Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Bedrijvig theater Nathalie Dervaux
scheppende en uitvoerende actrice
05-07-2007
is dit jou hart?
als opwarming een impro oefening. Iedereen krijgt een zin van me. Je stapt op een persoon af en zegt die zin. Jij kiest in welke toonaard/stemming/emotie. De ander geeft een zelfgekozen reactie. vb Is dit jou hart? vb het was gisteren mijn verjaardag vb Waar staat die doos? vb Ik kocht een ticket voor 2 personen Variant: je geeft een zin én een emotie
04-07-2007
exit
Een training kent altijd een einde . Bij dat einde past aandacht voor de overgang van de training naar de echte werkelijkheid. Zorg ervoor dat je je mensen geen exit gevoel geeft: -oei, ik zie dat het tijd is, wil je nog even voor het verlaten van het lokaal het evaluatieformuliertje invullen ... -Zo, we zijn erdoor, veel succes allemaal... -We gaan hier afronden, ik hou jullie niet langer op, we zijn al 15min over onze tijd, bedankt iedereen... Aub, denk eens na over een juiste afsluitvorm bij je groep. Einde goed, ..... N
27-06-2007
feedbackregels voor rollenspelen
-feedback moet zich richten op gedrag en niet op de persoon goed: je stelt een dubbele vraag fout : je kan geen goeie vragen stellen -feedback moet concreet en beschrijvend geformuleerd zijn goed: toen de klant vroeg om korting zei je dat je het schandalig vond fout: je behandelde de klant echt niet vriendelijk, eerder beledigend -feedback bevat een suggestie tot verbetering goed: je keek de klant niet aan , omdat je steeds schreef. Stop af en toe met schrijven en kijk de klant even aan. fout: je keek de klant niet eens aan omdat je steeds schreef. -feedback moet gaan over gedrag dat een speler kan veranderen goed: direct nadat de klant een moeilijke vraag stelde, gaf je een lang en ingewikkeld antwoord. misschien doe je er beter aan eerst heel even na te denken en dan het antwoord te geven in korte zinnen. fout: toen een klant een moeilijke vraag stelde, begon je zo verwarrend te doen, je ging ook bijna stotteren.
25-06-2007
veerkracht
Mensen kennen elkaar niet meer. Het is een veelgehoorde klacht. Mensen hebben geen contact met elkaar. En als je niet met elkaar praat leer je elkaars cultuur niet kennen en waarderen. Met elkaar in dialoog gaan of normaal gezegd, met elkaar praten, zorgt ervoor dat mensen van verschillende achtergrond en afkomst meer van elkaar te weten komen. En dan kan je rekening houden met elkaars normen en waarden.
Heel simpel: Moslims hebben op vrijdag de belangrijkste gebedsdag, Joden op zaterdag en Christenen op zondag. Maar dat moet je wel van elkaar weten.Ik eet vis op vrijdag! Ik geloof alleen in mezelf , in geen enkele godsdienst! Ik kom elke woensdag later, want ik wil de eerste zijn in de aldi ,! Ik vertrek één uur vroeger want Paul haal ik elke donderdag één uurtje vroeger op en dan is het kids avond!enz.... Ken je collega's!Weet welke waarden zij nastreven buiten de firma, organisatie!
Diversiteit op het werk is ook weten wat voor de ander belangrijk is! Ga ernaar op zoek! Babbel met je collega! Doe workshops met elkaar in een informele stijl! Zoek elkaars veerkracht! N
17-06-2007
training sport - theater sport
bij binnenkomst van de training krijgen de deelnemers rozen van me. Dit om als compliment te gebruiken. Een roos is een symphatiek en theatraal attribuut. Op het moment dat hun mede collega iets doet of zegt die hen raakt mogen ze een roosje gooien. Bij iedereen heeft de rozenworp een ander raak-vlak. De roos versterkt het moment .
Bij theater sport wordt er meestal ook nog een spons of pantoffel uitgedeeld. Tijdens een intensieve training gebeurd dat niet. We focussen ons op het positieve.
werken met doelen
doel: doelen leren stellen, omgaan met problemen om je doel te bereiken, inzien dat elke handeling effect brengt
je kiest als speler en doel. vb ik wil koffie zetten Als je een doel gesteld hebt , ga je je doel ook uitvoeren. De bedoeling is zo gedetailleerd mogelijk te zijn bij je handelingen. vb ketel optillen, onder de kraan schuiven, waterkraan opendraaien, ketel opwarmen.... Daarna doe je hetzelfde maar er doen zich problemen voor. de trainer schuift die problemen aan. vb je kan de waterketel niet vinden, of de koffiezak scheurt, Welke emotie komt er, hoe ga je om met een probleem, hoe ga je om met je doelstelling..enz. leuke impro oefening! N
13-06-2007
assessment
- Praktijksimulaties Kenmerkend voor Assessment Centers zijn de praktijksimulaties. U krijgt een situatiebeschrijving te lezen die kenmerkend is voor de beoogde functie en waarin de cruciale competenties aan bod komen. U bereidt zich kort voor en laat vervolgens in een praktijksimulatie zien hoe u die situatie te lijf gaat. Daarbij krijgt u een professioneel acteur als tegenspeler. Gaat het om een managementfunctie, dan speelt zon acteur bijvoorbeeld de lastige ondergeschikte, bij een verkoopfunctie de twijfelende of kritische klant. De situatiebeschrijving is zo uitgekiend dat de acteur zoveel mogelijk van de vereiste competenties kan uitlokken.
12-06-2007
omgaan met belangen
'is belangrijk om het belang in te zien van je omgang met belangen.' deze training laat je verkennen hoejij omgaat met belangen, met tegen-stellingen. Een acteur helpt jou erbij je zelf bewust te worden van je belangen, emoties, behoeften. Hoe jij je belang aan vecht of juist loslaat. Waarom een belang soms een conflict wordt en zelf aanzet tot agressie. Waarom het belang van formulering, oogcontact en spreektempo zo belangrijk zijn. Alles is in de training met acteur van belang omdat hij doorgaat waar jij stopt en het dan juist leerrijk wordt.
31-05-2007
.wikipedia.
Een trainingsacteur (ook wel rollenspelacteur genoemd) is een acteur die zich heeft gespecialiseerd in het spelen van rollenspelen (ofwel simulaties) binnen communicatietrainingen. Verder werkt een trainingsacteur mee aan assessments of vormt hij een mystery-guest ter onderzoek of evaluatie.
Acteren binnen communicatietrainingen is een specialisme. De acteur gebruikt alle gangbare acteertechnieken en zet hij deze in om een educatief doel te bereiken. Veelal speelt een trainingsacteur vanuit improvisatie. Kenmerkend aan het werk van een trainingsacteur, is dat hij reageert op het gedrag en de manier van communiceren van de cursist. De rol van de acteur staat dus niet vast. Zijn emoties, gedachten, handelingen en belevingen worden namelijk gevormd door het gedrag van de cursist. Dit alles volgens de communicatieve principes 'actie-reactie', 'oorzaak-gevolg', 'zenden-ontvangen'. Naast het spelen van een personage, geeft de trainingsacteur ook feedback aan de cursist. Deze feedback wordt zowel tijdens het spel als ná een rollenspel (simulatie) gegeven.
26-05-2007
feed back feed forward
rollenspel voor ambtenaren van stad Brugge in het geven van feedback en feed forward. Een terugkoppelingsgesprek en een oplossing (toekomstgericht) gesprek voeren. Bert Stienaerts http://www.viceversabegeleiding.be als trainer en mezelf als trainingsactrice De knelpunten van bijna elke deelnemer was hoe zeg je nu iets helder (en niet rond de pot draaien), hoe zeg je iets emotioneel (over je gevoel) , hoe zeg je iets (ik zie , ik denk, ik voel ) Geef feedback op (veranderbaar) gedrag, niet op een persoon!
24-05-2007
lachen
Wat maakt de eerste lach zo bijzonder? Het contact? En wat is dat dan voor contact? Waarom hechten we eraan om een onderscheid te maken tussen bewust en onbewust lachen? Waarom werkt het zien van een slappe lach aanstekelijk? Waarom betalen we voor een avondje lachen? En wat is een lach eigenlijk , een emotie? of is de lach een rationeel oordeel? (zoals het geval als we worden uitgelachen) Is lachen een handeling, of een reflex? Veel uiteenlopende situaties waarin lachen voorkomt; zoals een genante situatie, een angstaanjagende, blije of volstrekt onbegrijpelijke situaties, een minnelijke situatie....
Ik begrijpt het niet maar ik weet wel, wilt u aub naar elkaar lachen, een simpele spiertrekking en het maakt een o zo groot verschil?
