Ben je in het bezit van een prachtige Bugatti of een Ford Escort of een andere ,u zeer dierbare ,oldtimer? Stelt u zich dan ook de vraag ; zullen oldtimers uiteindelijk
verbannen worden ? . We leven in België en er zijn reeds drie verschillende wetgevingen maar allen komen op hetzelfde neer.In Wallonië heeft men het al aangekondigd ; dat vanaf 2023 de meest vervuilende voertuigen verboden zullen worden. In Brussel en Antwerpen zijn de eerste twee steden die de toegang hebben verboden aan voertuigen die niet voldoen aan de laatste emissienormen.Een kostelijke uitzondering is er in Antwerpen daar kan je voor 180 een vergunning kopen maar die geld dan ook voor een beperkt gebruik.Een tragedie voor ons rijdend erfgoed ! Nu zou er al een uitzondering op de regel bestaan voor voertuigen die niet meer dan 3.000 km per jaar afleggen maar daar heb ik nog niets van op papier gezien. We zijn er goed bij , keuring verplicht om het jaar voor voertuigen van 25 jaar tot 30 jaar.Voertuigen vanaf 30 jaar tot 50 jaar periodieke schouwing met een periodiciteit van 2 jaar. Voertuigen ouder dan 50 jaar ; een schouwing om de 5 jaar. Dat is te doen maar de schouwing in detail zijn een catastrofe voor velen !
Ik heb enkele "ex" competitie wagens (Rally ) en die zijn plots verboden voor het verkeer.
Andere wagens zijn verbouwd geweest in de jaren 60 met een kunststof carrosserie en die worden plotseling beschouw als een "kit-car" met de nodige problemen van dien om die ook nog op de openbare weg te krijgen. Kortom ; heeft rijdend erfgoed nog een toekomst ?
Een ding is zeker, er zullen steeds meer gebruiksbeperkingen ontstaan (beperkte kilometers, verbod op rijden in LEZ's ,etc. ) De vraag is dan wat met de "oldtimer-buisness". Die zorgt rechtstreeks en onrechtstreeks voor enkele duizenden banen in ons "landje" (verkoop ,onderhoud,veiligheid,reserveonderdelen,pers, evenementen....).
|