• dinsdag 23 oktober bewolkt
  • woensdag 10 oktober zon
  • dindag 9 oktober zon, eerst mistig
  • maandag 8 oktober, zon
  • zondag 7 oktober bewolkt, 15°, geen zon 's morgens, later wel!
  • zaterdag 6 oktober zon, 25°
  • vrijdag 5 oktober, zon, 22°
  • donderdag 4 oktober bewolkt, 20° met later zon

Stern, onderweg met de woonboot
    reisverhalen van Marc en Lia
    23-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 oktober bewolkt
    Tegen 8u vertrokken de 2 boten richting Kempisch kanaal want met 3 lukt het toch niet in de sluizen. Wij om 9 uur. Eerst nog alles afwassen, dat is het nadeel van een groot achterdek!
    Om 13u40 de sluis van Herental uit en op het Albertkanaal, goe gevaren!!
    Spijtig is er heel wat wind en veel scheepvaart, we slingeren van links naar rechts.
    Tegen 18u aan de kant in Antwerpen, overal heel veel wind en we varen de haven binnen en geen wind meer! Het gouden anker houdt de wind voor ons tegen, een heel toepasselijke naam heeft dit rustoord wel
    Ik vrees ook dat het weer een tijdje gaat duren vooraleer we weer een trip gaan maken. In het najaar staat er zoveel op het programma!!

23-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

22-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 oktober, grijs
    Vanmorgen miezerde het een beetje maar toen we om 12 uur vertrokken begon de zon er een beetje door te komen.
    Volgende week geven ze heel wat minder, het goed weer is op!! De herfst zal dan toch eindelijk beginnen, spijtig.
    Nu richting Retie, daar zouden een paar boten van de Antwerpse ook halt houden. Hopelijk is er nog plaats voor ons.
    Tegen 16u lagen we op de laatste plaats in Retie, Luc en Anita samen met nog een boot van Antwerpen. Samen gezellig op ons achterdek, ook samen gegeten en fritjes gebakken. Maar tegen 9u lag ik al in mijn bed en de anderen ook denk ik, iedereen was stik kapot na zo'n zwaar weekend

22-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

19-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 19 oktober zon, 25°
    Om acht uur maar wakker geworden, vannacht veel wakker geweest door lawaai, bonken van de boot enz.. geen rustige haven.
    Het ziet er in ieder geval goed weer uit.
    Tegen 13u40 kwamen de drie boten toe die ons dit weekend gingen vergezellen.
    De volgende dagen waren SUPER!!
    Ben ineens gaan kijken waar we gaan logeren in Hasselt met de kerstmarkt en we met de vrouwenclub de stad onveilig komen maken!! Ziet er alvast goed uit en supervriendelijke madam! (achteraf zijn we toch nog ergens anders gaan slapen was er was iemand bij gekomen en geen extra kamer beschikbaar)

19-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

18-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 oktober zon, mistig, 20°
    Vanmorgen is Marc vroeg opgestaan want hij had nog een mogelijkheid niet onderzocht wat de groep betreft. Tegen negen uur kwam hij triomfantelijk terug boven water want hij had eindelijk de oorzaak gevonden!!
    Via de terugslagklep was er vuil blijven hangen en zo kreeg de groep niet genoeg koeling. Amai, hij was zo blij dat het in orde was!!
    Zonder elektriciteit kan je niet rondvaren want als je ergens komt te liggen waar je geen stroom kan nemen kom je echt in de problemen.
    Om 9u20 kwam het zonnetje erdoor en wij van de kant. 2 sluizen en dan helemaal naar Hasselt.
    Zonder problemen, alleen redelijk druk op het Albertkanaal. Tegen 14u zijn we in Hasselt aangekomen en kregen een plaats aan de kant, want veel plaats is hier niet voor boten zoals die van ons. Morgen komt de rest toe (tegen 13u) reden: Jeneverfeesten!!!!

18-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

17-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 17 oktober zon, 23°
    Het blijft schitterend weer!!
    Om 10u00 los gegooid en vertrokken, we gingen wel zien tot waar we kwamen
    Maandag en dinsdag was het clubhuis juist gesloten in Herentals (geen carolus) maar dat wil wel zeggen dat we het liggeld uitgespaard hebben
    Het was bijna 13u toen we vastlagen aan de kade waar we nog niet gestopt waren, tussen sluis 5 en 6. Rustig hier, hopelijk doen ze straks de poort niet op slot.

Zalig rustig liggen, ik ben nog even gaan wandelen. Marc heeft spijtig genoeg de hele tijd aan de groep en de elektriciteit moeten werken, problemen!

17-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

16-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 oktober zon, 23°
    Amai, dat was wakker worden vanmorgen!! Telefoon van Marc zijn werk, vergissing in de planning en geen springer, dus Marc moest vertrekken.
    We hebben speciaal voor zo'n situatie's een cambio-kaart, staat er in heel de omgeving van Herentals toch geen auto zeker!!
    Doeme toch!!

Dan maar een taxi gebald en binnen het kwartier stond hij aan de boot, kostprijs: 123 euro
    Marc had de groep nog gestart want we hebben hier ook geen elektriciteit. Gelukkig is het heel goed weer.
    Fiets terug van de boot en weg was Marc.
    Neen, Marc is niet met de fiets vertrokken, die was voor mij
    Ik moet zeggen, ik heb me niet verveeld vandaag!

Marc was om 9u10 terug op de boot, met de trein en terug taxi Bart.

16-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

15-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 15 oktober zon, bewolkt 23°
    We gingen 's morgens vertrekken maar doordat we van hier naar ginder moesten kwamen we los om 11u30 richting Herentals.
    In Wijnegem direct binnen met groen licht, je mag ook al eens geluk hebben! 12u35 in, 12u55 eruit.
    Om half vier aan de steiger in Herentals, is het toch gesloten zeker!! Vanaf 1 oktober 2 sluitingsdagen
    We zullen onze gouden carolus elders moeten drinken.

15-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

11-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 11 oktober 2018, zon, licht bewolkt
    Vandaag terug naar Antwerpen, Marc moet morgen met Fred naar den Brico voor materiaal voor den bureau van het Zwaantje en ik moet naar de Metro voor het gerief voor de hapjes van het feestje van Jef en Els.
    We gaan richting Wintam, over de Schelde en de Royersluis. In de Royer vullen ze de sluis met een emmertje, 1u30 ingelegen!!

11-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

10-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 10 oktober zon
    Blijven nog een dagje liggen, de boot vanbinnen en vanbuiten gekuist, stoelen en loopplank in de camionet en alles naar Ruisbroek gebracht.
    Even iets gaan drinken bij Clothilde en een gezellige babbel met onze oude buren
    Daarna terug op de fiets, ineens naar de RYAC, op het terras, zalig weer!!
    Daar ook een babbel met mensen die we kennen en blijven plakken tot 10 uur. Lekkere sliptongetjes gegeten, maar iets teveel Leffe gedronken

10-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

09-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dindag 9 oktober zon, eerst mistig
    Om acht uur uit ons bed, een koffietje en even babbelen. Kwam een spits voorbijgevaren in een rustig tempo, algauw gestart en erachter want dan konden we samen door de bruggen en de sluis.
    Gelukkig, want onderweg heel wat mistbanken en dan is het plezierig om iemand voor je te hebben.
    De deuren van Zemst stonden zelfs open dus tweemaal geluk.
    Naar Klein-Willebroek en voor de Fastwin gaan liggen. Rustige en plezierige plek om te liggen maar in de directe omgeving niet veel te zien.

09-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

08-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 oktober, zon
    Zalig weer terug, iedereen vertrokken om 9u30, wij blijven nog wat liggen omdat we maar tot in Vilvoorde gingen. Rustig doorgevaren want we moesten alleen de Budabrug door, dus goed op tijd in Vilvoorde een hotdog gegeten en even door de winkelstraat.
    Staat ook al zoveel leeg, triestig. Voor de rest is Vilvoorde een nette stad geworden.
    Een zalig rustige namiddag op ons achterdek.

08-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

07-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 7 oktober bewolkt, 15°, geen zon 's morgens, later wel!
    Tegen 10u15 naar de midi en naar het vossenplein want dat was er gisteren overgeschoten. Dan richting centrum en de grote markt maar eerst iets met een groep van 11 iets gaan eten. Wat een ramp was dat!! Zeker geen aanrader
    Om 12u40 binnen en om 15u20 buiten voor een kleine lunch (kroketje, croque monsieur, soep of spaghetti) als je daar uren op moet wachten, amai!!
    Terug naar de boten en in plaats van, zoals afgesproken, naar het shoppingcenter om bij de Libanees iets te gaan eten, bij ons op het achterdek blijven hangen en alle hapjes die over waren van iedereen op tafel en het was heel gezellig.

07-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

06-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 6 oktober zon, 25°
    Ja, ze geven 25° en dat in oktober!!
    Hoeveel geluk kan je hebben als je juist nog eens gaat varen. Morgen is het gedaan, ineens 10° kouder.
    Om negen uur vertrokken want we moesten om tien uur aan Brussel centraal zijn want de gids ging ons daar oppikken. Juist om 10u bij de gids! Dat moet je toch kunnen met een groep van 21, met een overstap bij
    Was in het begin een leuke wandeling maar het ging na een tijdje toch vervelen. Het was precies een promotietochtje om zijn pas verschenen boek te verkopen.
    Om 14u15 hebben we met 3 vrouwen er de brui aan gegeven en zijn al vertrokken naar het cafeetje waar we toch samen ene gingen drinken.
    Daarna op het gemakje terug naar de boten, even rusten, klaarmaken en terug een wandeling van 2,2 km want in de jachthaven was onverwacht een trouwfeest en we hadden ergens anders moeten reserveren om samen iets te gaan eten. Bij de Griek was het gelukkig ook heel lekker en gezellig! (Spijtig, we mochten niet met borden gooien)
    Uiteindelijk vandaag meer dan 12000 stappen gedaan!!

06-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

05-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 5 oktober, zon, 22°
    Tegen half tien was iedereen klaar om te vertrekken, dus deden we dat maar. We moesten maar 5 km varen tot in Brussel maar tegen dat iedereen goed en wel vast lag was het toch al 11u30.
    Terug alle stoelen op de kant en aan het aperitief. Ik had kleien sandwiches voorzien met allerlei beleg als traktatie en iedereen heeft ervan gesmuld.
    In de namiddag naar het nieuwe shoppingcenter en daar wat rondgelopen. Spijtig geen winkels waar ik terecht kon
    Nog samen met de mannen een terrasje meegepikt en dan samen spaghetti gegeten. Iedereen zijn eigen potje, want iedereen had spaghetti voorzien. Toevallig!
    Nog iets gaan drinken in het clubhuis en vroeg naar mijn bed.

05-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

04-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 oktober bewolkt, 20° met later zon
    We gaan nog een varen!! Dit weekend is het einde-vaarseizoen van de ryac en daar de Marc niet moet werken zijn we er graag bij
    Ze gaan naar Brussel deze keer omdat de sluis in Duffel gestremd is. Eindelijk een iets anders, hopelijk valt het mee en gaan ze in de toekomst af en toe ergens anders naartoe.
    Marc belde voor alle zekerheid eerst naar de Royers, maar ze schudden, na de stremming, eerst naar binnen. Dus dat wordt negen uur, moesten we ons ineens niet meer haasten. Uiteindelijk hebben we nog een hele tijd moeten wachten en om 8u50 vaarden de boten er langs buiten pas in.
    9u45 erin - 10u15 eruit op de Schelde.
    Om 8u45 een berichtje gekregen van Tina en Jelle dat ze gingen vertrekken naar Malta. Toen wij voorbij Clothilde vaarden terug een berichtje dat ze in Malta waren!! Wij hadden op dezelfde tijd amper 25 km afgelegd, raar!!
    Eenmaal aan de boulevardbrug, telefoontje van de rest die vandaag gingen vertrekken. Zij kwamen juist door het kleine bruggetje als wij daar toekwamen, wat een timing!
    We zijn in Vilvoorde gestopt en allemaal een stoeltje op de kant want het was nog schitterend weer. Natuurlijk met de nodige drankjes en hapjes erbij.
    Tegen 6 uur naar restaurant "de Kuyper" voor een lekkere paardenbiefstuk. Toen we daarna langs de markt liepen, begon er juist een licht-show, dat was leuk!
    Nog een drankje op ons achterdek en dan op tijd in ons bedje, zalig!

04-10-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

29-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 29 augustus
    De wekker ging vanmorgen om 4u30!!!!
    We mochten het dok uit en dat moet met hoog water. Gisteren om 10 uur de deur nog open komen zetten en dan loopt het water het dok in wanneer het water opkomt. Tegen 5u45 lagen we goed los en zijn we buiten gevaren. Nog wel even gewacht aan de kant tot het wat lichter was
    En dan tegen de stroming naar Antwerpen, dat viel reuze mee want om negen uur waren we ter hoogte van de Boudewijnsluis. Marc riep even op omdat ze net aan het binnenvaren waren en er was nog een plaatje voor ons, dat was geluk hebben!!
    Om 9u50 zijn we de haven van Antwerpen binnengevaren en moesten we nog een eindje naar onze plaats, maar hier is tenminste geven tegentij, wel heel druk.

29-08-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

28-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 28 augustus
    Vanmorgen Marc naar de werf gebracht zodat hij de boot kan beginnen kuisen en ik het huisje leegmaken.
    Tegen 11u15 was ik terug op de werf en kon ik meehelpen.
    Tegen 17u30 was alles spik en span en zaten we eindelijk terug aan het aperitief!!
    Morgen om 5u30 het water in!!

28-08-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 27 augustus
    De tweede laag in de tank. Terug voor de helft in de buurt en dan de tweede laag op het anker. Dat viel tegen! De verf reageerde niet zo goed op die speciale ondergrond. Dus dat wordt knoeien om dit terug omhoog te draaien, spijtig van al mijn werk!!
    De afwerking van de onderkant laat nog even op zich wachten, want de gast die hieraan werkt moet nog bekomen van de havenfeesten in Paal en heeft zijn kat gestuurd.
    Maar dinsdag zal ook wel goed zijn zeker??

27-08-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

26-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 26 augustus
    Marc zit in de tank en ik moet in de buurt blijven want je weet nooit met die dampen van de verf!!
    Maar het viel allemaal reuze mee (hij heeft een masker op en er blaast lucht in de tank) dus na de helft van de tank mocht ik het anker in het rood gaan verven.
    's Avonds nog even naar de festiviteiten in Hulst, gisteren was er van alles te doen, maar we hadden echt geen energie over!!

26-08-2018 om 00:00 geschreven door www.bargestern.be

25-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 25 augustus
    Marc is de laatste hand aan de voorbereiding bezig en ik heb me beziggehouden met het schuren van de schroef en het anker. Donderdag was het ankerlier aan de beurt maar dat is nog niet helemaal afgewerkt.
    Het anker en roer in een speciale, 2 componenten, grondverf gezet. Moeilijk te verven maar het resultaat is goed.