N
23-05-2007
communicatietips
Boeiende dag achter de rug bij een ontwikkelingsdag voor CGK's van EANDIS. Via korte doe opdrachten werden ze door Marc Vermeulen en mezelf ondergedompeld in hoe een complexe materie helder en eenvoudig verwoorden, hoe gevat en prikkelend antwoorden op een receptie, hoe een groepsdiscussie voeren enz. met de bewustwording van zijn eigen verbaal en non verbaal gedrag. Conclusie: Meer met weinig moeite dus! Met een aantal eenvoudige ingrepen kan het doelpubliek beter beantwoorden aan de informatievraag N
18-05-2007
resultaatgericht werken
Ik ging naar Oostburg (NL) deze week als trainingsactrice. Eprom http://www.eprom.nl/ geeft daar trainingen aan alle medewerkers van de gemeente Sluis over resultaatgericht werken met het accent op de klantgerichtheid. De trainers waren Nl en ik ging samen met een collega acteur internationaal. het was een goeie keuze van de trainers om met Belgische acteurs samen te werken in de grensstreek, de beleving was naar mijn gevoel sterker en ook aan de reacties van het doelpubliek kon je opmaken dat er een klantentevredenheid was met ons. Door middel van sketches (impro) over alledaagse situaties, hun perceptie over resultaat gericht werken en de objectieven van de gemeente zelf maakten wij de training concreet, helder en herkenbaar. We waren een tool die wellicht zal blijven hangen in Sluis! N
11-05-2007
typetje nonneke Rachel
08-05-2007
transparant managen
ik werkte met Kessels &Smit samen. Alles ging hem om de kunst van het transparant managen. Ik kreeg een vlot boekje als input 'alles wat je aandacht geeft groeit' van Cora Smit en Saskia Tjepkema. Daaruit een prikker : 'Als je aandacht geeft aan de dingen die je NIET wilt, worden ze groter. Als je aandacht geeft aan de dingen die je WEL wilt, groeien die.' oefen maar, je ziet vrij snel het effect van die zin! N
04-05-2007
kwaliteitenspel
het kwaliteiten spel in een vorm toegepast in een opleiding bij de vdab 'verkoop'. Allemaal leuke mensen met een vertekend zelfbeeld... De onprettige kwaliteiten , de prettige kwaliteiten, de verloren en de gedroomde kwaliteiten.. we werkten er rond, erin, erover... Boeiend! 16 mensen chambreren om werk te zoeken in de verkoop! Ik wens ze allen veel succes! nathalie
22-04-2007
bedankt zon
de zon is er en ze doet het met de bloemen maar ook met de mensen, zich openstellen tot , openbloeien , nieuwe energie, korte rokjes en zwierige kleedjes. Spontane babbels en overal muziek!De tenen zijn weer bloot! Leuk!
18-04-2007
toekomst
Ik bekeek the third wave nog eens opnieuw, 1980, ik was toen 8jaar en die man kon al mijn toekomst zien. 8jaar was ik! Wie kan de toekomst van mijn kinderen voorspellen? Alvin Toffler? Madonna? Spring? ....
Eminent futuroloog die verschillende boeken heeft geschreven over fundamentele veranderingen in ons tijdgewricht. Na 'Future shock' (1970), 'The third wave' (1980) en Powershift (1990) geeft Toffler een opmerkelijke visie op grote veranderingen. Lang voor de internetrevolutie daadwerkelijk invloed gaat uitoefenen op het leven van menigeen geeft hij al de ingredienten van die verandering, waarin het individu weer centraal staat en er nieuwe manieren om macht te verwerven. Nieuwe technologien en sociale structuren gaat ons leven bepalen. Daarbij komen veranderingen van leefpatroon, werk, seksueel gedrag aan de orde. De opvattingen over liefde en het gezin, de economische en politeke structuren worden in een veranderende wereld geplaatst. Tevens geeft hij aan hoe we de nieuwe verworvenheden kunnen aanwenden om een nieuwe maatschappij te realiseren, die gezonder, verstandiger en ook democratischer zal kunnen zijn.
Literatuur
Futureshock (1970) The third wave (1980) Powershift (1990)
Of uw medewerkers ook oplevert wat u ervan verwacht, is vaak maar ten dele afhankelijk van het loon. Doorslaggevend is de mate waarin deelnemers ruimte krijgen om zich te manifesteren en zichzelf te overtreffen doordat hun creativiteit wordt geactiveerd. Die gedachte vormt dan ook de basis voor de workshops, trainingen en animaties die ik onder uw aandacht willen brengen. Ik werk altijd met een artistieke invalshoek maar met jullie doelstellingen Voorbeelden hiervan zijn:
* In beeld krijgen waar mensen binnen de organisatie echt voor willen gaan. * Nieuwe vraagstukken en mogelijkheden verkennen. * Motiveren van een cultuur van zelfstandig werken en beslissen. * Creatieve, innoverende of probleemoplossende plannen en technieken ontwikkelen. * Een sterke gemeenschapszin bevorderen. * Verschillen van mening of ernstige conflicten creatief bekijken en artistiek oplossen * Het verankeren van nieuwe processen en procedures in organisaties. * Mensen weer motiveren wanneer bepaalde zaken ontregeld raakten * Informele netwerking en afdelings evenementen ...
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice