Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Bedrijvig theater Nathalie Dervaux
scheppende en uitvoerende actrice
13-03-2007
vdab opleiding voeding
2dagen werklozen gecoacht met het oog op een job in de voeding (,aanvuller,kassa,supermarkt..) geen klassieke aanpak, de mix van groep kan dat ook niet aan. weinig concentratie , zwak taalgebruik en nonchalante speelse houding . ideale uitdaging voor mij om mensen die vast zitten, mensen die schoolmoe zijn , mensen die zware privé problemen hebben te stimuleren in hun kwaliteiten. het complimenteren ipv hun vaak aanhoren van 'gij stom wijf' of van school getrapt of thuis weggevlucht enz. één ding hebben ze allemaal gemeen, zo een optimistische mensen, slappe lach, humor, gekscheren, is hun relativatie op vele dingen. Ik zag mensen in de ogen die 'willen', die 'moeten' beu zijn en die niet meer zo goed weten of hun eigen wil van hen is of van een ander; De focus lag op communicatie, assertiviteit, groepsdynamica gedurende 2 dagen. Ik heb een evolutie gezien van gesloten , fragiele mensen naar evoluerende mensen. Ik kreeg lang applaus op het einde van de 2daagse en ik dacht amaai, wat een oprecht compliment. ik wens ze allemaal vééééééééééél succes!
N
09-03-2007
innovation lab exercice
07-03-2007
vaardigheden
Een acteur interviewt elke deelnemer in een realistische setting. Het verwoorden in begrijpelijke taal, het formuleren van een kernboodschap, het 'lipgeheugen' trainen, het omgaan met kritiek, het omgaan met maatschappelijke vragen, het behouden van contrôle zijn vaardigheden waarbij een acteur kan helpen.
05-03-2007
gezwelschap spel
gezeldschapspelletjes in uw bedrijf? Moet kunnen , alleen , denk goed na welke je kiest en wat je er mee wil bereiken én bij welk doelpubliek. Want er is natuurlijk een verschil tussen 'Big Boss, Monopoly,Shark,Acquire,Diplomacy,Investor, Galgje, Mens erger je niet,Herders en schapen, Poker, Ganzespel, Wie ben ik, Stratego,Ezeltje trekken, Muizenval, en noem maar op.....
02-03-2007
Wat is een rol?
Een rol is een bij een persoon behorende set van opvattingen en gedragingen, typerend voor zijn gedrag ofwel competenties. Door een rol vast te stellen en de combinatie van rollen te bekijken, worden sterke en zwakke kanten duidelijk van de rol. Niet alleen voor die ene persoon maar voor de hele groep (team). Ieder persoon heeft een voorkeurs rol. Het vaststellen van je voorkeursrol , hangt vast met voorkeurgedrag. vb.In theater kan die voorkeur rol een schoft zijn , een dramatische , een komische rol..in het bedrijfsleven is het voorkeur gedrag eigen aan je persoonlijke begrensde(lees maatschappelijk begrensde) rol om als groep te kunnen functioneren.Dit gedrag of die voorkeurs rol kan gestimuleerd worden , 'getroacht'. Rollen zijn als het ware een spiegel voor gedrag. Het is belangrijk voor de competentieontwikkeling . Soms is er echter discrepantie tussen de gewenste rol (gedrag) door de regisseur(organisatie) bepaald en de rol die de speler echt beheerst. Een rol komt aan het licht door een combinatie van stijl, houding, gedrag, talent en vaardigheden. Dus elke rol heeft basishoudingen en ontwikkeling mogelijkheden (:als de speler het wenst) Andere vraag is zijn competenties te ontwikkelen? of geeft de regisseur te vlug op omdat hij niet onmiddellijk het gewenste resultaat ziet of omdat de groep er last van krijgt in die aandacht naar die ene rol...of omdat motivatie ontbreekt van beide partijen... Wat denkt u?
01-03-2007
jezelf en spiegel voorhouden
Bertold Brecht geeft zijn eigen invulling aan het episch theater.Met zijn stukken wil Brecht ons een spiegel voorhouden. Hij wil zijn publiek vooral aan het denken zetten. In zijn werk staat niet de emotie centraal, maar de ratio. Brecht wil niet dat zijn publiek zich gepassioneerd laat meeslepen door een verhaal, hij wil hen vooral laten nadenken over en bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen. In de gedachte van Brecht zijn mensen vooral een product van de menselijke verhoudingen. Omdat mensen de maatschappij zelf maken, kunnen ze die ook veranderen, vindt Brecht. Tip:kijk af en toe iets langer in de spiegel naar jezelf .
28-02-2007
vb bedrijfstheater
Scène 1 :
algemene setting
vertellen wat ze al weten
verwijzing en inleiding
Scène 2:
Terugblik cursus leiding geven
Hoe het wel en niet moet
Verdedigingsmechanisme/ ventiel arbeider
Veiligheid is een attitude
Impro
Scène 3:
Accent Routine gedrag
Humoristische inslag
Scène 4:
Afsluiter
Enthousiasme en motivatie meegegeven / morgen hoe?
'Ressources Humaines', probeer die film aub te pakken te krijgen en bekijk hem!
Een jonge academicus gaat als management-stagiair werken in de fabriek waar zijn vader al dertig jaar achter dezelfde machines werkt. Als intermediair tussen management en de arbeiders raakt hij in de knoop omdat hij misbruikt wordt door zijn bazen. Wanneer zijn vader ontslagen dreigt te worden moet hij een keuze maken.
Het menselijk drama tussen vader en zoon is knap verweven met thema's als de klassentegenstellingen en de machtspelletjes en manipulaties op de werkvloer. Het had een gortdroog politiek traktaat kunnen zijn; zoiets als de strijd tussen het kapitalistische management en de edele arbeiders. De film is genuanceerder dan dat. Voral het einde blijft hangen.
Tip: Cantet's volgende film gaat over een middenkader manager die ontslagen wordt.
26-02-2007
zwembadmedewerkers
het doelpubliek van vandaag. de focus lag op klantvriendelijkheid en de vaardigheden die ermee te maken hebben. Ik had een gemoedelijke lange treinreis vanuit Gent naar Erperheide (peer) achter de rug maar het loonde. héél sympathieke groep! Simulaties in effect-gedrag met mij als levend oefenmateriaal. Iedereen ging staan in een cirkel en ik ging gewoon het rijtje af,zonder voorbereiding, onmiddellijk surprise effect. Door de opzet van het spel was de groep onmiddellijk betrokken. Ook wie nu niet aan de beurt was , was op zijn hoede en het was een gezamenlijke reis, een gezamenlijke zoektocht. In de feedback van de groep werden ervaringen uitgewisseld. Het spelen van een rol betekent dat ik me goed inleef , dat ik let op de signalen die ik krijg, dat ik niet reageer vanuit mijn eigen referentiekader maar die van de klant &van de regels die verbonden zijn met mijn functie.(deelnemers) Voor het doelpubliek is het een heuse ervaring, ze leren hun eigen oordeel op te schorten en gevoelig te worden aan de belevingswereld van de klant. Ze leren omgaan met gedrag via spel en oefenen van nieuw gedrag. Werken met drama is zowel effectief als verrassend. Heb je wel al eens meegemaakt dat de trainer een model uitlegd en dat het doelpubliek zegt, ...we kennen dit al, (het zoveelste model...) Simulatie maakt geen gebruik van een model, het doelpubliek wordt niet trainingsmoe. Integendeel ze worden avonturiers. Er wordt bij trainingen met acteur zoveel gelachen, zoveel geventileerd, "dat plaatje blijft hangen". Een training wordt gewoon leuk en luchtig én bovendien leerrijk!
25-02-2007
s.t.o.u.t
'Surrogaat Taferelen Over Unieke Toevalligheden'
24-02-2007
theaterteksten voor bedrijven, organisaties,...
klinkt als? Na intensieve intakes bij het doelpubliek, zowel organisatie als uitvoerend heb ik materiaal (stof) verzameld. Dan begint de hel; het schrijven. Ik doel het dolgraag theaterscènes schrijven voor conferenties, meetings, personeelsfeesten maar het vraagt een quarantaine, een afzondering; in de periode van het schrijven ben ik afwezig voor mijn gezin , haal ik uit alles voeding. En dan kuisen; schrijven , de pen van het hoofd via het hart laten lopen en schrijven , schrijven , gedreven, humoristisch en de zere plek tonend... I love it! En dan uiteindenlijk het voorlezen aan het " comité", om goedkeuring vragen zodat de acteurs kunnen beginnen. Spannend en kwetsbaar; Het resultaat is altijd verademend. Theaterscènes raken altijd verder dan een ppt, een speech, een uiteenzetting, een onthaal. Maar het blijft broos, alleen voor de durvers?
N
22-02-2007
systeem
een goeie trainingsacteur moet uit zijn systeem kunnen stappen; eruit stappen en alles even beschouwen, ook zichzelf; Zo stel je jezelf voortdurend in vraag. N
20-02-2007
drama coach in het bedrijfsleven
Wilt u weten of Dramacoach iets voor u kan betekenen, wilt u meer informatie ontvangen of heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar mij of bel mij op 0474/283226
19-02-2007
drama in een bedrijf
misschien ben je gewend van rolspel en zeg je ook altijd dat het in de praktijk anders is, misschien ben je weigerachtig tegen simulaties omdat... drama-coaching gaat verder, het is een diepere werkvorm, sommigen noemen het ook pshychodrama . Het is een oerwerkvorm , een rijke methode voor het uitbreiden van gedragsmogelijkheden en verwerven van nieuwe inzichten op je eigen persoonlijkheid. Zie het niet te strak vb.als therapie (wordt vaak gebruikt in de volksmond) maar gewoon een grensverleggende werkvorm. Nog te onbekend bij ons! Vraag hoe het werkt! N
17-02-2007
reeksje
irma! Irma!
Irma doet een babbeltje op een netwerkevent!
cindy&irma
2 knotsgekke feministen !
14-02-2007
provocerende coacher
Dit kreeg ik vandaag als feedback. Leuk dat jij zo provocerend werkt, zo anders dan anderen. Ik neem het graag aan als compliment. De provocatieve therapie van Frank Farelly ,ik noem het bij mij de punk-way, wordt sterk geapprecieerd in the field. To the point, humor,uit lokkend werken en zelf gedragssturende inzichten(effectgedrag) is uw doelpubliek met respect(warm) vooruit helpen. N
12-02-2007
personal coaching
momenteel aan de slag als personal coacher voor een groot kledingketen. verko(o)pers/ters worden gestimuleerd beter om te gaan met hun zelf en hun omgeving (werkvloer). Door mijn drama achtergrond ben ik bekend met reflectie en ondersteuning en vooruitgang boeken in gedrag. Het coachingwiel en de luxe met de persoon 'alleen' te werken, geven zowiezo, prestatieverbetering. personal coaching of face to face groei coaching is een unieke aanpak om succes te boeken! N
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice