Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Bedrijvig theater Nathalie Dervaux
scheppende en uitvoerende actrice
23-12-2008
het is straks weer kerstmis
menswording de geboorte van... ons westers ritueel ik hou ervan ondanks de vele commerciële aanslagen ondanks de velen mensen die het 'moeten' meer ervaren dan het 'willen' Bij vele mensen is 'moeten' altijd van toepassing , niet alleen bij kerstmis. je moet een eigen invulling zoeken , niet die van moeten, dan pas heeft het zin!
prettig kerst, n
24-11-2008
psychodrama
Heel wat korte psychodramatische actievormen zijn ontstaan om in te zetten binnen werkcontexten. Je kunt dan denken aan gebruik bij werkcolleges, lessen, supervisie en coaching, conflictsituaties, communicatietraining, gespreksgroepen, interdisciplinair overleg. Psychodrama , de oefenwerkelijkheid.
08-11-2008
telefoneren met gevoel
Selma Foeken (Nl), een voor mij en anderen héél belangrijke dame en een steen goeie trainingsactrice http://www.selmafoeken.nl/ en ik (BE) speelde samen tijdens een training 'telefoneren met gevoel' voor de Nationale Borg. http://www.nationaleborg.nl/4/home/?language=nl Leuk, spannend en voldoenend. Temeer dat je ondekt dat Belgische trainingsacteur en Nl trainingsacteur dezelfde drijfveer hebben, verschillen kennen en een zelfde doel hebben. Tijdens onze repetitie merkten we verschillende invalshoeken bij elkaar en tijdens het spelen plooiden we die om naar een samenspel. Erg leuk grensoverschijdend werken! Dat snakt naar meer 'menging'. YES WE CAN! En dat doen we zeker volgend jaar al met een workshop voor trainingsacteurs: 'Feedback geven' We houden jullie op de woeste hoogtes! Nathalie dervaux
Wil je jezelf ontplooien en doen waar je goed in bent? Ben je toe aan een nieuwe stap, maar weet je niet hoe je dit kan aanpakken? Of zit je met andere loopbaanvragen? Dan is loopbaanbegeleiding wellicht iets voor jou.
Nathalie,loopbaanbegeleider, Encare
07-10-2008
omgaan met (moeilijke)klanten
Ik werk als trainingsactrice voor Carrefour. in opdracht van http://www.pobos.be/BENL/site/index.aspx Een afdeling van Schouten en Nelissen. Boeiend. we werken vooral rond 'preventie'. Hoe voorkomen dat klanten lastig/moeilijk gaan doen en als het gebeurd hoe ga ik daar mee om, hoe kijk ik daar op terug (durf ik de confrontatie aan met mezelf om het voorbije in de lens te zetten) en hoe zou het anders/beter voor mezelf kunnen zodat ik er minder last van heb enz. Voor kassiersters en onthaal personeel. Schoon schoon volk! iedereen doet boodschappen, ook u! Mag ik u uitnodigen als klant ook bewust te zijn van uw gedrag in een winkel tegenover het personeel? Mag ik u uitnodigen personeelschef, directeur, ....empathie te hebben voor de mensen die omgaan met alle mogelijke personen(ook uzelf)? Mag ik u uitnodigen u in te beelden hoe het zou zijn , indien overal enkel self-scans zijn,...wat zou u missen? of lees gewoon even een boek : 'de cassière', mijn leven achter de kassa,van Anna Sam bijvoorbeeld.
keer tevreden terug! N
04-10-2008
john cleese
aanrader boek: 'Hoe overleef ik mijn familie' john Cleeese en Robin Skynner
Waarom kennen we onszelf zo slecht? Wat is de invloed van je fam. in je leven?
Het boek bereikt zjn doel - in gewone taal uitleggen waar het om gaat.
wat ik in het werken met jou als trainingsacteur zo bijzonder vind is dat jij goed weet aan te voelen wat een concrete situatie vraagt op basis van weinig informatie neem je de kern op en weet je die vorm te geven in het oefenen. de kern van het acteren in een trainingssituatie is dat je het effect van het gedrag van de deelnemer goed kan weergeven zodat de deelnemer direct feedback krijgt over zijn eigen gedrag en effectiviteit. dat doe jij goed & je zoekt daarbij ook naar manieren om de deelnemer te helpen: je leert haar/hem om succesvol te zijn in de oefening en succes is een belangrijke motivator om nieuw gedrag te herhalen.
Luc Verheijen, adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company www.kessels-smit.be
Heel goed geschreven tekst over mijn vak, de schoonheid en de broosheid
Bethea,nathalie dervaux
08-07-2008
jaarlijkse vakantie
van 9/07 tot en met 6/08! Tot daarna, nathalie dervaux BETHEA
herbronning!
02-07-2008
spreuken
Twijfels moeten er zijn om de zekerheden in het leven te onderstrepen.
Houdt niet vast maar beweeg, speel je spel, jouw spel. En laat de ander 'zijn' spel spelen. N
theater van de innerlijke mens
De mens heeft recht op 'dromen en spelen'. In het spel krijgt de persoon de mogelijkheid om de regie van zijn leven, zijn heden en zijn toekomst in eigen handen te nemen en richting te geven. Als neveneffect van Theater van het Innerlijke Leven krijgt u meer diepgang in uw relaties en neemt uw werkplezier toe. Bethea, bedrijvig Theater, nathalie dervaux
24-06-2008
na trainingsacteren provinciebestuur Limburg
Hoe dieper je de kern raakt hoe meer energie er vrijkomt
Door toenemende complexiteit, veranderingen en steeds meer partijen, die zorgen voor steeds hogere prestatiedruk en stress, gaan velen op zoek naar nieuwe manieren om hun werk te overleven.
In mijn trainingsacteren gaat het evenwel niet om 'overleven' (reageren en slachtoffer worden van de veranderende omgeving), doch om het bewustzijn van eigen Kracht. Dat is het startpunt. Bijzonder aan deze aanpak is dat het 'ervaren' een beslissende rol speelt. Via een portie gezonde dosis slagkracht kan je tegenover jezelf meer bewijzen dan je denkt.
Bethea
12-06-2008
spelvormen
het ijs breken (ice-breaker), de ogen openen (eye-opener) de groep activeren ('energizer')
11-06-2008
EVA-Lution
de vrouwelijke benadering op de werkvloer!
06-06-2008
een impuls, een mogelijkheid
Bedrijfstheater blijft in , alhoewel de Top jaren voorbij zijn. met topjaren bedoel ik dan de 'gouden jaren' waar Bedrijfstheater, Businesstheater, nog een luxe bijklank had , was. Ik herinner me schone jaren met A Hermes met uitstappen naar Marokko, Canada, Frankrijk, Luxemburg, Portugal...Dat was als armtierige acteur een duizend en één nacht gevoel. Theater spelen en dan een duik in een zwembad van een 5 sterren hotel... Die jaren zijn voorbij voor vele bedrijven. Opleiding en vorming zijn belangrijk geworden en er is een aanbod van jewelste. Amateurs en prof. mensen banen hun weg om een stukje van dat budget te veroveren. Bedrijfstheater hangt ook in dat budget. Positief aan vandaag is dat bedrjfstheater niet sterft maar zijn constante aanvragen heeft, het kent meer en meer de weg naar KMO's , naar organisaties, naar bedrijven die overtuigd zijn van de kracht van het zeggenschap, van spiegelscènes, van trainingacteurs, van business actors. Businesstheater is goedkoper geworden, (toch voor de aanvrager)... Het vergt een enorme creativiteit om heel snel aan te voelen wat een aanvrager wenst en zo goed mogelijk zijn vraag in te lossen. Alleen prof. mensen , met ervaring en de juiste feeling kunnen verwachtingen inlossen zodat ze daarna nog een lange tijd indruk maken op het doelpubliek. Maar beste aanvrager, denk nu ook niet dat creativiteit geen prijskaartje kent. Wat ik ook ervaar is dat aanvragers last minute vanalles nog willen, geen rekening houden met het proces. Of het onderste uit de kan willen en niet nagaan welke kwaliteit de bieder heeft. Als u een vakman laat komen thuis, wenst u toch ook een betere . Ga voor kwaliteit beste mensen en prof.mensen!
Geheel naar uw wens bereid Wij maken theater op maat voor bedrijven en organisaties. 'Op maat' omdat ons hele optreden, in welke vorm dan ook, wordt gemaakt vanuit van de wensen en doelstelling(en) van uw bijeenkomst. Er zijn legio mogelijkheden! Tijdens een intake bespreken wij uw wensen en bekijken wij samen met u welke vorm van improvisatie/ theater het beste past bij uw doelstelling.
Belangrijk is ook dat u tijdens dit gesprek ons zo veel mogelijk relevante informatie geeft. Afhankelijk van de doelstelling, kunt u denken aan: bedrijfsinformatie, vakjargon, in uw beroep gangbare afkortingen of misschien wel recente anekdotes van de werkvloer. De ingrediënten bepalen immers het gerecht! Uiteraard helpen wij u met 'het kiezen van de ingrediënten'.
Energize theater
BETHEA houdt uw publiek scherp... Bethea onderbreekt met deze energizers telkens even het 'officiële' programma met hun geheel eigen visie of hilarische samenvatting. Op speelse wijze komt de doelstelling of boodschap nogmaals aan bod. Dit houdt de luisteraar scherp en doet hem weer even recht op zijn stoel zitten. Een welkom tussendoortje dus.
Bethea is er bij zo'n gelegenheid ter ondersteuning van de spreker. 'Pijnpunten' worden bijvoorbeeld op zo'n manier gebracht dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt, maar op deze humoristische manier komt de boodschap wel over. En het publiek vermaakt zich nog kostelijk ook! Het gaat hier om een mengeling van geschreven tekst en improvisatie. Deze energizers gaan gepaard met interactie met het publiek en duren 5 tot 10 minuten per keer.
21-04-2008
goeie samenwerking
Een meerwaarde voor vaardigheidstrainingen! Dat is de samenwerking met Nathalie Dervaux in trainingen ontegensprekelijk. Nathalie weet op zeer realistische wijze verschillende types neer te zetten zodat de deelnemers aan mijn trainingen een uit hun realiteit geplukte simulatie optimaler leren aan te pakken. Daarbij gaat het niet alleen om het neerzetten van de types, ook de feedback die Nathalie geeft, is erg verrijkend. Zeer nauwkeurig weet ze te beschrijven welk effect bepaalde woorden en houding van de deelnemers teweeg brengen. Bovendien geeft ze de deelnemers tips om nog klantvriendelijker te handelen.
Groetjes Eddy www.fingerprint-concept.be
19-04-2008
bedrijfstheater
scènes die zichtbaar en voelbaar maken wat er leeft onder betrokkenen in organisatieprocessen. Bij het ontwikkelen van spelscènes maak ik gebruik van diverse theatrale middelen waarvan ik inschat dat ze effectief zijn voor het beoogde leerdoel. Altijd respectvol en nooit zonder humor. Bedrijfstheater reikt verder dan u denkt! Bethea
12-04-2008
complimentje
Nathalie,
Het feit dat ik regelmatig op je beroep doe, is dat ik ´delighted´ over je prestaties ben. ´Delighted´ staat voor ´meer dan tevreden´. Indien ik jou als actrice bij trainingssituaties inhuur, dat is omdat jij naar de deelnemers een toegevoegde waarde hebt door ´aangepast´ te reageren. Jou eigen energie, creativiteit en respect voor de deelnemer dragen ertoe bij dat deelnemers ´openstaan´ voor hetgeen je als actrice toevoegt...
met vriendelijke groet Philip Potargent
Center Parcs Training Center Kempervennendreef 8 5563 VB Westerhoven - Nederland
25-03-2008
Verbeelding
'Logica brengt ons van A naar B, verbeelding brengt ons overal.' (Albert Einstein)
13-03-2008
creatieve coaching
taal, woorden schieten altijd te kort. Altijd te veel woorden of te weinig, of niet de juiste woorden , of de andere begrijpt het verkeerd enz.
Het gaat bij mij over het inspireren, aandachtig aanwezig zijn, nieuwsgierig zijn voor je omgeving, je laten raken door, over het denken buiten de gebaande paden,het volgen van je impuls,enz. En wat er vervolgens gebeurd als je daar in je leven uitdrukking aan geeft.
je functioneert het best, als je doet wat je het liefst doet. laat creativiteit toe, zoek je bronnen,
Creatieve coaching is een retraite, is een periode van afzondering , is zorgen voor je ziel. Dat uit zich in jou talenten, in jou drijfveren. Mensen worden te veel beoordeeld op hun functie, daar wordt je moe van. Maar als je nu in plaats daarvan eens aan elkaar zou vragen wie ben jij?, waar word jij blij van?, dan heeft iedereen een verhaal. Een bijzonder verhaal. Als je er maar naar wilt luisteren. Waarom? Omdat hij of zij vertelt over wat raakt. Hobby, passie, verdriet, plezier. Waar dit gebeurt, is er meer (werk)plezier. Heeft de productiemedewerker vanuit zijn vak misschien wel goede tips voor de boekhouder, kan de directeur iets voor de schoonmaakster betekenen. Doe het maar eens. Ga voor jezelf maar na hoe heerlijk het is als iemand de tijd voor je neemt om te luisteren. Stel een oprecht belangstellende vraag. In de trein, bij de kassa, het bushokje, in het park, een terras. Doen!
07-03-2008
theater tussen bedrijven
De scenes zijn humoristisch. Humor werkt relativerend en maakt mensen ontspannen. Wie zich ontspant staat meer open voor wat op hem afkomt. Wij houden u en de zaal een spiegel voor. Wij zijn humoristisch en relativerend doch nimmer kwetsend in de vaak ongrijpbare ernst van het (bedrijfs)leven
03-03-2008
energize oefening
Vandaag een leuke energize kennismakingsoefening toegepast! Ik vroeg aan alle cursisten om hun sleutelbos op tafel te leggen. één voor één nodigde ik iemand uit iets persoonlijk te vertellen over hun sleutelbos. Een verhaal, een persoonlijke confessie over een sleutel, een verhaal waarom je die sleutel toch niet wegsmijt, vanwaar dat beertje komt die eraan hangt, waar je gaat winkelen (delhaize punten) enz... mooie oefening om ander dingen te weten te komen over een persoon ipv droge Wie ben ik oefening. N
28-02-2008
senior acteur
dat is de meerwaarde voor uw prijskaartje.... niet zomaar een acteur, trainingsacteur of entertainement figuur! bij Bethea vind je enkel senior (ervaren) acteurs.
vraag naar hun referenties en je bent onmiddellijk verkocht! N
senior acteur
Ik heb affiniteit met assessments, interculturele communicatie,communicatie, verslaving, conflicthantering, omgaan met geweld,klachtenbehandeling,stress,onderhandeling, verkoop, assertiviteit,omgaan met gedrag, klantvriendelijkheid, trauma, telefonisch klantcontact, assertiviteit, functionering- en beoordelingsgesprekken, ontwikkelcirkels,verzuimgesprekken, omgaan met suïcidaal gedrag, omgaan met agressie,communicatie & persoonlijke effectiviteit
un grand nombre de nos pensées attaquent notre âme par derrière.
maurice maeterlinck
BESTE MENSEN
Theater met als taak het door Nietzsches geformuleerde fundamentele plicht tot wantrouwen. Het voortdurend onderzoeken van mogelijkheden en het plaatsen van vraagtekens.
BESTE MENSEN
ik laat je lachen, schateren, bulderen als je dat wil maar ik kan je ook laten huilen, snikken, schokken huur een acteur
Hoofd of Buik? het leven verwacht van ons dat we voortdurend beslissingen nemen. Moeten we over die zaken uitgebreid nadenken of rustig ons gevoel volgen? Paradoxaal genoeg blijkt juist bij ingewikkelde dingen de ratio ons vaak in de steek te laten.
Ervaring behoedt ons voor dwaasheid. Uw onderbuik (of bij somige onderduik)gevoel slaat veel meer op dan het hoofd denkt. Dus wie op een bepaald gebied ervaren en goed getraind wil zijn, kan maar beter op zijn instinct vertrouwen.
N
actrice-coach
13-02-2008
Walt Disney
"Als je het kunt dromen, kan je het ook doen"
11-02-2008
teambuildingstheater
- teambuildingsspel met acteurs - indoor kan , liever outdoor - verhaallijn -opdrachten, beproevingen en samenspel - vrolijk en doordacht - omgaan met vooroordelen, verschillen en achterdocht - halve dag - meertalig kan
denk er niet te laat aan !
05-02-2008
klachtenbehandeling
Trainingsactrice voor cm, thema 'klachtenbehandeling', doelpubliek 'face to face consulenten'.
Als trainingsacteur wil ik een zo veilige en realistisch mogelijke situatie neerzetten. Daarnaast pas ik de intensiteit van mijn spel aan de mogelijkheden en de leerbehoefte van de deelnemer aan.
Een zo realistisch mogelijke situatie vraagt om een goede afstemming . Belangrijk is het doel van de training goed helder te hebben en wat de trainer met het inzetten van de acteur wil bereiken. Feedback na een praktijksimulatie gaat over de concrete acties (verbaal en non-verbaal) van de deelnemer en wat voor effect deze acties hebben op mij als personage. Het gaat erom wat de deelnemer heeft willen bereiken en hoe effectief zijn of haar werkwijze is.
Veelal leren de cursisten ook door de kijken naar de ander en zeker ook door hun rolspel te herbekijken op video. N
30-01-2008
creatieve leerprocessen
creatieve leerprocessen zoekt naar verbindingen, verbindingen tussen mensen, verbindingen tussen mens en organisatie, verbindingen tussen energie en creativiteit. 'Persoonlijke ontwikkeling' brengt het unieke in ieder individu zichtbaar. Dat is de drijfveer van creativiteit.
22-01-2008
rollenspel model
Dit geheel heet een rationele zelfanalyse. Soms wordt er ook gesproken van "de vier of vijf G's" in een rollenspel waarbij de vijfde G wordt weggelaten of toegevoegd.
Als je in G-rollenspel gaat toepassen is het ook wat makkelijker inzetbaar voor rationele mensen;
De vier of vijf G's staan voor:
G1. Gebeurtenis
G2. Gedachte(n)
G3. Gevoel
G4. Gedrag
(G5. Gevolg)
Gebeurtenis + Gedachte(n) = Gevoel + Gedrag
08-01-2008
tot ridder slaan!
The light knights!
Monty python script
Philips Lighting bedrijfstheater
Bedrijfstheater met Robert De La Haye en Hans Wellens. Concept en script nathalie dervaux
06-01-2008
Bedrijfstheater stromingen
Als scenarist bedrijfstheater vertrek ik meestal vanuit het 'Absurd Theater': genre waarin de eeuwenoude lijn van oorzaak-gevolg (logische opbouw) is losgelaten. Uit gangspunt voor absurd toneel is de stelling dat communicatie tussen mensen eigenlijk niet mogelijk is en dat blijkt uit de dialogen in deze stukken. Mensen lijken volledig langs elkaar heen te praten. Deze dynamiek laten matchen met 'Realistisch Toneel': toneel over de dagelijkse gang van zaken, dat door zijn aard allerlei elementen in zich heeft. Er zijn zowel komische, hilarische, trieste, spannende en bedrijvige momenten. Daardoor kan het toneelstuk fragmentarisch zijn en soms is het zo al opgebouwd. Er komen echte mensen in voor en alleen de gebeurtenissen zijn soms iets vergroot om het aantrekkelijk te houden. Een vleugje: 'Improvisatietheater'erbij: Theater vertrekkend van een verhaallijn of aanwijzingen van het publiek en een dosis: 'Politiek of anders gezegd 'Message theater'; theater met een duidelijke boodschap tot vb verandering, verbetering, vernieuwing, ander werkwijze etc. alles goed mengen en een streepje 'Mimespel'toevoegen: zonder woorden, alleen met houding, beweging en mimiek wordt een verhaal verteld.
en je hebt een goed scenario! Mensen die verder willen gaan kunnen de stroming 'Parodietheater' opgaan: vb Asterix en Obelix als managers, De Ridders van de ronde tafel, 'Fame' etc Nu weer in is Commedia dell'arte: Maskertheater.
Bedrijfstheater is artistiek ondernemend creëren! Nathalie Dervaux
spreken voor publiek
individueel of coaching in groepsverband. Voor iedereen die vaak het woord neemt. Bethea werkt met de techniek van het theater, wat betekent 'spelen met uw publiek'. Spreken voor publiek is geen eenrichtingsverkeer. Jou eigen talenten gebruiken om je publiek te boeien! Vraag info over de coaching per mail of telefoon!
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice