Zondagmorgen en dan eten we ons croissantje, eentje maar, we moeten een beetje naar de calorietjes zien natuurlijk!
De eerste boot die over ons lag vertrok iets voor negen en daarna kwamen er twee lege spitsen de hoek om, in onze richting! Dat werd even wachten want die gaan niet zo snel en die mensen hebben wel wat meer tijd nodig om de sluis in te varen. Zij hebben nog minder plaats dan ons, ik denk zo'n goede tien centimeter, dat is er vijf langs elke kant! Niet te verwonderen dat die boten supertraag binnenvaren, zij hebben ook niet graag schade aan de boot! De Australiërs gingen er direct achter, zij zullen niet geweten hebben dat ze dan dikwijls moesten wachten aan de sluizen. Uiteindelijk zijn wij om half elf vertrokken en na de derde sluis zagen we ze al liggen. De rest heel erg traag binnen en buiten gevaren en zo zijn we op een rustig tempo door heel wat sluizen gegaan, het was zalig weer met een briesje dus best uit te houden!
Rond een uur of twee kwam de zon er meedogenloos door en in 1 uurtje was ik totaal afgepeigerd. Omdat ik schrik had dat ik daardoor fouten ging maken hebben we na de 17de sluis een plaatsje aan de kant gevonden en gaven we de pijp aan Maarten!
Ondertussen was het dus drie uur en we hadden tenslotte al 17 van de 26 sluizen gedaan. Het is wel een zaligheid eigenlijk die automatische sluizen, we hebben maar 1 keer moeten bellen en het was echt na vijf minuten al opgelost! Volgens Marc staan die achter het hoekje te wachten met hun autootje!!
We zijn aan de kant gaan liggen van de bomen voor de schaduw en dan lig je echt gerust want we kunnen zelf ook niet van de boot !! Zalige rust!
Eerst een paar sneetjes brood met lekkere dingen erop en rusten! Ik moest echt eerst even bekomen, er was wat weinig zuurstof in de lucht er hing precies onweer in de lucht. Uiteindelijk zijn er een paar druppels gevallen, veel wind en verkoeling, pfffff.
's Avonds even de groep aan voor een bordje spaghetti en we waren weeral content. Alleen stonden de bomen in de weg voor de sateliet, dat werd geen koers zien, spijtig voor de Marc 😡
Vandaag zaterdag en we varen door tot Le Chesne, dat is voor een sluizentrap van 26 sluizen!. Een prachtig stuk natuur met afwisselend vergezichten en begroeide kanten, spijtig dat op sommige stukken de struiken op de kant al wat groot geworden zijn maar ik had een trukje om mooi in de midden te varen.
Om twee uur waren we in het dorpje (met winkel en bakker) en direct ons stoelen op de kant in de schaduw, warm dat het vandaag was! De fles cava mocht niet ontbreken natuurlijk!
Onze trouwe buren, de Australiërs, kwamen direct de koorden aannemen! Ik vroeg of ze niets kwijt waren en ze hadden het nog niet eens in de gaten dat ze onderweg een grote fender, van Lindssen dan nog wel, verloren waren. Heel dankbaar dat we die opgevist hadden natuurlijk. Een half uur later stond hij daar met een fles wijn met op de hals zo'n koalabeertje dat de hals beetpakte met het opschrift "I love Australia". Hebben we de mensen maar uitgenodigd om na het eten bij ons die fles soldaat te komen maken, hij stelde voor om samen ergens te gaan eten en dat hebben we natuurlijk gedaan!! Lekker gegeten en ondertussen hebben we al meer Engels dan frans gesproken!
Vrijdagmorgen en we zijn van plan om in Charleville te blijven alleen wil Marc naar de overkant omdat daar elektriciteit is en aan onze kant niet. Het is ongelooflijk warm geweest vannacht en met elektriciteit kunnen we de airco aanzetten.
Eerst ging hij even naar de overkant om de plaats even af te stappen waar juist een boot vertrokken was, ik zag hem daar aankomen en telde even mee, 21 stappen= 21 meter! Spijtig, Marc kwam terug en volgens hem was er plaats genoeg, 26 stappen had hij geteld discussie!! Ik gaf dan maar toe en zei dat als we er niet tussen konden we maar ineens moesten doorvaren, geen probleem want er was plaats genoeg! Wat denk je? We zijn doorgevaren natuurlijk!!
Richting canal des Ardennes. Eerst hebben we nog een prachtig stuk gevaren op de Maas, echt midden in de natuur!
Dan de eerste kleine sluis, 38 op 5m20. Dat zou even wennen worden, maar geen probleem, het ging vanzelf!!
Voor en achter de volgende sluis waren er normaal ligplaatsen, alleen daar lagen wel erg veel boten die daar al jaren lagen, dat was eraan te zien!
Dan maar tegen een vrachtschip dat aan de kant lag en even gevraagd of die nog ging vertrekken in het plaatselijke cafeetje. Niet dus, we lagen gerust en vast om twee uur.
De Marc was nog even gaan horen en zien of er aan de andere kant geen plaats was maar daar lag het vol verhuurboten. Zijn we maar blijven liggen
Aan de andere kant lag al wel de boot "Tiger" dit zijn Australische mensen met een prachtige Lindssen, de favoriet van Cisse!! Heel vriendelijke, behulpzame en toffe mensen. Ze wisten te vertellen dat de andere boot, met mensen uit Mechelen, in de sluis zijn schroef verloren was en ze waren onderweg met een sleep. Allee eigenlijk een duw, want anders kan je niet stoppen met een boot zonder schroef Tegen een uur of half acht zijn ze uiteindelijk toegekomen en heel dat geval voor ons gelegd op de plaats waar normaal boten liggen die wachten op de sluis, maar die was ondertussen toch al gesloten.
Samen met iedereen in dat cafeetje nog iets gaan drinken en dan moesten we ons beste Engels bovenhalen.
Leuke avond gehad en beslist om morgen maar door te varen, zo mooi lagen we daar nu ook weer niet tussen die verhakkelde boten maar wel rustig en zalig geslapen!
Deze keer heeeel vroeg vertrokken omdat ik in de capetainerie gevraagd had of het klopte dat de sluizen van 7 tot 19 uur draaien.
Niet dus, we kwamen aan de eerste sluis en alle lichten waren nog uit, gelukkig was het ondertussen al 8u45 en moesten we, na een frans! telefoontje, wachten tot negen uur en inderdaad, de lichten sprongen om 9 uur stipt op groen/rood en de sluis werd klaargemaakt voor ons, allemaal automatisch.
Tot hiertoe werkt dat allemaal heel vlot, hopelijk blijft dat zo!!
Vandaag tot Charleville gevaren, de jachtplaatsen liggen even terug varen naar de barrage toe. Spijtig genoeg was de jachthaven maar voor boten tot 12 meter en de buitensteiger met electriciteit lag bijna vol, voor ons geen plaats meer.
Gelukkig was er nog een stuk kade aan de andere kant maar dan hadden wel geen electriciteit, dus moesten we de groep even laten draaien om toch de airco even te kunne opzetten want het was ondertussen bloedheet geworden, tot 37° echt te warm!!
Om 12 uur lagen we al vast, dat is het voordeel van wat vroeger vertrekken
In de namiddag even naar de stad om eindelijk dat SFR kaartje zodat ik terug op internet kon, heb een beetje moeten foefelen met de datums want ik kon de blog niet up to date houden en moest de dagen in Frankrijk allemaal tegelijk optekenen, daardoor vergeet een mens toch wel direct het één en ander. Gelukkig heb ik wat op onze kaarten genoteerd
's Avonds zijn we op het prachtige plein, place Ducal, bij een italiaan een pasta gaan eten, ik had gelezen dat je heel licht moet eten als het zo warm is!! Dat heeft gesmaakt!! Was echt lekker, met zeevruchten
Vertrokken om 9u30 voor de tunnel, deze ligt niet zo ver van onze laatste slaapplaats dus we waren daar snel.
Nog een boot achter ons, spijtig voor die mensen want dan zitten ze in de tunnel in onze uitlaatgassen en zoals al gevreesd was de tunnel erg krap en moest ik van links naar rechts om een fender tegen de bovenkant (tent) te houden en ik zat tegen het tegenlicht van de ingang van de tunnel dus ik zag niet zo veel. Spijtig genoeg 1 keer geraakt en de bash is een klein beetje beschadigd, maar dat zal wel niet het laatste van deze trip zijn zeker??
Vandaag tot in Fumay gevaren tot 15u15 en de temperatuur stijgt altijd maar, ZALIG!!!
's morgens was er nog een markt in Fumay en daar moest ik natuurlijk eerst eens over wandelen, een gebraden kip gekocht voor 's avonds en dat werd nog eens met liefde gemaakt zé, nog een beetje saus erbij en gebakken uitjes, dat krijg je bij ons allemaal niet
Ondertussen moesten we extra lang wachten om door te varen want er vertrokken altijd net boten als wij wilden starten en wij moeten eerst wat warm draaien dus even wachten. Uiteindelijk zijn we om 10u30 vertrokken en moesten we nog wachten aan de eerste sluis omdat de vorige er nog in lagen. Maar dat is helemaal niet zo erg, alhoewel als je niet moet wachten is het nog leuker , uiteindelijk hebben we tot 17u00 moeten varen om nog een plaatsje ergens te vinden om aan te leggen. Dat is dan Monthermé geworden aan een prachtige nieuwe steiger met electriciteit, alles splinternieuw!!
Daar stond ook een volledige rij mobilhomes en ik denk dat zij ook electriciteit enzo hadden, echt een mooie en rustige plaats!!
Vandaag waren we er vroeg bij, we zijn vertrokken om 8u55 richting Frankrijk en zoals gezegd in de eerste sluis naar boven om het vignet. Voor 1 maand voor onze boot was dat ongeveer 240 euro, redelijk veel maar voor de rest is het redelijk goedkoop liggen in Frankrijk dus dat compenseert wat
Onze eerste stop was gepland in Givet om een internetkaartje voor Frankrijk te kopen. we zijn daar inderdaad gestopt maar een kaartje nee hoor dat zullen we maar eerst in Charleville kunnen krijgen, dat is de hoofdstad van de Franse ardennen.
We waren al om 11u"à in Givet dus de rest van de dag zalig niets gedaan!!
Morgen de tunnel, ik had op internet eens naar wat foto's gekeken en dat lijkt me niet zo heel ruim, dus hopelijk geen schade. Voor onze overkapping zal het wat krap worden denk ik omdat de tunnel afgerond is en daardoor natuurlijk smaller wordt. We zullen zien.
Ondertussen komen we regelmatig dezelfde mensen tegen aan de kades, dus dat is wel leuk, alleen moet je dan wel alle talen ondereen gooien en dat maakt het er niet makkelijker mee