Voila, onze eerste nacht op een andere plaats zit erop, we liggen aan het begin van de vaart Gent-Oostende.
Goed geslapen, de eerste schepen vertrokken om ongeveer half zes, dus vroeg wakker vandaag.
Het begon alvast goed gisterenochtend, we vroegen om de brug open te draaien, en vermelden er ineens bij dat we juist voor de brug aan de wal lagen.
Normaal gaat die brug echt direct open, maar na vijf minuten waren de barelen nog steeds niet dicht, dus nog maar even oproepen op kanaal 25.
Het antwoord: "ja maar wij zien nog geen boot in de vaargeul"
Antwoord van Marc "We liggen aan wal vlak voor de brug, we moeten de touwen maar losgooien en zijn erdoor"
"ja, maar we doen de brug niet open als we geen boot zien;"
OK, dan maar losgegooid!!
Daarna ging het vlotter, de sluis stond voor ons open en klaar. Zowel in Wintam als in Merelbeke.
De ringvaart in Gent gepasseerd en aan het begin van het kanaal Gent-Oostende gingen we onze avond en nacht doorbrengen, we lagen nog niet aan de kant en de politieboot kwam al langszij, echt iets voor ons om dit de eerste dag al voor te hebben!!
Maar twee heel vriendelijke mannen en ze hadden het geduld om te wachten tot we vastlagen, we kregen zelfs een beetje assistentie
Daar alles in orde was, papieren opgemaakt en ze waren alweer weg, ze wilden zelfs niets drinken!!
"We moeten dat goed doseren, want we hebben geen wc aan boord" grappig antwoord vond ik dit
En nu is de motor alweer gestart en vertrekken we naar Brugge. Daar gaan we wel de toerist even spelen
Het is bijna gelukt! We zijn eindelijk startensklaar om onze eerste tocht te beginnen.
Morgen nog naar de winkel, kwestie van genoeg eten en drank aan boord te hebben en dan zaterdag nog 1 marktje doen en zondagmorgen, heel vroeg zijn we weg. Hopelijk toch een beetje goed weer!!
We denken om ongeveer zeven uur door te varen naar de sluis in Wintam en daarna richting Gent. Ben benieuwd hoelang we daarover gaan doen.
Het is wel vroeg vertrekken maar dan hebben we nog een heel stuk de tij mee en dan vlot het toch iets beter.
Marc is volop bezig met het ineen steken van een idee om een Dikke Merci-bon te maken. Het idee is wel geweldig!!
Je kan iemand waar je al jaren op kan rekenen, of die al jaren vrijwilligerswerk in uw club uitvoert zon bon cadeau doen. Meestal gaat het dan om mensen die al alles hebben en je echt niet weet wat je ze nog cadeau moet geven, de vivaboxen of bongoboxen liggen meestal al in stapels in de kast!
Fantastisch weer vandaag!!! De bloembakken op het dek leeggemaakt en terug gevuld met wintervaste planten, eens kijken of ik die meer dan 1 jaar levend kan houden! Dat zou al een hele prestatie van mezelf zijn!!
Een foto volgt later nog, ze staan nu nog op de kant, nog een vrijwilliger vinden om ze mee terug aan boord te krijgen, die lange zijn tamelijk zwaar. Voor de rest genieten met een glaasje cava want morgen voorspellen ze terug regen.
Alle papieren en formaliteiten nog in orde maken, toch allemaal niet zo simpel. Veel getelefoneer en paperassen invullen, maar ik heb er alle vertrouwen in
Onze stijger is volledig klaar en we liggen op onze vaste plaats. Een mens moet een plaats hebben om terug Thuis te komen. Nu maken we er onze eigen stek van en dan de boot vaarklaar maken voor onze eerste grote trip.
We gaan 2 weken naar de westhoek om de streek te verkennen en de nodige fotos te maken voor de website. www.bargestern.beOnze Proefpersonen worden Joske en Francis, hopelijk vinden ze het even leuk aan boord als wijzelf
Ons verslag is een hele tijd aan de kant geschoven!! Ondertussen is ons to-do-lijstje al heel wat ingekort en zijn onze verhuisdozen uitgeladen en heeft alles een plaatsje gekregen aan boord, nou ja alles, er staat nog een verhuiswagen met dozen klaar voor de rommelmarkt!! Eens benieuwd wanneer dat ervan zal komen.
We voelen ons in ieder geval helemaal thuis aan boord en genieten van elk moment. Het is in november en december eigenlijk nog veel te druk geweest, maar ik denk dat we nu kunnen beginnen genieten!!
Gisteren kerstavond met zn tweetjes aan boord gevierd en het was super gezellig. We waren eerst gaan kerstshoppen in Antwerpen, maar zijn eigenlijk uitgeregend Spijtig, er was niet veel te zien en ook niet zo gezellig in de regen! Ik heb ook niets moeten klaarmaken, want toen we terug aan boord kwamen stond de zeevruchtenschotel klaar op het achterdek!
Lekker!! Ons dessert gaan we zelfs morgen opeten
ZATERDAG 18 JANUARI
Gisteren een groot feestje gegeven voor de doop van de Stern. Geweldig was dat!!
We zijn s morgens weggevaren richting Clothilde, het was niet ver maar toch nog eens leuk om te varen! Alles klaargezet om de mensen eerst aan boord te ontvangen en rondleiding te geven, een drankje en dan ging het feestje verder in het clubhuis. Ons Tina heeft de boel opgewaardeerd met haar mooie stem. Als de dansvloer groter was geweest, had iedereen daarop gestaan.
Zoveel flessen gekregen dat onze voorraad goed aangevuld is!! De mensen denken dat wij dronkaards zijn denk ik! Maar ook enkele leuke cadeaubonnen gekregen, van de Femm voor fenders en touwen, kunnen we heel goed gebruiken, volgende week zullen we eens gaan winkelen!! Vanmorgen ietsje langer geslapen! alles opgeruimd, onze schulden betaald en terug naar Klein-Willebroek gevaren. Heb ik daar van genoten zeg! We zien al ongelooflijk hard uit naar goed weer, dat we eens voor een paar dagen weg kunnen. Het was zon rustig weer om binnen te varen, geweldig.
MAANDAG 20 JANUARI
Vandaag rotweer!! Een hele dag is het al aan het gieten! Gelukkig is het aan boord altijd warm en gezellig, maar ik heb liever dat de zon schijnt! Ik moet nu eens niet naar school vanavond!
Wel volop bezig met de voorbereidingen voor onze vaarvakanties, de eerste haven die ik opbelde kreeg ik al te horen dat onze boot te lang is om bij hun aan te meren, goed begin!!
DINSDAG 21 JANUARI
Marc is aan de stijger begonnen, al direct tegenslag! De zaagmachine was omgevallen en is nu voor het schroot We zitten hier nu te wachten tot ze de stukken ijzer komen ophalen en voor ons gaan zagen, benieuwd wanneer dit zal klaar zijn! Als alles afgewerkt is kan hij geplaatst worden op onze definitieve ligplaats als we niet gaan varen, dit is ook in Klein-Willebroek alleen iets dichter bij de blauwe brug en het lawaai van de containerterminal, gelukkig heb ik oordoppen om te slapen! Die mannen beginnen vroeg te werken!!
Straks zal ik ook nog maar een beetje werken, naar een vergadering in het school voor de nieuwe keuken. Volgende week begint het nieuwe trimester. Nu nog een aantal nieuwe recepten op papierr proberen te zetten.
DINSDAG 28 JANUARI
Het ijzer is al gezaagd, nu nog in elkaar lassen. Aan boord liggen er een aantal elektriciteitsleidingen open om het één en ander aan te passen. Ik ben volop bezig met onze reisroutes voor de aangeboden vaarvakanties. Hopelijk krijgen we hier reacties op, al zijn we misschien een beetje laat in het seizoen begonnen. Ik zal blij zijn als we kunnen gaan proefvaren Wie zullen onze proefpersonen worden?
Alles potdicht van de mist! Wat een ironie, 15 km van huis na meer dan 600 km gevaren te hebben en dan vast te komen liggen!
Wel bezoek gekregen van Tina, Jelle, Joske en Francis. Werd de dag toch nog gezellig en er was een goede winkel in de buurt dus we hebben geen honger en dorst geleden. s avonds even gekeken op google voor iets in de buurt om buitenhuis te gaan eten en langs het water om de hoek lag een Italiaan waar ze heel lovend over waren. Het zal ook zo wel geweest zijn, want zonder te reserveren geraakten we er niet binnen! Even een blokje om gegaan en daar was zelfs een echt Belgisch frituur!!
Voor de eerste keer in drie weken Belgische fritten met stoofvlees, Lekker!!
ZONDAG 17 NOVEMBER
s Nacht om een uur was al de mist weg, en nu maar hopen dat dit s morgens ook nog zo zou zijn!En ja hoor om 8uur15 waren we al weg, een berichtje naar Francis gestuurd want zij kwamen fotos trekken als we onderweg waren. We konden ze zien staan op de brug in Temse en aan de sluis in Wintam stonden ze ook.
Onze eerste halt was aan Clothilde, daar konden we toch niet voorbij??
Toen doorgevaren en naar onze vaste plaats voor de eerste vier maanden! Wat heerlijk om in klein-willebroek aan te komen! Nog wat bezoek ontvangen natuurlijk en dan naar bed voor onze eerste nacht op onze plaats.
MAANDAG 18 NOVEMBER
Een zalige nacht gehad! Wel op tijd wakker want we gaan nog altijd redelijk vroeg slapen, de routine zal er snel genoeg terug inzitten.
Even aan de koffie en onze eerste lijstjes gemaakt van to do dingen. Wat een ellenlange lijst en dat voor de eerste dag! We zijn er dan maar direct ingevlogen.
Het was eindelijk zover, we gingen alleen moeten varen. Toch niet direct kunnen vertrekken, want er was iets mis met de electriciteit!! Wat sleutelen en bellen met Bart en het was al gedeeltelijk gerepareerd.
Vertrokken om 11 uur en alles ging vlot, we waren zelfs vrij vlug op het canal du Nord. Daar was het toch even anders varen, schuine kanten, veel smaller en toch een goede wind. Met die schuine kanten was er ook nergens een mogelijkheid om aan te leggen alleen aan de sluizen. Langzaam begon het donker te worden en ik was eigenlijk al een beetje in paniek, dat we aan een sluis aankwamen die open stond.
Maar Marc is gewoon naar de kant gevaren en we hebben ons vastgemaakt voor de nacht.
De sluizen zelf zijn tot nu toe eigenlijk heel goed gegaan, ondanks dat ze maar 5m05 zijn, dus niet veel breder dan de boot.
DONDERDAG 7 NOVEMBER
Een hele nacht geklots tegen de boot, de stootranden en het water. zuiver door de wind!
Dus vandaag weer geen vaaruren, spijtig! Maar we klussen dan maar wat!
VRIJDAG 8 NOVEMBER
We zijn een heel stuk opgeschoten op het canal du nord, zelfs al een kleine tunnel doorgegaan zonder problemen. Een aantal sluizen montant en een paar avalant, je moet maar weten hoe het zit!!
s avonds weer moeten aanleggen juist achter de sluis omdat er hier niks anders is. Er kwam na een halfuurtje een auto onze richting uitgevlamt en we dachten al dat we niet mochten blijven liggen, maar het was reclame voor een pizzatent. Spijtig genoeg stonden mijn wortelen al op.
ZATERDAG 9 NOVEMBER
Vroeg vertrokken, zonder een greintje wind. lekker gevaren in het zonnetje alhoewel het redelijk fris was. Nu kwam die tunnel van 4,5 km met in het midden een verbreding om enkele schepen te kunnen kruisen.
Dit ging gewoon perfect!! Chapeau voor de Marc! Daarna begonnen we aan een serie van 7 sluisen, spijtig genoeg voor de vijfde gestrand want hier stond ongelooflijk veel wind. Op de pc navigo was er al een stremming te zien omdat er morgen en maandag niet wordt gewerkt en we haalden deze toch al niet meer, dus blijven we maar hier.
Dat zullen twee lange dagen worden, kan de spanning voor de wind tegen dinsdag al wat oplopen
ZONDAG 10 NOVEMBER
Geen idee waarom ze hier vandaag niet werken, misschien straks maar even met de fiets erop uit?
Even nagekeken of er een winkel in de buurt is en deze is maar tot 12u30 open vandaag, dus snel de banden van de fiets opgepompt en de brommer startklaar gemaakt en dan zijn we maar vertrokken. Volgens google maps was het met de fiets 23 min. Ik weet niet hoe snel ze daar heuvel op en heuvel af kunnen rijden, maar met de brommer was het langer dan een half uur!! Na 1/3 van de weg zijn we gewisseld, dan kon Marc eerst even de brommer testen en daarna ik, is wel leuk zon brommer maar moest toch even wennen. De tijd ging almaar sneller dus besloten we dat ik al doorreed met de brommer en heeft Marc even uitgelegd hoe je die terug moest starten.
ik was maar juist op tijd in de winkel en na tien minuten deden ze het licht al uit. Met al dat afgejaag, wist ik al bijna niet meer wat ik allemaal moest hebben.
Allee, uiteindelijk kreeg ik die brommer toch terug gestart, maar van Marc was nog geen teken te zien, amai en hij rijd overal verkeerd, als dat maar goed kwam! Na een tiental minuten zag ik hem staan op een kruispunt, gelukkig was hij niet doorgereden anders was ik hem misschien nog aan het zoeken. Maar we hadden toch terug voorraad Ricard
MAANDAG 11 NOVEMBER
Een feestdag, alleen was er niet veel te zien aan de sluis dus nog wat geklust en gerust zoals dat op een feestdag hoort!
DINSDAG 12 NOVEMBER
Nu konden we terug vertrekken, alleen was ik mij die rustdagen helemaal ongerust beginnen maken over de rest van canal du nord. Ze gaven normaal terug heel veel wind maar we moesten door. Uiteindelijk viel dit allemaal nog reuze mee en zijn we zelfs nog via canal de la sansee tot op de Schelde geraakt.
s Avonds weer voor de sluis vastgemaakt en ons direct gedragen als echte ramptoeristen, vlak voor de sluis was een auto in het water gereden en de duiker zat al in het water. Hoorden we via de marifoon zeggen dat er nog twee mensen inzaten! Griezelig! Heel de tijd alles gevolgd, de depanagevrachtwagen trok de auto op de kant, maar geen mensen zien uithalen, gelukkig! Maar toch even sensatie aan dat anders zo stille sas.
WOENSDAG 13 NOVEMBER
s Morgens even de planning nagekeken en op voorhand beslist dat we op de passantensteiger in Doornik zouden stoppen, ook al was het maar twee uur. Konden we in de stad nog wat proviand inslaan en misschien ergens gaan eten. Een grote GB gevonden, maar er loopt daar in Doornik toch een beetje raar volk rond!
Daarna in een gezellig cafeetje een Ricard gaan drinken en daarna in Le bouef qui rit gaan eten. was zeeeeer lekker maar spijtig genoeg zaten we daar maar met twee. Als je zon gezellige zaak met zon lekker eten bij ons in de buurt zou openen dan zat dat altijd stampvol. We kregen eerst een mandje lekker brood met boter, looksaus en riletten. LEKKER! Daarna hadden we gekozen voor escargots volgens de chef en deze waren in een kaassaus met spekjes, lekker en eens iets anders. Dan een lekkere, perfect gebakken steak met verse dikke fritten en goede bernaisesaus. Niets op aan te merken. De Marc kon het niet laten en heeft nog een tarte tatin genomen, daarna koffie met grand marnier als afsluiter van een leuke avond.
DONDERDAG 14 NOVEMBER
Op tijd willen vertrekken, maar nogal lang voor het rode licht moeten wachten op een tegenvaart, achteraf zagen we hoe dat kwam. Het is een heel eind enkelrichting door de stad met kleine bochten voor die grote schepen. En dan is er ook nog een hele smalle brug uit de 16de eeuw.
Heel mooi trouwens, wel leuk zo dwars door een stad varen!
Een heel eind opgeschoten vandaag en we liggen vast voor de sluis in Asper. Morgen nog een 15 km naar Merelbeke en dan de Getijden-schelde op. Benieuwd wat dat gaat worden! Het einde is in zicht en als alles goed gaat ben ik toch op tijd in Ruisbroek.
VRIJDAG 15 NOVEMBER
vanmorgen voor het sas in Asper was er om 7u30 nog een mooie mistlaag. Als je hier moet doorvaren is dit iets minder gunstig. Dan maar op ons gemakje ons klaargemaakt, de motor gestart, heel de boot drooggewreven en dan met een boot van 89 m mee het sas in.
De sluis is maar 112 m dus dat ging net. Maar wij zijn precies volleerde schippers in een sluis, alles gaat altijd perfect. Als dat maar goed blijft gaan
Ook de sluis in Merelbeke stond al op groen voor ons en daar lagen we helemaal alleen in die grote sluis, wat een luxe. Daarna de getijden Schelde op met hoog water en tij mee, dus dat vlot ook wel! Spannend is het wel zo op de Schelde, met meestroom gaat dat redelijk vlot en je weet dat in de bochten die zandbanken liggen. ook gaat het achterste van de boot altijd uitwijken in de bocht, gelukkig kan Marc goed varen!!
Tegen twee uur waren we in Appels, dus dat wordt een nachtje op de zeeschelde, uiteindelijk zijn we gestopt in Baasrode. tegen drie uur s nachts was het hoog water en dat maakte nogal wat lawaai van dingen die tegen de boot sloegen.
We zijn nu al een heel eind voorbij Parijs en halen net de rivier de loise voor het donker wordt. Morgen een rustdag want het is 1 november. Ronny had op zijn kaart een streepje getrokken om aan te duiden dat er een steiger voorhanden was en inderdaad, een mooie, nieuwe steiger van vnf.
Een zalig stil plaatsje om te liggen met de hekken van het park dat s avonds op slot ging.
VRIJDAG 1 NOVEMBER
We liggen dus een hele dag stil. Bart vertrok met de brommer terug naar Nemours om de bestelwagen op te halen en ineens boodschappen te doen. Gelukkig zijn de winkels op 1 november hier open! Spijtig genoeg een heel stuk van de dag in de regen gezeten, maar de tijd genomen om rustig te genieten en wat te lezen.
Op een gegeven moment zagen we de parkwachter aankomen en hij sloot de poort terug! Bart was nog wel niet terug met de brommer, dus wij maar roepen en gevraagd of hij nog even kon wachten. Nou, cest une grande problem! Ja, dat wisten wij ook al! Hij zou dan tegen half zeven even terug komen, nou dachten wij dat hij de poort wel zou openlaten ondertussen, maar nee hoor, stevig op slot! Toen Bart dan aankwam is hij maar met de zwemtrap van de boot over het hek geklommen.
ZATERDAG 2 NOVEMBER
Terug vertrokken op de loise, mooie rivier met een beetje tegenstroom. Nu gingen we naar omhoog in de sluizen, weer even een andere aanpak om de touwen vast te maken.
Enkele mooie dorpjes tegengekomen, een groots monument waar we nog steeds niet van weten wat het eigenlijk voorstelde.
Ook onderweg mooie stijgers tegengekomen maar veel te vroeg om al aan te leggen. Nou, daar hadden we later wel spijt van want tegen vijf uur hadden we nog steeds geen plek en om half zes is het stikke donker. Gelukkig was er nog juist een boot voor ons waarvan we het lichtje konden volgen. Juist voor het helemaal donker was toch nog naast een andere boot aan een kade kunnen aanmeren, gelukkig!
ZONDAG 3 NOVEMBER
Prachtig zonnig weer, een beetje meer wind, op tijd weg. Alles gaat goed! 3 km verder is het al over, de sluis is dicht en nergens geen lichtje of beweging te bekennen. Even aangemeerd en op zoek naar iemand, aan de andere kant van de sluis, zon 200 m verder, lag een beroepsschipper die wist te vertellen dat ze geen sluiswachter vonden!
Ja, wat was dat nu weer! Op kanaal 10 even de conversatie gevolgd en na een uurtje of twee hadden ze iemand zover gekregen, in Boran, dat hij zijn sluis ging sluiten en deze richting uitkwam. Dus toch nog door de sluis tegen 12 uur.
MAANDAG 4 NOVEMBER
Verder naar Compeigne want daar ging Bart terug met de trein de wagen halen om vanaf daar terug naar Nederland te vertrekken. Ongeveer rond twee uur aangekomen, nog koffie gedronken en Bart vertrok. Wij zijn dan even naar een winkel gaan zoeken en dat was geen probleem want het is een grote stad. Een grote zak volgeladen om proviant in te slaan om onze verdere reis geen honger en dorst te leiden.
Bart was tegen 7u30 al terug en dan hebben we nog een lekker bordje soep gegeten.
DINSDAG 5 NOVEMBER
Bart en Anneke gingen hun bagage inladen, ze lieten ons nu alleen met de boot. De papieren waren in orde en de Stern is nu officieel van ons!!!!
Maar vandaag bleven we nog even aan de kant, konden we nog twee grote netten eten en drinken halen!
Om 7u30 eindelijk vertrokken richting Parijs!! Met veel geluk op tijd op de Thalys gestapt, want de weg naar de hoofdingang van Brussel midi was afgesloten door de markt. Toch maar een taxi gevolgd met het gedacht dat die ook naar het station moest en ja hoor, daar stonden we dan met pak en zak in de regen.
We hadden 2 ticketten eerste klas gekocht en dit deel van de reis was in ieder geval in orde! Perfecte zetels, lekker uitgebreid ontbijt en heeeeel vriendelijke bediening. Na anderhalf uur stonden we in Parijs en moesten we een aansluiting hebben naar Nemours. Niet zo simpel met veel te veel bagage bij!!!Op zondag zitten er niet zoveel mensen bij de loketten en we hadden nogal een gejaagd gevoel over ons dus vlug, vlug een aansluiting gezocht. Aan de ticket machine werkte dit niet met onze kaarten en was er iemand zo vriendelijk om kaartjes voor ons te kopen met zijn kaart en moest ik hem cash betalen. De achterdocht kwam dan toch even de kop opsteken, maar we zijn met die ticketten, van 31 euro per persoon, helemaal tot in Nemours kunnnen reizen.
Ook nog mijn GSM verloren, dus onze heenreis was al goed begonnen!!
Uiteindelijk na 4 keer overstappen in het Station in Nemours aangekomen onder een stralend zonnetje, spijtig duurde dit niet lang meer maar we zijn toch droog op het schip aangekomen. Bart was zo vriendelijk om ons met de wagen te komen afhalen!! Aangekomen op de Stern werden we vriendelijk onthaald met de nodige koffie en cake
Marc kreeg al direct een heleboel info over het schip te verwerken terwijl ik de bagage uitpakte. Spannend was dit toch allemaal.
Daarna al aan het aperitief en een heerlijke maaltijd voorgeschoteld gekregen, ondertussen kwam de regen met bakken uit de hemel. Lekker gezellig, zo aan boord. Nog wat nagepraat en dan was mijn pijp in ieder geval uit, dus naar bed en een heerlijke eerste nacht gehad.
Om 8u00 onder de douche en onze eerste ontbijt aan boord, lekkere, gezonde crusli met wat yoghurt. Spijtig genoeg stond er de hele morgen een strakke wind van 90 km/uur. Dus varen was er niet direct bij, spijtig genoeg. Maar het Navigo programma moest nog ingsteld worden, nog heel wat uitleg, enz .
Nog een leuke wandeling gemaakt in Nemours, mooi dorp met enkele vakwerkhuizen en een oud kasteel.
DINSDAG 29 OKTOBER
Onze eerste vaardag!! Prachtig weer, geen wind en volop zon!!
Om negen uur door de sluis en dan genieten. Eerst door de kanalen met heel wat sluizen en dan kwamen we op de Seine. Veel water en sterke stroming maar alles is vlot verlopen en we hebben volop genoten. We hebben dan ook 54 km kunnen varen, nog ongeveer 550 km te gaan
s avonds weer een lekkere maaltijd gekregen en verder van de avond genoten. Morgen weer een dag!
WOENSDAG 30 OKTOBER
We kronkelen langs de seine door Parijs, mooie fotos kunnen nemen zo langs het water.
Zie je de stad eens van de andere kant. Ook prachtig weer gehad en in een stralend zonnetje over het water gegleden. Wel wat stroming mee, dus dat ging met meer dan 12 km per uur vooruit.