Inhoud blog
  • one eye sees, the other feels!
  • Businesstheatre for managers of the P&V groupe
  • Roadshow familiehulp
  • nieuwe website!
  • foto
  • te huur / à Louer
  • maak werk van werkbaar werk!
  • ABVV congres/actietheater Vrouwenrechten
  • Instaptheater/forumtheater
  • Hector Aristizabal/workshop in België
  • het ontmaskeren van je maskers
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee
    vertolken...cv en referenties op aanvraag! 
    0474/283226

    BETHEA spreekt niet alleen hoofd,
     maar ook hart en lijf aan.
    En dat is een taal
    waar woorden alleen niet tegenop kunnen

    Foto

    Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.

    Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie.
    Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters.
    Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater.
    Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.

    Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater.
    Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...

    Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven.
    Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue.
    Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk.
    Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling.
    Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling
    .

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    bij BETHEA enkel senior-acteurs!
    Kwaliteits label !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    BETHEA
    Bedrijvig theater
    Nathalie Dervaux scheppende en uitvoerende actrice
    19-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.joepi rolspel!
    joepi rolspel!
    dat heb ik nog nooit gehoord.
    Het doelpubliek bekijkt me altijd héél angstig en terughoudend voor de start.
    in de pauze komen ze al gemoedelijk naar me toe ,(toch diegenen die al in het rolspel meegingen)
    en bij het afscheids rondje bedanken  ze me alemaal hartelijk en hoor ik vaak dit had langer moeten duren.
    ik wil hen bedanken!
    Het is natuurlijk voor hen niet zo evident als voor mij , daar ben ik me héél goed van bewust. het is mijn vak , het is hun gedrag waar me mee aan het oefenen zijn !
    Maar nog nooit heb ik iemand gehoord, dat was nu verloren tijd, rolspel..altijd leren ze er wel iets van!
    Kijken naar een voetbalmatch is niet het zelfde als zelf sjotten!
    Een kwis op tv vanuit uw zetel invullen is niet hetzelfde als de stress die je overkomt als je zelf de kwisser bent in het tv programma
    en ga zo maar door!
    bravo aan alle mensen die ooit instapten in het rolspel!
    N

    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mens
    theater is gericht op 'de mens'
    Hart en hoofd krijgen erdoor aandacht!
     

    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vdab opleiding voeding
    2dagen werklozen gecoacht met het oog op een job in de voeding (,aanvuller,kassa,supermarkt..)
    geen klassieke aanpak, de mix van groep kan dat ook niet aan. weinig concentratie , zwak taalgebruik en nonchalante speelse houding .
    ideale uitdaging voor mij om mensen die vast zitten, mensen die schoolmoe zijn , mensen die zware privé problemen hebben te stimuleren in hun kwaliteiten.
    het complimenteren ipv hun vaak aanhoren van 'gij stom wijf' of van school getrapt of thuis weggevlucht enz.
     één ding hebben ze allemaal gemeen, zo een optimistische mensen, slappe lach, humor, gekscheren, is hun relativatie op vele dingen. Ik zag mensen in de ogen die 'willen', die 'moeten' beu zijn en die niet meer zo goed weten of hun eigen wil van hen is of van een ander; De focus lag op communicatie, assertiviteit, groepsdynamica gedurende 2 dagen. Ik heb een evolutie gezien van gesloten , fragiele mensen  naar evoluerende mensen.
    Ik kreeg lang applaus op het einde van de 2daagse en ik dacht amaai, wat een oprecht compliment.
    ik wens ze allemaal vééééééééééél succes!

    N

    09-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.innovation lab exercice
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vaardigheden
    Een acteur interviewt elke deelnemer in een realistische setting. Het verwoorden in begrijpelijke taal, het formuleren van een kernboodschap, het 'lipgeheugen' trainen, het omgaan met kritiek, het omgaan met maatschappelijke vragen, het behouden van contrôle zijn vaardigheden
    waarbij een acteur kan helpen.



    05-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezwelschap spel
    gezeldschapspelletjes in uw bedrijf?
    Moet kunnen , alleen , denk goed na welke je kiest en wat je er mee wil bereiken én bij welk doelpubliek.
    Want er is natuurlijk een verschil tussen 'Big Boss, Monopoly,Shark,Acquire,Diplomacy,Investor, Galgje,
    Mens erger je niet,Herders en schapen, Poker, Ganzespel, Wie ben ik, Stratego,Ezeltje trekken, Muizenval
    ,
    en noem maar op.....

    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is een rol?
    Een rol is een bij een persoon behorende set van opvattingen en gedragingen, typerend voor zijn gedrag ofwel competenties.
    Door een rol vast te stellen en de combinatie van rollen te bekijken, worden sterke en zwakke kanten duidelijk van de rol.
    Niet alleen voor die ene persoon maar voor de hele groep (team).
    Ieder persoon heeft een voorkeurs rol. Het vaststellen van je voorkeursrol , hangt vast met voorkeurgedrag. vb.In theater kan die voorkeur rol een schoft zijn , een dramatische , een komische rol..in het bedrijfsleven is het voorkeur gedrag eigen aan je persoonlijke begrensde(lees maatschappelijk begrensde) rol om als groep te kunnen functioneren.Dit gedrag of die voorkeurs rol kan gestimuleerd worden , 'getroacht'.
    Rollen zijn als het ware een spiegel voor gedrag. Het is belangrijk voor de competentieontwikkeling .
    Soms is er echter discrepantie tussen de gewenste rol (gedrag) door de regisseur(organisatie) bepaald en de rol die de speler echt beheerst.
    Een rol komt aan het licht door een combinatie van stijl, houding, gedrag, talent en vaardigheden. Dus elke rol heeft basishoudingen en ontwikkeling mogelijkheden (:als de speler het wenst) Andere vraag is zijn competenties te ontwikkelen?  of geeft de regisseur te vlug op omdat hij niet onmiddellijk het gewenste resultaat ziet of omdat de groep er last van krijgt in die aandacht naar die ene rol...of omdat motivatie ontbreekt van beide partijen...
    Wat denkt u?  

    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jezelf en spiegel voorhouden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bertold Brecht geeft zijn eigen invulling aan het episch theater.Met zijn stukken wil Brecht ons een spiegel voorhouden.
     Hij wil zijn publiek vooral aan het denken zetten. In zijn werk staat niet de emotie centraal, maar de ratio.
    Brecht wil niet dat zijn publiek zich gepassioneerd laat meeslepen door een verhaal, hij wil hen vooral laten nadenken over en bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen.
    In de gedachte van Brecht zijn mensen vooral een product van de menselijke verhoudingen.
    Omdat mensen de maatschappij zelf maken, kunnen ze die ook veranderen, vindt Brecht. 
    Tip:kijk af en toe iets langer in de spiegel naar jezelf .

    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vb bedrijfstheater

    Scène 1 :

    algemene setting

    vertellen wat ze al weten

    verwijzing en inleiding

    Scène 2:

    Terugblik cursus leiding geven

    Hoe het wel en niet moet

    Verdedigingsmechanisme/ ventiel arbeider

    Veiligheid is een attitude

    Impro

    Scène 3:

    Accent ‘Routine gedrag’

    Humoristische inslag

    Scène 4:

    Afsluiter

    Enthousiasme en motivatie meegegeven / morgen hoe?


    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.equalpayday
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.equalpayday.be/NL/videomedia.htm

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR FILM

    'Ressources Humaines', probeer die film aub te pakken te krijgen en bekijk hem! 


    Een jonge academicus gaat als management-stagiair werken in de fabriek waar zijn vader al dertig jaar achter dezelfde machines werkt. Als intermediair tussen management en de arbeiders raakt hij in de knoop omdat hij misbruikt wordt door zijn bazen. Wanneer zijn vader ontslagen dreigt te worden moet hij een keuze maken.

    Het menselijk drama tussen vader en zoon is knap verweven met thema's als de klassentegenstellingen en de machtspelletjes en manipulaties op de werkvloer. Het had een gortdroog politiek traktaat kunnen zijn; zoiets als de strijd tussen het  kapitalistische management en de edele arbeiders. De film is genuanceerder dan dat. Voral het einde blijft hangen.

    Tip:
    Cantet's volgende film gaat over een middenkader manager die ontslagen wordt.


    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwembadmedewerkers
    het doelpubliek van vandaag.
    de focus lag op klantvriendelijkheid en de vaardigheden die ermee te maken hebben.
    Ik had een gemoedelijke lange treinreis vanuit Gent naar Erperheide (peer) achter de rug maar het loonde.
    héél sympathieke groep!
    Simulaties in effect-gedrag met mij als levend oefenmateriaal.
    Iedereen ging staan in een cirkel en ik ging gewoon het rijtje af,zonder voorbereiding, onmiddellijk surprise effect.
    Door de opzet van het spel was de groep onmiddellijk betrokken. Ook wie nu niet aan de beurt was , was op zijn hoede en het was een
    gezamenlijke reis, een gezamenlijke zoektocht. In de feedback van de groep werden ervaringen uitgewisseld.
    Het spelen van een rol betekent dat ik me goed inleef , dat ik let op de signalen die ik krijg, dat ik niet reageer vanuit mijn eigen referentiekader maar die van de klant &van de regels die verbonden zijn met mijn functie.(deelnemers)
    Voor het doelpubliek is het een heuse ervaring, ze leren hun eigen oordeel op te schorten en gevoelig te worden aan de belevingswereld van de klant. Ze leren omgaan met gedrag via spel en oefenen van nieuw gedrag.
    Werken met drama is zowel effectief als verrassend.
    Heb je wel al eens meegemaakt dat de trainer een model uitlegd en dat het doelpubliek zegt, ...we kennen dit al, (het zoveelste model...)
    Simulatie maakt geen gebruik van een model, het doelpubliek wordt niet trainingsmoe. Integendeel ze worden avonturiers. Er wordt bij trainingen met acteur zoveel gelachen, zoveel geventileerd, "dat plaatje blijft hangen". Een training wordt gewoon leuk en luchtig én bovendien leerrijk!
       

    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.s.t.o.u.t
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    'Surrogaat Taferelen Over Unieke Toevalligheden'

    24-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theaterteksten voor bedrijven, organisaties,...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen klinkt als?
    Na  intensieve intakes bij het doelpubliek, zowel organisatie als uitvoerend heb ik materiaal (stof) verzameld.
    Dan begint de hel; het schrijven. Ik doel het dolgraag theaterscènes schrijven voor conferenties, meetings, personeelsfeesten maar het vraagt
    een quarantaine, een afzondering; in de periode van het schrijven ben ik afwezig voor mijn gezin , haal ik uit alles voeding.
    En dan kuisen; schrijven , de pen van het hoofd via het hart laten lopen en schrijven , schrijven , gedreven,  humoristisch en de zere plek tonend...
    I love it! 
    En dan uiteindenlijk  het voorlezen aan het " comité", om goedkeuring vragen zodat de acteurs kunnen beginnen. Spannend en kwetsbaar;
    Het resultaat is altijd verademend. Theaterscènes raken altijd verder dan een ppt, een speech, een uiteenzetting, een onthaal.
    Maar het blijft broos, alleen voor de durvers?

    N
      

    22-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.systeem
    een goeie trainingsacteur  moet uit zijn systeem kunnen stappen;
    eruit stappen en alles even beschouwen, ook zichzelf;
    Zo stel je jezelf voortdurend in vraag.
    N

    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama coach in het bedrijfsleven
    Wilt u weten of Dramacoach iets voor u kan betekenen, wilt u meer informatie ontvangen of heeft u nog vragen?
    Stuur dan een e-mail naar mij of bel mij
    op 0474/283226

    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama in een bedrijf
    misschien ben je gewend van rolspel en zeg je ook altijd dat het in de praktijk anders is,
    misschien ben je weigerachtig tegen simulaties omdat...
    drama-coaching gaat verder, het is een diepere werkvorm, sommigen noemen het ook pshychodrama .
    Het is een oerwerkvorm , een rijke methode voor het uitbreiden van gedragsmogelijkheden en verwerven van nieuwe inzichten
    op je eigen persoonlijkheid. Zie het niet te strak  vb.als therapie (wordt vaak gebruikt in de volksmond) maar gewoon een grensverleggende werkvorm.
    Nog te onbekend bij ons! Vraag hoe het werkt!
    N

    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reeksje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.irma! Irma!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Irma doet een babbeltje op een netwerkevent!



    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
    Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
    Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: cultuur.
    mama van Simon en Kamiel www.bethea.be

    Pauzeer even en duik in mijn archief!
    BETHEA:
    *rollenspelen
    *drama coaching !!!!
    * trainingen conflicten en emoties
    *trainingen communicatie
    *trainingen op maat
    *ludieke interventies
    *animaties op maat
    *bedrijfstheater
    *scenario schrijven
    *performance-actrice
    *trainingsactrice
    * coaching face to face
    * spreken voor publiek
    *concept creatie
    *voice

    ...

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs