Door het feit dat onze bus een MTM van meer dan 7500kg heeft, waren we verplicht een tachograaf te installeren. Zelfs na een grondige navraag bij de wegenpolitie en een aanvraag bij het ministerie van verkeer was het niet mogelijk om een vrijstelling te bemachtigen.
 |
Dan maar op speurtocht naar een tweedehandse tacho die enigszins compatibel was met onze bus. Geen makkelijke opdracht zou achteraf blijken! De meeste vakexperts die we contacteerden waarschuwden ons dat dit technisch moeilijk of zelfs onmogelijk zou zijn. Maar we waren vast beraden om tot het uiterste te gaan om te voorkomen dat we ons vertrek op de valreep alsnog moesten aflasten.
|
De opgesnorde tachograaf werd dus ingebouwd en aangesloten maar kreeg blijkbaar allerhande storingen doorheen de door de bus afgeleverde puls en reageerde op mysterieuze wijze op elk elektrisch signaal die de bus maar produceerde. Na enkele hoofdbrekende dagen van testen en falen met allerhande verschillende aansluitingen en ontstoorders werd de hoop bijna opgegeven.
Tot er na het afstomen van de versnellingsbak een mechanische aansluiting ontdekt werd. Dit bood natuurlijk nieuwe perspectieven en hoop. Met een 15 tal meter afgeschermde signaalkabel en allerhande adapters en pulsgevers met bijhorige stekkerverbindingen werd de tacho volledig gescheiden van de originele bus bekabeling. Onnodig te zeggen dat de vreugde moeilijk te onderdrukken was toen een testrit uitwees dat onze theorie bleek te kloppen en het apparaat perfect bleek te werken.
|
 |
Nu moet onze bus echter nog door een erkende installateur geijkt worden en opnieuw op de automobielkeuring aangeboden worden om alles administratief in regel te stellen. We zijn nu ook verplicht om de wettelijk opgelegde rijtijden nauwkeurig na te leven wat natuurlijk wat extra planning en beperkingen met zich zal meebrengen maar we zijn toch uiterst tevreden dat we op dit gebied geen problemen met oom politie zullen krijgen onderweg.
keep on truckin
Klik HIER voor alle nieuwe foto's.
27-07-2012 om 00:00
geschreven door Webbie 
|