeën, zachtmoedig en nederig van
hart, dat wil zeggen dat Hij zelf beproefd is en beneden ons staat. Zo heeft Hij zichzelf steeds gepresenteerd en
het is achter deze nederige houding dat de werkelijke autoriteit schuilgaat.
Dit hele boek over navolging is opgebouwd rondom met geloof luisteren en in
de praktijk brengen. Als je met geloof luistert, als je je ervan bewust bent dat
Hij het is, Christus, die spreekt, dan is het niet mogelijk om zijn woorden niet
in de praktijk te brengen. Als het geloof zou stoppen voordat het in de praktijk
wordt gebracht, dan kun je niet meer van geloof spreken. Dan zou het Christus,
naar wie men luisterde, begrenzen. Inderdaad, het kan lijken alsof Bonhoeffer
dit wat te sterk neerzet, maar heeft de Kerk niet steeds weer opnieuw behoefte
aan zulk luisteren? Aan eenvoudigweg luisteren. Aan een heel direct en
onmiddellijk luisteren in het geloof dat het mogelijk is te leven wat Christus
vraagt.
Het derde werk dat ik wil bespreken, zijn de beroemde brieven die hij vanuit
de gevangenis schreef, Verzet en overgave. In een wereld
waarin Bonhoeffer merkt dat God niet meer erkend wordt, in een wereld zonder
God, stelt hij zichzelf de vraag hoe we over Hem kunnen spreken. Proberen we een
eigen christelijke subcultuur te scheppen waarin we met een zekere nostalgie
helemaal opgaan in het verleden? Proberen we religieuze behoeften op te wekken
bij mensen die deze kennelijk niet meer hebben? Tegenwoordig is er een
hernieuwde interesse in het religieuze, maar vaak is dat niet veel meer dan een
religieus vernislaagje over het leven. Het zou een misser zijn van onze kant als
we uitdrukkelijk een situatie zouden creëren waarin de mensen weer behoefte aan
God zouden hebben.
Hoe kunnen we dan in deze tijd over Christus spreken? Bonhoeffers antwoord
luidt: door ons leven. Het is indrukwekkend om te zien hoe hij aan zijn petekind
de toekomst beschrijft: De dag komt waarop het niet meer mogelijk zal zijn om
openlijk over God te praten. Maar wij zullen bidden, we zullen doen wat juist is
en Gods tijd zal komen. Bonhoeffer gelooft dat het leven ons de taal zal geven
die nodig is. We kunnen tegenwoordig allemaal voelen hoe ontzettend moeilijk het
is, zelfs als het om degenen gaat die ons het meest na zijn, om te praten over
de verlossing door Christus, over leven na de dood of, meer nog, over de
Drie-eenheid. Dat alles staat zover af van mensen die op een bepaalde manier
geen behoefte meer hebben aan God. Hoe vinden we het vertrouwen dat als wij
daaruit leven, de taal om erover te spreken ons geschonken zal worden? Die taal
zal ons niet gegeven worden wanneer we het evangelie voor ons acceptabel maken
door het te begrenzen. Nee, de taal wordt ons gegeven wanneer wij er werkelijk
uit leven.
Zowel zijn brieven als het boek over de navolging van
Christus, eindigen met iets dat bijna mystiek is. Hij zou zelf niet gewild
hebben dat men het zo zou noemen, maar als het gaat over zijn met God zonder
God, dan doet dit denken aan Johannes van het Kruis of aan Theresia van Lisieux
tijdens die ontzettend moeilijke laatste fase van haar leven. Dat is wat
Bonhoeffer wil: bij God blijven zonder God. Het aandurven om aan zijn zijde te
blijven terwijl Hij afgewezen en verworpen wordt. Dit geeft een bepaalde ernst
aan alles wat hij heeft geschreven. Toch was hij een optimist. Zijn visie op de
toekomst heeft iets bevrijdends voor christenen. Hij heeft vertrouwen. Dit woord
vertrouwen komt zo vaak terug in zijn gevangenisbrieven.
In de gevangenis zou Bonhoeffer een commentaar hebben willen schrijven op
psalm 119, maar hij kwam niet verder dan het derde couplet. In deze psalm staat
een vers dat de kern raakt waaruit Bonhoeffer leefde: U bent
nabij, Heer, en al uw geboden zijn waarheid. Dietrich Bonhoeffer heeft
geleefd vanuit die zekerheid dat Christus werkelijk nabij is, in welke
omstandigheden dan ook, zelfs in de meest extreme. U bent nabij,
Heer, en al uw geboden zijn waarheid. Wij kunnen geloven dat wat U gebiedt
niet alleen waar is, maar ook ons totale vertrouwen waard.
Frère François van Taizé
24-06-2007
Vliegtuigreis
Beste,
Eveline Billiet is een lid van KVG (Katholieke Vereninging Gehandicapten). Zij heeft een
fysieke handicap. Deze week heeft ze een reis geboekt Brussel-Hannover via de
maatschappij Lufthansa, voor begin juli. Het reisbureau wist dat ze begeleiding
nodig heeft om tot aan het vliegtuig te geraken. De tickets werden geboekt als
rolstoelgebruiker zonder begeleider.
Lufthansa nam telefonisch contact met haar op en
stelden enkele vragen over haar handicap. Zij weigerden op die basis haar
ticket. Lufthansa vreest moeilijkheden voor toiletbezoek, drank en eten. Eveline
is ervan overtuigd dat de korte vlucht geen problemen zal vormen. Haar
huisdokter zal dit weekend een brief opstellen in het Engels voor Lufthansa. Zij
ziet ook geen problemen. Wij hopen nu dat dit zal volstaan.
Eveline wil bij een negatief antwoord klacht
indienen via KVG bij het centrum voor gelijke kansen.
De dokter in Hannover heeft mij ondertussen groen licht gegeven ! Oef ! Zoals je ziet, we moeten nog altijd tegen vooroordelen vechten !!!
22-06-2007
Zomer
De zomer is sedert gisteren aangekomen.... Hopelijk krijgen wij veel zon !
18-06-2007
Toon Hermans
Niet
je hele
lange
leven
met
je voeten
op
de grond
beetje
dromen
beetje
zweven
lijkt
me ook
niet
ongezond.
13-06-2007
Verkiezingen
Ghandi zei :
Met democratie valt niets aan te vangen als we niet bereid zijn naar de andere partij te luisteren. We slaan de deur dicht voor het gezond verstand als we onze tegenstanders niet willen horen of als wij hen alleen beluisteren om daarna de spot met hen te drijven. Wanneer onverdraagzaamheid een gewoonte wordt, kan het zover komen dat we de waarheid niet meer kunnen vinden.
uit : weekkalender basisgroepen.
We hebben juist federale verkiezingen gehad... Hopelijk zullen de nieuwe politieke leiders de democatie respecteren... We zullen zien...
11-06-2007
Vrienden...
Vanmorgen heb ik een uurwerk voor een vriend mogen kopen... Ik ben daar heel blij mee !
08-06-2007
Solidariteit
ATD Vierde Wereld heeft een oproep gedaan om een petitie te ondertekenen. Ik vind dat alle mensen gelijke rechten en plichten hebben... En jij
In Taizé hebben we deze bijbeltekst ter overweging gehad...
Het goede nieuws verkondigen
Jezus trok rond langs de dorpen in de omtrek en onderwees de
mensen. Hij riep de twaalf bij zich en zond hen twee aan twee uit, en
gaf hun macht over de onreine geesten. Hij droeg hun op niets mee te
nemen voor onderweg, geen brood, geen reistas en geen geld, alleen een
stok. Sandalen mochten ze wel dragen. Maar, zei hij, trek geen extra
kleren aan. En ook zei hij: Als jullie ergens onderdak krijgen, moet
je daar blijven tot je verder reist. Maar als jullie ergens niet welkom
zijn en de mensen niet naar jullie willen luisteren, moet je daar
weggaan en het stof van je voeten schudden ten teken dat je niets meer
met hen te maken wilt hebben. Ze gingen op weg en maakten het goede
nieuws bekend om de mensen tot inkeer te brengen, en ze dreven veel
demonen uit en zalfden veel zieken met olie en genazen hen. (Marcus
6:6b-13, NBV)
Jezus volbrengt zijn missie niet in zijn eentje. Hij verzamelt een
groep vrienden om zich heen om samen met Hem het goede nieuws te
verkondigen: Gods koninkrijk is nabij. Net als Jezus, die in de
omliggende dorpen onderwijs geeft, worden de leerlingen er op uit
gestuurd. Maar ze kunnen het evangelie niet alleen met woorden
verkondigen. Ze moeten het ook zichtbaar maken door hun manier van
leven.
Neem niets mee alleen een stok. Jezus vraagt heel wat van zijn
leerlingen. Ze mogen geen brood meenemen, in het vertrouwen dat ze
zullen krijgen wat ze nodig hebben. Ook geen reistas, die de meeste
bedelaars bij zich hadden om aalmoezen in te bewaren. Zelfs geen extra
kleren, zoals degenen die het breder hadden. Het enige dat een leerling
nodig heeft, zijn de dingen die onmisbaar zijn voor een voetreis: een
stok en sandalen. Jezus spoort zijn leerlingen aan om op weg te gaan
zonder enige vorm van zekerheid, met enkel hun vertrouwen op God.
De goede boodschap wordt overal verspreid. Jezus geeft zijn
leerlingen de opdracht om ergens te blijven waar je onderdak krijgt.
In die tijd verbleven Joodse reizigers normaal gesproken bij een lid
van hun gemeenschap, uit respect voor Gods wet en uit angst om onrein
te worden. Door de gastvrijheid van anderen, wie ze ook mogen zijn, te
accepteren, laten de leerlingen zien dat hun boodschap de sociale en
religieuze grenzen overschrijdt.
Toch wordt de boodschap niet door iedereen aangenomen (zie v. 11).
Als je geconfronteerd wordt met weerstand, is het belangrijk om je
daardoor niet te laten ontmoedigen of tegenhouden. Schud het stof van
je voeten en zet je reis voort.
Als je het evangelie aanneemt, kan dat je leven veranderen. De
leerlingen krijgen dezelfde kracht als Jezus: ze kunnen zieken genezen
en demonen uitdrijven. Wat betekent dit in onze tijd? Misschien
betekent het dat we mensen bevrijden die gevangen zitten in verdriet en
moedeloosheid, dat we hoop geven aan hen die denken dat hun leven
zinloos is. Om dat te kunnen doen, hebben we vertrouwen nodig en moeten
we onze kracht blijven putten uit wat van wezenlijk belang is.
Als Jezus zijn leerlingen vandaag op weg zou sturen, wat zou Hij hen dan voor instructies meegeven?
Wat geeft jou een gevoel van zekerheid en veiligheid?
Wanneer moest jij je angst overwinnen en het er met heel weinig middelen op wagen? Wat heb je van die ervaring geleerd?
Wat betekent de oproep om zieken te genezen en demonen uit te drijven in onze tijd?
24-05-2007
Pinksteren
Met PINKSTEREN zal ik in Taizé zijn... Een goed moment en een goed plekje om dit internationaal verbonden te vieren...
Tot binnen een weekje !
21-05-2007
Hemelvaart
Toen Jezus na zijn
Hemelvaart weer in de hemel aangekomen was, waren de wonden van zijn kruisiging
nog zichtbaar. Zijn handen en voeten vertoonden de sporen van de nagels, zijn
zijde die van de lans en op zijn hoofd zag je waar de doornen binnendrongen.
De hemelbewoners, verstomd om wat
hem op aarde was aangedaan, vielen in aanbidding op hun knieën. Aartsengel
Gabriël, die zich niet meer inhouden kon, opperde: Heer, wat hebt u vreselijk
geleden op aarde. Weten de mensen daar wel wat u voor hen doorstaan hebt en hoe
lief u ze had?
Oh, neen, een handvol mensen in
Palestina weet dat, antwoordde Jezus. Al de anderen hebben nog nooit van mij
gehoord. Ze weten helemaal niet wie ik ben, hoe ik voor hen heb geleden en hoe
lief ik hen heb. Geschokt vroeg Gabriël: Hoe zullen al die anderen uw lijden
en liefde vernemen?
Juist voor ik hen verliet,
vertelde ik Petrus, Jakobus en Johannes en een paar andere vrienden dat zij dit
wereldwijd moesten verkondigen. Zij moeten het aan zoveel mogelijk mensen
meedelen. Deze, op hun beurt, moeten het weer aan anderen kenbaar maken.
Mogelijk zal heel de wereld zo vernemen hoe groot mijn liefde voor alle mensen
was en is. Gabriël, nog meer aangedaan, staarde beduusd naar Jezus en wierp
op: Heer, maar wat als Petrus, Jakobus en Johannes en ook al die anderen
gefrustreerd geraken omdat dat zo traag gaat? Wat als ze u vergeten? Wat als ze
aan u twijfelen? Hield u hier rekening mee? Voorzag u een noodplan?
Met een glimlach stelde Jezus hem
gerust: Met dat alles hield ik rekening, toch stelde ik geen noodscenario op.
Ik ben er zeker van dat Petrus, Jakobus, Johannes en al die anderen aan wie zij
het vertellen mij nooit zullen vergeten.
Van een vriend ontvangen...
16-05-2007
Moederdag
SOLIDARITEIT
Al knedend met de klei kom jij tevoorschijn, moeder en kind,
beeld van alle tijd, beeld voor alle tijden, even geen glimlach op je gelaat, zo zag ik je die dag in Kameroen, moeder en kind,
weten jullie, hoeveel wij te lijden hebben, dat vroeg je me, moeder en kind,
je beeld doorboorde mij, ik wil je meedragen over grenzen van onmacht en onrechtvaardigheid,
ik ben sprakeloos... maar jouw stem bewoont mij, wij zijn één wereld, jij moeder en kind in mij.
Agnes Pas
uit : weekkalender basisgroepen
13-05-2007
Strange fruit
Een Amerikaanse Jood heeft dit gedicht geschreven... Een zwarte vrouw heeft dit als strijdlied gezongen... Tegen slavernij, discriminatie, racisme,... We hebben nog veel werk aan de winkel om alle mensen gelijkwaardig te behandelen
Sarkozy mag al content zijn met zijn president-zijn in Frankrijk; ik vrees dat hij veel water in zijn wijn zal moeten doen !.... Hij zal hoe dan ook rekening moeten houden met het 47 % Fransen die Ségolène heeft gekozen !!! Afwachten of hij zijn beloftes zal waarmaken ...
07-05-2007
Heb elkaar lief...
Een
zwarte Braziliaan belde bij bisschop Helder Camara
Ik ben Eveline , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Papillon.
Ik ben een vrouw en woon in Kortrijk (België) en mijn beroep is niets en alles.
Ik ben geboren op 05/01/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: correspondentie, lectuur.
Ik ben niet te vatten zoals een vlinder...
én àls ik er ben, ben ik er met hart en ziel !