Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood
te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur. Volgens mij is de winkel hier gesloten en
inderdaad, bij bevraging van een local bleek die winkel enkele maanden
geleden de deuren te hebben gesloten.
Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed
nieuws. Enkele straten verder, allé
eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze
ook lekker brood. Toevallig was de
persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van
het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren
avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans met haar
op. Hij vertelde dat hij ooit in Lommel
op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met
kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een
Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie. Zij passeerden toen toevallig aan de school
in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.
Het had hun hevig aangegrepen.
Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in
de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat
Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net
een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden
wat we met drie toch voor mekaar kregen.Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse
baguette, terug aan boord.
Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud
kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.
We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt
te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7
km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het
verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.We maakten eerst een ritje van 21 km door en
rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn
van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal
inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de
hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.Verder fietsten we langs het meer van
Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het
Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten
we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-Lescaut
dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd
omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.Zodoende moeten schepen nu de omweg naar
Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-Lescaut varen om
zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op
dat er nog steeds 6 cafés zijn die op de middag allemaal open waren (en waar
overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de
kerk hebben staan.
Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de
LHermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.
Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire
stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek
boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk. In het woud staat het Chateau de lHermitage
te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in
het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een
off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over
hield gelukkig niet al te erg.
Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te
09:00 uur klaar moeten zijn voor
vertrek. We willen vandaat naar Blaton
varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange
dag worden. Hopelijk valt het mee met de
bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor
door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath. Dan zouden zij ons richting Blaton
begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat
gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met
twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen
hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor
het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag
regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe
gevaren en binnen gevaren.
Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het
canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts
achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign
welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.
We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel
opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens
ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het
sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door
de laatste sluis in Blaton waren.Van
S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een
zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal
Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de
oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend
zicht op hetgeen er voorbij vaart.
Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging
toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.
De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen
geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het
stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer
moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier
langs te varen.
Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of
waterkiekens die s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag
liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht
gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar
het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer
met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal
Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze
zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog
twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges
en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en
daar is het wel lawaaierig. Toen we
bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar
om uit te varen. Wij waren net terug aan
de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een
spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.
De kerk van Beloeil.De ingang van het park en het kasteel.De voorzijde aan de kant van het meer.
Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden
maar daar stonden we voor de gesloten deur.
Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus
daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3
meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat
iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op
de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de
boot. Uiteindelijk hebben we vandaag nog
34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.
Dag 44 â Dinsdag 21-07-2020 â YH Ath - Ladeuze
Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij
morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden
aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die
voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door
sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment
dat de boot boven was. Iets voor 09:00
uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19. De sluis stond open en we konden dus
onmiddellijk binnen. Het vlotte vandaag
heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar
moesten wij dan telkens op wachten.
Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres.
Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.
Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in
de sluis en moesten wij nergens wachten.We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in
Ladeuze.Het is hier een mooie graskade
met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water.Er kunnen hier een zestal jachten van onze
grootte liggen.Er staat telkens een
picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.
Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres.
Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.
Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze
dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het
dorp via 72.63.84 terug naar Ath.Deze
tocht van 14 kmbracht ons van Ladeuze
door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath.Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat
net geoogst werd.Er reden vier speciale
maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote
speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten
die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd.We reden door Chiévres met zijn mooie grote
marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij
staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor bedeesde kinderen
(zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de
kerk.We passeerden ook het vliegveld
waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130s opgestegen waren
en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.
Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld
aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende
trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.
In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de
film Bridge over de river kwai door ons beter gekend als het deuntje van Charel,
ik heb je ga . gezien, Charel .. dat ons leek uitgevoerd te worden door een
fanfare. Wij dachten aan een fanfare ter
gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de
uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.
Voormiddag weer eens gaan winkelen. Gisteren avond is mijn
waterreservoir met door de zon opgewarmd douchewater gebarsten en op een paar
liter na leeg gelopen dus moet ik dus ook op zoek naar een nieuwe bidon. Die
vonden we in de Stock Ath op de Chaussee de Tournai. Dit is de grootste handelszaak voor de bouw
die ik ooit gezien heb. Ze hebben hier
volgens mij alles wat je ook maar nodig hebt om te klussen, de tuin en
interieur. Ze hebben ook alle mogelijke bouwmaterialen in voorraad tot en met
keukens en badkamers toe. De parking staat dan ook volledig vol met heel wat
autos met aanhangwagens en lichte vrachtwagens van aannemers.
Na het winkelen en het middageten zijn we weer gaan
fietsten (28 km) op het knooppuntennetwerk dat in Wallonie ook uitgewerkt is.
Hier is iemand kwaad geweest! Het lijkt hier wel
Parijs-Roubaix. Maar wel mooie panoramas.
We reden via de nrs
86.84.63.71.69.56.54.55.53.52.39.38.51.41.42.43.83.85 en terug naar 84 aan het
station en passeerden door de dorpjesLanquesaint, Isières, Meslin-LEveque en de landelijke glooiende
boerenbuiten errond.Het is mooi fietsen
hier en er zijn hier ook nog van die echte oudekasseistroken waar we overheen dokkerden.We zijn vandaag hier echter maar enkele
fietsers tegengekomen.
Ik had deze namiddag voor we vertrokken al gebeld naar de
sasseniersdienst met de melding dat we morgen vroeg wilden verder varen
(kwestie van de eerste te zijn) en in de namiddag arriveerde een van hen die
kwam informeren of wij gebeld
hadden. Het blijkt dat een verbouwde
spits van 29 meter die vanmiddag nog aangekomen is mee moet maar die kan
normaal bij ons niet bij in de sluis en er zouden er nog een paar op komst
zijn. We zullen dan morgen vroeg wel
zien wat het gaat worden. De drukte hier
is helemaal het gevolg va de stremming aan de brug in Geraardsbergen midden in
het vaarseizoen.
Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath
Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer
om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis
lagen en naar boven wilden. Ze waren het
ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en
konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van
Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en
ging het vlot omhoog. We legden ons aan
de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast. De kade is hier rijkelijk voorzien van
bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die
echter op slot zijn. Op een
informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€
douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de
capitainerie.
Brugje
over canal Ath – Blaton te Maffle.Opruiming van algen.
Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer
niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein
met kantine.Toen ik de nummer belde
vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en
water meer voorhanden was.
Ex-fabriek nu school.Patrouille te paard.Aankomst van de volgende lichting.
Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het
zaakje ligt weeral plat!Het is nu wel
een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die
er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.
Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar
Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een
ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.
Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De
Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze
de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt
vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van
de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig
zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de
vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg
en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.
Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw
er financiën.Het station
Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te
horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de
sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen. Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de
Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht
gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en
de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de
brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.
Het mannetje moet alles nog ter
plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost,
zelfs naar de sluis verderop. Sluis Geraardsbergen
lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?)
geleden gebouwd werd. Er staan zelfs
geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd
uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog
steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk.
Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.De Dendre Oriëntale.
De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele
jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw,
doch de groene jongens hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil
leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de
werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.
Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei
dat hij zijn collegas ging verwittigen van onze komst ging het verder naar
sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren
blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het
eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat
we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de
balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die
dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.
Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de
sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis
klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe
de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken
is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux
Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot
voor sluis 21 Ath. Niet door sluis S21
want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden
en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het
is hier Wallonie hé. We zullen er ons
maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in
de jachthaven van Ath varen.
Dag 40 â Vrijdag 17-07-2020 â Steiger De Gavers â ât Schipke
Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met
lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht
droog geweest. De stremming van de brug
in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te
varen. Ik vermoed dat er een aantal
schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht
komen dus kunnen we beter hier wachten.
We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en
Rho.Kris en Danny hebben om 10:00 uur
een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden
te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar t Schipke gevaren gezien
we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.Je kan hier liggen aan 8 ongeacht de
grootte van de boot, water inbegrepen.Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.
Testvlucht ?
Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug
reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die
richting Geraardsbergen voeren.Het
waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net
voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug
reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.Aan de min of meer stuntelige start te zien
denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan
vlogen in driehoekformatie vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat
een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een
vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest
vlogen ze terug in de richting van het nest.
S Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de
middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en
heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De
Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus
kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het
ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn
allemaal veilig geland.
Dag 39 â Donderdag 16-07-2020 â Steiger De Gavers
Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen. Rond de middag stopte het motregenen en na
het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs
74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats
naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove,
Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar
Schendelbeke reden. Met momenten enkele
kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat
werd telkens beloond met mooie vergezichten.
Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei
was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad
genoemd wordt. Ze kunnen hier nog wat
leren van de fietspaden bij ons in Limburg.
Aannemer in faling ?Oppassen voor overstekende eekhoorns!
De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier
uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.
De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de
lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5
cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van autos. Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van
die trein met kedeng, kedeng, oeoe van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel
van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken. En net daar moeten wij met de fiets overheen.
Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden
meters lang en net als je dan denkt : Oef eindelijk dan stopt het even plots
als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euros hadden liggen en gedacht
hebben : Die kunnen we hier wel neergooien.
Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje
regen gehad. s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was
het weer tijd om te douchen te gaan slapen.
We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de
stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen. Deze morgen de motor een uurtje laten draaien
om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag
van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna
niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging omdat de batterijspanning te laag was.
We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar
dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden
(Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.
Vliegveldje
Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.
We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk
via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door
Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar
Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en
van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de
bewoners van Geraardsbergen is hun Muur
één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de
Chinese Muur en dan Dè Muur. De zijde
waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van
het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen. Na een verdiend terrasje nog wat winkels
gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.
Dag 37 â Dinsdag 14-07-2020 â Steiger De Gavers
Vandaag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek
geweest. Die waren gisteren naar Pari
Daisa geweest en kwamen vandaag op weg naar de kust even langs. Gelukkig voor
Lenn had oma net een grote pot verse soep gemaakt die er met lekker bio-brood
dat ze onderweg opgepikt hadden soldaat gemaakt werd.
Geraardsbergen.
We hebben dan, ondanks het miezerige weer, een wandeling op
het domein De Gavers gemaakt en na hun vertrek zijn we nog even met de fiets
naar Geraardsbergen gereden.
Rond 10:00 uur vertrokken voor een fietstocht (28 km) via 74.73.76.75.72.68.99.98.97.94.95.96.66.67.74
die ons eerst langs de Gavers steil tot boven aan de kerk van Onkerzele voerde
om daarna in een lange geleidelijke afdaling langs het Raspaillebos naar
Waarbeke voerde.
Niet voor watjes! Boven op de Bosberg.Boven
op de Congoberg. Windmolen onderweg.
Dan via de
Congoberg en het Robijnbos richting Denderwindeke en via de Flierendries en een
zeer smal zeer steil kerkwegje tot in Pollare.
Van daaruit via de Dender tot in Zandbergen waar we de auto opnamen en
die daarmee tot aan de Lidl in Geraardsberen reden en die daar parkeerden. Na het winkelen zijn we dan met de fiets
terug naar De Gavers gereden.
Dag 35 â Zondag 12-07-2020 â Steiger Pollare â Steiger De Gavers
Vandaag hebben we al de tijd om door te varen gezien de
stremming in Geraardsbergen tot 17/07/20 gaat duren. Ook weer goed georganiseerd dat ze midden van
het bouwverlof, op het drukste moment in de vakantie een brug voor een week
afsluiten! We vertrokken dan op ons
gemak te 09:35 uur en belden onderweg om ons aan te melden voor passage van de
brug van Zandbergen te 10:00 uur.
Aanlegsteigertje De Gavers. t Schipken. Kerkje Onkerzele.
Sluis Idegem.
Onderweg zitten de boorden van de Dender vol vissers. Toen we arriveerden aan de brug moesten we
nog een tiental minuten wachten en we legden ons aan het wachtsteigertje vast.
Klokslag 10:00 uur kwam de bedienaar van de brug aangereden en konden we
verder. Net voor het steigertje stond een visserstentje maar de visser was
nergens te bespeuren. De lijnen lagen
dwars over de Dender tot aan de andere kant en wij hadden geen keus en moesten
er overheen varen gezien het wegverkeer voor de brug stond te wachten. De brugwachter roep ons toe dat we er maar
overheen moesten varen gezien de visser bij zijn gerief moet blijven. Toen we voorbij
de lijn kwamen haakte die natuurlijk aan de boeg met het gevolg de het molentje
van de werphengel als zot begon te draaien.
Toen we midden de brug waren kwam de visser aangelopen en kon nog net op
tijd, voor de rol ten einde was de hengel grijpen en de lijn lostrekken. Van hieruit ging het naar sluis Idegem die
open stond als we daar kwamen. Eenmaal
boven voeren we verder tot we aan De Gavers een steigertje zagen. Hier staat nergens een bord bij dat die
plaats voorbehouden is dus zijn we hier gaan liggen. We lagen vast te 11:10 uur. Namiddag een
fietstocht van 34 km gemaakt.
Dag 34 â Zaterdag 11-07-2020 â Steiger Pollare
Het was hier zalig stil vannacht. Helemaal geen geluid buiten in de verte een
passage van een trein aan de overkant
van de Dender. De spoorlijn ligt
hier wel een eindje vandaan en de bomen tussen de weilanden houden bijna alle
geluid tegen. Na het ontbijt besloten we ons dagelijks fietstochtje aan te
vatten. We fietsten over het netwerk via
de nrs 95.44.90.91 terug naar 95 en kwamen door de dorpjes Echem, Appelterre,
Voorde, Aspelare, Nederhasselt, Outer naar de stad Ninove en van daar terug
langs de Dender naar Pollare.
Een van de oude stadspoorten van Ninove. Interieur
Abdijkerk. Windmolen van Appelterre.
Onderweg weer enkele mooie plaatsjes ontdekt in het groene
landschap en langs kleine paadjes door de natuurgebieden gereden. In Ninove een beetje door de stad gereden en
de grote mooie lichte abdijkerk bezocht.
Het is gisteren avond dan toch rustig gebleven op enkele
passerende treinen na en we hebben goed geslapen.
Na het ontbijt was het tijd om richting sluis Denderleeuw
te vertrekken. De Dender is hier zeer bochtig en mooi om te varen maar je moet
goed opletten op eventuele tegenliggers in de bochten. Een kwartiertje later
arriveerden we aan de sluis die open stond maar waar nog een afvarend jacht in
lag dat nog buiten moest. Na sluis Denderleeuw was het een uurtje varen tot aan
sluis Pollare.Deze stond ook al klaar
en we konden er onmiddellijk in. Van de sluiswachter kregen we te horen dat de
brug van Geraardsbergen buiten gebruik was wegens werken en dit voor een
vijftal dagen. Hij vertelde ons dat hier op de Dender altijd wel ergens gewerkt
werd omdat hier alles versleten was en ze de laatste 20 jaar geen onderhoud
meer gedaan hadden buiten het aller noodzakelijkste.Ze wilden hier wel alles gaan automatiseren
maar vermoedelijk wegens geldgebrek geen aanvang met de werken nemen.
Ligplaats Pollare met voetgangersbrug. De “Dikke van Pamel”
langs de oever. Zandbergen.
Te 12:10 uur kwamen we aan in Pollare. Hier net voor de aanlegsteiger ligt een
voetgangersbrug en momenteel is een scoutsgroep aanwezig die de brug gebruikt
als klimobject. Ze hebben van het midden
boven op de brug een deadride gemaakt waar ze langs de buitenkant van de brug
naartoe moeten klimmen. Tevens liggen er
een aantal kayaks op de steiger die ze in gebruik hebben.
Rond 15:30 uur werden Kara en Hendrik terug opgehaald en
toen zij hier vertrokken waren werd het wel heel stil. Buiten enkele fietsers
die regelmatig passeren gebeurt hier
heel weinig. De taverne hier aan de brug is niet open en aan het tehuis voor
mindervaliden ernaast is ook niet veel beweging.
Dag 32â Donderdag 09-07-2020 â Steiger Denderleeuw
Voormiddag zijn we met de mannen naar een speeltuintje aan
de sportvelden gegaan zodat ze zich eens kunnen uitleven. In de namiddag zijn
er nog twee boten aangekomen en mits een beetje schuiven en passen had iedereen
een plaatsje. Het zijn twee boten van Antoign
die samen een reis maken via de Dender naar de Schelde, naar het kanaal Gent
Terneuzen, hier de Schelde oversteken naar Vlissingen en zo verder Nederland in
om later via de Maas terug naar huis te varen.
s Namiddags wat spelletjes gespeeld en nog een wandeling gemaakt en de
dag was weeral bijna gepasseerd.
Aan de steiger in Denderleeuw.
s Namiddags werd het terug beter weer en in de avond zag
het eruit als zouden we de hele avond een groep jeugd op de banken langs de
steiger zouden hebben. Ik moet wel zeggen, hun muziek stond stilletjes en er
werd aanvankelijk niet te luid gepraat en gelachen dus we hadden geen
klagen. Rond 22:00 uur zijn er een
aantal vertrokken maar even later arriveerde er een klein groepje met luide
muziek die wel overlast gaven maar toen die zagen dat ik nog buiten op de boot
zat en hen een beetje gade sloeg zijn die terug vertrokken. Die hadden blijkbaar niet graag
pottekijkers.
Dag 31â Woensdag 08-07-2020 â VVW Aalst â Steiger Denderleeuw
Na deze morgen nog met Bomma te hebben geskyped vertrokken
we te 10:45 uur in de regen vertrokken. Eerst moesten we bediening van de
Zeebergbrug aanvragen met aansluitend sluis Aalst. Zowel brug als sluis werden
onmiddellijk bediend en we konden verder. Voorbij Aalst wordt het zeer
landelijk waarbij de Dender al slingerend door het landschip vloeit. Rond 12:00
uur arriveerden we aan sluis Teralfine.
De sluis stond open en we konden er onmiddellijk in. We moesten wel even wachten op de
sluiswachter die van sluis Denderleeuw moest komen om ze te bedienen. Wanneer
we de sluis uitvoeren verwittigden we de man dat we aan de steiger in
Denderleeuw zouden stoppen als daar plaats was en indien dit niet kon wij hem
zouden bellen.
Zeebergbrug.
Onderweg langs de Dender. De Dender slingert door het landschap.
We voeren voorbij het bedrijf dat wij het vilbeluik
noemen in Denderleeuw . Dit bedrijf haalt in heel Belgie de krengen van
gestorven dieren op om het te verwerken in ???. Het is er wel aan te ruiken, er
hangt een vies geurtje en ik beklaag de mensen die in de buurt wonen als de
wind in hun richting zit.
Te 12:30 uur arriveerden we aan de lege steiger. De steiger is ongeveer 20 m lang en we hebben
ons met de boeg voorbij het begin gelegd zodat er nog een, zij het kleine boot,
achter kan. Namiddag ben ik via het
knooppuntennetwerk Dender en Schelde via de nr 80.81.36 en 34 terug de auto
gaan ophalen in Aalst.
Na een goed nachtrust, maar redelijk vroeg wakker voor ons
doen zijn we na het ontbijt weer gaan winkels kijken en wat voorraad indoen.
Namiddag zijn we naar het stadspark geweest waar tevens een kleine speeltuin is
waar de kinderen een tijdje konden spelen.
Na een terrasje zijn we terug door de stad naar de boot
gewandeld. Kara heeft kennis gemaakt met Ranya, dochter van een vriend van de
havenmeester, en hebben gegevens uitgewisseld om mekaar via internet te
schrijven. Na enkele spelletjes was het weer bedtijd en zijn we allemaal gaan
slapen.
Dag 29 – Maandag 06-07-2020 – Dendermonde – VVW Aalst
We vertrokken met onze twee zoetwatermatrozen Kara en
Hendrik te 08:50 uur. We moesten door sluis Denderbelle waar te horen kregen
dat er een vrachtschip in de sluis lag dat dadelijk ging uitvaren dus die sluis
ging voor ons klaar staan. Vervolgens ging het verder naar de Zwarte Hoekbrug
net voor Aalst. Onderweg passeerden we een paar laad- en loskades en kwamen we
nog een vrachtschip tegen Aan de brug
moesten we een tiental minuten wachten gezien er een vrachtschip tegemoet kwam
en de mobiele bedieningsploeg met dat schip mee kwam en de brug dan maar één
maal open moest om het wegverkeer niet te veel te hinderen.
Kunst onderweg. Aalst in zicht. Doorvaart Aalst.
Enkele honderden meters voorbij de brug legden we aan bij
VVW Aalst waar we werden ontvangen door de vriendelijke havenmeester Mario die
ons alle informatie gaf over de haven en nog veel meer over de stad Aalst, waar
winkels, bakkers ed waren. Na het middageten zijn we de stad ingegaan. Hier zijn verschillende winkelstraten, er
staan veel terrasjes buiten maar het is niet echt druk. In de stad staan zeer
veel mooie oude gerestaureerde gebouwen. ÿs Avonds hebben we een aantal
spelletjes gespeeld en hebben de kornuiten een tekenfilm gekeken.
Voormiddag hebben wij nog een fietstocht van 24 km gemaakt
via de nrs 89.84.85.81.27.02.67.77.87.88.84 langs Denderbelle, Mespelare,
Oudegem en St Omojpolder terug naar de boot. Namiddag kwam het bezoek en hebben
we een wandeling tot in de stad gemaakt met een terrasje op het mooie
marktplein voor we terug naar de boot gingen.