Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Bedrijvig theater Nathalie Dervaux
scheppende en uitvoerende actrice
24-05-2007
lachen
Wat maakt de eerste lach zo bijzonder? Het contact? En wat is dat dan voor contact? Waarom hechten we eraan om een onderscheid te maken tussen bewust en onbewust lachen? Waarom werkt het zien van een slappe lach aanstekelijk? Waarom betalen we voor een avondje lachen? En wat is een lach eigenlijk , een emotie? of is de lach een rationeel oordeel? (zoals het geval als we worden uitgelachen) Is lachen een handeling, of een reflex? Veel uiteenlopende situaties waarin lachen voorkomt; zoals een genante situatie, een angstaanjagende, blije of volstrekt onbegrijpelijke situaties, een minnelijke situatie....
Ik begrijpt het niet maar ik weet wel, wilt u aub naar elkaar lachen, een simpele spiertrekking en het maakt een o zo groot verschil?
N
23-05-2007
communicatietips
Boeiende dag achter de rug bij een ontwikkelingsdag voor CGK's van EANDIS. Via korte doe opdrachten werden ze door Marc Vermeulen en mezelf ondergedompeld in hoe een complexe materie helder en eenvoudig verwoorden, hoe gevat en prikkelend antwoorden op een receptie, hoe een groepsdiscussie voeren enz. met de bewustwording van zijn eigen verbaal en non verbaal gedrag. Conclusie: Meer met weinig moeite dus! Met een aantal eenvoudige ingrepen kan het doelpubliek beter beantwoorden aan de informatievraag N
18-05-2007
resultaatgericht werken
Ik ging naar Oostburg (NL) deze week als trainingsactrice. Eprom http://www.eprom.nl/ geeft daar trainingen aan alle medewerkers van de gemeente Sluis over resultaatgericht werken met het accent op de klantgerichtheid. De trainers waren Nl en ik ging samen met een collega acteur internationaal. het was een goeie keuze van de trainers om met Belgische acteurs samen te werken in de grensstreek, de beleving was naar mijn gevoel sterker en ook aan de reacties van het doelpubliek kon je opmaken dat er een klantentevredenheid was met ons. Door middel van sketches (impro) over alledaagse situaties, hun perceptie over resultaat gericht werken en de objectieven van de gemeente zelf maakten wij de training concreet, helder en herkenbaar. We waren een tool die wellicht zal blijven hangen in Sluis! N
11-05-2007
typetje nonneke Rachel
08-05-2007
transparant managen
ik werkte met Kessels &Smit samen. Alles ging hem om de kunst van het transparant managen. Ik kreeg een vlot boekje als input 'alles wat je aandacht geeft groeit' van Cora Smit en Saskia Tjepkema. Daaruit een prikker : 'Als je aandacht geeft aan de dingen die je NIET wilt, worden ze groter. Als je aandacht geeft aan de dingen die je WEL wilt, groeien die.' oefen maar, je ziet vrij snel het effect van die zin! N
04-05-2007
kwaliteitenspel
het kwaliteiten spel in een vorm toegepast in een opleiding bij de vdab 'verkoop'. Allemaal leuke mensen met een vertekend zelfbeeld... De onprettige kwaliteiten , de prettige kwaliteiten, de verloren en de gedroomde kwaliteiten.. we werkten er rond, erin, erover... Boeiend! 16 mensen chambreren om werk te zoeken in de verkoop! Ik wens ze allen veel succes! nathalie
22-04-2007
bedankt zon
de zon is er en ze doet het met de bloemen maar ook met de mensen, zich openstellen tot , openbloeien , nieuwe energie, korte rokjes en zwierige kleedjes. Spontane babbels en overal muziek!De tenen zijn weer bloot! Leuk!
18-04-2007
toekomst
Ik bekeek the third wave nog eens opnieuw, 1980, ik was toen 8jaar en die man kon al mijn toekomst zien. 8jaar was ik! Wie kan de toekomst van mijn kinderen voorspellen? Alvin Toffler? Madonna? Spring? ....
Eminent futuroloog die verschillende boeken heeft geschreven over fundamentele veranderingen in ons tijdgewricht. Na 'Future shock' (1970), 'The third wave' (1980) en Powershift (1990) geeft Toffler een opmerkelijke visie op grote veranderingen. Lang voor de internetrevolutie daadwerkelijk invloed gaat uitoefenen op het leven van menigeen geeft hij al de ingredienten van die verandering, waarin het individu weer centraal staat en er nieuwe manieren om macht te verwerven. Nieuwe technologien en sociale structuren gaat ons leven bepalen. Daarbij komen veranderingen van leefpatroon, werk, seksueel gedrag aan de orde. De opvattingen over liefde en het gezin, de economische en politeke structuren worden in een veranderende wereld geplaatst. Tevens geeft hij aan hoe we de nieuwe verworvenheden kunnen aanwenden om een nieuwe maatschappij te realiseren, die gezonder, verstandiger en ook democratischer zal kunnen zijn.
Literatuur
Futureshock (1970) The third wave (1980) Powershift (1990)
Of uw medewerkers ook oplevert wat u ervan verwacht, is vaak maar ten dele afhankelijk van het loon. Doorslaggevend is de mate waarin deelnemers ruimte krijgen om zich te manifesteren en zichzelf te overtreffen doordat hun creativiteit wordt geactiveerd. Die gedachte vormt dan ook de basis voor de workshops, trainingen en animaties die ik onder uw aandacht willen brengen. Ik werk altijd met een artistieke invalshoek maar met jullie doelstellingen Voorbeelden hiervan zijn:
* In beeld krijgen waar mensen binnen de organisatie echt voor willen gaan. * Nieuwe vraagstukken en mogelijkheden verkennen. * Motiveren van een cultuur van zelfstandig werken en beslissen. * Creatieve, innoverende of probleemoplossende plannen en technieken ontwikkelen. * Een sterke gemeenschapszin bevorderen. * Verschillen van mening of ernstige conflicten creatief bekijken en artistiek oplossen * Het verankeren van nieuwe processen en procedures in organisaties. * Mensen weer motiveren wanneer bepaalde zaken ontregeld raakten * Informele netwerking en afdelings evenementen ...
10-04-2007
Het theater als metafoor
Het theater van beleving naar inzicht naar beweging.
feedbackregels
feedback moet zich richten op gedrag en niet op de persoon feedback moet concreet en beschrijvend geformuleerd worden feedback bevat een suggestie voor verbetering/verandering
01-04-2007
kunstenaars 2007
"De netwerkmaatschappij maakt (...) dat van kunstenaars, overigens net als van anderen, een flexibele houding wordt verwacht. De mogelijkheden die de netwerksamenleving kunstenaars biedt om zichzelf, bijvoorbeeld in een gemengde beroepspraktijk, te ontplooien, zal ook nieuwe eisen stellen aan hun vermogens. Er zal een zwaarder beroep worden gedaan op zakelijke en communicatieve vaardigheden, en vaak zal ook een bredere artistieke inzet worden verlangd. Voor de acteur is het ook veel interessanter om zich breed op te leiden en hij/zij zal daar profijt van trekken in het werkveld omdat hij/zij breder inzetbaar is en creatiever met zijn/haar kunne om kan gaan. Want in ons vak is het niet eens nodig je tot de THEATERS te beperken. Theater maken/brengen is een vak met oneindig veel mogelijkheden en hoe breder je geschoold bent hoe leuker het wordt!! N
30-03-2007
Moed voor trainingsacteren!
De MOED formule als leidraad
Medemenselijkheid
Openheid
Eerlijkheid
Duidelijkheid
28-03-2007
creatieve informele invullingen
krijg ik vaak als vraag. Kan je ons iets aanbieden...wij hebben een dag of halve dag gepland en hij lijkt wat zwaar, kan je ons helpen met alles wat dynamischer te maken? Ik doe dit graag, zoeken welk schoentje het best past, waar, voorwie... Denk eraan , straks . Als alles te zwaar wordt, Bethea helpt je alles lichter te maken in de stijl die bij jullie past!
Toneel is doen alsof, op een plek waar het allemaal toch niets uitmaakt. En dus is theater de ideale trainingsvorm om werknemers ander gedrag bij te brengen vinden veel bedrijven.
Een 'vervreemdende' traningsvorm die de mensen echt iets laat beleven en ze niet cognitief aan het werk zet. Bij theater kun je dingen uitproberen. Het is niet echt en daarom veilig. Je kunt er experimenteren met gedrag. Als je mensen in een theatrale omgeving plaatst, hebben ze meer lef, zijn ze opener.. Als je improviseert, moet je het doen met wat de ander je aanreikt. Je moet samenwerken. Concurrentie heeft geen zin. Je moet een ander laten schitteren en je moet durven falen. Het werkt als een spiegel. Door het spel ontstaat er meer afstand tot het werk. Je kunt het beter relativeren. Door deze afstand kan vervolgens weer meer betrokkenheid bij het werk ontstaan.
N
19-03-2007
joepi rolspel!
joepi rolspel! dat heb ik nog nooit gehoord. Het doelpubliek bekijkt me altijd héél angstig en terughoudend voor de start. in de pauze komen ze al gemoedelijk naar me toe ,(toch diegenen die al in het rolspel meegingen) en bij het afscheids rondje bedanken ze me alemaal hartelijk en hoor ik vaak dit had langer moeten duren. ik wil hen bedanken! Het is natuurlijk voor hen niet zo evident als voor mij , daar ben ik me héél goed van bewust. het is mijn vak , het is hun gedrag waar me mee aan het oefenen zijn ! Maar nog nooit heb ik iemand gehoord, dat was nu verloren tijd, rolspel..altijd leren ze er wel iets van! Kijken naar een voetbalmatch is niet het zelfde als zelf sjotten! Een kwis op tv vanuit uw zetel invullen is niet hetzelfde als de stress die je overkomt als je zelf de kwisser bent in het tv programma en ga zo maar door! bravo aan alle mensen die ooit instapten in het rolspel! N
15-03-2007
mens
theater is gericht op 'de mens' Hart en hoofd krijgen erdoor aandacht!
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice