In de volgende lessen meten en metend rekenen komt iets nieuws aan bod. De kilometer.
Maar hoe begin je ½ van een kilometer te berekenen als je eigenlijk niet goed weet wat 1 kilometer precies is? Daarom mochten de leerlingen van het 3e lj. even de benen strekken. We stapten 1 kilometer, (en dan natuurlijk nog eentje terug).
Algauw kwamen de eerste vaststellingen. Als we 1 kilometer wandelen, dat is 1000 meter, dan zal dat metertje dus 1000 keer draaien! 1000, weet je wel hoeveel dat is?!
We spraken af dat we om de 100 meter het meetwiel aan iemand anders zouden doorgeven.
We rekenden al vlug uit dat zo iedereen aan de beurt zou komen en we nog enkele 100 meters zouden overhebben. Ook de oefeningen waarbij we moeten delen met rest konden we hier goed gebruiken.
Nadat we enkele 100 meters met onze neus op de teller hadden gewandeld kwam de volgende opdracht.
Probeer zo goed mogelijk 100 meter in te schatten. Sommige leerlingen liepen gewoon zo vlug ze konden 100 meter maar kwamen snel tot de vaststelling dat 100 meter afstappen en tellen toch wel beter lukte. Gelukkig hadden we nog enkele 100 meters te gaan voor we onze kilometer hadden gestapt. Op het einde van de kilometer waren we allemaal experts in het schatten! En reken maar dat we niet meer zullen vergeten dat 1 kilometer 1000 meter is!






|