U kunt ons kosteloos steunen door gebruik te maken van onze Trooper pagina:
The Desertlions goes Mongolia 2011 - 2012
A daring challenge from Belgium to Mongolia
04-08-2012
Laatste zware klussen!
In de aanloop naar de startstreep stond nog een laatste zware klus op het programma: het vervangen van de uitlaat van de bus.
De staat van de huidige uitlaatpijp van de bus liet weinig aan de verbeelding over: deze zou Mongolië niet in zijn geheel bereiken! Niet dat de bus lawaaierig is maar zowel de demper als de ophanging ervan kunnen hun sporen van jarenlang gebruik en vooral de vele Belgische wintertoestanden met pekel niet verbergen. Een kolfje naar de hand van de Desertlions werkplaats ware het niet dat ook hier een addertje onder het gras school: een vorige eigenaar had bij een eerdere revisie stalen (!!) bouten gebruikt om de uitlaatpijp op het spruitstuk te bevestigen en dat was geen goed idee geweest . Deze opstelling laat namelijk niet meer toe om beide delen fatsoenlijk te scheiden met als enige overblijvende optie: de slijpschijf!
Ook het naderhand verwijderen van het staal uit het uitlaatspruitstuk bleek onmogelijk zonder het spruitstuk onherstelbaar te beschadigen. Opnieuw moest de inventiviteit van leeuw Alain de zaak redden en dat deed hij ook door met een uniek en eigenhandig gemaakt verbindingsstuk op de proppen te komen. Met vereende krachten werden alle onderdelen gemonteerd en het busje zoemt weer als vanouds.
Staat komende week nog op het programma: nieuwe banden voor de bus. Het vervangen van het rubber is ook eerder preventief bedoeld. De huidige banden zijn nog bruikbaar en zullen dan ook worden meegenomen; 1 band op een velg als reserve voor onderweg en de anderen zonder velg. Al een geluk dat de bus zo'n 5.000kg mag laden want zo een velgje wil je heus niet in de kofferbak van een modale auto vervoeren ...
Afgelopen week werd de ambulance aangepakt met enerzijds het inrichting van de cabine met het oog op de reisaccommodatie en anderzijds een preventieve controle voor de komende 10.000 zware kilometers.
Bij de reisaccommodatie stond het creëren van slaapgelegenheid uiteraard op de eerste plaats. Er werd een frame gebouwd op een meter boven de vloerplaat zodat onder de bedstee nog een ruime stockageplaats overblijft. An het plafond werd een net gespannen voor spullen allerhande en natuurlijk zullen ook de bestaande ambulancekastjes niet onbenut blijven. Tevens werd ook een CB geïnstalleerd voor permanent contact met het moederschip, ... euh, de bus dus
Ook op technisch vlak werd de ambulance grondig doorgelicht. Zo werd de koppelingsschijf preventief vervangen, de remcervo, een paar silentblokken, het koelwater circuit gespoeld, ... Wie de foto's in het album bekijkt zal merken dat één en ander niet altijd even vlot verliep. Zo werd het vervangen van de koppeling een hele klus omdat twee bouten pertinent weigerden los te komen zodat er uiteindelijk een slijpschijf en een brander aan te pas kwamen om de koppeling van de versnellingsbak te verwijderen. Maar de Desertlions werkplaats zou zijn naam niet waardig zijn als ook dit uiteindelijk niet weer pico-bello in orde is gekomen.
Door het feit dat onze bus een MTM van meer dan 7500kg heeft, waren we verplicht een tachograaf te installeren. Zelfs na een grondige navraag bij de wegenpolitie en een aanvraag bij het ministerie van verkeer was het niet mogelijk om een vrijstelling te bemachtigen.
Dan maar op speurtocht naar een tweedehandse tacho die enigszins compatibel was met onze bus. Geen makkelijke opdracht zou achteraf blijken! De meeste vakexperts die we contacteerden waarschuwden ons dat dit technisch moeilijk of zelfs onmogelijk zou zijn. Maar we waren vast beraden om tot het uiterste te gaan om te voorkomen dat we ons vertrek op de valreep alsnog moesten aflasten.
De opgesnorde tachograaf werd dus ingebouwd en aangesloten maar kreeg blijkbaar allerhande storingen doorheen de door de bus afgeleverde puls en reageerde op mysterieuze wijze op elk elektrisch signaal die de bus maar produceerde. Na enkele hoofdbrekende dagen van testen en falen met allerhande verschillende aansluitingen en ontstoorders werd de hoop bijna opgegeven.
Tot er na het afstomen van de versnellingsbak een mechanische aansluiting ontdekt werd. Dit bood natuurlijk nieuwe perspectieven en hoop. Met een 15 tal meter afgeschermde signaalkabel en allerhande adapters en pulsgevers met bijhorige stekkerverbindingen werd de tacho volledig gescheiden van de originele bus bekabeling. Onnodig te zeggen dat de vreugde moeilijk te onderdrukken was toen een testrit uitwees dat onze theorie bleek te kloppen en het apparaat perfect bleek te werken.
Nu moet onze bus echter nog door een erkende installateur geijkt worden en opnieuw op de automobielkeuring aangeboden worden om alles administratief in regel te stellen. We zijn nu ook verplicht om de wettelijk opgelegde rijtijden nauwkeurig na te leven wat natuurlijk wat extra planning en beperkingen met zich zal meebrengen maar we zijn toch uiterst tevreden dat we op dit gebied geen problemen met oom politie zullen krijgen onderweg.
keep on truckin
Op woensdag, 15 augustus 2012 is het zover! Dan vertrekken we met ons Desertlions-team voor de tweede maal naar Mongolië.
We hopen dat jullie ons massaal komen uitwuiven op de parking van Café Peken tussen 9 uur en 11 uur 30.
We bieden onze familie, vrienden en sponsors een gratis ontbijt aan als dank voor de steun in ons Mongools straatkinderen project. Zonder jullie hulp zouden wij dit immers niet hebben kunnen waarmaken, waarvoor onze oprechte dank!
Het Deserlions-team: Sabine, Alain, Gunther, Bettina, Pascaline en Marie.
Te noteren in jullie agenda:
Woendag 15 augustus 2012 vanaf 9.00u tot vertrek. Café Peken Bovenhoekstraat, 1 Outer (Ninove)
20-07-2012 om 00:00
geschreven door Webbie
15-07-2012
Nog 30 dagen te gaan!!
Druk, druk, druk ... De spanning neemt langzaam toe nu er nog precies 30 dagen tot het startschot te gaan zijn. De lijst met openstaande punten lijkt maar niet te krimpen. Nochtans draait het Desertlions-team op volle toeren.
Zo werd in allerijl nog een reserve ambulance aangevoerd als donorwagen zodat eventuele pannes onderweg niet per sé in een zoektocht naar onderdelen hoeft te eindigen. Alleen al het ter plaatse krijgen van dergelijk toch wel vrij groot voertuig dat bovendien niet meer ingeschreven is heeft al heel wat voeten in de aarde gehad. Echter, niet getreurd, het DSL-team heeft altijd wel een oplossing binnen handbereik al loopt dat niet altijd van een leien dakje ... Zie filmpje hieronder.
Intussen werd ook de Mercedes-motor van de bus aan een grondige inspectie onderwerpen en klus Nr1 was het vervangen van de riemen en dat zijn er nogal wat. Een riem van de krukas naar de luchtcompressor, naar de alternator, naar de ventilator, naar de waterpomp ... en dat alles in dubbel. Het terug op de correcte spanning brengen van alle riemen is al een belevenis op zich, niet in het minst omdat de meeste spanners in geen jaren meer aangeraakt geweest zijn. Bovendien de lopen de nieuwe riemen vrij snel in op de oude riemschijven zodat de eerste 1000 km een regelmatig nodig en bijregelen vergt. Een impressie: