Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • Landschap
  • Op een dag
  • Een tekstje
  • Hier ben ik eventjes terug...
  • Hopen
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Evangelie levensnabij
  • Pax Christi Vlaanderen
  • Partenia zonder grenzen
  • Taizé
  • Jean-Pierre
  • Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    PAX

    29-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een portret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    De actualiteit van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)

    De jonge pastor Dietrich Bonhoeffer, symbool van het Duitse verzet tegen het nazisme, behoort tot die mensen die ons tot steun kunnen zijn op onze geloofsweg. In de meest duistere periode van de twintigste eeuw, gaf hij zijn leven als martelaar. In de gevangenis schreef hij woorden die wij nu in Taizé zingen: “God, richt mijn gedachten op U alleen. Bij U is de bron van het licht, U zult mij niet vergeten. Bij U vind ik hulp, U bent geduldig. Ik begrijp uw wegen niet, maar U weet welke weg ik gaan moet.”

    Treffend is Bonhoeffers gelijkenis met de kerkvaders, de christelijke denkers van de eerste eeuwen. De kerkvaders waren in hun werk steeds gericht op de eenheid van het leven. Zij waren in staat om intens diep op intellectueel niveau te reflecteren. Op hetzelfde moment echter nam het gebed een centrale plek voor hen in en stonden ze midden in het leven van de kerk van hun tijd. Dat vind je ook bij Bonhoeffer. Op intellectueel niveau kun je hem bijna uitzonderlijk begaafd noemen. Maar tegelijkertijd was hij zo een mens van gebed en overdacht hij dagelijks de Schrift, tot op de laatste momenten van zijn leven toe. Hij zag de Schrift zoals Gregorius de Grote het eens verwoordde: als een brief van God die aan hem gericht was. Hoewel hij afkomstig was uit een gezin waar de mannen – zijn vader, zijn broers – feitelijk agnost waren, en hoewel hij diep teleurgesteld raakte in zijn kerk, de protestantse kerk in Duitsland, ten tijde van het nazisme, en daar erg onder geleden heeft, heeft hij toch ten volle geleefd in de kerk.

    Ik ga in op de volgende drie werken:

    Zijn doctoraalscriptie, Sanctorum Communio, is iets uitzonderlijks voor die tijd: een jonge student van 21 die een leerstellige reflectie over de sociologie van de Kerk schrijft, gezien vanuit Christus. Met Christus als vertrekpunt reflecteren over wat de Kerk zou moeten zijn, leek iets ongepasts. Veel meer dan een instituut is de Kerk voor hem Christus in de gedaante van de Kerk. Christus is niet een beetje aanwezig door de Kerk, nee: Hij leeft nu onder ons in de gedaante van de Kerk. Bonhoeffer is hier helemaal trouw aan wat Paulus zegt. Deze Christus heeft ons lot op zich genomen, onze plaats ingenomen. En die handelswijze van Christus blijft de fundamentele wet van de Kerk: op de plaats gaan staan van wie uitgestoten en buitengesloten worden. Net zoals Jezus dat deed in zijn leven en werken op aarde en al op het moment dat hij gedoopt werd. Treffend is hoe er in dit boek over voorbede wordt gesproken. Ze is als het bloed dat stroomt door de aderen van het lichaam van Christus. Bonhoeffer steunt op de orthodoxe theologen als hij zich hierover uitdrukt. Ook spreekt hij over de biecht die nagenoeg niet meer in gebruik was binnen de protestantse kerken. Stel je voor: een jonge man van 21 die beweert dat een pastor van de kerk ons kan zeggen: “Je zonden zijn je vergeven”, en dat dit deel uitmaakt van het wezen van de Kerk. Hoe nieuw is dat voor zijn tijd!

    Het tweede werk is een boek dat door hem werd geschreven toen hij aangesteld werd tot directeur van een seminarie voor theologiestudenten die overwogen een ambt te aanvaarden in de ‘Bekennende Kirche’, mensen die zich moesten voorbereiden op een leven dat erg zwaar zou zijn. Bijna allemaal hebben zij met de Gestapo te maken gekregen. Een aantal werd in de gevangenis gegooid. De Duitse titel luidt kortweg Nachfolge, navolging. De titel typeert het boek helemaal. Hoe nemen we Jezus’ woorden serieus in plaats van ze naast ons neer te leggen alsof ze alleen voor een andere tijd zouden gelden? Het boek antwoordt: navolging heeft geen inhoud. We zouden het liefst willen dat Jezus een actieprogramma had. Maar niets van dat alles! Alles draait in deze navolging om de relatie die we met Hem hebben: Hij gaat voor ons uit en wij volgen.

    Navolgen wil volgens Bonhoeffer zeggen dat we erkennen dat Jezus, als Hij werkelijk is wie Hij zelf zegt dat Hij is, recht heeft op alles van ons leven. Hij is de ‘middelaar’. Geen enkele menselijke relatie mag boven deze relatie uitgaan. Bonhoeffer haalt de woorden van Jezus aan die oproepen om ouders, familie en alle bezit te verlaten. Die woorden jagen ons wat angst aan in deze tijd en sommigen hebben daarom kritiek gehad op dit boek: schetst Bonhoeffer niet een veel te autoritair beeld van Christus? Toch lees je in het evangelie hoe de mensen zich verbaasden over het gezag waarmee Jezus onderwees en boze geesten uitdreef. Jezus heeft wel degelijk autoriteit. Toch noemt Hij zichzelf, in tegenstelling tot de Farizeeën, zachtmoedig en nederig van hart, dat wil zeggen dat Hij zelf beproefd is en beneden ons staat. Zo heeft Hij zichzelf steeds gepresenteerd en het is achter deze nederige houding dat de werkelijke autoriteit schuilgaat.

    Dit hele boek over navolging is opgebouwd rondom met geloof luisteren en in de praktijk brengen. Als je met geloof luistert, als je je ervan bewust bent dat Hij het is, Christus, die spreekt, dan is het niet mogelijk om zijn woorden niet in de praktijk te brengen. Als het geloof zou stoppen voordat het in de praktijk wordt gebracht, dan kun je niet meer van geloof spreken. Dan zou het Christus, naar wie men luisterde, begrenzen. Inderdaad, het kan lijken alsof Bonhoeffer dit wat te sterk neerzet, maar heeft de Kerk niet steeds weer opnieuw behoefte aan zulk luisteren? Aan eenvoudigweg luisteren. Aan een heel direct en onmiddellijk luisteren in het geloof dat het mogelijk is te leven wat Christus vraagt.

    Het derde werk dat ik wil bespreken, zijn de beroemde brieven die hij vanuit de gevangenis schreef, Verzet en overgave. In een wereld waarin Bonhoeffer merkt dat God niet meer erkend wordt, in een wereld zonder God, stelt hij zichzelf de vraag hoe we over Hem kunnen spreken. Proberen we een eigen christelijke subcultuur te scheppen waarin we met een zekere nostalgie helemaal opgaan in het verleden? Proberen we religieuze behoeften op te wekken bij mensen die deze kennelijk niet meer hebben? Tegenwoordig is er een hernieuwde interesse in het religieuze, maar vaak is dat niet veel meer dan een religieus vernislaagje over het leven. Het zou een misser zijn van onze kant als we uitdrukkelijk een situatie zouden creëren waarin de mensen weer behoefte aan God zouden hebben.

    Hoe kunnen we dan in deze tijd over Christus spreken? Bonhoeffers antwoord luidt: door ons leven. Het is indrukwekkend om te zien hoe hij aan zijn petekind de toekomst beschrijft: “De dag komt waarop het niet meer mogelijk zal zijn om openlijk over God te praten. Maar wij zullen bidden, we zullen doen wat juist is en Gods tijd zal komen.” Bonhoeffer gelooft dat het leven ons de taal zal geven die nodig is. We kunnen tegenwoordig allemaal voelen hoe ontzettend moeilijk het is, zelfs als het om degenen gaat die ons het meest na zijn, om te praten over de verlossing door Christus, over leven na de dood of, meer nog, over de Drie-eenheid. Dat alles staat zover af van mensen die op een bepaalde manier geen behoefte meer hebben aan God. Hoe vinden we het vertrouwen dat als wij daaruit leven, de taal om erover te spreken ons geschonken zal worden? Die taal zal ons niet gegeven worden wanneer we het evangelie voor ons acceptabel maken door het te begrenzen. Nee, de taal wordt ons gegeven wanneer wij er werkelijk uit leven.

    Zowel zijn brieven als het boek over de navolging van Christus, eindigen met iets dat bijna mystiek is. Hij zou zelf niet gewild hebben dat men het zo zou noemen, maar als het gaat over ‘zijn met God zonder God’, dan doet dit denken aan Johannes van het Kruis of aan Theresia van Lisieux tijdens die ontzettend moeilijke laatste fase van haar leven. Dat is wat Bonhoeffer wil: bij God blijven zonder God. Het aandurven om aan zijn zijde te blijven terwijl Hij afgewezen en verworpen wordt. Dit geeft een bepaalde ernst aan alles wat hij heeft geschreven. Toch was hij een optimist. Zijn visie op de toekomst heeft iets bevrijdends voor christenen. Hij heeft vertrouwen. Dit woord vertrouwen komt zo vaak terug in zijn gevangenisbrieven.

    In de gevangenis zou Bonhoeffer een commentaar hebben willen schrijven op psalm 119, maar hij kwam niet verder dan het derde couplet. In deze psalm staat een vers dat de kern raakt waaruit Bonhoeffer leefde: U bent nabij, Heer, en al uw geboden zijn waarheid. Dietrich Bonhoeffer heeft geleefd vanuit die zekerheid dat Christus werkelijk nabij is, in welke omstandigheden dan ook, zelfs in de meest extreme. U bent nabij, Heer, en al uw geboden zijn waarheid. Wij kunnen geloven dat wat U gebiedt niet alleen waar is, maar ook ons totale vertrouwen waard.

    Frère François van Taizé


     
     



    24-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuigreis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     
    Beste,
     
    Eveline Billiet is een lid van KVG  (Katholieke Vereninging Gehandicapten). Zij heeft een fysieke handicap.  Deze week heeft ze een reis geboekt Brussel-Hannover via de maatschappij Lufthansa, voor begin juli. Het reisbureau wist dat ze begeleiding nodig heeft om tot aan het vliegtuig te geraken. De tickets werden geboekt als rolstoelgebruiker zonder begeleider.
     
    Lufthansa nam telefonisch contact met haar op en stelden enkele vragen over haar handicap. Zij weigerden op die basis haar ticket. Lufthansa vreest moeilijkheden voor toiletbezoek, drank en eten. Eveline is ervan overtuigd dat de korte vlucht geen problemen zal vormen. Haar huisdokter zal dit weekend een brief opstellen in het Engels voor Lufthansa. Zij ziet ook geen problemen. Wij hopen nu dat dit zal volstaan. 
     
    Eveline wil bij een negatief antwoord klacht indienen via KVG bij het centrum voor gelijke kansen.

    De dokter in Hannover heeft mij ondertussen groen licht gegeven ! Oef ! Zoals je ziet, we moeten nog altijd tegen vooroordelen vechten !!!

     
     
     
     
     
     

    22-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De zomer is sedert gisteren aangekomen.... Hopelijk krijgen wij veel zon !

    18-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toon Hermans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet je hele

    lange leven

    met je voeten

    op de grond

     

     

    beetje dromen

    beetje zweven

    lijkt me ook

    niet ongezond.



    13-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ghandi zei :

    Met democratie valt niets aan te vangen als we niet bereid zijn naar de andere partij te luisteren.
    We slaan de deur dicht voor het gezond verstand als we onze tegenstanders niet willen horen of als wij hen alleen beluisteren om daarna de spot met hen te drijven.
    Wanneer onverdraagzaamheid een gewoonte wordt, kan het zover komen dat we de waarheid niet meer kunnen vinden.

    uit : weekkalender basisgroepen.

    We hebben juist federale verkiezingen gehad... Hopelijk zullen de nieuwe politieke leiders de democatie respecteren... We zullen zien...

    11-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrienden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmorgen heb ik een uurwerk voor een vriend  mogen kopen... Ik ben daar heel blij mee !

    08-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Solidariteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ATD Vierde Wereld heeft een oproep gedaan om een petitie te ondertekenen. Ik vind dat alle mensen gelijke rechten en plichten hebben...
    En jij

    02-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van Taizé...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    In Taizé hebben we deze bijbeltekst ter overweging gehad...


    Het goede nieuws verkondigen
    Jezus trok rond langs de dorpen in de omtrek en onderwees de mensen. Hij riep de twaalf bij zich en zond hen twee aan twee uit, en gaf hun macht over de onreine geesten. Hij droeg hun op niets mee te nemen voor onderweg, geen brood, geen reistas en geen geld, alleen een stok. Sandalen mochten ze wel dragen. “Maar,” zei hij, “trek geen extra kleren aan.” En ook zei hij: “Als jullie ergens onderdak krijgen, moet je daar blijven tot je verder reist. Maar als jullie ergens niet welkom zijn en de mensen niet naar jullie willen luisteren, moet je daar weggaan en het stof van je voeten schudden ten teken dat je niets meer met hen te maken wilt hebben.” Ze gingen op weg en maakten het goede nieuws bekend om de mensen tot inkeer te brengen, en ze dreven veel demonen uit en zalfden veel zieken met olie en genazen hen. (Marcus 6:6b-13, NBV)

    Jezus volbrengt zijn missie niet in zijn eentje. Hij verzamelt een groep vrienden om zich heen om samen met Hem het goede nieuws te verkondigen: Gods koninkrijk is nabij. Net als Jezus, die in de omliggende dorpen onderwijs geeft, worden de leerlingen er op uit gestuurd. Maar ze kunnen het evangelie niet alleen met woorden verkondigen. Ze moeten het ook zichtbaar maken door hun manier van leven.

    “Neem niets mee… alleen een stok.” Jezus vraagt heel wat van zijn leerlingen. Ze mogen geen brood meenemen, in het vertrouwen dat ze zullen krijgen wat ze nodig hebben. Ook geen reistas, die de meeste bedelaars bij zich hadden om aalmoezen in te bewaren. Zelfs geen extra kleren, zoals degenen die het breder hadden. Het enige dat een leerling nodig heeft, zijn de dingen die onmisbaar zijn voor een voetreis: een stok en sandalen. Jezus spoort zijn leerlingen aan om op weg te gaan zonder enige vorm van zekerheid, met enkel hun vertrouwen op God.

    De goede boodschap wordt overal verspreid. Jezus geeft zijn leerlingen de opdracht om “ergens te blijven waar je onderdak krijgt”. In die tijd verbleven Joodse reizigers normaal gesproken bij een lid van hun gemeenschap, uit respect voor Gods wet en uit angst om onrein te worden. Door de gastvrijheid van anderen, wie ze ook mogen zijn, te accepteren, laten de leerlingen zien dat hun boodschap de sociale en religieuze grenzen overschrijdt.

    Toch wordt de boodschap niet door iedereen aangenomen (zie v. 11). Als je geconfronteerd wordt met weerstand, is het belangrijk om je daardoor niet te laten ontmoedigen of tegenhouden. “Schud het stof van je voeten” en zet je reis voort.

    Als je het evangelie aanneemt, kan dat je leven veranderen. De leerlingen krijgen dezelfde kracht als Jezus: ze kunnen zieken genezen en demonen uitdrijven. Wat betekent dit in onze tijd? Misschien betekent het dat we mensen bevrijden die gevangen zitten in verdriet en moedeloosheid, dat we hoop geven aan hen die denken dat hun leven zinloos is. Om dat te kunnen doen, hebben we vertrouwen nodig en moeten we onze kracht blijven putten uit wat van wezenlijk belang is.

    - Als Jezus zijn leerlingen vandaag op weg zou sturen, wat zou Hij hen dan voor instructies meegeven?

    - Wat geeft jou een gevoel van zekerheid en veiligheid?

    - Wanneer moest jij je angst overwinnen en het er met heel weinig middelen op wagen? Wat heb je van die ervaring geleerd?

    - Wat betekent de oproep om zieken te genezen en demonen uit te drijven in onze tijd?


     
     
     



    Foto

    Gastenboek
  • ervaringen viagra online kopen
  • generic viagra shipped us
  • Op Visite
  • lieve schat
  • dikke nachtzoen lieve schat xxx

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 09-2005

    Schrijf naar me

    Druk oponderstaande knop om naar me te schrijven.




    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Eveline , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Papillon.
    Ik ben een vrouw en woon in Kortrijk (België) en mijn beroep is niets en alles.
    Ik ben geboren op 05/01/1954 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: correspondentie, lectuur.
    Ik ben niet te vatten zoals een vlinder... én àls ik er ben, ben ik er met hart en ziel !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    willibrord
    www.bloggen.be/willibr

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs