In ben zo iemand die vindt dat het zelfs
bij de fastfood niet wreed rap vooruitgaat, dus je begrijpt... ergens gaan
aanschuiven...brrr. Ooit wel eens gedaan voor een belangrijke tentoonstelling,
en ook ooit eens voor de solden bij Delvaux, maar verder: nee hoor. Voor Harry
Potter of een nieuwe versie van iPad doe ik geen moeite. In heel mijn verlichte
vriendenkring is dat zo ongeveer de teneur.
Groot is dan ook mijn verbazing dan ineens veel van die mensen toch stormlopen
voor de grote hype uit de provincie Westvleteren euh West-Vlaanderen :).
Waarlijk, ik wist niet waar het over ging toen ik opeens sms-jes kreeg of ik
nog aan een krant De Standaard kon geraken. Yeah, sure, breng ik straks wel
even voor je mee. TOT ik na 6 krantenwinkels af te dweilen erachter kwam dat er
wel iets heel bijzonders in die krant moest staan. En ja, eindelijk vertelde de
zender van de sms-jes waarover het ging: een bon voor een bak trappistenbier
aan 25 euro. Pas op, zeg nooit zomaar trappist tegen een Westvleteren, dat is
blijkbaar zoiets als vloeken in de kerk (waar ik eigenlijk ook geen probleem
mee heb), en zeg nooit zomaar bak bier tegen een bouwsteen. Ja, bouwsteen, want
deze eenmalige actie van het schaarsgebrouwen bier moet een injectie van
200.000 euro opbrengen voor de verbouwing van de Sint-Sixtusabdij van de
Westvleterse paters. "Ad aedificandam abbatiam adiuvi" staat er op de
kartonnen krat, sorry bouwsteen, en voor wie niet met Bart De Wever op school
zat vertaal ik even het Latijn:" ik heb bijgedragen aan de opbouw van een
abdij". Die cisterciënzers (of hun marketingmens) hebben in ieder
geval goed begrepen dat een product niet louter het product is, en om een hype
te zijn het niet enkel om de vermeende smaak of de gecreëerde schaarste gaat,
maar ook om het groepsgevoel en het goed-gevoel. Meegewerkt hebben aan de bouw
van een abdij.. hoe romantisch toch... hoe Umberto Eco. En papen en
papenvreters staan gezellig samen te bouwen op de parking van de supermarkt. Als het over een hype gaat, mag het verstand even op nul.
's Ochtends tegen 8.30 uur stonden al
honderden mensen te wachten aan de ingang van Colruyt filialen, bon voor de
speciale 'bouwsteenbox' van de abdij van Westvleteren in de aanslag. Dat
weet ik omdat ook de televisie dit gebeuren 'nieuws' vond. Vele wachtenden
droegen hun 'bouwsteen' als een trofee in de armen. Merkwaardig hoeveel mensen
beweerden 'dat het niet voor zichzelf was', maar voor bompa, nonkel, vader
(zelden voor bomma, tante of moeke gehoord...). Sommigen getuigden dat hij niet
eens om te drinken was, maar toegevoegd werd aan een 'verzameling'. Heel wat
mensen bleken het bier nog nooit geproefd te hebben, alleen te kennen 'van
naam'. Iemand zei zelfs letterlijk: "ik ken het door de hype'. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Kijk, dat kan er bij mij nu niet in, zie.
Krantenwinkels bestormen de ene dag en uren aanschuiven in de supermarkt de
volgende, voor een bier dat je nog niet eens kent..
Doe mij maar een Lindemans
kriek. Met heerlijke roze schuimkraag. Lekker sjiek in een flute. Nu direct!
Zonder aanschuiven. Dat certificaat van abdijenbouwer laat ik dan maar aan me
voorbijgaan. Laat ik maar 'gewoon' aan de weg timmeren :)
uit "de naam van de roos" : De roos van weleer bestaat als naam, naakte namen houden we over.
Aviva
|