In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht. In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... . Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.
07-12-2010
Dinsdag, 7 december 2010
Wat kunnen de pieten toch lekkere letterkoekjes bakken! We probeerden zoveel mogelijk zelfstandige naamwoorden met letterkoekjes te maken.
We lazen ook nog een aantal gedichten i.v.m. familie, we kozen er de leukste gedichten uit en lazen deze in groepjes aan elkaar voor. Daarna vertelden we welk gevoel het gedicht ons geeft.
06-12-2010
Maandag, 6 december 2010
Hoog bezoek vandaag! Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vandaag bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet. Zwarte Piet was zo onder de indruk van de rekenknobbels van Bram en Christophe dat hij ze beloonde met wat letterkoekjes. Toen wou iedereen natuurlijk bewijzen waar hij knap in was en regende het letterkoekjes in de klas. We kregen ook twee pakjes van de Sint om in de reken- en taalhoek te spelen. We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!
Na het bezoekje van Sint en Piet schrven we een 'naamdicht' voor Sinterklaas of één van de pieten. We schreven de letters van Sinterklaas of klimpiet of ... van boven naar onder en schreven er dan zinnen bij die beginnen met die letters.
03-12-2010
Vrijdag, 3 december 2010
We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. We leerden elkaars familie al wat beter kennen. We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt. Wisten jullie dat Celine haar naam van de beroemde zangeres Celine Dion komt? We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor donderdag 9 december.
We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.
29-11-2010
Maandag, 29 november 2010
Namiddag namen we deel aan 'Alles met de bal'. We vertrokken om halfeen met de bus naar de sporthal van Zelem. Daar werden we opgedeeld in drie groepen en volgde een leuke namiddag met allemaal spelletjes.
26-11-2010
Vrijdag, 26 november 2010
We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje. We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen, griezelige spinnen, het gebit van mensen, ... Op griezelige muziek gaven we een pompoenenhoed door en als de muziek stopte, mocht dit kind een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven, tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de bloederige vingers.
25-11-2010
Donderdag, 25 november 2010
Het luisterspel Dinsdag hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, .... Nu was het aan ons om een luisterspel te maken. Op woensdag maakten we een keuze uit 3 verhalen: - Dit huis wil bloed - Wie klopt daar op mijn deur? - Spookschaatsen A.d.h.v. onze keuze gingen we in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden. Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage. Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... . Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen. Dit was heel leuk en best ook wel grappig. Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden. Dit was een heel leuke ervaring.
22-11-2010
maandag, 22 november 2010
Griezelige keuzes Griezelclubleden moeten goed verhalen kunnen voorlezen en goed naar verhalen kunnen luisteren. Dit deden we vandaag allebei met twee verhalen: 'Bezoek van de demon' en 'De Grote Larven'. Eerst moesten we allemaal ons deel van het keuze-verhaal voorbereiden, zodat we het vlot konden lezen. Daarna moesten we in groepjes het verhaal aan elkaar voorlezen, om beurt moesten we ons deel van het verhaal voorlezen en mochten de luisteraars kiezen hoe het verhaal verderging.