Inhoud blog
  • one eye sees, the other feels!
  • Businesstheatre for managers of the P&V groupe
  • Roadshow familiehulp
  • nieuwe website!
  • foto
  • te huur / à Louer
  • maak werk van werkbaar werk!
  • ABVV congres/actietheater Vrouwenrechten
  • Instaptheater/forumtheater
  • Hector Aristizabal/workshop in België
  • het ontmaskeren van je maskers
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee
    vertolken...cv en referenties op aanvraag! 
    0474/283226

    BETHEA spreekt niet alleen hoofd,
     maar ook hart en lijf aan.
    En dat is een taal
    waar woorden alleen niet tegenop kunnen

    Foto

    Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.

    Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie.
    Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters.
    Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater.
    Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.

    Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater.
    Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...

    Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven.
    Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue.
    Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk.
    Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling.
    Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling
    .

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    bij BETHEA enkel senior-acteurs!
    Kwaliteits label !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    BETHEA
    Bedrijvig theater
    Nathalie Dervaux scheppende en uitvoerende actrice
    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stichting Marketing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke ontwikkeling
    Bethea wil een spiegel zijn voor een ieder die communiceert en een stimulans tot persoonlijke ontwikkeling.
    Simulaties en theatrale werkvormen zijn de middelen.


    11-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theater tijdens nationale meeting bedrijf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personeelsevent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedrijfstheater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bedrijfstheater met Nele Snoeck, Hans Wellens, Karen Schroeven
    en muzikant Philippe Reul
    Concept, tekst, regie, BETHEA

    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iets anders?
    Op zoek naar iets anders?
    Ik bedoel 'echt' iets anders? Het medium Theater is je wapen om mensen bewust te laten worden, te doen reflecteren en een denkoefening te laten maken naar de toekomst toe. Maar geen theater zonder humor. Een lach zet te poorten open tot zelf inzicht!
    Bedrijfstheater in de stijl van 'Smack the pony', 'Monty Python', 'Het eiland', 'Fawlty Towers' , Little Britain, The young ones, Coupling,The office enz.
    Kies eens voor iets compleet anders, niet te preuts maar doeltreffend.
    N

    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beroepsrol/professionaliteit

    Wat is professionaliteit?

    Contstantin Stanilavski (1863-1938) acteur, regisseur en één van de grootste leraren op het gebied van acteren omschreef de professionaliteit van acteurs als volgt: "An actor must work all his life, cultivate his mind, train his talents systematically, develop his character: he may never despair and never relinquish this main purpose - to love his art with all his strength and love it unselfishly."

    Voor ontwikkeling van professionaliteit is dan voortdurende training noodzakelijk. Belangrijk is het daarbij dat creatieve leerprocessen en training, niet alleen tijdens de cursusdagen plaatsvinden, maar onderdeel gaan uitmaken van het dagelijks functioneren op de werkvloer.

    Professionaliteit door scholing in 'Rolmethodiek en Roltraining'

    Deze methode is ontstaan vanuit een lange traditie in het werken met rollen: sociale rollen, beroepsrollen, teamrollen en psychische rollen. Gedurende 30 jaar is er een brede integrale visie, theoretisch en methodisch, ontwikkeld.
    Het roltrainingsprogramma bestaat uit: rolanalyse, rolperceptie, roletaking, roleplaying en rolprofielen.
    De training kan plaatsvinden op verschillende aspecten van de beroepsrol. Zowel in intervisiegroepen, als 'on the job'. Roltraining heeft veel te bieden voor het vaardiger, met meer plezier en creativiteit uitvoeren van de beroepsrol.

     


    10-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.workshop duo trainer/acteur
    Voor de bedrijven kost een acteur een extra, dus moet hij renderen, anders knippen ze hem eruit.
    Het is dus belangrijk dat we de meerwaarde laten zien.
    De trainer en de acteur vormen tijdens de coaching/training een duo.
    Dat is niet zo vanzelfsprekend.

    Het coöperatiemodel



    In deze samenwerkingsvorm hebben beiden hun autonome gebied. Samen bieden ze een groter geheel aan deskundigheid waarmee de deelnemer geholpen kan worden. Deze samenwerking noem ik autonoom coöperatief. Sommige trainers neigen meer naar een samenwerking waarbij de grenzen tussen de deskundigheidsgebieden vervaagd zijn. In dit geval bieden zij ook samen een groter geheel aan deskundigheid, maar zijn de gebieden niet autonoom, maar geïntegreerd. Deze samenwerkingsvorm noem ik daarom geïntegreerd coöperatief. De meeste trainers die ik heb mee samen heb gewerkt zitten ergens tussen deze twee uitersten.

    Een workshop trainer/acteur kan dus heel wat ophelderen over de kwaliteit van de samenwerking, die tenslotte ten goed komt voor de deelnemer.
    Want hoeveel deelnemers zijn er niet 'rollenspelmoe'? Alsof er maar 1 manier is van nieuw gedrag oefenen met een acteur.
    De trainer moet hierin ook gestuurd worden en dit kan met een workshop door een prof.trainingsacteur.



    02-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drama

    Dramatherapie maakt gebruik van drie middelen: spel, fantasie en doen alsof.

    Spel is in het algemene gedeelte over creatieve therapie al even aan de orde geweest. Spelen is een manier om ervaring op te doen. Opgaand in het gewoon-zomaar-zonder-reden lekker bezig zijn geeft volop mogelijkheden om te ontdekken en te onderzoeken. Spelen kan een fysieke activiteit zijn: het ontdekken van bewegingen, het imiteren van anderen; maar dat hoeft niet zo te zijn.

    Fantasie geeft een mens de mogelijkheid zich dingen voor te stellen of te herinneren en symbolen te creëren. Fantasie zal bij het kind een rol spelen in het fysieke spel, maar voor volwassenen kan de fantasie zich ook steeds meer alleen intern afspelen. In fantasie zijn de mogelijkheden onbegrensd. Fantaseren geeft je ook de mogelijkheid om dingen uit te proberen; in je eigen hoofd. Hoe zou het zijn als... Fantasie geeft je de mogelijkheid om andere werkelijkheden te verkennen.

    Dat brengt ons dan bij het "doen alsof". In het doen alsof gebruiken we onze fantasie om een nieuwe werkelijkheid te verzinnen. Een werkelijkheid waar we in kunnen gaan spelen en experimenteren. Omdat het niet echt is, omdat we alleen maar doen alsof, worden er dingen mogelijk die in het dagelijks leven niet mogen of niet kunnen, of die je niet durft...

    Door het creëren van een illusie ontstaat er een vrijheid om te mogen experimenteren met emoties, met gedrag, met motieven. Het is maar spel, het is alleen maar doen alsof. Ik ben wel lief, maar als ik doe alsof ik een boze heks ben, mag ik gemeen zijn. Ik ben niet gemeen, dat is die heks. Er ontstaat een spel-werkelijkheid, waarin andere regels gelden dan in de normale werkelijkheid.

    Doordat je je in een andere wereld / een andere rol begeeft, krijg je de ruimte om dingen te doen die in deze wereld, in je rol van alledag niet aan de orde kunnen komen. Omdat het toch niet echt is, wordt er een gevoel van veiligheid gecreëerd.

    Ervaringen die opgedaan worden in die spelwerkelijkheid, die ontstaat vanuit spel, fantasie en doen alsof, kunnen wel worden meegenomen naar de wereld van alledag, net zoals aspecten van de 'echte' werkelijkheid een plaats kunnen krijgen in het spel. Dat is een mechanisme waar de dramatherapeut gebruik van maakt. Pijnlijke dingen uit het dagelijks leven kunnen een plaats krijgen in een spelwerkelijkheid en daar wel geconfronteerd worden, omdat het toch niet echt is. Gedrag waar in een rol mee geoefend wordt, kan uiteindelijk zijn weerslag krijgen in het dagelijks leven. De dramatherapeut kan dit gebruiken om de cliënt te begeleiden in het veranderingsproces.

    In drama kunnen vier verschillende posities onderscheiden worden namelijk de auteur, de acteur, de toeschouwer en de regisseur. Zij verhouden zich allemaal op een andere manier tot de spelwerkelijkheid. Deze posities kunnen door de dramatherapeut worden gebruikt om de cliënt op verschillende manieren in en op de spelwerkelijkheid en daarmee op zichzelf en zijn omgeving te betrekken.

    De auteur is vooral bezig met zijn fantasie. Hij geeft nieuwe impulsen bij het creëren van de spelwerkelijkheid en geeft richting aan het 'verhaal'. De auteur staat buiten de handeling, maar bepaalt wel wat er gebeurt.

    De invulling wordt gegeven door de acteur. Vanuit de acteurspositie treedt vereenzelviging met de rol op en wordt het handelen vormgegeven. De acteur zet zichzelf volop in het spel.

    Afstand nemend van het spel kijkt de toeschouwer naar wat er gebeurt en naar wat dit voor effecten heeft. De toeschouwerspositie biedt mogelijkheden voor zelfreflectie, maar ook voor ontspannen achterover leunen en het maar even over je heen laten komen.

    Als je de handeling hebt bekeken, kun je hem bijsturen. De regisseur stelt vragen bij en geeft richting aan het hoe en waarom van de handeling.

    Deze vier posities hebben alle vier hun eigen mogelijkheden. Als dramatherapeut hanteer je de posities zowel voor jezelf als om richting te geven aan de cliënt, zodat de cliënt optimaal gebruik kan maken van de spelwerkelijkheid. De verschillende posities hebben een verschillende relatie en afstand tot de spelwerkelijkheid en geven daarmee de mogelijkheid te variëren in de mate waarin iemand opgaat in het spel of er afstand van neemt.


    22-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'maat' werk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Of het nu gaat om het realiseren van een openingsact, een afsluitact, een pauzeact tussen 2 sprekers,
    een bedrijfstheater voor uw personeelsfeest, een werkconferentie, een training, een receptie, workshops, seminars,
    themadag enz. Bethea zorgt altijd dat ze op een  professionele manier vorm geeft aan de door u aangereikte thema's, doelstellingen, verwachtingen.
    Alles met humor en herkenbaarheid!


    19-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de meest gevraagde:


    Individueel Rollenspel (coaching)


    Groepsgericht Rollenspel (training)


    Regiemodel (scene &discussie)


    Terugspeeltheater

    (theater tussen sprekers door & vb animatie)

    11-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.relax, take it easy!!!!

    toen ik kind was besloot ik niet volwassen te worden.
    Daarmee bedoel ik dat ik niet volgens een uitgestippeld, patroon wilden leven..je kent het wel, die van moeten, van wat 'normaal' is in die volwassen wereld.
    Volwassen worden hangt samen met het afsluiten van mogelijkheden en dat wou ik niet. Wil ik niet. Ik probeer mij daar altijd tegen te verzetten.
    Mijn vak past daar ook bij: als acteur speel je verschillende rollen  en proef je van verschillende levens.
    Als iedereen maar op tijd van rol wisselt - een rol die je inspiratie geeft en je boeit en verder brengt. Het moet wel oprecht zijn. 
    Blijft dus zoeken naar wat je inspireert en neem die rol dan aan, laat ze weer los na een poosje als je nieuwe invalshoeken ziet die je vooruit brengt.
    Durf trager te gaan dan de normale snelheid van het leven.
    Bethea  


    04-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agressie/conflicten training
    Agressief gedrag is een toenemend maatschappelijk probleem.
    laatste jaren staan steeds meer werknemers bloot aan allerlei vormen van bedreiging en geweldpleging

    Ik ben veel gevraagd als trainingsacteur voor leerkrachten.
    Agressie van ouders tegen leerkrachten; geen nieuw verschijnsel Agressie tegen leerkrachten en directies is niet nieuw, het kwam ook vroeger voor dat ouders een conflict met de school met geweld voortzetten. Doordat ouders tegenwoordig mondiger zijn, minder ontzag hebben voor autoriteiten en de school zelf aan autoriteit heeft verloren, is de drempel voor bedreiging van onderwijspersoneel nu lager geworden. De rol van de media is veel groter geworden, elk incident wordt breed uitgemeten in de media, waardoor geweld veel meer publieke verontwaardiging oproept.

    Agressie van ouders naar leerkrachten is niet acceptabel; Gebruik van grensoverschreidend gedrag zoals agressie, bedreiging en geweld zijn niet acceptabel, er is een grens overschreden en die grens moet weer helder worden. Door het benoemen en begrenzen van gedrag stelt men preventief een grens naar agressief escalerend gedrag.


    02-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.animo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roeselare Milleniumdoelstellingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de tijd loopt! Animatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fluitend

    Always Look on the Bright Side of Work!


    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.advies
    wat is het beste advies dat je tot nu toe gekregen hebt?

    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.smack the pony
    Humor is een belangrijke factor in de kunst.
    Een belangrijk kenmerk van humor is namelijk het kunnen zien
    van meer dan 1 betekenis in een situatie, is een teken van sociale intelligentie.
    De eigenschap humor wordt de laatste tijd veel in personeelsadvertenties gevraagd.
    Maar is er wel humor in een bedrijf? Wat een soort van humor wordt er getolereerd?
    Hoe ernstig is humor?

    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.www.bethea.be
    binnenkort online!
    www.bethea.be



    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
    Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
    Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: cultuur.
    mama van Simon en Kamiel www.bethea.be

    Pauzeer even en duik in mijn archief!
    BETHEA:
    *rollenspelen
    *drama coaching !!!!
    * trainingen conflicten en emoties
    *trainingen communicatie
    *trainingen op maat
    *ludieke interventies
    *animaties op maat
    *bedrijfstheater
    *scenario schrijven
    *performance-actrice
    *trainingsactrice
    * coaching face to face
    * spreken voor publiek
    *concept creatie
    *voice

    ...

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs