WO actua tweede roulatie - groep 5 - woensdag 12 februari 2014
Arne en Carsten waren PRIMA voorbereid. Ze konden op zo goed als al onze vragen antwoorden. Ook de artikels werden goed gekozen: ver en dichtbij, grappig of serieus. Kijk je mee?
Godsdienst/MUZO drama - Paulus in Rome - woensdag 12 februari 2014
In een zestal scènes beelden we het verhaal uit van Paulus die in Rome gevangen genomen wordt. Het is best spannend om de filmpjes na elkaar te zien, want we zagen niet elke scène apart.
TAAL spreken - presentatie van een ander land op een vakantiebeurs - vijfde leerjaar woensdag 12 februari 2014
Aan de hand van een zelfgekozen voorwerp vertellen we over een reis naar een ander land. Vervolgens bespreken we hoe het er aan toegaat op een vakantiebeurs. We krijgen de opdracht om meer info op te zoeken over ons land en om het op zo'n manier te presenteren dat mensen aangesproken worden om een reis naar dat land te reserveren. De voorbereiding verloopt vlot, maar bij de presentatie ondervinden we toch dat reclame maken niet zo simpel is.
Taal/MUZO poëzie zesdes donderdag 6 februari 2014
We kozen zelf een verhalend gedicht nadat we er vorige week enkele bekeken en besproken hadden. Om het mooi te presenteren duiden we eerst de rijmwoorden aan, zoeken het ritme en de juiste intonatie. Ook het volume speelt een belangrijke rol in het weergeven van de juiste sfeer.
Taal/MUZO poëzie vijfdes donderdag 6 februari 2014
We krijgen het gedicht "pad en kangoeroe" aangeboden, maar mogen ook zelf kiezen. Na het aanduiden van de rijmwoorden, het zoeken van het ritme, het juiste volume en de gepaste intonatie presenteren we ons gedicht voor de klas.
Godsdienst tableau vivant Paulus in Efeze - donderdag 30 januari 2014
Wat is het leuk, maar tegelijkertijd confronterend om de personages uit het verhaal na te spelen, te bevriezen en daarna de foto te bespreken. Zowel de spelers, de fotografen en het publiek ontdekken dat elke mens vanuit zijn persoonlijke situatie op nieuwe gegevens in zijn leven reageert. Er is bewondering voor Paulus, maar ook een kritische houding. Begrip voor Demetrius, maar ook vraag tot relativeren. Kijk goed naar de houdingen en uitdrukkingen van de spelers!
WO actua tweede roulatie - groep 3 - woensdag 29 januari 2014
Dat gaat HEEL vlotjes! Zo goed, dat we moeten vragen om niet te snel te praten en goed te blijven articuleren. Beide reporters zitten goed in hun rol van tennisster en bekende veldrijder. We amuseren ons tijdens het spel. Kijk maar!
Deze foto's horen bij een eerder thema, maar enkele kinderen deden er langer over dan gedacht om hun mobiel te maken. Vandaar dat jullie de foto's met enige vertraging te zien krijgen. Het resultaat mag er wel wezen!!!<br><br><br>
Godsdienst groepswerk Paulus - donderdag 23 januari 2014
In een eerste les ontdekken we via bronnenbladzijden het verhaal over de bekering van Paulus. Daarna mogen we het verhaal in onze eigen stijl brengen. Zo zien we dat er verschillen en overeenkomsten zijn tussen de verschillende teksten. Leuk om te zien EN te doen!
TAAL/MUZO kleutervoorlezen vrijdag 20 december 2013
We beleefden al veel plezier aan de voorbereiding, maar kunnen voorlezen aan de kleuters is toch echt speciaal. Sommigen kruipen dicht tegen ons aan, anderen kijken met grote ogen naar ons of naar het boek. Lees later meer over dit avontuur in onze verslagen.
Voor de leerlingen van de derde graad om hun verslag op te maken:
Verslag kleutervoorlezen vrijdag 20 december 2013.
Ik las het boek "(titel)" voor van (auteur).
POSITIEF (dit vond ik leuk, dit lukte goed, omdat ...)
NEGATIEF (dit vond ik minder leuk, dit lukte nog niet zo goed, omdat... + oplossing?)
BESLUIT (oplossingen voor volgende keer of gevoel: wil je dit nog eens doen? Waarom wel/niet?)
Voeg een foto in van de blog en eventueel een tekening van de kaft van het boek.
TAAL - Forumlezen presentaties - woensdag 18 december 2013
Onze juf deed met ons het voorbereidend werk en nu mogen we onze teksten presenteren bij juf Erna. Elk heeft een(deel van de) tekst. Die moeten we technisch en expressief correct en vlot voorlezen. Achteraf mag het publiek vragen stellen, maar ook wij controleren met een vraag of ze wel goed geluisterd hebben. Zijn er nog moeilijke woorden?
Agente Els kwam een eerste keer in de klas om algemene uitleg te geven over MEGA (Mijn Eigen Goed Antwoord) en de taken van de hulpdiensten te verduidelijken.
Vervolgens kregen we wekelijks een MEGA-les van de juf: over stress, druk, reclame, enz... Daarin mochten we rollenspelen doen en onszelf zelfs aanprijzen als een echte reclamemaker.
De slotles werd opnieuw gegeven door Els. Zij beschreef voor ons ook de weg naar de MEGA-fuif!
We amuseerden ons daar kostelijk en 'placeerden een danske' met de juf en met elkaar. Er moeten nog foto's van onze MEGA t-shirten komen, maar kom daarvoor later nog eens kijken.
TAAL/MUZO - Boekpresentatie vijfdes (deel 1) - 4 december 2013
Ook de vijfdes weten van aanpakken. Net als de zesdes vorige week presenteren ze vlot en op een creatieve manier hun boek. Er wordt vaak gevraagd waar het boek te vinden is. De promotie doet zijn werk!