Inhoud blog
  • one eye sees, the other feels!
  • Businesstheatre for managers of the P&V groupe
  • Roadshow familiehulp
  • nieuwe website!
  • foto
  • te huur / à Louer
  • maak werk van werkbaar werk!
  • ABVV congres/actietheater Vrouwenrechten
  • Instaptheater/forumtheater
  • Hector Aristizabal/workshop in België
  • het ontmaskeren van je maskers
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee
    vertolken...cv en referenties op aanvraag! 
    0474/283226

    BETHEA spreekt niet alleen hoofd,
     maar ook hart en lijf aan.
    En dat is een taal
    waar woorden alleen niet tegenop kunnen

    Foto

    Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.

    Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie.
    Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters.
    Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater.
    Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.

    Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater.
    Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...

    Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven.
    Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue.
    Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk.
    Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling.
    Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling
    .

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    bij BETHEA enkel senior-acteurs!
    Kwaliteits label !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    BETHEA
    Bedrijvig theater
    Nathalie Dervaux scheppende en uitvoerende actrice
    26-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindejaar!
    Tijdens de laatste dagen van 2007 wens ik iedereen te bedanken die interesse toont in mijn pad.
    Via dit blog, via creatieve invulsels, via theatrale momenten, via kritische bijsturingen, via aanmoedigende insteken en
    vooral in de overtuiging van de meerwaarde van het medium Theater!

    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op jezelf!
    Let op je gedachten, want je gedachten worden je woorden.
    Let op je woorden, want je woorden worden je handelingen.
    Let op je handelingen, want je handelingen worden je gewoontes.
    Let op je gewoontes, want je gewoontes worden je karakter.
    Let op je karakter, want je karakter wordt je lot.
    (onbekende bron)
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Improvisatie B2B café
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marketing - Sales
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stichting Marketing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke ontwikkeling
    Bethea wil een spiegel zijn voor een ieder die communiceert en een stimulans tot persoonlijke ontwikkeling.
    Simulaties en theatrale werkvormen zijn de middelen.


    11-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theater tijdens nationale meeting bedrijf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personeelsevent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedrijfstheater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bedrijfstheater met Nele Snoeck, Hans Wellens, Karen Schroeven
    en muzikant Philippe Reul
    Concept, tekst, regie, BETHEA

    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iets anders?
    Op zoek naar iets anders?
    Ik bedoel 'echt' iets anders? Het medium Theater is je wapen om mensen bewust te laten worden, te doen reflecteren en een denkoefening te laten maken naar de toekomst toe. Maar geen theater zonder humor. Een lach zet te poorten open tot zelf inzicht!
    Bedrijfstheater in de stijl van 'Smack the pony', 'Monty Python', 'Het eiland', 'Fawlty Towers' , Little Britain, The young ones, Coupling,The office enz.
    Kies eens voor iets compleet anders, niet te preuts maar doeltreffend.
    N

    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beroepsrol/professionaliteit

    Wat is professionaliteit?

    Contstantin Stanilavski (1863-1938) acteur, regisseur en één van de grootste leraren op het gebied van acteren omschreef de professionaliteit van acteurs als volgt: "An actor must work all his life, cultivate his mind, train his talents systematically, develop his character: he may never despair and never relinquish this main purpose - to love his art with all his strength and love it unselfishly."

    Voor ontwikkeling van professionaliteit is dan voortdurende training noodzakelijk. Belangrijk is het daarbij dat creatieve leerprocessen en training, niet alleen tijdens de cursusdagen plaatsvinden, maar onderdeel gaan uitmaken van het dagelijks functioneren op de werkvloer.

    Professionaliteit door scholing in 'Rolmethodiek en Roltraining'

    Deze methode is ontstaan vanuit een lange traditie in het werken met rollen: sociale rollen, beroepsrollen, teamrollen en psychische rollen. Gedurende 30 jaar is er een brede integrale visie, theoretisch en methodisch, ontwikkeld.
    Het roltrainingsprogramma bestaat uit: rolanalyse, rolperceptie, roletaking, roleplaying en rolprofielen.
    De training kan plaatsvinden op verschillende aspecten van de beroepsrol. Zowel in intervisiegroepen, als 'on the job'. Roltraining heeft veel te bieden voor het vaardiger, met meer plezier en creativiteit uitvoeren van de beroepsrol.

     


    10-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.workshop duo trainer/acteur
    Voor de bedrijven kost een acteur een extra, dus moet hij renderen, anders knippen ze hem eruit.
    Het is dus belangrijk dat we de meerwaarde laten zien.
    De trainer en de acteur vormen tijdens de coaching/training een duo.
    Dat is niet zo vanzelfsprekend.

    Het coöperatiemodel



    In deze samenwerkingsvorm hebben beiden hun autonome gebied. Samen bieden ze een groter geheel aan deskundigheid waarmee de deelnemer geholpen kan worden. Deze samenwerking noem ik autonoom coöperatief. Sommige trainers neigen meer naar een samenwerking waarbij de grenzen tussen de deskundigheidsgebieden vervaagd zijn. In dit geval bieden zij ook samen een groter geheel aan deskundigheid, maar zijn de gebieden niet autonoom, maar geïntegreerd. Deze samenwerkingsvorm noem ik daarom geïntegreerd coöperatief. De meeste trainers die ik heb mee samen heb gewerkt zitten ergens tussen deze twee uitersten.

    Een workshop trainer/acteur kan dus heel wat ophelderen over de kwaliteit van de samenwerking, die tenslotte ten goed komt voor de deelnemer.
    Want hoeveel deelnemers zijn er niet 'rollenspelmoe'? Alsof er maar 1 manier is van nieuw gedrag oefenen met een acteur.
    De trainer moet hierin ook gestuurd worden en dit kan met een workshop door een prof.trainingsacteur.



    02-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama

    Dramatherapie maakt gebruik van drie middelen: spel, fantasie en doen alsof.

    Spel is in het algemene gedeelte over creatieve therapie al even aan de orde geweest. Spelen is een manier om ervaring op te doen. Opgaand in het gewoon-zomaar-zonder-reden lekker bezig zijn geeft volop mogelijkheden om te ontdekken en te onderzoeken. Spelen kan een fysieke activiteit zijn: het ontdekken van bewegingen, het imiteren van anderen; maar dat hoeft niet zo te zijn.

    Fantasie geeft een mens de mogelijkheid zich dingen voor te stellen of te herinneren en symbolen te creëren. Fantasie zal bij het kind een rol spelen in het fysieke spel, maar voor volwassenen kan de fantasie zich ook steeds meer alleen intern afspelen. In fantasie zijn de mogelijkheden onbegrensd. Fantaseren geeft je ook de mogelijkheid om dingen uit te proberen; in je eigen hoofd. Hoe zou het zijn als... Fantasie geeft je de mogelijkheid om andere werkelijkheden te verkennen.

    Dat brengt ons dan bij het "doen alsof". In het doen alsof gebruiken we onze fantasie om een nieuwe werkelijkheid te verzinnen. Een werkelijkheid waar we in kunnen gaan spelen en experimenteren. Omdat het niet echt is, omdat we alleen maar doen alsof, worden er dingen mogelijk die in het dagelijks leven niet mogen of niet kunnen, of die je niet durft...

    Door het creëren van een illusie ontstaat er een vrijheid om te mogen experimenteren met emoties, met gedrag, met motieven. Het is maar spel, het is alleen maar doen alsof. Ik ben wel lief, maar als ik doe alsof ik een boze heks ben, mag ik gemeen zijn. Ik ben niet gemeen, dat is die heks. Er ontstaat een spel-werkelijkheid, waarin andere regels gelden dan in de normale werkelijkheid.

    Doordat je je in een andere wereld / een andere rol begeeft, krijg je de ruimte om dingen te doen die in deze wereld, in je rol van alledag niet aan de orde kunnen komen. Omdat het toch niet echt is, wordt er een gevoel van veiligheid gecreëerd.

    Ervaringen die opgedaan worden in die spelwerkelijkheid, die ontstaat vanuit spel, fantasie en doen alsof, kunnen wel worden meegenomen naar de wereld van alledag, net zoals aspecten van de 'echte' werkelijkheid een plaats kunnen krijgen in het spel. Dat is een mechanisme waar de dramatherapeut gebruik van maakt. Pijnlijke dingen uit het dagelijks leven kunnen een plaats krijgen in een spelwerkelijkheid en daar wel geconfronteerd worden, omdat het toch niet echt is. Gedrag waar in een rol mee geoefend wordt, kan uiteindelijk zijn weerslag krijgen in het dagelijks leven. De dramatherapeut kan dit gebruiken om de cliënt te begeleiden in het veranderingsproces.

    In drama kunnen vier verschillende posities onderscheiden worden namelijk de auteur, de acteur, de toeschouwer en de regisseur. Zij verhouden zich allemaal op een andere manier tot de spelwerkelijkheid. Deze posities kunnen door de dramatherapeut worden gebruikt om de cliënt op verschillende manieren in en op de spelwerkelijkheid en daarmee op zichzelf en zijn omgeving te betrekken.

    De auteur is vooral bezig met zijn fantasie. Hij geeft nieuwe impulsen bij het creëren van de spelwerkelijkheid en geeft richting aan het 'verhaal'. De auteur staat buiten de handeling, maar bepaalt wel wat er gebeurt.

    De invulling wordt gegeven door de acteur. Vanuit de acteurspositie treedt vereenzelviging met de rol op en wordt het handelen vormgegeven. De acteur zet zichzelf volop in het spel.

    Afstand nemend van het spel kijkt de toeschouwer naar wat er gebeurt en naar wat dit voor effecten heeft. De toeschouwerspositie biedt mogelijkheden voor zelfreflectie, maar ook voor ontspannen achterover leunen en het maar even over je heen laten komen.

    Als je de handeling hebt bekeken, kun je hem bijsturen. De regisseur stelt vragen bij en geeft richting aan het hoe en waarom van de handeling.

    Deze vier posities hebben alle vier hun eigen mogelijkheden. Als dramatherapeut hanteer je de posities zowel voor jezelf als om richting te geven aan de cliënt, zodat de cliënt optimaal gebruik kan maken van de spelwerkelijkheid. De verschillende posities hebben een verschillende relatie en afstand tot de spelwerkelijkheid en geven daarmee de mogelijkheid te variëren in de mate waarin iemand opgaat in het spel of er afstand van neemt.


    22-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'maat' werk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Of het nu gaat om het realiseren van een openingsact, een afsluitact, een pauzeact tussen 2 sprekers,
    een bedrijfstheater voor uw personeelsfeest, een werkconferentie, een training, een receptie, workshops, seminars,
    themadag enz. Bethea zorgt altijd dat ze op een  professionele manier vorm geeft aan de door u aangereikte thema's, doelstellingen, verwachtingen.
    Alles met humor en herkenbaarheid!


    19-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de meest gevraagde:


    Individueel Rollenspel (coaching)


    Groepsgericht Rollenspel (training)


    Regiemodel (scene &discussie)


    Terugspeeltheater

    (theater tussen sprekers door & vb animatie)

    11-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.relax, take it easy!!!!

    toen ik kind was besloot ik niet volwassen te worden.
    Daarmee bedoel ik dat ik niet volgens een uitgestippeld, patroon wilden leven..je kent het wel, die van moeten, van wat 'normaal' is in die volwassen wereld.
    Volwassen worden hangt samen met het afsluiten van mogelijkheden en dat wou ik niet. Wil ik niet. Ik probeer mij daar altijd tegen te verzetten.
    Mijn vak past daar ook bij: als acteur speel je verschillende rollen  en proef je van verschillende levens.
    Als iedereen maar op tijd van rol wisselt - een rol die je inspiratie geeft en je boeit en verder brengt. Het moet wel oprecht zijn. 
    Blijft dus zoeken naar wat je inspireert en neem die rol dan aan, laat ze weer los na een poosje als je nieuwe invalshoeken ziet die je vooruit brengt.
    Durf trager te gaan dan de normale snelheid van het leven.
    Bethea  


    04-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agressie/conflicten training
    Agressief gedrag is een toenemend maatschappelijk probleem.
    laatste jaren staan steeds meer werknemers bloot aan allerlei vormen van bedreiging en geweldpleging

    Ik ben veel gevraagd als trainingsacteur voor leerkrachten.
    Agressie van ouders tegen leerkrachten; geen nieuw verschijnsel Agressie tegen leerkrachten en directies is niet nieuw, het kwam ook vroeger voor dat ouders een conflict met de school met geweld voortzetten. Doordat ouders tegenwoordig mondiger zijn, minder ontzag hebben voor autoriteiten en de school zelf aan autoriteit heeft verloren, is de drempel voor bedreiging van onderwijspersoneel nu lager geworden. De rol van de media is veel groter geworden, elk incident wordt breed uitgemeten in de media, waardoor geweld veel meer publieke verontwaardiging oproept.

    Agressie van ouders naar leerkrachten is niet acceptabel; Gebruik van grensoverschreidend gedrag zoals agressie, bedreiging en geweld zijn niet acceptabel, er is een grens overschreden en die grens moet weer helder worden. Door het benoemen en begrenzen van gedrag stelt men preventief een grens naar agressief escalerend gedrag.


    02-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.animo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roeselare Milleniumdoelstellingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de tijd loopt! Animatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fluitend

    Always Look on the Bright Side of Work!


    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.advies
    wat is het beste advies dat je tot nu toe gekregen hebt?

    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.smack the pony
    Humor is een belangrijke factor in de kunst.
    Een belangrijk kenmerk van humor is namelijk het kunnen zien
    van meer dan 1 betekenis in een situatie, is een teken van sociale intelligentie.
    De eigenschap humor wordt de laatste tijd veel in personeelsadvertenties gevraagd.
    Maar is er wel humor in een bedrijf? Wat een soort van humor wordt er getolereerd?
    Hoe ernstig is humor?

    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.www.bethea.be
    binnenkort online!
    www.bethea.be

    06-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Industrial theatre
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Industrial theatre is
     "the use of drama and actors within a commercial setting, to sell a product or service,
    to put across a concept, raise people's awareness, and to enhance training".
    Nigel Higgs


    05-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tegenspel
     een training en u zoekt  de juiste acteur om in rollenspel tegenspel te bieden?
    Misschien bent u bij mij aan het juiste adres!

    01-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tuxedomoon- in a manner of speaking
    http://www.youtube.com/watch?v=ePzLD1xvXGc

    31-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontvangstdame
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regietoneel
    regietoneel ?

    Hier worden scenes voor een publiek neergezet met de vraag aan het publiek om in te grijpen
    in datgene wat er op toneel gebeurt en er een eigen afloop aan te maken.


    29-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIMP je afdeling!
    leidinggevende, chef, baas, manager....,
    u bent de baas. Niet dé baas, maar toch: er zijn mensen die geloven in uw titel functie.
    U bent verantwoordelijk voor een afdeling, een team, opleidingen, een clubje managers.
    U stuurt mensen. u stuurt aan. U geeft leiding. het zijn uw mensen, uw ploeg, uw stuwkracht.
    Het is ook uw schuld. U bent tenslotte de chef, dé manager. Die heeft het tenslotte verkeerd
    gedaan. Als er iets misgaat . Zo voelt u dat misschien ,zo voelen anderen dat zeker. U moet zorgen dat 'alles'
    goed zit. Dat de doelstellingen worden gehaald, dat iedereen zich aan de regels , de budgettten, de deadlines, de targets,
    de waarden en normen houdt. U zorgt ervoor dat er sfeer is. dat de mensen zich kunnen ontwikkelen, geïnspireerd zijn,
    het leuk hebben.
    U zorgt ervoor dat uw baas succes oogst met het werk van de mensen, want dat is ook uw succes.
    Pimp je afdeling zeggen ze in Nl, wat in België in het lang en breed betekent :
    "in een moderne organisatie is sfeer, samenwerking, creativiteit en ondernemerschap steeds belangrijker geworden
    om goeie resultaten te boeken."
     Kortom, werk aan sfeer, vertrouwen en inspiratie! Doe het niet alleen, maar samen .
    ACT!
    Nathalie
    (creatieve bezielster)

    14-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotos BETHEA
    http://www.slide.com/r/WHrbhTDc7j8S_rikySVnIrQ9Krmd86ZW?previous_view=mscd_embedded_url&view=original

    08-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.samen werken
    Het bedrijfstheater heeft een formatie van een groep van minimum 2 acteurs die tijdens verschillende gelegenheden ingezet kunnen worden voor de presentatie van bedrijfstheater/bedrijfschetsen. Dit wordt uiterst professioneel opgevoerd waarin humor zeker geen ondergeschikte rol speelt. De acteurs passen zich graag aan aan de wensen van de opdrachtgever.

    TIP :

    Bedrijfstheater
    -Op maat (intakeprocedure)
    -Theaterproject 1 dag + korte presentatie
    -Theaterproject 4 maanden + kleinschalige voorstelling
    -Theaterproject 1 jaar + grootschalige voorstelling


    vraag hoe het werkt aan Bethea!


    06-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de mythe vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen slowtravelling of de reis is je bestemming.
    We zijn de rusteloze mensen ooit!
    Elk jaar zie ik weer dezelfde gedragsuitingen tijdens het reizen bij mensen.
    het begint al 'en hoe lang rijden jullie naar frankrijk,'
    Wij 2 à 3 dagen, we zien wel, een stukje autostrade en de rest nationale.
    pardon? O neen, zo lang, dan zijn er 3 dagen weg van jullie vakantie. Wij rijden s'nachts..
    We duwen ook redelijk goed op onze gas bij momenten, we hebben zo een radar in de auto die aangeeft waar er snelheidscontroles zijn.
    Ik zou er een nieuwe webblog kunnen vanmaken, van vakantiegangers. 
    De westerse mens spreekt!

    Als ik vertrek , begint mijn vakantie. Er is geen haast, geen druk. we zien wel, is ons motto. We willen genieten!
    3 weken traag, daarom niet langzaam.
    Innerlijke rust.
    Wie weet binnenkort moeten er nog trainingen gegeven worden voor de vakantieganger, hoe geniet ik optimaal van mezelf in de vakantie.

     

    12-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaarlijkse vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen teveel boeken mee, teveel goesting,bbq kruiden, ambre solaire, tent, kids in volle glorie, bal populaire,
    bergen beklimmen, aperitief bij de tent ernaast, koude douches , stilstand,zonder luxe, geen electriciteit, innerlijke kuising houden,   
    pastis 21, jeux de boules en andere,vragen toelaten,filosoferen, blik vooruit werpen,balans maken / beter dan met nieuwjaar, work-life balance proberen te setten, kids zien groeien, groeipijn, 
    Vakantie is altijd een leeglopen om jezelf weer op te laden.
    prettige vakantie!
    N  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.acteurs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ‘Wat ik door jou en met jou meemaak, heeft een ander mens van mij gemaakt.

    10-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. www.lerendoorwaarderen.nl
    leuke nieuwe weblog/site die ik waardeer !
     www.lerendoorwaarderen.nl

    09-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat moet er blijven hangen?
    zeg het me, wat het leerpunt is, zeg wat moet blijven hangen...
    Door een verdiept ludiek concept op maat bereik je zoveel meer!

    05-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.is dit jou hart?
    als opwarming een  impro oefening.
    Iedereen krijgt een zin van me.
    Je stapt op een persoon af en zegt die zin.
    Jij kiest in welke toonaard/stemming/emotie.
    De ander geeft een zelfgekozen reactie.
    vb  Is dit jou hart?
    vb  het was gisteren mijn verjaardag
    vb Waar staat die doos?
    vb Ik kocht een ticket voor 2 personen
    Variant: je geeft een zin én een emotie


    04-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.exit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een training kent altijd een einde  .
    Bij dat einde past aandacht voor de overgang van de training naar de echte werkelijkheid.
    Zorg ervoor dat je je mensen geen exit gevoel geeft:
     -oei, ik zie dat het tijd is, wil je nog even voor het verlaten van het lokaal het evaluatieformuliertje invullen ...
    -Zo, we zijn erdoor, veel succes allemaal...
    -We gaan hier afronden, ik hou jullie niet langer op, we zijn al 15min over onze tijd, bedankt iedereen...
    Aub, denk eens na over een juiste afsluitvorm bij je groep. Einde goed, .....

    27-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feedbackregels voor rollenspelen

    -feedback moet zich richten  op gedrag en niet op de persoon
    goed: je stelt een dubbele vraag
    fout : je kan geen goeie vragen stellen
    -feedback moet concreet  en beschrijvend geformuleerd zijn 
    goed: toen de klant vroeg om korting zei je dat je het schandalig vond
    fout: je behandelde de klant echt niet vriendelijk, eerder beledigend
    -feedback bevat een suggestie tot verbetering
    goed: je keek de klant niet aan , omdat je steeds schreef. Stop af en toe met schrijven en kijk de klant even aan.
    fout: je keek de klant niet eens aan omdat je steeds schreef.
    -feedback moet gaan over gedrag dat een speler kan veranderen 
    goed: direct nadat de klant een moeilijke vraag stelde, gaf je een lang en ingewikkeld antwoord. misschien doe je er beter aan eerst heel even na te denken en dan het antwoord te geven in korte zinnen.
    fout: toen een klant een moeilijke vraag stelde, begon je zo verwarrend te doen, je ging ook bijna stotteren


    25-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.veerkracht

    “Mensen kennen elkaar niet meer”. Het is een veelgehoorde klacht. Mensen hebben geen contact met elkaar. En als je niet met elkaar praat leer je elkaars cultuur niet kennen en waarderen. Met elkaar in dialoog gaan of normaal gezegd, met elkaar praten, zorgt ervoor dat mensen van verschillende achtergrond en afkomst meer van elkaar te weten komen. En dan kan je rekening houden met elkaars normen en waarden.

    Heel simpel: Moslims hebben op vrijdag de belangrijkste gebedsdag, Joden op zaterdag en Christenen op zondag. Maar dat moet je wel van elkaar weten.Ik eet vis op vrijdag! Ik geloof alleen in mezelf , in geen enkele godsdienst! Ik kom elke woensdag later, want ik wil de eerste zijn in de aldi ,! Ik vertrek één uur vroeger want Paul haal ik elke donderdag één uurtje vroeger op en dan is het kids avond!enz....
    Ken je collega's!Weet welke waarden zij nastreven buiten de firma, organisatie!

     Diversiteit op het werk is ook weten wat voor de ander belangrijk is!
    Ga ernaar op zoek!
    Babbel met je collega!
    Doe workshops met elkaar in een informele stijl!
    Zoek elkaars veerkracht!
    N

    17-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.training sport - theater sport
    bij binnenkomst van de training krijgen de deelnemers rozen van me.
    Dit om als compliment te gebruiken.
    Een roos is een symphatiek en theatraal attribuut.
    Op het moment dat hun mede collega iets doet  of zegt die hen raakt mogen ze een roosje gooien.
    Bij iedereen heeft de rozenworp een ander raak-vlak.
    De roos versterkt het moment .

    Bij theater sport wordt er meestal ook nog een spons of pantoffel uitgedeeld.
    Tijdens  een intensieve training gebeurd dat niet.
    We focussen ons op het positieve.


     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.werken met doelen
    doel: doelen leren stellen, omgaan met problemen om je doel te bereiken, inzien dat elke handeling effect brengt

    je kiest als speler en doel. vb ik wil koffie zetten
    Als je een doel gesteld hebt , ga je je doel ook uitvoeren.
    De bedoeling is zo gedetailleerd mogelijk te zijn bij je handelingen.
    vb ketel optillen, onder de kraan schuiven, waterkraan opendraaien, ketel opwarmen....
    Daarna doe je hetzelfde maar er doen zich problemen voor. de trainer schuift die problemen aan.
    vb je kan de waterketel niet vinden, of de koffiezak scheurt, 
    Welke emotie komt er, hoe ga je om met een probleem, hoe ga je om met je doelstelling..enz.
    leuke impro oefening!
    N

    13-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.assessment
    Klik op de afbeelding om de link te volgen - Praktijksimulaties
    Kenmerkend voor Assessment Centers zijn de praktijksimulaties. U krijgt een situatiebeschrijving te lezen die kenmerkend is voor de beoogde functie en waarin de cruciale competenties aan bod komen. U bereidt zich kort voor en laat vervolgens in een praktijksimulatie zien hoe u die situatie te lijf gaat. Daarbij krijgt u een professioneel acteur als tegenspeler. Gaat het om een managementfunctie, dan speelt zo’n acteur bijvoorbeeld de lastige ondergeschikte, bij een verkoopfunctie de twijfelende of kritische klant. De situatiebeschrijving is zo uitgekiend dat de acteur zoveel mogelijk van de vereiste competenties kan uitlokken.

    12-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.omgaan met belangen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 'is belangrijk om het belang in te zien van je omgang met belangen.'
    deze  training laat je verkennen hoe jij omgaat met belangen, met tegen-stellingen. 
    Een acteur  helpt jou erbij je zelf bewust te worden van je belangen, emoties, behoeften.
    Hoe jij je belang aan vecht of juist loslaat.  Waarom een belang soms een conflict wordt en zelf aanzet tot agressie.
    Waarom  het belang van formulering, oogcontact en spreektempo zo belangrijk zijn.
    Alles is in de training met acteur van belang omdat hij doorgaat waar jij stopt en het dan juist leerrijk wordt.

    31-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..wikipedia.

    Een trainingsacteur (ook wel rollenspelacteur genoemd) is een acteur die zich heeft gespecialiseerd in het spelen van rollenspelen (ofwel simulaties) binnen communicatietrainingen. Verder werkt een trainingsacteur mee aan assessments of vormt hij een mystery-guest ter onderzoek of evaluatie.

    Acteren binnen communicatietrainingen is een specialisme. De acteur gebruikt alle gangbare acteertechnieken en zet hij deze in om een educatief doel te bereiken. Veelal speelt een trainingsacteur vanuit improvisatie. Kenmerkend aan het werk van een trainingsacteur, is dat hij reageert op het gedrag en de manier van communiceren van de cursist. De rol van de acteur staat dus niet vast. Zijn emoties, gedachten, handelingen en belevingen worden namelijk gevormd door het gedrag van de cursist. Dit alles volgens de communicatieve principes 'actie-reactie', 'oorzaak-gevolg', 'zenden-ontvangen'. Naast het spelen van een personage, geeft de trainingsacteur ook feedback aan de cursist. Deze feedback wordt zowel tijdens het spel als ná een rollenspel (simulatie) gegeven.


    26-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feed back feed forward
    rollenspel voor ambtenaren van stad Brugge in het geven van feedback en feed forward.
    Een terugkoppelingsgesprek en een oplossing (toekomstgericht) gesprek voeren.
    Bert Stienaerts http://www.viceversabegeleiding.be als trainer en mezelf als trainingsactrice
    De knelpunten van bijna elke deelnemer was hoe zeg je nu iets helder (en niet rond de pot draaien), hoe zeg je iets emotioneel (over je gevoel) ,
    hoe zeg je iets (ik zie , ik denk, ik voel )
     Geef feedback op (veranderbaar) gedrag, niet op een persoon!

    24-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lachen
    Wat maakt de eerste lach zo bijzonder?
    Het contact?
    En wat is dat dan voor contact?
    Waarom hechten we eraan om een onderscheid te maken tussen bewust en onbewust lachen?
    Waarom werkt het zien van een slappe lach aanstekelijk?
    Waarom betalen we voor een avondje lachen?
    En wat is een lach eigenlijk , een emotie?
    of is de lach een rationeel oordeel?
    (zoals het geval als we worden uitgelachen)
    Is lachen een handeling, of een reflex?
    Veel uiteenlopende situaties waarin lachen voorkomt; zoals een genante situatie, een angstaanjagende,
    blije of volstrekt onbegrijpelijke situaties, een minnelijke situatie....

    Ik begrijpt het niet
    maar ik weet wel,
    wilt u aub naar elkaar lachen, een simpele spiertrekking en het maakt een o zo groot verschil?


    23-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.communicatietips
    Boeiende dag achter de rug bij een ontwikkelingsdag voor CGK's van EANDIS.
    Via korte doe opdrachten werden ze door Marc Vermeulen en mezelf ondergedompeld in hoe een complexe materie helder en eenvoudig verwoorden, hoe gevat en prikkelend antwoorden op een receptie, hoe een groepsdiscussie voeren enz. met de bewustwording van zijn eigen verbaal en non verbaal gedrag.
    Conclusie: Meer met weinig moeite dus! Met een aantal eenvoudige ingrepen kan het doelpubliek  beter beantwoorden aan de informatievraag
    N

    18-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.resultaatgericht werken
    Ik ging naar Oostburg (NL) deze week als trainingsactrice.
    Eprom http://www.eprom.nl/ geeft daar trainingen aan alle medewerkers van de gemeente Sluis over resultaatgericht werken met het accent op de klantgerichtheid.
    De trainers waren Nl en ik ging samen met een collega acteur internationaal. het was een goeie keuze  van de trainers om met Belgische acteurs samen te werken in de grensstreek, de beleving was naar mijn gevoel sterker en ook aan de reacties van het doelpubliek kon je opmaken dat er een klantentevredenheid was met ons. 
    Door middel van sketches (impro) over alledaagse situaties, hun perceptie over resultaat gericht werken en de objectieven van de gemeente zelf maakten wij de training concreet, helder en herkenbaar. We waren een tool die wellicht zal blijven hangen in Sluis!  
    N

    11-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.typetje nonneke Rachel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.transparant managen
    ik werkte met Kessels &Smit samen.
     Alles ging hem om de kunst van het transparant managen.
    Ik kreeg een vlot boekje als input 'alles wat je aandacht geeft groeit' van
    Cora Smit en Saskia Tjepkema. 
    Daaruit een prikker :
    'Als je aandacht geeft aan de dingen die je NIET wilt, worden ze groter.
    Als je aandacht geeft aan de dingen  die je WEL wilt, groeien die.'
    oefen maar, je ziet vrij snel het effect van die zin!
    N

     

    04-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kwaliteitenspel
    het kwaliteiten spel in een vorm toegepast in een opleiding bij de vdab 'verkoop'.
    Allemaal leuke mensen met een vertekend zelfbeeld...
    De onprettige kwaliteiten , de prettige kwaliteiten, de verloren en de gedroomde kwaliteiten..
    we werkten er rond, erin, erover...
    Boeiend!
    16 mensen chambreren om werk te zoeken in de verkoop!
    Ik wens ze allen veel succes!
    nathalie
       

    22-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedankt zon
    de zon is er en ze doet het met de bloemen maar ook met de mensen,
    zich openstellen tot , openbloeien , nieuwe energie, korte rokjes en zwierige kleedjes.
    Spontane babbels en overal muziek!De tenen zijn weer bloot!
    Leuk!

    18-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toekomst

    Ik bekeek the third wave nog eens opnieuw,
    1980, ik was toen 8jaar en die man kon al mijn toekomst zien. 8jaar was ik!
    Wie kan de toekomst van mijn kinderen voorspellen? 
    Alvin Toffler? Madonna? Spring? ....

    Eminent futuroloog die verschillende boeken heeft geschreven over fundamentele veranderingen in ons tijdgewricht. Na 'Future shock' (1970), 'The third wave' (1980) en Powershift (1990) geeft Toffler een opmerkelijke visie op grote veranderingen. Lang voor de internetrevolutie daadwerkelijk invloed gaat uitoefenen op het leven van menigeen geeft hij al de ingredienten van die verandering, waarin het individu weer centraal staat en er nieuwe manieren om macht te verwerven. Nieuwe technologien en sociale structuren gaat ons leven bepalen. Daarbij komen veranderingen van leefpatroon, werk, seksueel gedrag aan de orde. De opvattingen over liefde en het gezin, de economische en politeke structuren worden in een veranderende wereld geplaatst. Tevens geeft hij aan hoe we de nieuwe verworvenheden kunnen aanwenden om een nieuwe maatschappij te realiseren, die gezonder, verstandiger en ook democratischer zal kunnen zijn.

    Literatuur

    Futureshock (1970)
    The third wave (1980)
    Powershift (1990)


    16-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gedrag
    een filmpje met een boodschap!

    http://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU

    11-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waarden

    Of uw medewerkers ook oplevert wat u ervan verwacht, is vaak maar ten dele afhankelijk van het loon. Doorslaggevend is de mate waarin deelnemers ruimte krijgen om zich te manifesteren en zichzelf te overtreffen doordat hun creativiteit wordt geactiveerd.
    Die gedachte vormt dan ook de basis voor de workshops, trainingen en animaties die ik onder uw aandacht willen brengen.
    Ik werk altijd met een artistieke invalshoek maar met jullie doelstellingen
    Voorbeelden hiervan zijn:

    * In beeld krijgen waar mensen binnen de organisatie echt voor willen gaan.
    * Nieuwe vraagstukken en mogelijkheden verkennen.
    * Motiveren van een cultuur van zelfstandig werken en beslissen.
    * Creatieve, innoverende of probleemoplossende plannen en technieken ontwikkelen.
    * Een sterke gemeenschapszin bevorderen.
    * Verschillen van mening of ernstige conflicten creatief bekijken en artistiek oplossen 
    * Het verankeren van nieuwe processen en procedures in organisaties.
    * Mensen weer motiveren wanneer bepaalde zaken ontregeld raakten
     * Informele netwerking en afdelings evenementen 
    ...


    10-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het theater als metafoor
    Het theater  van beleving naar inzicht naar beweging. 
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.feedbackregels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen feedback moet zich richten op gedrag en niet op de persoon
    feedback moet concreet en beschrijvend geformuleerd worden
    feedback bevat een suggestie voor verbetering/verandering

    01-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstenaars 2007
    "De netwerkmaatschappij maakt (...) dat van kunstenaars, overigens net als van anderen, een flexibele houding wordt verwacht. De mogelijkheden die de netwerksamenleving kunstenaars biedt om zichzelf, bijvoorbeeld in een gemengde beroepspraktijk, te ontplooien, zal ook nieuwe eisen stellen aan hun vermogens. Er zal een zwaarder beroep worden gedaan op zakelijke en communicatieve vaardigheden, en vaak zal ook een bredere artistieke inzet worden verlangd.
    Voor de acteur is het ook veel interessanter om zich breed op te leiden en hij/zij zal daar profijt van trekken in het werkveld omdat hij/zij breder inzetbaar is en creatiever met zijn/haar kunne om kan gaan.
    Want in ons vak is het niet eens nodig je tot de THEATERS te beperken. Theater maken/brengen is een vak met oneindig veel mogelijkheden en hoe breder je geschoold bent hoe leuker het wordt!!
    N

    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moed voor trainingsacteren!

    De MOED formule als leidraad

    • Medemenselijkheid

    • Openheid

    • Eerlijkheid

    • Duidelijkheid


    28-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.creatieve informele invullingen
    krijg ik vaak als vraag.
    Kan je ons iets aanbieden...wij hebben een dag of halve dag gepland en hij lijkt wat zwaar,
    kan je ons helpen met alles wat dynamischer te maken?
    Ik doe dit graag, zoeken welk schoentje het best past, waar, voorwie...
    Denk eraan , straks .
    Als alles te zwaar wordt, Bethea helpt je alles lichter te maken in de stijl die bij jullie past! 

    27-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de équipe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theatrale act FOD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervreemdende vorm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toneel is doen alsof, op een plek waar het allemaal toch niets uitmaakt. En dus is theater de ideale trainingsvorm om werknemers ander gedrag bij te brengen – vinden veel bedrijven.

    Een 'vervreemdende' traningsvorm die de mensen echt iets laat beleven en ze niet cognitief aan het werk zet.
     Bij theater kun je dingen uitproberen. Het is niet echt en daarom veilig.’ Je kunt er experimenteren met gedrag. ‘
    Als je mensen in een theatrale omgeving plaatst, hebben ze meer lef, zijn ze opener.’.
    Als je improviseert, moet je het doen met wat de ander je aanreikt. Je moet samenwerken. Concurrentie heeft geen zin.
    Je moet een ander laten schitteren en je moet durven falen.’
    Het werkt als een spiegel.
     Door het spel ontstaat er meer afstand tot het werk. Je kunt het beter relativeren.
    Door deze afstand kan vervolgens weer meer betrokkenheid bij het werk ontstaan.

    N


    19-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.joepi rolspel!
    joepi rolspel!
    dat heb ik nog nooit gehoord.
    Het doelpubliek bekijkt me altijd héél angstig en terughoudend voor de start.
    in de pauze komen ze al gemoedelijk naar me toe ,(toch diegenen die al in het rolspel meegingen)
    en bij het afscheids rondje bedanken  ze me alemaal hartelijk en hoor ik vaak dit had langer moeten duren.
    ik wil hen bedanken!
    Het is natuurlijk voor hen niet zo evident als voor mij , daar ben ik me héél goed van bewust. het is mijn vak , het is hun gedrag waar me mee aan het oefenen zijn !
    Maar nog nooit heb ik iemand gehoord, dat was nu verloren tijd, rolspel..altijd leren ze er wel iets van!
    Kijken naar een voetbalmatch is niet het zelfde als zelf sjotten!
    Een kwis op tv vanuit uw zetel invullen is niet hetzelfde als de stress die je overkomt als je zelf de kwisser bent in het tv programma
    en ga zo maar door!
    bravo aan alle mensen die ooit instapten in het rolspel!
    N

    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mens
    theater is gericht op 'de mens'
    Hart en hoofd krijgen erdoor aandacht!
     

    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vdab opleiding voeding
    2dagen werklozen gecoacht met het oog op een job in de voeding (,aanvuller,kassa,supermarkt..)
    geen klassieke aanpak, de mix van groep kan dat ook niet aan. weinig concentratie , zwak taalgebruik en nonchalante speelse houding .
    ideale uitdaging voor mij om mensen die vast zitten, mensen die schoolmoe zijn , mensen die zware privé problemen hebben te stimuleren in hun kwaliteiten.
    het complimenteren ipv hun vaak aanhoren van 'gij stom wijf' of van school getrapt of thuis weggevlucht enz.
     één ding hebben ze allemaal gemeen, zo een optimistische mensen, slappe lach, humor, gekscheren, is hun relativatie op vele dingen. Ik zag mensen in de ogen die 'willen', die 'moeten' beu zijn en die niet meer zo goed weten of hun eigen wil van hen is of van een ander; De focus lag op communicatie, assertiviteit, groepsdynamica gedurende 2 dagen. Ik heb een evolutie gezien van gesloten , fragiele mensen  naar evoluerende mensen.
    Ik kreeg lang applaus op het einde van de 2daagse en ik dacht amaai, wat een oprecht compliment.
    ik wens ze allemaal vééééééééééél succes!

    N

    09-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.innovation lab exercice
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vaardigheden
    Een acteur interviewt elke deelnemer in een realistische setting. Het verwoorden in begrijpelijke taal, het formuleren van een kernboodschap, het 'lipgeheugen' trainen, het omgaan met kritiek, het omgaan met maatschappelijke vragen, het behouden van contrôle zijn vaardigheden
    waarbij een acteur kan helpen.



    05-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezwelschap spel
    gezeldschapspelletjes in uw bedrijf?
    Moet kunnen , alleen , denk goed na welke je kiest en wat je er mee wil bereiken én bij welk doelpubliek.
    Want er is natuurlijk een verschil tussen 'Big Boss, Monopoly,Shark,Acquire,Diplomacy,Investor, Galgje,
    Mens erger je niet,Herders en schapen, Poker, Ganzespel, Wie ben ik, Stratego,Ezeltje trekken, Muizenval
    ,
    en noem maar op.....

    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is een rol?
    Een rol is een bij een persoon behorende set van opvattingen en gedragingen, typerend voor zijn gedrag ofwel competenties.
    Door een rol vast te stellen en de combinatie van rollen te bekijken, worden sterke en zwakke kanten duidelijk van de rol.
    Niet alleen voor die ene persoon maar voor de hele groep (team).
    Ieder persoon heeft een voorkeurs rol. Het vaststellen van je voorkeursrol , hangt vast met voorkeurgedrag. vb.In theater kan die voorkeur rol een schoft zijn , een dramatische , een komische rol..in het bedrijfsleven is het voorkeur gedrag eigen aan je persoonlijke begrensde(lees maatschappelijk begrensde) rol om als groep te kunnen functioneren.Dit gedrag of die voorkeurs rol kan gestimuleerd worden , 'getroacht'.
    Rollen zijn als het ware een spiegel voor gedrag. Het is belangrijk voor de competentieontwikkeling .
    Soms is er echter discrepantie tussen de gewenste rol (gedrag) door de regisseur(organisatie) bepaald en de rol die de speler echt beheerst.
    Een rol komt aan het licht door een combinatie van stijl, houding, gedrag, talent en vaardigheden. Dus elke rol heeft basishoudingen en ontwikkeling mogelijkheden (:als de speler het wenst) Andere vraag is zijn competenties te ontwikkelen?  of geeft de regisseur te vlug op omdat hij niet onmiddellijk het gewenste resultaat ziet of omdat de groep er last van krijgt in die aandacht naar die ene rol...of omdat motivatie ontbreekt van beide partijen...
    Wat denkt u?  

    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jezelf en spiegel voorhouden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bertold Brecht geeft zijn eigen invulling aan het episch theater.Met zijn stukken wil Brecht ons een spiegel voorhouden.
     Hij wil zijn publiek vooral aan het denken zetten. In zijn werk staat niet de emotie centraal, maar de ratio.
    Brecht wil niet dat zijn publiek zich gepassioneerd laat meeslepen door een verhaal, hij wil hen vooral laten nadenken over en bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen.
    In de gedachte van Brecht zijn mensen vooral een product van de menselijke verhoudingen.
    Omdat mensen de maatschappij zelf maken, kunnen ze die ook veranderen, vindt Brecht. 
    Tip:kijk af en toe iets langer in de spiegel naar jezelf .

    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vb bedrijfstheater

    Scène 1 :

    algemene setting

    vertellen wat ze al weten

    verwijzing en inleiding

    Scène 2:

    Terugblik cursus leiding geven

    Hoe het wel en niet moet

    Verdedigingsmechanisme/ ventiel arbeider

    Veiligheid is een attitude

    Impro

    Scène 3:

    Accent ‘Routine gedrag’

    Humoristische inslag

    Scène 4:

    Afsluiter

    Enthousiasme en motivatie meegegeven / morgen hoe?


    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.equalpayday
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.equalpayday.be/NL/videomedia.htm

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR FILM

    'Ressources Humaines', probeer die film aub te pakken te krijgen en bekijk hem! 


    Een jonge academicus gaat als management-stagiair werken in de fabriek waar zijn vader al dertig jaar achter dezelfde machines werkt. Als intermediair tussen management en de arbeiders raakt hij in de knoop omdat hij misbruikt wordt door zijn bazen. Wanneer zijn vader ontslagen dreigt te worden moet hij een keuze maken.

    Het menselijk drama tussen vader en zoon is knap verweven met thema's als de klassentegenstellingen en de machtspelletjes en manipulaties op de werkvloer. Het had een gortdroog politiek traktaat kunnen zijn; zoiets als de strijd tussen het  kapitalistische management en de edele arbeiders. De film is genuanceerder dan dat. Voral het einde blijft hangen.

    Tip:
    Cantet's volgende film gaat over een middenkader manager die ontslagen wordt.


    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwembadmedewerkers
    het doelpubliek van vandaag.
    de focus lag op klantvriendelijkheid en de vaardigheden die ermee te maken hebben.
    Ik had een gemoedelijke lange treinreis vanuit Gent naar Erperheide (peer) achter de rug maar het loonde.
    héél sympathieke groep!
    Simulaties in effect-gedrag met mij als levend oefenmateriaal.
    Iedereen ging staan in een cirkel en ik ging gewoon het rijtje af,zonder voorbereiding, onmiddellijk surprise effect.
    Door de opzet van het spel was de groep onmiddellijk betrokken. Ook wie nu niet aan de beurt was , was op zijn hoede en het was een
    gezamenlijke reis, een gezamenlijke zoektocht. In de feedback van de groep werden ervaringen uitgewisseld.
    Het spelen van een rol betekent dat ik me goed inleef , dat ik let op de signalen die ik krijg, dat ik niet reageer vanuit mijn eigen referentiekader maar die van de klant &van de regels die verbonden zijn met mijn functie.(deelnemers)
    Voor het doelpubliek is het een heuse ervaring, ze leren hun eigen oordeel op te schorten en gevoelig te worden aan de belevingswereld van de klant. Ze leren omgaan met gedrag via spel en oefenen van nieuw gedrag.
    Werken met drama is zowel effectief als verrassend.
    Heb je wel al eens meegemaakt dat de trainer een model uitlegd en dat het doelpubliek zegt, ...we kennen dit al, (het zoveelste model...)
    Simulatie maakt geen gebruik van een model, het doelpubliek wordt niet trainingsmoe. Integendeel ze worden avonturiers. Er wordt bij trainingen met acteur zoveel gelachen, zoveel geventileerd, "dat plaatje blijft hangen". Een training wordt gewoon leuk en luchtig én bovendien leerrijk!
       

    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.s.t.o.u.t
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    'Surrogaat Taferelen Over Unieke Toevalligheden'

    24-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theaterteksten voor bedrijven, organisaties,...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen klinkt als?
    Na  intensieve intakes bij het doelpubliek, zowel organisatie als uitvoerend heb ik materiaal (stof) verzameld.
    Dan begint de hel; het schrijven. Ik doel het dolgraag theaterscènes schrijven voor conferenties, meetings, personeelsfeesten maar het vraagt
    een quarantaine, een afzondering; in de periode van het schrijven ben ik afwezig voor mijn gezin , haal ik uit alles voeding.
    En dan kuisen; schrijven , de pen van het hoofd via het hart laten lopen en schrijven , schrijven , gedreven,  humoristisch en de zere plek tonend...
    I love it! 
    En dan uiteindenlijk  het voorlezen aan het " comité", om goedkeuring vragen zodat de acteurs kunnen beginnen. Spannend en kwetsbaar;
    Het resultaat is altijd verademend. Theaterscènes raken altijd verder dan een ppt, een speech, een uiteenzetting, een onthaal.
    Maar het blijft broos, alleen voor de durvers?

    N
      

    22-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.systeem
    een goeie trainingsacteur  moet uit zijn systeem kunnen stappen;
    eruit stappen en alles even beschouwen, ook zichzelf;
    Zo stel je jezelf voortdurend in vraag.
    N

    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama coach in het bedrijfsleven
    Wilt u weten of Dramacoach iets voor u kan betekenen, wilt u meer informatie ontvangen of heeft u nog vragen?
    Stuur dan een e-mail naar mij of bel mij
    op 0474/283226

    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama in een bedrijf
    misschien ben je gewend van rolspel en zeg je ook altijd dat het in de praktijk anders is,
    misschien ben je weigerachtig tegen simulaties omdat...
    drama-coaching gaat verder, het is een diepere werkvorm, sommigen noemen het ook pshychodrama .
    Het is een oerwerkvorm , een rijke methode voor het uitbreiden van gedragsmogelijkheden en verwerven van nieuwe inzichten
    op je eigen persoonlijkheid. Zie het niet te strak  vb.als therapie (wordt vaak gebruikt in de volksmond) maar gewoon een grensverleggende werkvorm.
    Nog te onbekend bij ons! Vraag hoe het werkt!
    N

    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reeksje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.irma! Irma!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Irma doet een babbeltje op een netwerkevent!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cindy&irma
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 2 knotsgekke feministen !

    14-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provocerende coacher
    Dit kreeg ik vandaag als feedback. 
    Leuk dat jij zo provocerend werkt, zo anders dan anderen.
    Ik neem het graag aan als compliment.
    De  provocatieve therapie  van Frank Farelly ,ik noem het bij mij  de punk-way, wordt sterk geapprecieerd in the field.
    To the point, humor,uit lokkend werken en zelf gedragssturende inzichten(effectgedrag) is uw doelpubliek met  respect(warm) vooruit helpen.
    N


    12-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personal coaching
    Klik op de afbeelding om de link te volgen momenteel aan de slag als personal coacher voor een groot kledingketen.
    verko(o)pers/ters worden gestimuleerd beter om te gaan met hun zelf en hun omgeving (werkvloer).
    Door mijn drama achtergrond ben ik bekend met reflectie en ondersteuning en vooruitgang boeken in gedrag.
    Het coachingwiel en de luxe met  de persoon 'alleen' te werken, geven zowiezo, prestatieverbetering.
    personal coaching of face to face groei coaching is een unieke aanpak om succes te boeken!


    07-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I want it all!
    Als de wil goed gericht is volgen ook de goede keuzen.
    Kernkwaliteit, Valkuil, Uitdaging en Allergie
    //
    Voorkeur, Overdrijving, Ontwikkeling en Afkeer

    prachtig boek: Bezieling en kwaliteit in organisaties, Daniel Ofman

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.loopbaanbegeleidingsgesprekken

    OEFENING BAART KUNST!

    Ik ben Nicole Bougie, 33jaar en jawel druk bezig met mijn loopbaan uit te stippelen....

    Ik ben nu ongeveer 9maand in dienst hier...Ik wordt fantastisch begeleidt,..

    Ik kreeg onmiddellijk een meter toegewezen die me van heel dichtbij volgt, dat voelt goed aan moet ik zeggen.

    Ja, ik ben jong, dynamisch en ik wil wat....

    Ik ben niet meer zoals een twintiger, vollop op zoek, veel sprinten en jawel mijn schoenen voorbij lopen..neen, ik ben iets rustiger, gerichter..een 30’er heeft al wat zijn grenzen afgetast(uiteraard met vallen en opstaan). Neen, ik zoek ontwikkelingsmogelijkheden en ja, ik ben gerichter naar verloning toe omdat ik privé al wat meer zicht heb op de toekomst ook. Voor wat, hoort wat!

    Binnen een 7 jaar behoort ik bij de 40’ers.

    Die vragen zich opnieuw vanalles af, ze hebben het vaak al allemaal wat gezien en wensen een goeie heroriëntering, ze zoeken nieuwe uitdagingen, voor de één een bedreiging voor de ander niet. .. Ik hoop dat ik dan opnieuw kansen krijg zodat ik mij tenvolle kan uitten.

    En dan wordt ik 50. Schoon! 50’ers hebben vaak een innerlijke rust gevonden, stabiliteit en vormen een nieuwe vorm van creativiteit. Ze lopen met vaste voet en sommigen kunnen zelfs een marathon aan. Mensen kijken naar hen op met respect. Ook daar moet nog al tijd getraind worden, in conditie blijven dat maakt je gelukkig...Het is uitermate belangerijk een 50’er goed te ondersteunen in een bedrijf want anders zou wel eens kunnen dat ze voor beide partijen irritatie opleveren!

    En dan wordt ik 60! Dames en heren een applaus! Een 60’er lijkt op een 50’er, afhankelijk van de gezondheid maar zijn spankracht is enorm. Ik ga tussen de jongeren lopen, wat meer loslopen...ik coach hen, ik ga proberen mijn kennis door te geven als ze dat nog wensen, ...Met pensioen, neen, ik loop nog wat, misschien iets trager dan de anderen, misschien krijg ik een bijnaam....maar ik ga ervoor, genieten dat doe je niet alleen met pensioen, dat doe ik al héél mijn leven!

    U ziet de levensfasen hangen samen met de loopbaanfasen. Ik wens jullie veel spankracht dames en heren, veel doorzetting. Ga ervoor, loop! Loop op de hartslagen ! Ik wens jullie veel succes met jullie loop-baan!

    I can get no satisfaction!!!!!


    05-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.emotie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "alles vraagt om aandacht voor emotie"

    drama maakt het mogelijk afstand te nemen en
    een nieuwe kijk te hebben op mogelijkheden.

    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.under pressure
    zong David Bowie...
    en ja zo voelt het leven soms
    under pressure
    maar dan maak je ook de beste keuzes,
    je maakt schoon schip en springt...
    Alle ballast af...go go go!

    ik zie in mijn gedrags spelen (rolspel)
    zoveel 'over pressure' mensen, mensen die
    niet op de stop kunnen drukken , die glijden, 
    die niet kunnen zwemmen in diep water...
    het is soms schrijnend hoe je mensen ziet leven ,
    hoe ze een totaal verkeerd beeld voor ogen hebben
     om te slagen in' hun 'leven !
    Ik heb niet de waarheid in pacht,
    ....
    zeker niet
    maar ik zou graag mensen meegeven meer dan eens neen  te zeggen tegenover hun baas, hun bedrijf,
    hun entourage, niet arrogant maar een persoonlijk gestaafde neen .
    Dat is zo sterk, dat veranderd de wereld....
    groots gesproken in deze tijden...
    N

    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.impro-visitatie
    de basis van improvisatie is risico durven nemen en durven falen.
    Improviseren is vertrouwen op jezelf en voortdurend ja-zeggen.
    De angst om te falen, om fouten te maken  is vaak een blokkering.
    Improvisatie-workshop is een ontmoeting met jezelf.
    Een belevenis atelier die je op het werk zo kan toepassen .
    Zo'n improvisitatie workshop kan best ingezet worden in teambuildings, coachings, trainingstrajecten.
    Ontwapen je zelf !
    N

    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de infinitief
    De infinitief

    Jezelf zijn.
    Jezelf zijn om het even wie.
    Maar jezelf zijn.

    Je rechterhand verkwanselen
    Aan vreemden, je geboorterecht vertalen
    In een ander, tot huilens toe trainen
    In scheelzien naar doelen, je kop
    Verliezen in muizenissen van vrienden,
    Maar jezelf zijn.
    Jezelf zijn om het even wie.
    Maar jezelf zijn.

    Je eigenliefde kopen
    Van straatventers, met je zelfhaat
    Honden dresseren, met je hartaandoening
    Honderden klokken gelijkzetten daar
    In een land overzee, in het holst
    Van de nacht elektronisch bankieren
    Als snotaap van zeven, verdwaald
    In zijn verdwenen ouderhuis.

    Maar jezelf zijn.
    Hoe prachtig, hoe vermoeiend,
    Jezelf zijn om het even wie.

    Leonard Nolens
    Uit Manieren van Leven
    Querido, Amsterdam 2001


    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uw gastvrouw!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lydia!
    Zij ontvangt u in stijl!
    Als een oude klasvriendin, een fervente networkingsdame, een vrijgezelle, een etiquette-lady!
     Ze reikt u nog vlug een spiegeltje aan, want een goeie eerste indruk is zoals u wel weet héééél belangrijk!
    U kan haar ook nog vlug een tandenborstel vragen,
    of uw haar nog eens laten kammen..
    Elke gast geeft ze een persoonlijke aankondiging in de zaal.
    Ze is er voor U!
    'een persoonlijke touch'  y lady
    N

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.persoonlijke check up
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


    19-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shake it!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dans
    dans
    dans 
    je los! 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de energie bal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen vooral niet laten vallen en doorgeven!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plenaire oefn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de douche met Fien Vitamine!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.valse spreker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fien Vitamine, master in communicatie & synergie!

    17-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedrijfs cultuur
    daar heb je het..het woordje..
    bedrijfs-cultuur...
    het zijn de mensen die de cultuur maken en het bedrijf die het bepaald.

    Wie in staat is om zijn of haar oor goed te luisteren te leggen bij de medewerkers (inclusief het management),
    een klimaat weet te scheppen waarin men zich uitgenodigd voelt zich uit te spreken en zelf geen onderdeel uitmaakt van die cultuur, hoort hoe de huidige cultuur in elkaar steekt.
    Het verslag daarvan is 'bestaande' cultuur en 'gewenste' cultuur.
    Zo zie je waar je de volgende jaren aan moet werken en waarom  verandering in gedrag soms niet onmiddellijk lukt!
    N


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uw eigen comforzone verlaten
    Gebleken is dat de beste katalysatoren voor verandering die leiders zijn,
     die ontdekt hebben dat ze eerst zelf moeten veranderen voor ze de organisatie kunnen veranderen.

    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scènes op het werk
    in de kringloopwinkel viel mijn oog op een leuk boek: "scènes op het werk bij metro services."2000
    Geschreven door Paul Desmedt.
    Een krachtig ontspannend 20 min boek. Je leest het als een trein!
    Het zijn allemaal scènes die in vacature veschenen zijn sedert 1999.
    De scènes kennen een onwaarschijnlijk hoog waarheidsgehalte. De personages die er rond lopen zou ik zou willen naspelen,
    de anekdotes, het lijkt allemaal echt!
    Maar het mooiste aan het boek is het voorwoord door prof.Karel de Keyzer,
    hoogleraar arbeidspsyhologie en arbeidsverhoudingen aan de K.U Leuven
    Hij neemt geen blad voor de mond over het middel management, over de job-hopping, over 
    organisation reengineerings en matrix gebeuren, incompetentie camouflage en over de juiste bisnisbabbel.
    Een aanrader dus!



     

    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stijloefeningen

    Voor een trainingsacteur zijn 'stijloefeningen'een heel goeie oefening om je scherp, alert en flexibel te houden, gerichte impro als inzicht  
    voor veranderingsgedrag.
    Een stijloefening betekent dat je hetzelfde steeds anders gaat verwoorden.
    Ontzettend leuk!
    Goed om met een groepje tijdens een training ook eens te doen. Je vertrekt van het absurde en je komt tenslotte tot héél gerichte gedragsveranderingen (de ervaring vande deelnemers is het belangrijkste). De feedback dat je van de deelnemers krijgt kan je zo onmiddellijk meenemen naar een andere oefening bij vb evaluatie gesprek, feedback, competentie, loopbaangesprek....


    05-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en oe ist?
    http://www.myspace.com/damienrice

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personal

    "Je kan bijna niks schrijven of spelen of het komt uit je eigen binnenste.
     En hoe dieper je je eigenste binnenste ontdekt.
    Hoe meer je merkt, maar dat is niet van mij, dat is niet van mezelf; dat is universeel.
     Dat hebben alle mensen, dat is een aspect van alle mensen.
    Hoe persoonlijker je wordt, hoe universeler het wordt."

    Peter de Graef.


    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.denkt een acteur of voelt hij alleen?
    in het hoofd van.... is een leuke oefening.
    Van een acteur wordt verwacht moeiteloos te veranderen (in alle opzichten),
    alle regieaanwijzingen onmiddellijk en zo goed mogelijk om te zetten in de rol (functie)
    die hij draagt. 
    Wat is daar nu zo plezant aan, welke uitdaging zit daarachter, wat is zijn doel van de acteur om 
    onder zeer precieze instructies nog eens het juiste gevoel daarbij te laten opkomen...
    Een leuke oefening is daarom als ijsbreker
    de acteur instructies de geven,
    daarna een dialoog of monoloog te laten spelen
    en daarna over te schakelen met medewerkers
    Laat u regisseren ! En heb er plezier in !

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laat zien wat er speelt bij uw mensen!
    vele Hr mensen en vormingsverantwoordelijken hebben al gehoord van
    een creatieve aanpak binnen hun werking maar de stap om deze te zetten
    is blijkbaar nog niet zo evident.
    Een creatief project in uw organisatie zet aan tot creativiteit!
    Doelgerichte creativiteit opent nieuwe energie, neemt de mensen mee over drempels,
    draagt een spiegel voor over hun eigen gedrag, maakt duidelijk wie je bent en wat je beweegt binnen het bedrijf.
    Creativiteit heeft inzicht in verhoudingen en emoties. Het is het hart van uw bedrijfs winst!

    Misschien bent u wel overtuigd maar weet u nog niet hoe,
    Misschien is er wel een prikkeling maar waarom bij ons?,  
    Misschien wilt u meer weten hoe ik dat bij u dan wel zou doen,
    Misschien heb ik uw interesse opgewekt,
    Misschien
    Misschien
    neem gerust contact op,
    ik maak tijd voor U!

    02-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.creatief 2007!
    aan allen een creatief 2007!
    tot binnenkort!



    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
    Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
    Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: cultuur.
    mama van Simon en Kamiel www.bethea.be

    Pauzeer even en duik in mijn archief!
    BETHEA:
    *rollenspelen
    *drama coaching !!!!
    * trainingen conflicten en emoties
    *trainingen communicatie
    *trainingen op maat
    *ludieke interventies
    *animaties op maat
    *bedrijfstheater
    *scenario schrijven
    *performance-actrice
    *trainingsactrice
    * coaching face to face
    * spreken voor publiek
    *concept creatie
    *voice

    ...

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs