Gisterenavond
zat ik op hete kolen om te kijken naar de allereerste aflevering van Crème de
la crème. Gezien onze Week van de Vrije Smaak 2013 draait rond het thema ijs
was het toch wel een absolute must om mij te laten onderdompelen in de wereld
van de ijscrème.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Deze serie
over 3 jeugdvriendinnen die samen een ijssalon gaan openen, zou me wel de
nodige afkoeling bieden
En om helemaal in de sfeer te blijven, heb ik me dan
ook te goed gedaan aan het allerlaatste stukje kerststronk. Moet kunnen, een
morele verplichting om in dit ijskoude thema te blijven.
En nu, het
verhaal: de caissière Mira en fotomodel Romi, vroegere jeugdvriendinnen, lopen
elkaar na vele jaren toevallig tegen het lijf en besluiten bijna onmiddellijk
een zaak te beginnen samen.
Dames die
van aanpakken weten en zin hebben voor ondernemerschap, zo hebben we dat graag
Maar toch fronste ik even mijn
wenkbrauwen bij het idee dat een zaak starten zo snel en gemakkelijk kan zijn.
In eerste
instantie wordt aan een kledingzaak gedacht, maar algauw wordt er met nostalgie
teruggedacht aan de man met de ijscrème kar die vroeger altijd langskwam en die
ze niet konden weerstaan
hoe zou je zelf zijn?
Als er dan
ook nog eens geproefd wordt van die overheerlijke roomijs van toentertijd,
smelten de dames als sneeuw voor de zon
het wordt een ijssalon!
Lekker
thema.
Of ik de
serie zelf zo njamie vond, dat is een ander verhaal. Om zo in een zotte bui
even een BVBAtje op te richten in deze
tijden van economische crisis, vind ik niet echt geloofwaardig. Wij, vrouwen,
kunnen veel, maar dit is toch wel een tikkeltje irrealistisch en vooral zeer
onbezonnen en zo zijn wij toch niet, hé. Misschien precies omdat wij zo goed nadenken voor we doen, dat er minder vrouwelijke 'durvers' zijn die een eigen zaak beginnen. Annemie Neyts, toen ze minister van buitenlandse handel was, deed wel moeite om vrouwelijke ondernemers mee te krijgen op handelsmissies, maar dat was geen makkelijke zaak. Naar aanleiding van de internationale vrouwendag kwamen er artikels in de kranten over het aandeel vrouwelijke ondernemers dat al sinds 2004 stagneert, en de noodzaak om promotie te maken voor het beroep van zelfstandige naar vrouwen toe, maar ook de roep om ondersteunende maatregelen die deze keuze voor vrouwen evidenter zou kunnen maken. Of dat betekent dat déze serie die promotietaak kan vervullen, hmm, dat is voor mij geen uitgemaakte zaak.
Soit, een geluk
dat ik kon genieten van mijn eigen ijsje, want crème de la créme heeft me toch
niet zo gesmaakt
maar een eerste aflevering is een opwarmertje, dus we zullen
zien of ze nog een smakelijker crèmeke kunnen presenteren in de komende
afleveringen.
|