Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Bedrijvig theater Nathalie Dervaux
scheppende en uitvoerende actrice
10-04-2007
Het theater als metafoor
Het theater van beleving naar inzicht naar beweging.
feedbackregels
feedback moet zich richten op gedrag en niet op de persoon feedback moet concreet en beschrijvend geformuleerd worden feedback bevat een suggestie voor verbetering/verandering
01-04-2007
kunstenaars 2007
"De netwerkmaatschappij maakt (...) dat van kunstenaars, overigens net als van anderen, een flexibele houding wordt verwacht. De mogelijkheden die de netwerksamenleving kunstenaars biedt om zichzelf, bijvoorbeeld in een gemengde beroepspraktijk, te ontplooien, zal ook nieuwe eisen stellen aan hun vermogens. Er zal een zwaarder beroep worden gedaan op zakelijke en communicatieve vaardigheden, en vaak zal ook een bredere artistieke inzet worden verlangd. Voor de acteur is het ook veel interessanter om zich breed op te leiden en hij/zij zal daar profijt van trekken in het werkveld omdat hij/zij breder inzetbaar is en creatiever met zijn/haar kunne om kan gaan. Want in ons vak is het niet eens nodig je tot de THEATERS te beperken. Theater maken/brengen is een vak met oneindig veel mogelijkheden en hoe breder je geschoold bent hoe leuker het wordt!! N
30-03-2007
Moed voor trainingsacteren!
De MOED formule als leidraad
Medemenselijkheid
Openheid
Eerlijkheid
Duidelijkheid
28-03-2007
creatieve informele invullingen
krijg ik vaak als vraag. Kan je ons iets aanbieden...wij hebben een dag of halve dag gepland en hij lijkt wat zwaar, kan je ons helpen met alles wat dynamischer te maken? Ik doe dit graag, zoeken welk schoentje het best past, waar, voorwie... Denk eraan , straks . Als alles te zwaar wordt, Bethea helpt je alles lichter te maken in de stijl die bij jullie past!
Toneel is doen alsof, op een plek waar het allemaal toch niets uitmaakt. En dus is theater de ideale trainingsvorm om werknemers ander gedrag bij te brengen vinden veel bedrijven.
Een 'vervreemdende' traningsvorm die de mensen echt iets laat beleven en ze niet cognitief aan het werk zet. Bij theater kun je dingen uitproberen. Het is niet echt en daarom veilig. Je kunt er experimenteren met gedrag. Als je mensen in een theatrale omgeving plaatst, hebben ze meer lef, zijn ze opener.. Als je improviseert, moet je het doen met wat de ander je aanreikt. Je moet samenwerken. Concurrentie heeft geen zin. Je moet een ander laten schitteren en je moet durven falen. Het werkt als een spiegel. Door het spel ontstaat er meer afstand tot het werk. Je kunt het beter relativeren. Door deze afstand kan vervolgens weer meer betrokkenheid bij het werk ontstaan.
N
19-03-2007
joepi rolspel!
joepi rolspel! dat heb ik nog nooit gehoord. Het doelpubliek bekijkt me altijd héél angstig en terughoudend voor de start. in de pauze komen ze al gemoedelijk naar me toe ,(toch diegenen die al in het rolspel meegingen) en bij het afscheids rondje bedanken ze me alemaal hartelijk en hoor ik vaak dit had langer moeten duren. ik wil hen bedanken! Het is natuurlijk voor hen niet zo evident als voor mij , daar ben ik me héél goed van bewust. het is mijn vak , het is hun gedrag waar me mee aan het oefenen zijn ! Maar nog nooit heb ik iemand gehoord, dat was nu verloren tijd, rolspel..altijd leren ze er wel iets van! Kijken naar een voetbalmatch is niet het zelfde als zelf sjotten! Een kwis op tv vanuit uw zetel invullen is niet hetzelfde als de stress die je overkomt als je zelf de kwisser bent in het tv programma en ga zo maar door! bravo aan alle mensen die ooit instapten in het rolspel! N
15-03-2007
mens
theater is gericht op 'de mens' Hart en hoofd krijgen erdoor aandacht!
13-03-2007
brug
vdab opleiding voeding
2dagen werklozen gecoacht met het oog op een job in de voeding (,aanvuller,kassa,supermarkt..) geen klassieke aanpak, de mix van groep kan dat ook niet aan. weinig concentratie , zwak taalgebruik en nonchalante speelse houding . ideale uitdaging voor mij om mensen die vast zitten, mensen die schoolmoe zijn , mensen die zware privé problemen hebben te stimuleren in hun kwaliteiten. het complimenteren ipv hun vaak aanhoren van 'gij stom wijf' of van school getrapt of thuis weggevlucht enz. één ding hebben ze allemaal gemeen, zo een optimistische mensen, slappe lach, humor, gekscheren, is hun relativatie op vele dingen. Ik zag mensen in de ogen die 'willen', die 'moeten' beu zijn en die niet meer zo goed weten of hun eigen wil van hen is of van een ander; De focus lag op communicatie, assertiviteit, groepsdynamica gedurende 2 dagen. Ik heb een evolutie gezien van gesloten , fragiele mensen naar evoluerende mensen. Ik kreeg lang applaus op het einde van de 2daagse en ik dacht amaai, wat een oprecht compliment. ik wens ze allemaal vééééééééééél succes!
N
09-03-2007
innovation lab exercice
07-03-2007
vaardigheden
Een acteur interviewt elke deelnemer in een realistische setting. Het verwoorden in begrijpelijke taal, het formuleren van een kernboodschap, het 'lipgeheugen' trainen, het omgaan met kritiek, het omgaan met maatschappelijke vragen, het behouden van contrôle zijn vaardigheden waarbij een acteur kan helpen.
05-03-2007
gezwelschap spel
gezeldschapspelletjes in uw bedrijf? Moet kunnen , alleen , denk goed na welke je kiest en wat je er mee wil bereiken én bij welk doelpubliek. Want er is natuurlijk een verschil tussen 'Big Boss, Monopoly,Shark,Acquire,Diplomacy,Investor, Galgje, Mens erger je niet,Herders en schapen, Poker, Ganzespel, Wie ben ik, Stratego,Ezeltje trekken, Muizenval, en noem maar op.....
02-03-2007
Wat is een rol?
Een rol is een bij een persoon behorende set van opvattingen en gedragingen, typerend voor zijn gedrag ofwel competenties. Door een rol vast te stellen en de combinatie van rollen te bekijken, worden sterke en zwakke kanten duidelijk van de rol. Niet alleen voor die ene persoon maar voor de hele groep (team). Ieder persoon heeft een voorkeurs rol. Het vaststellen van je voorkeursrol , hangt vast met voorkeurgedrag. vb.In theater kan die voorkeur rol een schoft zijn , een dramatische , een komische rol..in het bedrijfsleven is het voorkeur gedrag eigen aan je persoonlijke begrensde(lees maatschappelijk begrensde) rol om als groep te kunnen functioneren.Dit gedrag of die voorkeurs rol kan gestimuleerd worden , 'getroacht'. Rollen zijn als het ware een spiegel voor gedrag. Het is belangrijk voor de competentieontwikkeling . Soms is er echter discrepantie tussen de gewenste rol (gedrag) door de regisseur(organisatie) bepaald en de rol die de speler echt beheerst. Een rol komt aan het licht door een combinatie van stijl, houding, gedrag, talent en vaardigheden. Dus elke rol heeft basishoudingen en ontwikkeling mogelijkheden (:als de speler het wenst) Andere vraag is zijn competenties te ontwikkelen? of geeft de regisseur te vlug op omdat hij niet onmiddellijk het gewenste resultaat ziet of omdat de groep er last van krijgt in die aandacht naar die ene rol...of omdat motivatie ontbreekt van beide partijen... Wat denkt u?
01-03-2007
jezelf en spiegel voorhouden
Bertold Brecht geeft zijn eigen invulling aan het episch theater.Met zijn stukken wil Brecht ons een spiegel voorhouden. Hij wil zijn publiek vooral aan het denken zetten. In zijn werk staat niet de emotie centraal, maar de ratio. Brecht wil niet dat zijn publiek zich gepassioneerd laat meeslepen door een verhaal, hij wil hen vooral laten nadenken over en bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen. In de gedachte van Brecht zijn mensen vooral een product van de menselijke verhoudingen. Omdat mensen de maatschappij zelf maken, kunnen ze die ook veranderen, vindt Brecht. Tip:kijk af en toe iets langer in de spiegel naar jezelf .
28-02-2007
vb bedrijfstheater
Scène 1 :
algemene setting
vertellen wat ze al weten
verwijzing en inleiding
Scène 2:
Terugblik cursus leiding geven
Hoe het wel en niet moet
Verdedigingsmechanisme/ ventiel arbeider
Veiligheid is een attitude
Impro
Scène 3:
Accent Routine gedrag
Humoristische inslag
Scène 4:
Afsluiter
Enthousiasme en motivatie meegegeven / morgen hoe?
'Ressources Humaines', probeer die film aub te pakken te krijgen en bekijk hem!
Een jonge academicus gaat als management-stagiair werken in de fabriek waar zijn vader al dertig jaar achter dezelfde machines werkt. Als intermediair tussen management en de arbeiders raakt hij in de knoop omdat hij misbruikt wordt door zijn bazen. Wanneer zijn vader ontslagen dreigt te worden moet hij een keuze maken.
Het menselijk drama tussen vader en zoon is knap verweven met thema's als de klassentegenstellingen en de machtspelletjes en manipulaties op de werkvloer. Het had een gortdroog politiek traktaat kunnen zijn; zoiets als de strijd tussen het kapitalistische management en de edele arbeiders. De film is genuanceerder dan dat. Voral het einde blijft hangen.
Tip: Cantet's volgende film gaat over een middenkader manager die ontslagen wordt.
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice