Vandaag deden we voor het eerst hoekenwerk in het derde leerjaar, we waren erg enthousiast. We konden kiezen uit de technologiehoek, de rekenhoek, de taalhoek, de knutselhoek, de spelletjeshoek, de bouwhoek, de hoek i.v.m.tekstverwerking, de computerhoek, de luisterhoek en de leeshoek. De technologiehoek, de knutselhoek, de bouwhoek en de hoek i.v.m. tekstverwerking waren het meest in trek, of wat dachten jullie? In de knutselhoek tekenden we onze naam met gekke letters, in de bouwhoek bouwden we met lego een brandweerkazerne, in de hoek i.v.m. tekstverwerking leerden we de beginselen van WordPad en in de technologiehoek werkten we rond elektriciteit: we maakten zelf elektriciteit met een ballon en een wollen trui: en we bouwden een eenvoudige stroomkring waarbij een lampje ging branden, dit was echt leuk! We werken steeds 3 maandagen met dezelfde activiteiten in een doorschuifsysteem, elke maandag kiest ieder kind 2 hoeken uit om in te werken.
16-09-2010
Donderdag, 16 spetember 2010
Met de schoolplattegrond onder de arm trokken we begin deze week in groepjes de speelplaats rond en gaven oriëntatie-opdrachten aan elkaar. De juf vond dat we ons al heel goed kunnen oriënteren en dat verdiende een dikke duim !
Vandaag gingen we eens kijken naar het schoolleven van kinderen op andere plekken ter wereld. Wist je dat er kinderen zijn die elke dag 1,5 uur naar school moeten stappen omdat ze geen geld hebben voor vervoer ? En dat sommige kinderen zelfs zo ver van een school wonen dat ze les krijgen via een radio of computer ? Boeiend toch, onze wereld .
Donderdag, 16 september 2010
Vandaag bracht iedereen een voorwerp mee in een zakje, een voorwerp dat we niet kunnen missen! Met behulp van de groepenmaker werden we in groepjes verdeeld. We mochten a.d.h.v. vragen raden wat elkaars voorwerp was. Daarna schreef ieder een verslagje over een voorwerp. Ra, ra ra, wat brachten de meeste kinderen mee? Een knuffel natuurlijk!
15-09-2010
Woensdag, 15 september 2010
Omdat lachen zo leuk is, speelden we het 'Moppenspel'. We zaten in groepjes en probeerden het begin en het einde van wel 20 moppen samen te brengen tot goede moppen. Vervolgens stelden we een top 3 samen van de 3 beste moppen. Op 3: Het dondert en bliksemt. Mama gaat naar de kamer van haar zoontje. Het jongetje vraagt: "Mama, kom je bij mij liggen?" "Ik moet bij papa slapen", antwoordt mama. Het jongetje zegt: "Pff, die bangerik." Op 2: "Weet jij wat het verschil is tussen een vlo en een hond?" "Een hond kan vlooien hebben, maar een vlo geen honden. Op 1: Twee skeletten gaan een café binnen. Het ene skelet vraagt: "Voor ons een cola." Waarop het ander skelet zegt: "En een dweil."
13-09-2010
Maandag, 13 september 2010
We kregen vandaag o.a. de keuze uit 3 leuke opdrachten: - onze naam in hiërogliefen (Egyptisch schrift) schrijven - een geheime boodschap maken - een raadsel oplossen Clown Loekie bracht ons echt aan het lachen en leerde ons hoe we anderen aan het lachen maken.
09-09-2010
Donderdag, 9 september 2010
Sinds vorige week zijn we volop in een nieuw klasavontuur gestapt en hebben we eerst eens even achterom gekeken naar de voorbije vakantie. In ons eerste W.O.-thema zijn we dan verder op onderzoek gegaan in onze klas : hoe goed kennen we elkaar ? Hebben we een veilige klas ? We leerden ook wat een windroos is en juf Anne gaf ons tips hoe we de hoofdwindstreken gemakkelijk kunnen onthouden.Als echte onderzoekers bogen we ons over de plattegrond van de school en maakten er zelfs een legende bij ! Daarmee zou elke bezoeker zijn weg zeker vinden in onze school !
06-09-2010
Maandag, 6 september 2010
De juf vertelde een grappig verhaaltje over 'Vrouwtje', ze was jarig en gaf zichzelf als verjaardagsgeschenk 'een dagje in bed' cadeau, vervolgens vervolledigden we onze verjaardagskalender met een kroontje op ons feestvarkentje. We maakten vandaag ook kennis met 'Cloclo', onze Franse vriend.
Onze eerste knutselopdracht is al achter de rug. We creëerden een bureaupotje om al ons gekregen schoolmateriaal netjes en ordelijk op te bergen. Echt handig, zo'n ding.
02-09-2010
Donderdag, 2 september 2010
Zoals verwacht hebben we reeds gewerkt op de tweede schooldag. We hebben de getallen tot 100 herhaald en vulden een 'Dit ben ik-blad' in om elkaar beter te leren kennen en om aan het einde van de maand een quiz over onze klas te houden. Namiddag maakten we kennis met juf. Anne. Beetje bij beetje vinden we onze draai en zoeken we onze eigen weg.
Onze klas wordt bij jullie thuis gebracht. We willen een visuele brug zijn tussen de klas en thuis. Het is de bedoeling dat we jullie nog beter informeren over het reilen en zeilen in de klas. Via deze klasblog (=dagboek) houden we jullie zoveel mogelijk op de hoogte van het leven in onze klas. Regelmatig worden jullie geïnformeerd met foto's en verslagjes over wat jullie kinderen in de klas doen. Vriendelijke groetjes, Juf. Anne en juf. Ingrid
Vandaag maakten we kennis met onze nieuwe klas en juf, we vertelden wat over de vakantie, kozen een plaatsje en snuisterden wat in onze nieuwe boeken.