aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 24-07-2020 – Kade Blaton – YH Peruwlez

    Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur.  Volgens mij is de winkel hier gesloten en inderdaad, bij bevraging van een “local” bleek die winkel enkele maanden geleden de deuren te hebben gesloten.  Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed nieuws.  Enkele straten verder, allé eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze ook lekker brood.  Toevallig was de persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans “met haar op”.  Hij vertelde dat hij ooit in Lommel op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie.  Zij passeerden toen toevallig aan de school in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.  Het had hun hevig aangegrepen.

    Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.  Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden wat we met drie toch voor mekaar kregen.  Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse baguette, terug aan boord.

       

    Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.

    We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7 km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.  We maakten eerst een ritje van 21 km door en rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.  Verder fietsten we langs het meer van Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-L’escaut dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.  Zodoende moeten schepen nu de omweg naar Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-L’escaut varen om zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op dat er nog steeds 6 café’s zijn die op de middag allemaal open waren (en waar overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de kerk hebben staan.

       

    Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de L’Hermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.

    Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud  en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk.  In het woud staat het Chateau de l’Hermitage te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over hield gelukkig niet al te erg.

    24-07-2020, 21:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 23-07-2020 – Kade Ladeuze – Kade Blaton

    Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur klaar moeten zijn  voor vertrek.  We willen vandaat naar Blaton varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange dag worden.  Hopelijk valt het mee met de bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath.  Dan zouden zij ons richting Blaton begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe gevaren en binnen gevaren.

        

    Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts  achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.

    We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door de laatste sluis in Blaton waren.  Van S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend zicht op hetgeen er voorbij vaart.

    Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.

    De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier langs te varen.

    23-07-2020, 19:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 22-07-2020 – Kade Ladeuze

    Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of waterkiekens die ’s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en daar is het wel lawaaierig.  Toen we bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar om uit te varen.  Wij waren net terug aan de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.

      

    De kerk van Beloeil.  De ingang van het park en het kasteel.   De voorzijde aan de kant van het meer.

    Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden maar daar stonden we voor de gesloten deur.  Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3 meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de boot.  Uiteindelijk hebben we vandaag nog 34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.

    22-07-2020, 21:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 21-07-2020 – YH Ath - Ladeuze

    Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment dat de boot boven was. Iets voor  09:00 uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19.  De sluis stond open en we konden dus onmiddellijk binnen.  Het vlotte vandaag heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar moesten wij dan telkens op wachten.

       

    Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres. Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.

    Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in de sluis en moesten wij nergens wachten.  We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in Ladeuze.  Het is hier een mooie graskade met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water.  Er kunnen hier een zestal jachten van onze grootte liggen.  Er staat telkens een picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.

      

    Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres. Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.

    Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het dorp via 72.63.84 terug naar Ath.  Deze tocht van 14 km  bracht ons van Ladeuze door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath.  Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat net geoogst werd.  Er reden vier speciale maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd.  We reden door Chiévres met zijn mooie grote marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor “bedeesde kinderen” (zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de kerk.  We passeerden ook het vliegveld waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130’s opgestegen waren en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.

        

    Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.

    In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de film “Bridge over de river kwai” door ons beter gekend als het deuntje van “Charel, ik heb je ga…. gezien, Charel…..” dat ons leek uitgevoerd te worden door een fanfare.  Wij dachten aan een fanfare ter gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.

    21-07-2020, 21:30 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 20-07-2020 – YH Ath

    Voormiddag weer eens gaan winkelen. Gisteren avond is mijn waterreservoir met door de zon opgewarmd douchewater gebarsten en op een paar liter na leeg gelopen dus moet ik dus ook op zoek naar een nieuwe bidon. Die vonden we in de “Stock Ath” op de Chaussee de Tournai.  Dit is de grootste handelszaak voor de bouw die ik ooit gezien heb.  Ze hebben hier volgens mij alles wat je ook maar nodig hebt om te klussen, de tuin en interieur. Ze hebben ook alle mogelijke bouwmaterialen in voorraad tot en met keukens en badkamers toe. De parking staat dan ook volledig vol met heel wat auto’s met aanhangwagens en lichte vrachtwagens van aannemers.

    Na het winkelen en het middageten zijn we weer gaan fietsten (28 km) op het knooppuntennetwerk dat in Wallonie ook uitgewerkt is.

          

    Hier is iemand kwaad geweest! Het lijkt hier wel Parijs-Roubaix. Maar wel mooie panorama’s.

    We reden via de nrs 86.84.63.71.69.56.54.55.53.52.39.38.51.41.42.43.83.85 en terug naar 84 aan het station en passeerden door de dorpjes  Lanquesaint, Isières, Meslin-L’Eveque en de landelijke glooiende boerenbuiten errond.  Het is mooi fietsen hier en er zijn hier ook nog van die echte oude  kasseistroken waar we overheen dokkerden.  We zijn vandaag hier echter maar enkele fietsers tegengekomen.

    Ik had deze namiddag voor we vertrokken al gebeld naar de sasseniersdienst met de melding dat we morgen vroeg wilden verder varen (kwestie van de eerste te zijn) en in de namiddag arriveerde een van hen die kwam informeren  of wij gebeld hadden.  Het blijkt dat een verbouwde spits van 29 meter die vanmiddag nog aangekomen is mee moet maar die kan normaal bij ons niet bij in de sluis en er zouden er nog een paar op komst zijn.  We zullen dan morgen vroeg wel zien wat het gaat worden.  De drukte hier is helemaal het gevolg va de stremming aan de brug in Geraardsbergen midden in het vaarseizoen.

    20-07-2020, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath

    Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis lagen en naar boven wilden.  Ze waren het ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en ging het vlot omhoog.  We legden ons aan de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast.  De kade is hier rijkelijk voorzien van bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die echter op slot zijn.  Op een informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€ douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de capitainerie. 

       

    Brugje over canal Ath – Blaton te Maffle.  Opruiming van algen.

    Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein met kantine.  Toen ik de nummer belde vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en water meer voorhanden was. 

         

    Ex-fabriek nu school. Patrouille te paard. Aankomst van de volgende lichting.

    Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het zaakje ligt weeral plat!  Het is nu wel een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.

    Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.

    19-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Zaterdag 18-07-2020 – ‘t Schipke

    Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.

        

    Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw er financiën.  Het station

    Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen.  Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.  Het mannetje moet alles  nog ter plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost, zelfs naar de sluis verderop.  Sluis Geraardsbergen lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?) geleden gebouwd werd.  Er staan zelfs geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk. 

         

    Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.  De Dendre Oriëntale. 

    De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw, doch de “groene jongens” hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.

    Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei dat hij zijn collega’s ging verwittigen van onze komst ging het verder naar sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.

    Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen  Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot voor sluis 21 Ath.  Niet door sluis S21 want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het is hier Wallonie hé.  We zullen er ons maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in de jachthaven van Ath varen.

    18-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 17-07-2020 – Steiger De Gavers – ‘t Schipke

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht droog geweest.  De stremming van de brug in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te varen.  Ik vermoed dat er een aantal schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht komen dus kunnen we beter hier wachten.

    We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en Rho.  Kris en Danny hebben om 10:00 uur een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar ’t Schipke gevaren gezien we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.  Je kan hier liggen aan 8 € ongeacht de grootte van de boot, water inbegrepen.  Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.

      

    Testvlucht ? 

    Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die richting Geraardsbergen voeren.  Het waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.  Aan de min of meer stuntelige start te zien denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan vlogen “in driehoekformatie” vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest vlogen ze terug in de richting van het nest. 

    S’ Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn allemaal veilig geland.

    17-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 16-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen.  Rond de middag stopte het motregenen en na het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs 74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove, Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar Schendelbeke reden.  Met momenten enkele kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat werd telkens beloond met mooie vergezichten.  Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad genoemd wordt.  Ze kunnen hier nog wat leren van de fietspaden bij ons in Limburg.

        

    Aannemer in faling ?    Oppassen voor overstekende eekhoorns!

    De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.  De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5 cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van auto’s.  Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van die trein met “kedeng, kedeng, oeoe” van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken.  En net daar moeten wij met de fiets overheen. Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden meters lang en net als je dan denkt : “Oef eindelijk” dan stopt het even plots als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euro’s hadden liggen en gedacht hebben : “Die kunnen we hier wel neergooien.”  Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje regen gehad. ’s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was het weer tijd om te douchen te gaan slapen.

    16-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Woensdag 15-07-2020 – Steiger De Gavers

    We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen.  Deze morgen de motor een uurtje laten draaien om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging  omdat de batterijspanning te laag was.

    We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden (Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.

     

         

    Vliegveldje Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.

    We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de bewoners van Geraardsbergen  is hun Muur één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de Chinese Muur en dan Dè Muur.  De zijde waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen.  Na een verdiend terrasje nog wat winkels gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.

    15-07-2020, 18:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Dinsdag 14-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vandaag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek geweest.  Die waren gisteren naar Pari Daisa geweest en kwamen vandaag op weg naar de kust even langs. Gelukkig voor Lenn had oma net een grote pot verse soep gemaakt die er met lekker bio-brood dat ze onderweg opgepikt hadden soldaat gemaakt werd.

        

    Geraardsbergen.

    We hebben dan, ondanks het miezerige weer, een wandeling op het domein De Gavers gemaakt en na hun vertrek zijn we nog even met de fiets naar Geraardsbergen gereden.

    14-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 – Maandag 13-07-2020 – Steiger De Gavers

    Rond 10:00 uur vertrokken voor een fietstocht (28 km) via 74.73.76.75.72.68.99.98.97.94.95.96.66.67.74 die ons eerst langs de Gavers steil tot boven aan de kerk van Onkerzele voerde om daarna in een lange geleidelijke afdaling langs het Raspaillebos naar Waarbeke voerde.

     

             

    Niet voor watjes!     Boven op de Bosberg.     Boven op de Congoberg.   Windmolen onderweg.

    Dan via  de Congoberg en het Robijnbos richting Denderwindeke en via de Flierendries en een zeer smal zeer steil kerkwegje tot in Pollare.  Van daaruit via de Dender tot in Zandbergen waar we de auto opnamen en die daarmee tot aan de Lidl in Geraardsberen reden en die daar parkeerden.  Na het winkelen zijn we dan met de fiets terug naar De Gavers gereden.

    13-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 – Zondag 12-07-2020 – Steiger Pollare – Steiger De Gavers

    Vandaag hebben we al de tijd om door te varen gezien de stremming in Geraardsbergen tot 17/07/20 gaat duren.  Ook weer goed georganiseerd dat ze midden van het bouwverlof, op het drukste moment in de vakantie een brug voor een week afsluiten!  We vertrokken dan op ons gemak te 09:35 uur en belden onderweg om ons aan te melden voor passage van de brug van Zandbergen te 10:00 uur.

             

    Aanlegsteigertje De Gavers. ’t Schipken. Kerkje Onkerzele. Sluis Idegem.

    Onderweg zitten de boorden van de Dender vol vissers.  Toen we arriveerden aan de brug moesten we nog een tiental minuten wachten en we legden ons aan het wachtsteigertje vast. Klokslag 10:00 uur kwam de bedienaar van de brug aangereden en konden we verder. Net voor het steigertje stond een visserstentje maar de visser was nergens te bespeuren.  De lijnen lagen dwars over de Dender tot aan de andere kant en wij hadden geen keus en moesten er overheen varen gezien het wegverkeer voor de brug stond te wachten.  De brugwachter roep ons toe dat we er maar overheen moesten varen gezien de visser bij zijn gerief moet blijven. Toen we voorbij de lijn kwamen haakte die natuurlijk aan de boeg met het gevolg de het molentje van de werphengel als zot begon te draaien.  Toen we midden de brug waren kwam de visser aangelopen en kon nog net op tijd, voor de rol ten einde was de hengel grijpen en de lijn lostrekken.  Van hieruit ging het naar sluis Idegem die open stond als we daar kwamen.  Eenmaal boven voeren we verder tot we aan De Gavers een steigertje zagen.  Hier staat nergens een bord bij dat die plaats voorbehouden is dus zijn we hier gaan liggen.  We lagen vast te 11:10 uur. Namiddag een fietstocht van 34 km gemaakt.

    12-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Zaterdag 11-07-2020 – Steiger Pollare

    Het was hier zalig stil vannacht.  Helemaal geen geluid buiten in de verte een passage van een trein aan de overkant  van de Dender.  De spoorlijn ligt hier wel een eindje vandaan en de bomen tussen de weilanden houden bijna alle geluid tegen. Na het ontbijt besloten we ons dagelijks fietstochtje aan te vatten.  We fietsten over het netwerk via de nrs 95.44.90.91 terug naar 95 en kwamen door de dorpjes Echem, Appelterre, Voorde, Aspelare, Nederhasselt, Outer naar de stad Ninove en van daar terug langs de Dender naar Pollare. 

          

    Een van de oude stadspoorten van Ninove. Interieur Abdijkerk. Windmolen van Appelterre.

    Onderweg weer enkele mooie plaatsjes ontdekt in het groene landschap en langs kleine paadjes door de natuurgebieden gereden.  In Ninove een beetje door de stad gereden en de grote mooie lichte abdijkerk bezocht.

    11-07-2020, 14:59 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Vrijdag 10-07-2020 – Steiger Denderleeuw – steiger Pollare

    Het is gisteren avond dan toch rustig gebleven op enkele passerende treinen na en we hebben goed geslapen.

    Na het ontbijt was het tijd om richting sluis Denderleeuw te vertrekken. De Dender is hier zeer bochtig en mooi om te varen maar je moet goed opletten op eventuele tegenliggers in de bochten. Een kwartiertje later arriveerden we aan de sluis die open stond maar waar nog een afvarend jacht in lag dat nog buiten moest. Na sluis Denderleeuw was het een uurtje varen tot aan sluis Pollare.  Deze stond ook al klaar en we konden er onmiddellijk in. Van de sluiswachter kregen we te horen dat de brug van Geraardsbergen buiten gebruik was wegens werken en dit voor een vijftal dagen. Hij vertelde ons dat hier op de Dender altijd wel ergens gewerkt werd omdat hier alles versleten was en ze de laatste 20 jaar geen onderhoud meer gedaan hadden buiten het aller noodzakelijkste.  Ze wilden hier wel alles gaan automatiseren maar vermoedelijk wegens geldgebrek geen aanvang met de werken nemen.

               

    Ligplaats Pollare met voetgangersbrug. De “Dikke van Pamel” langs de oever. Zandbergen.

    Te 12:10 uur kwamen we aan in Pollare.  Hier net voor de aanlegsteiger ligt een voetgangersbrug en momenteel is een scoutsgroep aanwezig die de brug gebruikt als klimobject.  Ze hebben van het midden boven op de brug een deadride gemaakt waar ze langs de buitenkant van de brug naartoe moeten klimmen.  Tevens liggen er een aantal kayaks op de steiger die ze in gebruik hebben.

    Rond 15:30 uur werden Kara en Hendrik terug opgehaald en toen zij hier vertrokken waren werd het wel heel stil. Buiten enkele fietsers die regelmatig passeren  gebeurt hier heel weinig. De taverne hier aan de brug is niet open en aan het tehuis voor mindervaliden ernaast is ook niet veel beweging.

    10-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32– Donderdag 09-07-2020 – Steiger Denderleeuw

    Voormiddag zijn we met de mannen naar een speeltuintje aan de sportvelden gegaan zodat ze zich eens kunnen uitleven. In de namiddag zijn er nog twee boten aangekomen en mits een beetje schuiven en passen had iedereen een plaatsje.  Het zijn twee boten van Antoign die samen een reis maken via de Dender naar de Schelde, naar het kanaal Gent Terneuzen, hier de Schelde oversteken naar Vlissingen en zo verder Nederland in om later via de Maas terug naar huis te varen.  ’s Namiddags wat spelletjes gespeeld en nog een wandeling gemaakt en de dag was weeral bijna gepasseerd.

       

    Aan de steiger in Denderleeuw.

    ’s Namiddags werd het terug beter weer en in de avond zag het eruit als zouden we de hele avond een groep jeugd op de banken langs de steiger zouden hebben. Ik moet wel zeggen, hun muziek stond stilletjes en er werd aanvankelijk niet te luid gepraat en gelachen dus we hadden geen klagen.  Rond 22:00 uur zijn er een aantal vertrokken maar even later arriveerde er een klein groepje met luide muziek die wel overlast gaven maar toen die zagen dat ik nog buiten op de boot zat en hen een beetje gade sloeg zijn die terug vertrokken.  Die hadden blijkbaar niet graag “pottekijkers”.

