Beste ouders,
Een maand geleden werd via de leerlingen een enquête meegegeven aan de ouders. Het doel van die enquête was de werking van de school te evalueren en verbeteren.
Heel wat ouders vulden de enquête in en de gegevens zijn zeker bruikbaar.
Er was ook ruimte voorzien voor het noteren van eventuele opmerkingen.
In samenspraak met de leden van de schoolraad werd besloten bij enkele opmerkingen een duiding van de school te noteren.
Hieronder vindt u de opmerkingen. Wij plaatsten onze reactie in het vetjes gedrukt.
Ø kleuters: Is er genoeg aandacht en tijd voor de maaltijden???
Onze school biedt als bijkomende service maaltijden aan.
Het bedelen van maaltijden zit eigenlijk niet in het takenpakket van de leerkrachten.
In Leisele staan elke middag twee leerkrachten in voor de maaltijden.
Het aantal kleuters en lagere schoolkinderen dat daar warm eet varieert van 30 tot 40.
In Izenberge en Beveren staat elke middag één leerkracht in voor een tiental kinderen dat warm eet.
De leerkrachten doen hun uiterste best om de maaltijden vlot te bedelen, de kleuters te helpen, hen te motiveren en de orde te bewaren in de eetzaal.
Dat dit niet altijd eenvoudig is, lijkt mij duidelijk.
Wij rekenen op het begrip van de ouders en hopen dat de inzet van de leerkrachten geapprecieerd wordt.
Indien er ouders zijn die, op vrijwillige basis, willen meehelpen aan het begeleiden van de maaltijden, mogen die mij steeds contacteren.
Ø Creatieve en sportieve ontwikkelingen zijn heel belangrijk voor
kinderen. Zowel op geestelijk als lichamelijk vlak. Dus blijven daarnaar
streven.
Naast de gymlessen, het zwemmen en de sportdag worden elk jaar nog een vijftal buitenschoolse activiteiten georganiseerd door de sportleerkrachten.
Tijdens de maandopeningen en de leerlingendag was er ook aandacht voor sport en beweging.
In Leisele kan er af en toe gevoetbald worden op het pleintje.
Eens de nieuwe speelplaats er is denken we ook aan een apart terrein voor voetbal en misschien zelfs een fit-o-meter.
In Izenberge en Beveren is er zeker ook ruimte genoeg voor beweging op de speelplaats.
Omdat onze school de hele ontwikkeling van de kinderen belangrijk vindt, hebben we naast sport en beweging ook aandacht voor creativiteit en cultuur.
Daarom werd voor zowel de kleuterklassen als de lagere school een nieuwe methode voor de muzische activiteiten aangekocht.
Daarbij komt nog dat we volgend schooljaar muzische en cultuureducatie als prioritair werkpunt hebben gekozen.
Ø Mijn kinderen hebben zwemles gevolgd (privé) en ik dacht dat ze het konden onderhouden in school. Helaas zijn er op school te weinig zwemlessen.
Als wij dit schooljaar een aanpassing hebben doorgevoerd in de organisatie van de zwemlessen, was dit net om die zwemlessen na elkaar te kunnen aanbieden i.p.v. om de 14 dagen.
Dat dit nog niet voldoende is om elk kind te leren zwemmen heeft dan weer te maken met de grootte van de groep.
We stellen ons wel als doel door inoefenen het zwemmen van alle kinderen te verbeteren.
Daarom wordt er in het zwembad in groepen gewerkt. Eén leerkracht begeleidt de kinderen die nog niet kunnen zwemmen, de andere leerkrachten trainen de zwemmers.
Dit systeem heeft wel als nadeel dat er elk schooljaar slechts gedurende 9 weken met school gezwommen wordt.
Ø In het 1ste en het 2de leerjaar weet je wekelijks hoe je kind het doet in de klas via een klein blaadje waar eventueel ook punten opstaan.
Vanaf het 3de leerjaar weet je niets of bijna niets meer.
Een maandrapport zou wenselijk zijn. Zo kun je als ouder ook vlugger de zwaktes van je kind herkennen.
Op onze school hebben de leerkrachten de gewoonte de ouders in te lichten via de schoolagendas.
Daarop worden de resultaten van de testen en korte commentaren genoteerd.
Zo worden de ouders op de hoogte gehouden van de vorderingen van de kinderen.
Om die reden worden er geen maandrapporten opgesteld en meegegeven.
Verschillende klassen kunnen wel moeilijk met elkaar vergeleken worden omdat de vorderingen in bepaalde klassen veel sneller gaan dan in andere.
(grotere evolutie = meer nieuws
)
Ø Schoolfeest in Leisele en niet in Izenberge?
Deze vraag hadden we vorig schooljaar al opgevangen en daarom hebben we als school beslist met een beurtsysteem te werken.
Dit schooljaar was er schoolfeest in Leisele, volgend schooljaar zal er een schoolfeest zijn in Izenberge en Beveren.
Met deze aanpassing hopen we iedereen tevreden te stellen.
Ø Wij ervaren als ouder geen echte negatieve aspecten in deze school, maar het enige dat we wel echt als storend ervaren is dat de proefwerken veel te geconcentreerd zijn, in maar 5 dagen tijd, zeker naar het 3de trimester toe, gaat dit over leerstof van 2 trimesters. Dat zou zeker mogen gespreid zijn over 7 of 8 dagen.
Wat deze laatste opmerking betreft zijn de meningen wat verdeeld.
Sommige ouders willen de periode van de proeven zo kort mogelijk houden, anderen willen net meer tijd.
Dit schooljaar hebben we de proeven iets langer laten duren.
We zijn als school bereid volgend schooljaar dit onderwerp nog eens opnieuw aan te bieden om de mening van alle ouders met kinderen in de tweede en derde graad te weten.
Daarna kunnen we onze visie daarop afstemmen.
Vriendelijke groeten,
Jan Lingier
basisschool De Libel
|