    09-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31– Woensdag 08-07-2020 – VVW Aalst – Steiger Denderleeuw

    Na deze morgen nog met Bomma te hebben geskyped vertrokken we te 10:45 uur in de regen vertrokken. Eerst moesten we bediening van de Zeebergbrug aanvragen met aansluitend sluis Aalst. Zowel brug als sluis werden onmiddellijk bediend en we konden verder. Voorbij Aalst wordt het zeer landelijk waarbij de Dender al slingerend door het landschip vloeit. Rond 12:00 uur arriveerden we aan sluis Teralfine.  De sluis stond open en we konden er onmiddellijk in.  We moesten wel even wachten op de sluiswachter die van sluis Denderleeuw moest komen om ze te bedienen. Wanneer we de sluis uitvoeren verwittigden we de man dat we aan de steiger in Denderleeuw zouden stoppen als daar plaats was en indien dit niet kon wij hem zouden bellen.

          

    Zeebergbrug.  Onderweg langs de Dender. De Dender slingert door het landschap.

    We voeren voorbij het bedrijf dat wij “het vilbeluik” noemen in Denderleeuw . Dit bedrijf haalt in heel Belgie de krengen van gestorven dieren op om het te verwerken in ???. Het is er wel aan te ruiken, er hangt een vies geurtje en ik beklaag de mensen die in de buurt wonen als de wind in hun richting zit.

    Te 12:30 uur arriveerden we aan de lege steiger.  De steiger is ongeveer 20 m lang en we hebben ons met de boeg voorbij het begin gelegd zodat er nog een, zij het kleine boot, achter kan.  Namiddag ben ik via het knooppuntennetwerk Dender en Schelde via de nr 80.81.36 en 34 terug de auto gaan ophalen in Aalst.

    08-07-2020, 22:20 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 – Dinsdag 07-07-2020 – VVW Aalst

    Na een goed nachtrust, maar redelijk vroeg wakker voor ons doen zijn we na het ontbijt weer gaan winkels kijken en wat voorraad indoen. Namiddag zijn we naar het stadspark geweest waar tevens een kleine speeltuin is waar de kinderen een tijdje konden spelen.

    Na een terrasje zijn we terug door de stad naar de boot gewandeld. Kara heeft kennis gemaakt met Ranya, dochter van een vriend van de havenmeester, en hebben gegevens uitgewisseld om mekaar via internet te schrijven. Na enkele spelletjes was het weer bedtijd en zijn we allemaal gaan slapen.

    08-07-2020, 22:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 – Maandag 06-07-2020 – Dendermonde – VVW Aalst

    We vertrokken met onze twee zoetwatermatrozen Kara en Hendrik te 08:50 uur. We moesten door sluis Denderbelle waar te horen kregen dat er een vrachtschip in de sluis lag dat dadelijk ging uitvaren dus die sluis ging voor ons klaar staan. Vervolgens ging het verder naar de Zwarte Hoekbrug net voor Aalst. Onderweg passeerden we een paar laad- en loskades en kwamen we nog een vrachtschip tegen  Aan de brug moesten we een tiental minuten wachten gezien er een vrachtschip tegemoet kwam en de mobiele bedieningsploeg met dat schip mee kwam en de brug dan maar één maal open moest om het wegverkeer niet te veel te hinderen.

     

            

    Kunst onderweg. Aalst in zicht. Doorvaart Aalst.

    Enkele honderden meters voorbij de brug legden we aan bij VVW Aalst waar we werden ontvangen door de vriendelijke havenmeester Mario die ons alle informatie gaf over de haven en nog veel meer over de stad Aalst, waar winkels, bakkers ed waren. Na het middageten zijn we de stad ingegaan.  Hier zijn verschillende winkelstraten, er staan veel terrasjes buiten maar het is niet echt druk. In de stad staan zeer veel mooie oude gerestaureerde gebouwen. ÿs Avonds hebben we een aantal spelletjes gespeeld en hebben de kornuiten een tekenfilm gekeken.

    06-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 05-07-2020 – Dendermonde

    Voormiddag hebben wij nog een fietstocht van 24 km gemaakt via de nrs 89.84.85.81.27.02.67.77.87.88.84 langs Denderbelle, Mespelare, Oudegem en St Omojpolder terug naar de boot. Namiddag kwam het bezoek en hebben we een wandeling tot in de stad gemaakt met een terrasje op het mooie marktplein voor we terug naar de boot gingen.

        


    05-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs