aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    04-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 – Vrijdag 04-09-2020 – YH Diksmuide

    Deze morgen was het zonnig met witte wolken maar vannacht heeft het blijkbaar toch wat geregend gezien de boot vol dikke druppels lag.  We besloten na het ontbijt  onze dagelijkse fietstocht te maken.  Het werd er weer eentje van 32 km  die ons van Diksmuide via Esen, Zarren, Werken, Bovenkerke en Vladslo terug naar Diksmuide voerde via de nrs 75.1.59.92.61.9.2.41.40.39.63.83.82.22.93.62.12.28.57.69.6 en terug naar 75.  We rijden nu al een paar dagen langs grote akkers met allerhande gewassen.  Het lijkt hier wel de groenteschuur van Vlaanderen.  We zagen buiten veel aardappel- en maisvelden, witte en groene en knolseldervelden, wortelen, spinazie, schorseneren, bieslook, perterselie, bonen, uien en heel veel verschillende kolenvelden en zelfs een palmbomenplantage.

      

    De palmbomenplantage en zeer veel groentevelden. Die twee hebben hun plaatsje ook gevonden.

    Op de aardappelvelden die nu volop gerooid worden liggen op sommige plaatsen nog veel aardappelen die bij het overladen van de rooimachine naar de vrachtwagens langs de machine gevallen zijn en die blijven liggen zijn en na-geoogst mogen worden. Dikwijls zijn dat de kleine exemplaren maar vandaag waren het frietpatatten! Zodoende eten we al enkele dagen lekker verse polderaardappelen.  We waren al vroeg in de namiddag terug aan boord en hebben er voor de rest maar een rustdagje in het zonnetje van gemaakt.

    04-09-2020, 18:47 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 – Donderdag 03-09-2020 – Steiger Fintele – YH Diksmuide

    We zijn vanmorgen als eerste vertrokken richting Diksmuide. We gingen niet wachten tot de huurboot en/of de twee Engelsen voor ons zouden hangen alhoewel die waarschijnlijk toch harder zouden gaan varen dan wij. Net na het vertrek hadden we gebeld voor bediening van de Knokkebrug rond 10:00 uur.  Na een klein uurtje arriveerden we aan de brug die al van toen we er ver voor waren open gezet werd.  We zijn vandaag waarschijnlijk de eerste boot die hier passeerde want de laag eendenkroos die net voor de brug één grote compacte massa bleek te zijn was nog onaangeroerd. Ook voorbij de brug was het zo ver als je kon kijken een groene vlakte op het water.  Iets voor Diksmuide werd de laag door de wind naar linker oever van de IJzer geblazen en kon je aan stuurboordwal er langs varen.

      

    Nog steeds dikke pap maar toch nog waterplezier.

    Aan het dokje van de grondopslag net stroomopwaarts Diksmuide zagen we twee Watertrucks aan de laadplaats liggen. Vermoedelijk gaan die straks weer richting Oostende varen.

    We legden na overleg met de havenmeester aan de lange kade van YH Diksmuide aan, het is hier iets rustiger in verband met het  geluid van het verkeer over de brug in het centrum.  Na het aanleggen het havenkantoor bezocht terwijl Annie naar de winkel vertrok.

    We hebben vandaag geen fietsrit gemaakt en hebben wat geluierd.

    03-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 – Woensdag 02-09-2020 – Steiger Fintele

    Het is hier rustig liggen.  Deze morgen wakker geworden van de watervogels op en langs de IJzer.  Na het ontbijt zijn we de auto gaan verzetten naar Pervijze, die kan daar een paar dagen blijven staan tot we terug in Nieuwpoort zijn.  Op de terugweg hebben we een fietstocht van 24 km gemaakt van Perwijze langs Avekapelle,  Oostkerke en Lampernisse terug naar Fintele. Nrs 35.61.28.18.17.33.93.70.46.23.24.22.30.55 en 59.  In Pervijze

    staat een observatietoren uit WO I. Deze staat niet ver van de voor het toenmalige front belangrijke spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort.  Hij is gebouwd op de restanten van de half afgebroken pastorij naast de afgebroken kerk en werd gebruikt om vijandelijke troepenbewegingen te observeren.  In WO II werd hij door de Duitsers terug in gebruik genomen en die hebben er bovenop nog en een mitrailleursnest op gebouwd.  De toren is in de loop der jaren helemaal scheef gezakt. De route loopt gedeeltelijk over smalle verharde paadjes die de streek doorkruisen en die de laatste jaren werden opgemaakt en in het fietsroutenetwerk werden ingepast. In Lo, het grootste dorp in de omgeving vind je twee bakkers, enkele bankkantoren, een slager, een kruidenierswinkeltje en enkele cafe’s met terrassen.

             

    De observatietoren in Pervijze. Een gewezen café in Lampernisse.  De Sixtusabdij in Westvleteren.

    Er zijn vanmiddag 5 boten van de Lovaart gekomen, één huurboot, de River Boy uit Brugge en twee Engelsen die aan de steiger aan de andere kant van de IJzer zijn gaan liggen. Het ligt hier nu helemaal vol.

    Gezien het mooie weer en het nog vroege uur zijn we namiddag terug gaan fietsen. Aanvankelijk zouden we een rit van 24 km gaan maken via de nrs 59.60.61.72.12.84.2.6.96.92.70.69.4.60 en terug naar 59 die ons van Fintele door Vleteren en Oostvleteren zou voeren maar onderweg kwamen we al vroeg de wegwijzer naar de Sixtusabdij van Westvleren tegen en we besloten daar ook eens te gaan kijken.  We hebben de route hiervoor onderbroken en ze nadien, een beetje aangepast, terug opgepakt.

    De abdij zelf was gesloten maar het bezoekerscentrum met het café en de shop werd druk bezocht. Volgens de internetsite is de eerstvolgende afhaaldag voor het gekende bier pas 14/09/20 maar in de shop konden er ook geschenkverpakkingen sixpacs aangeschaft worden en daar was het wel druk.  Het café heeft ook een groot terras en dat zat goed vol.  Binnen was het rustiger en wij zijn daar maar gaan zitten om er eentje te consumeren.  Je kon er kiezen tussen een blonde, een donkere van 8° en van 12°.

           

    Het marktplein van Lo, het museum Destropere, het stadhuis, en een windmolen voor het oppompen van het polderwater van een laag gelegen gracht in de hoger gelegen vaart.

    Wij hebben gekozen voor eentje van 8° en dat bleek achteraf gezien niet de verkeerde keuze gezien wij de uitwerking ervan niet lang daarna konden ervaren. (Wij zijn ook geen echte trappistdrinkers hé)  Ik had nog nooit een Westvleteren gedronken en ik vond hem niet eens zo lekker. Wat mij betreft is de score die sommige aan het bier geven zwaar overroepen.  Ikzelf zou nooit de moeite doen om naar hier te komen rijden om een bakje te bemachtigen. Vandaag waren er wel veel fietsers op pad, het is dan ook fijn fietsweer, zonnig een lichte bries.

    Uiteindelijk werd de rit met het ommetje langs de abdij een beetje langer dan voorzien en hadden we op het einde van de dag (samen met de rit van voormiddag) 58 km afgelegd.

    02-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 – Dinsdag 01-09-2020 – Steiger Boezinge-Sas – Steiger Fintele

    Het is hier een rustig plaatsje om te overnachten.  De pomp is blijven draaien maar het geluid viel uiteindelijk mee nu we de patrijspoort aan die kant hebben gesloten en de dakvenster dicht is.  Het is niet meer zo warm dus moet niet alles blijven open staan. We werden vanmorgen wakker van een fietser die zo nodig natuurlijk net naast onze boot moest stoppen en daar een telefoongesprek van een kwartier voerde.  Het was een Duitser dus je kan wel raden hoe luid dat gesprek ging.  Het bleef maar duren en we zijn dan maar opgestaan.  Ik wordt wel liever wakker van de vogeltjes die fluiten!

       

    Aan de steiger in Fintele. Sluis Fintele. Brouwerij in Roesbrugge met de oude Malterie.

    Na het ontbijt de sluisbediening opgebeld met de vraag of we te 09:00 uur konden vertrekken.  Stipt 09:00 uur was de sluis klaar en konden we binnen varen.  Het was dezelfde dienstdoende persoon als die van vrijdag toen we naar Ieper voeren.

      

    Nog een stuk van de Malterie.  Een maquette van een van de gebouwen van de Mobiel Ziekenhuis van WO I in Beveren aan de IJzer. De windmolen van Beveren aan de IJzer.

    Na een kwartier waren we uit de sluis en gingen we weer door de dikke laag eendenkroos dat nu voorbij de sluis ligt. Een uur later arriveerden we terug op de IJzer.  Daar gingen we over bakboord richting Fintele.  De IJzer wordt hier smaller maar de diepgang is meestal toch nog 2 meter. Verder dan Fintele kunnen wij  niet met onze boot, de maximum lengte is daar beperkt tot 12 meter. Onderweg naar Fintele kruisten we een nog sloep. Aan de steiger in Fintele lag de Nestor uit Nieuwpoort die enkele dagen terug in Ieper lag. Zo kom je steeds wel dezelfde boten tegen op bepaalde trajecten. 

      

    De oude paardenkrachten zijn op rust terwijl de nieuwe machines het werk overnemen. De Westpoort in Lo.

    Net voorbij sluis Fintele, richting Roesbrugge ligt sedert enkele jaren een nieuw aanlegsteigertje waar nu een boot uit Gent lag die even na onze aankomst vertrok.

    Nadat we een half uurtje vast lagen arriveerden nog de Aster en de Vaarhuis uit Diksmuide die de Lovaart opgingen maar een tijdje hebben moeten wachten op bediening van de sluis.

    Wij hebben namiddag een fietstocht van 36 km gemaakt van Fintele een stuk langs de IJzer stroomopwaarts tot in Vleteren, daarna langs Eversamhoeve, Stavele, Roesbrugge-Haringe, hier terug naar de andere IJzeroever naar Beveren aan de IJzer, Pollinkhove, Lo, en zo langs de Lovaart terug naar Fintele.

    01-09-2020, 17:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 – Maandag 31-08-2020 – VVW Ieper – Steiger Boezinge-Sas

    Het heeft vannacht niet veel meer geregend en het water is terug op zijn normale peil gezakt.  Het spuien aan de sluis zal nu wel voorbij zijn hoop ik zodat we straks terug kunnen vertrekken. Na het ontbijt de watervoorraad terug aangevuld want met vier man aan boord de voorbije week zijn de beide tanks van 250 liter toch bijna leeg.

    Daarna de toegangskaart voor het havenkantoor terug ingeleverd. De huurboot die het weekend naast ons gelegen had is vanmorgen ook vertrokken en als wij straks weg zijn, zijn alle passanten hier weg.

      

    Bij het vertrek nog steeds een dikke laag eendenkroos. Bij sluis Boezinge-Sas.

    Toen we na enkele km sluis Boezinge-Dorp opriepen vernamen we dat de sluismeester aan de Knokkebrug was om die te bedienen en dat ze zo vlug mogelijk naar hier zou komen.  Uiteindelijk hebben we voor de sluis maar 5 minuten moeten wachten.  Te 11:30 uur arriveerden we aan S Boezinge-Sas waar een steigertje ligt waar je 72 Hr mag blijven liggen.  We hebben aangelegd. Het is een mooi plaatsje maar met een nadeel: er draait hier aan de andere kant een pomp om zuurstof in het water te brengen en deze maakt een beetje een irritant geluid. Hopelijk blijft die vannacht niet draaien.

      

    Het oude station van Westrosebeke langs een afgeschafte spoorlijn . Het Welsh-gedenkteken aan Pilkem Ridge, plaats van waar de Welshmen vertrokken naar de slag om Passendaele.

    Namiddag maakten we een fietstocht van 32 km via de nrs 75.20.54.53.60.50.83.62.22.23.64.24.25 en terug naar 75 welke ons langs Bikschote, Houthulst, Stadenrede, Vijfwegen, Poelkapelle, Langemark en Pilkem en zo terug naar Boezinge voerde.

    31-08-2020, 20:51 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 – Zondag 30-08-2020 – VVW Ieper

    Voormiddag heeft het de hele tijd hard geregend. Tegen 10:00 uur stond het water hier 30 cm hoger!  Pas rond 14:30 uur stopte het met regenen en klaarde het een beetje op. De drie huurboten met Duitsers zijn rond de middag ook vertrokken. Volgens de gegevens op Buienradar.be zou het namiddag droog blijven tot tegen 18:00 uur.  We besloten het erop te wagen om toch te gaan fietsen.  Het werd een ritje van 27 km van Fintele waar we de auto gingen zetten tot terug in Ieper. 

       

    Hier wordt de IJzer maar smal. Solferino Farm Cemetery. Spuien aan de sluis Boezinge-Dorp.

    Niet rechtstreeks gereden natuurlijk maar eerst langs een mooi pad langs de oever van de IJzer en daarna langs mooie landbouwwegen kriskras door de IJzervallei.  Toen we bijna in Boezinge waren begon het een beetje te regenen maar dat duurde gelukkig niet lang en we konden net schuilen in een losstaande werfkeet langs de weg. De streek ligt hier bezaaid met oorlogs-kerkhoven en we zijn er op deze rit natuurlijk weer enkele gepasseerd. Toen we langs sluis Boezinge Dorp passeerden zagen we dat er een grote hoeveelheid water gespuid werd.  Het water kolkte voor de sluisdeuren en iets verderop loosden twee betonnen pijpen van 80 cm twee dikke stralen. Het peil in het bovenpand zal vandaag nog gestegen zijn denk ik. S’avonds hebben we nog eens de TV opgezet.

    30-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 – Zaterdag 29-08-2020 – VVW Ieper

    S’avonds op de terugweg naar Ieper zijn we nog langs gereden bij tante Mariette en nonkel Cyriel in Ittre om een doos Nederlandstalige weekbladen van Libelle die Annie bewaard had voor haar af te zetten. Het was maar enkele kilometers omrijden en het was al een hele tijd geleden dat we daar nog langs geweest waren.  We arriveerden te 21:50 uur terug aan de boot.

     

    29-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 80 – Vrijdag 28-08-2020 – VVW Ieper

    Te 09:00 uur vertrokken naar Boortmeerbeek om Kara af te zetten en onderweg in Leopoldsburg gestopt aan het wassalon om het wasgoed in de machines te stoppen. Te 11:30 uur waren we thuis. Rho werd opgehaald door Kris en terwijl Annie namiddag op bezoek ging bij Bomma heb ik de ongewenste begroeiing op inrit nog eens onder handen genomen.  S’avonds  nog op bezoek geweest bij Rudy en Julienne die ondertussen ook terug thuis waren van hun reis naar hun dochter Nele die in Zweden woont.

    28-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 79 – Donderdag 27-08-2020 – Steiger Boezinge-Dorp - VVW Ieper

    Goede plek om te overnachten, deze nacht geen lawaai gehoord.  Deze morgen te 07:00 uur begonnen ze wel te werken aan het bedrijf aan de overkant maar dat viel nogal mee.  Na het ontbijt moesten we eerst door sluis Boezinge-Dorp en daarna was het maar 5 km tot in Ieper. De bediening van de sluis was weer tip top en tien minuten na het invaren waren we boven en konden we verder. Voor de sluis lag weer een immense plak eendenkroos verzameld waar we een smal spoor in ploegden terwijl we er door gingen.  Gelukkig het ik vorig jaar een kleine filter geplaatst op de aanzuigopening voor het koelwater. 

      

    De lakenhalle, fontein op het plein voor de lakenhalle.

    Tot op heden (hout vasthouden!) hebben we nog geen enkele maal problemen gehad met wier of eendenkroos dat nu niet meer tot in de binnenfilter geraakt. Bij VVW Ieper was het stilletjes.  Volgens de havenmeester was het dit jaar heel rustig en waren er geen buitenlandse boten geweest. Met de huurboten kwamen er wel wat buitenlanders maar dat was ook maar stilletjes. In de haven liggen enkele grote boten waar onder een Australiër, een Canadees en twee Engelse. Van deze vier boten was dit jaar wegens coronabeperkingen hier of in hun land nog niemand tot hier geraakt. Zielig als je boot hier ligt en je er niet kan geraken.  We gaan hier blijven liggen tot maandag. Morgen gaan we de dames terug naar huis brengen en gaan we Bomma bezoeken in het rusthuis.  Dit bezoek hadden we vorige week al moeten reserveren gezien het bezoek daar nog altijd beperkt is tot één persoon/1x/week.

      

    De Menenpoort. Even kijken of we hier binnenin ook iets zien. Zicht op de haven VVW Ieperlee.

    Namiddag hebben we een wandeling door Ieper gemaakt met een bezoek aan de Menenpoort.  We wilden deze avond naar de herdenkingsceremonie gaan maar er mogen maar 200 mensen komen terwijl het er in normale tijden iedere avond een 1000 tot 1500 zijn. Op de grond zijn elke 1,5 meter voetstappen aangebracht en daar mag telkens één persoon staan dus als wij met z’n vieren gaan moeten we, zelfs de kinderen, zover van mekaar staan dus da’s niet echt gezellig.  Rho en Kara waren wel onder de indruk van het aantal namen van gesneuvelden die overal op alle muren aangebracht zijn.  Ze hebben zelfs een tijdje gezocht of er iemand bij stond met dezelfde familienaam maar hebben niemand gevonden.  Als je de namen op alle muren wil gaan controleren heb je ook wel een tijdje nodig. S’avonds nog een tekenfilm opgezet terwijl wij rummicub gespeeld hebben en rond 22:00 uur de kooi opgezocht.

    27-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 78 – Woensdag 26-08-2020 – YH Diksmuide – Steiger Boezinge-Dorp

    Deze nacht heeft het hevig gestormd. (Volgens Annie want ik heb niets gehoord !) En deze morgen rond 07:00 uur is het terug beginnen regenen maar dat duurde gelukkig niet te lang.  Tegen dat we klaar waren met het ontbijt was het droog maar nog steeds zeer winderig.  Ik heb even getwijfeld of we met die wind wel zouden gaan vertrekken maar we hebben de knoop doorgehakt en zijn om 09:30 uur toch maar vertrokken.  Rond 10:30 uur arriveerden we aan de Knokke-brug.  Van ver zag ik dat er een huurboot voor de brug lag te laveren maar de brug werd niet geopend.

        

    Waterpret op de IJzer. Een mooi optrekje langs het water. Dikke erwtensoep om te varen. Het gedenkteken aan de gebroeders Van Raemdonk uit Temse die beiden als vrijwilliger streden en hier sneuvelden.

    Misschien waaide het te hard en de brug bleef dicht tot wij er 500 meter vandaan waren.  Wanneer wij opriepen kregen we geen antwoord en toen hebben we toch maar gevraagd of ze op ons wilden wachten.  Dit bleek uiteindelijk wel het geval te zijn en wij konden nog door de brug.  Vlak na de brug draaiden we over bakboord het kanaal Ieper-IJzer op. Vanaf hier lag het kanaal op sommige plaatsen volledig dicht met een dikke laag eendenkroos.  Ik hoop dat we na enkele kilometer niet moeten stoppen om de filter te reinigen.  Af en toe hoorden we dat we op de bodem iets raakten en bij controle van de dieptemeter bleek dat deze tussen 1,4 en 2,5 meter heen en weer aangaf.  Er lagen ook veel omgewaaide bomen in het kanaal, vermoedelijk slachtoffers van de voorbije nacht. 

       

    Het gemeentehuis, de mooie torenspits, brouwerij SAS en het oude stationnetje van Boezinge.

    Te 11:45 uur arriveerden we aan sluis Boezinge-Sas maar kregen geen gehoor op onze oproep om te versassen. Een poging met de telefoon bracht meer aarde aan de dijk en we vernamen dat de bedienaars van de ander sluis moesten komen. Na een vijftal minuten kwamen die eraan en werd de sluis opengezet. Er zou geen beroepsvaart meer in dit kanaal komen, en dat zou de reden zijn dat het hier aan het verzanden was. Dus binnen enkele jaren is het hier ook gedaan met varen voor ons.

    Na het verlaten van de sluis was het nog een viertal km tot aan sluis Boezinge-Dorp, maar daar gaan we vandaag niet door, we blijven aan een steigertje voor de sluis liggen.  Hier mag je 72 uur blijven liggen.  Het steigertje ligt ook tussen hoge oevers dus hebben we hier ook geen last van de wind.

    Na het middageten ben ik met de fiets terug de auto gaan ophalen terwijl Annie een gelaatsbehandeling kreeg van Rho & Kara waardoor ze er weer 20 jaar jonger uitziet.

    26-08-2020, 20:50 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 77 – Dinsdag 25-08-2020 – YH Diksmuide

    Deze morgen weer wakker geworden met regen.  Het ziet er grijs en grauw uit met veel wind.  Te zien aan de zittingen van de kuip heeft het vannacht niet geregend. We hebben dan maar weer enkele spelletjes gespeeld met de dames en wat gelezen.  Op de middag bakte Annie pannekoeken en die gingen er vlotjes in. Namiddag zijn we naar de IJzertoren geweest.

         

    De IJzertoren, de Pax-poort en een zicht op Diksmuide vanop het dakterras van de Ijzertoren.

    Er waren er een paar die veel vragen hadden bij de getoonde beelden in het museum. Daarna nog naar het Provinciaal Domein de IJzerboomgaard geweest waar ze een tijd in de speeltuin hebben kunnen spelen. We werden daar natuurlijk op een fikse bui getrakteerd maar Rho en Kara hadden ondertussen “onderdak” gevonden in het huisje van het speeltuig terwijl wij net in de luwte van enkele bomen op een bank onder onze paraplu hebben kunnen schuilen.  De bui duurde enkele minuten en toen kwam de zon er alweer door en met de strakke wind was alles binnen de kortste keren droog.  Gezien het de rest van de dag dan weer droog en dan weer nat was hebben we Rho en Kara nog wat lees- en rekenoefeningen en een dicteetje laten maken tijdens de afwas en als beloning hebben we een tekenfilm laten kijken.

    25-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 76 – Maandag 24-08-2020 – VVW Westhoek – YH Diksmuide

    Het heeft tegen de morgen aan wat geregend maar nu was het droog. We vertrokken vandaag met onze twee matrozen te 10:25 uur richting Diksmuide. Toen we net de haven verlaten hadden kwam er nog een boot achter ons aan gevaren. Er zaten veel vissers langs de kant vandaag dus was het een beetje uitkijken.  Onderweg heeft Rho een tijdje gevaren en dat viel best mee.  Toen we aan de Tervaetebrug arriveerden werd deze onmiddellijk voor ons bediend. 

        

    De Tervaetebrug. Bij de IJzervaarders. Enkele beelden uit de stad Diksmuide met de Handzamevaart,

       

    Het stadhuis, het stadspark, de Vismarkt.

    Eenmaal deze burg een stukje voorbij kruisten we nog eens de Watertruck IX en iets verder de autonoom varende Watertruck X.  Later vernam ik van de havenmeester van Diksmuide dat deze schepen grond vervoeren van hier iets verderop naar Oostende. Ze zouden telkens maar een 300 Ton per rit vervoeren.  Ik had voordien al gemerkt dat ze maar een diepgang van 1,5 meter hadden en zodoende maar op de helft van hun inzinkingsmerk zaten. We kruisten onderweg ook nog een huurboot. Te 12:30 uur arriveerden we aan YH Diksmuide bij de IJzervaarders waar we een plek helemaal vooraan aan het havenkantoor toegewezen kregen.

    Na de middag hebben we de stadswandeling gedaan en na het avondeten zijn de dames nog gaan rollerskaten met Annie terwijl ik met de fiets terug naar Nieuwpoort ben gereden om de auto op te halen.  Onderweg een goed boom uitgezocht om te schuilen voor een fikse bui en na 10 minuten was de bui over en kwam de zon er alweer door. De zon voor mij en de bui achter mij gaf als resultaat een perfecte en volledige regenboog over de polders.

    24-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 75 – Zondag 23-08-2020 – VVW Westhoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bezoek van Kim, Dirk, Kara en Hendrik en Kris, Danny, Wietse en Rho.  Rho en Kara gaan deze week met ons mee varen. Namiddag zijn wij met z’n allen naar het strand geweest. Het was winderig maar zonnig maar af en toe schoven er wolken voor de zon.

    Zand was er natuurlijk weer genoeg en met die wind raakte het overal in en tussenin. Echt veel volk was er niet dus was er zeker afstand genoeg tussen de “bubbels”. An dit strand komen veel kite-surfers bijeen. Op een gegeven moment telden we ze op het stuk strand dat we van onze plaats zagen een veertig tegelijk. Enkele ervan waren serieus ver op de zee. Eenmaal is er een van die nieuwe marine-helikopters overgevlogen die net boven de zee noordwaarts langs de kust vloog. ’s Avonds zijn we in de Ark gaan eten en het was zoals altijd weer lekker.

     

    23-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 74 – Zaterdag 22-08-2020 – Steiger Leffinge – VVW Westhoek

    Deze morgen passeerde rond 09:15 uur een jacht richting Nieuwpoort. Gezien Annie nog naar de bakker was konden we er niet samen mee door varen. Misschien moeten we straks aan de volgende brug wel wachten omdat die nog maar pas open geweest is. Een kwartiertje later konden we dan vertrekken.  Toen we aan de volgende brug kwamen (Slijpebrug) en een aanvraag tot opening deden werd die onmiddellijk bediend. In mijn vaaratlas staat dat het hier blokvaren is maar daar blijkt althans vandaag niet het geval te zijn.  Ook de volgende brug (Rattevallebrug) werd zonder verpinken bediend en toen we aan sluis St Joris kwamen kregen we de melding dat de sluis voor de andere zijde open stond en er twee jachten zouden invaren en dat het dan aan ons was. De boot die voor ons doorgevaren was lag ook voor de sluis te wachten. Tijdens het wachten voor de sluis was het moeilijk op de plaats te stil te blijven liggen.  Er stond een strakke wind die ons de ene keer naar stuurboord en enkele tellen later naar bakboord blies.  We moesten toch wel een kwartiertje wachten voor de anderen uit de sluis waren en wij binnen konden.

       

    Mooi plaatsje aan de buitenkant. Rondvaartboot op de Ijzer aan de Uniebrug. Beeld langs de IJzer.

    Eenmaal door de sluis hebben we de havenmeester van VVW Nieuwpoort opgeroepen die ons onmiddellijk een mooi plaatsje aan de binnenzijde van de eerste vingersteiger toewees, hielp met het aanleggen en de elektriciteitskast klaar maakte om aan te sluiten.

    Na het middageten zijn we weer de auto gaan ophalen in Leffinge en dit via de nrs 70.10.46.1.54.21.50.84. Via het jaagpad langs de IJzer reden we tot Mannekesvere waar we de IJzer overstaken en aan de overkant verder reden.  Vervolgens door de polders naar Slijpe en zo verder naar Leffinge. Het ritje was 16 km lang.

    Toen we terug aan de haven arriveerden was het net 16.00 uur en was het tijd om naar het havenkantoor te gaan. De havenmeester is Daniel die we enkele jaren geleden op onze reis naar de Somme hebben leren kennen. Hij had toen nog zelf een boot en wij hebben toen enkele malen met hun dubbel gelegen. Op een van die dagen dag we naast mekaar lagen was hun hondje nog tussen onze beide boten in het water gevallen maar gelukkig hebben we hem op het droge gekregen en had hij er niets aan over gehouden.

    Nu is Daniel al een drietal jaren havenmeester hier en ondertussen heeft hij zijn boot verkocht gezien zij praktisch niet meer gingen varen en er veel onderhoud aan begon te komen. Het was een prettig weerzien en hij herkende ons onmiddellijk. Hij bleek ook regelmatig onze blog te lezen.

    Na het water tanken hebben hebben we nog een ritje naar Nieuwpoort-Bad gemaakt. Je moet hier ook als fietser op veel plaatsen een mondmasker dragen en het hele stuk langs de vaargeul naar de binnenhavens is verboden terrein voor fietsers. Het is hier niet prettig meer om te fietsen. We zijn dan maar na een terrasje terug naar de boot gereden.

    22-08-2020, 21:12 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 – Vrijdag 21-08-2020 – Steiger Leffinge

    Goed geslapen hier. Deze morgen was er al wel vroeg verkeer op de baan langs het kanaal. Deze morgen eerst een baguette gaan halen en dan aan het ontbijt.  Het was een beetje grijs deze morgen en er stond nogal een strakke bries.   Het zal niet te warm worden vandaag denk ik.  We besloten om hier vandaag nog een dag te blijven liggen en zijn na de middag nog in de buurt gaan fietsten.  Het werd weer een ritje van 35vkm van Leffinge naar Oostende, dan over de zeedijk naar Mariakerke en Middelkere en via Wilskerke terug naar Leffinge.  We fietsten langs de nrs 84.83.20.11.15.4.85.45.74.74.52.77.75.80.60.44.59.19 en terug naar 84. 

      

    Het park in Oostende.  Het havendok voor de zeilboten.  Kunst op de pier.

    Op de zeedijk en ter hoogte van de haven van Oostende liep nogal wat volk rond zonder dat het er echt druk was.  Op het strand was het helemaal niet druk, vrije plaats genoeg.  Er stond dan ook een stevige bries die mooie golven produceerde die voor spektakel zorgden op de golfbrekers. 

      

    Strakke bries die mooie golven maakt. Het bijna lage strand van Mariakerke. Op weg naar de melkmachine.

    De strakke bries zorgde er ook voor dat we het hele traject op de zeedijk van Oostende tot iets voor Middelkerk stevig moesten trappen om vooruit te komen.  Mensen die hun stranddeken op het strand wilden uitspreiden hadden hier heel wat last mee.  Op het stand tussen Oostende en was er zo goed als geen kat te bespeuren.  Tussen Wilskerke en Leffinge kregen we nog een opstopping te verwerken. Gezien het bijna melktijd was stond aan een weide tegenover een boerderij een kudde melkkoeien te wachten om over te steken. Toen we uit de bocht kwamen was de draad net over de weg gespannen en de eerste koeien waren al aan het oversteken. Het waren er 110 en aan het tempo dat een koe voort tjokt duurde het toch een tijdje eer de laatste de overkant had bereikt.

    Toen we terug aan de steiger kwamen lagen we er weer alleen, de boot die net na de middag was toegekomen was terug vertrokken.

    21-08-2020, 19:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 – Donderdag 20-08-2020 – Steiger Oudenburg – steiger Leffinge

    Wakker geworden van het getik van regendruppels op het dak.  Ze hadden voor vandaag 30 ° voorspeld met mogelijk af en toe een buitje maar hier is het grijs overtrokken met constante lichte regen.

    Toen wij deze morgen net gegeten hadden kwamen er uit de richting van de Plassendalesluis een vrachtschip en een tot rondvaartboot verbouwd vrachtschip aangevaren. Aangezien je hier een aantal bruggen in convooi moet varen moesten we hiervan profiteren om, zonder te moeten wachten, mee door de bruggen te kunnen.  De andere drie boten die hier vannacht lagen gingen ook net vertrekken maar dan in de andere richting. Toen de vrachtschepen gepasseerd waren hebben wij achter hun aangesloten.  Aanvankelijk onder paraplu maar al gauw stopte het met regenen.

        

    Steiger en molensite te Leffinge. Kunstwerk in Zandvoorde.

    Met het vrachtschip voorop werden de ophaalbruggen zodanig bediend dat we nergens moesten wachten en na een uurtje en na de Zandvoordebrug, de Gistelbrug en de Leffingebrug te zijn gepasseerd legden we aan de steiger van Leffinge aan.  Er lag geen enkele boot aan de steiger en wij hebben ons helemaal vooraan zo ver mogelijk van de brug gelegd om zo weinig mogelijk lawaai van het verkeer over de brug te hebben.  Naast het kanaal ligt aan de overkant wel een weg waar wat verkeer over komt maar dat is over de hele lengte van het kanaal het geval.  Te 10:05 uur lagen we vast.

    Na het middageten zijn we gaan fietsen.  Van Leffinge via Stene, Konterdam en Zandvoorde naar Oudenburg over  de nrs 84.17.46.97.15.11.94.60.29.66. We zijn langs plaatsen gekomen waar we enkele jaren geleden ook al langs gefietst hebben en verschillende gevaarlijke oversteekplaatsen zijn nu weg gewerkt met bruggetjes en een tunnel. Bij ons vertrek zijn we niet veel fietsers tegen gekomen maar tegen het einde aan, het is ondertussen mooi warm weer geworden is het veel drukker geworden. Op het einde van de rit hebben we de auto weer mee verder genomen naar Leffinge.

    20-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 – Woensdag 19-08-2020 – Steiger Oudenburg

    We blijven hier nog maar een dag liggen en maken vandaag nog een fietstocht in de buurt.  Het werd er eentje van 38 km langs de nrs 62.2.38.45.35.32.64.30.34.42.48.63.68.18.88.13.58.94 en 60? We reden door het polderlandschap langs beken en vaarten, over kleine kerkpaadjes door de velden en over de oude spoorbedding van de lijn Torhout-Oostende. Van Oudenburg ging het via Ettelgem, Zerkegem, Bekegem, Eernegem, Ichtegem, Moere, Gistel, Snaaskerke en terug Oudenburg. We zagen vandaag weer meerdere oude windmolens waarvan er enkele “onthoofd” waren, ttz de molenkop met de wieken was bij enkele verdwenen. Degene die nog compleet waren zagen er goed onderhouden uit maar geen enkele ervan draaide. In Ichtegem staat het standbeeld van de “Kasseilegger”.  Volgens het informatiebord op het pleintje was Ichtegem hiervoor gekend.  Er waren hier verschillende families waar meerdere leden ervan het beroep uitoefenden. Op een gegeven moment waren er hier 70 kasseileggers actief. Meerder waren tot ver in het buitenland aan het werk.

       

    Zonsondergang. Herinnering aan het Romeins verleden van Oudenburg. Molen en standbeeld van de “Kasseileggers” van Ichtegem.

    Langs het fietspad over de oude spoorbedding staat in Moere het mooi gerestaureerd stationsgebouw waar nu een restaurant in gevestigd is. Gistel is dan weer een iets grotere plaats met enkele winkelstraten, verschillende horecazaken met grote terrassen en molen met op het terrein een grote horecazaak. In het oude gemeentehuis is nu de plaatselijke politiepost gevestigd. 

       

    Voormalig stationnetje van Moere met de overweg in Gistel. Oud gemeentehuis en molen te Gistel

    Op het einde van de fietsrit moesten we nog langs de bakker voor we terug naar de boot fietsten en later op de middag ging Annie nog langs de plaatselijke namiddag markt.

    19-08-2020, 15:45 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 – Dinsdag 18-08-2020 – Steiger Nieuwegebrug – Steiger Oudenburg

    Het is hier een rustige nacht geweest.  Toen we gisteren terug kwamen van onze fietstocht was de visser die hier zat vertrokken, vermoedelijk moeten verkassen voor de hevige regenbui. Om 09:10 uur waren we klaar om te vertrekken.  Ter hoogte van Stalhille moesten we oproepen om de voetgangersbrug te openen wat na een minuutje na onze oproep gebeurde.  Het is een speciaal geval. Het brugdek hangt aan beide oevers aan een soort balansarm met aan de ene kant het brugdek en aan de andere kant een contragewicht.  De beide armen draaien in het verticaal vlak waardoor het brugdek (voor ons gezien toch) naar rechts uitzwaait en zo op ongeveer 80° blijft staan. Vervolgens was er niets meer tot aan de Plassendalesluis waar het kanaal Plassendale-Nieuwpoort aansluit op het kanaal Gent-Brugge-Oostende waar we de laatste dagen op hebben gevaren. De aanlegplaats voor de sluis was volledig bezet, dus hier konden we niet meer bij liggen.  We gaan dan maar doorvaren tot Oudenburg.  Sluis Plassendale heeft in normale omstandigheden geen verval, enkel bij uitzonderlijke waterstanden wordt de sluis gebruikt.  Nu staat het niveau, boven, in en voorbij de sluis gelijk.  Enkel de twee bruggen moeten geopend worden en voor de rest kan je nu gewoon doorvaren.  De sluis zelf is een apart geval. Ze is 90 m lang en is eigenlijk een dok waar meerdere schepen langs elkaar kunnen liggen maar de doorvaartopening is maar 6 m breed.

            

    Voetgangersbrug Stalhille. In sluis Plassendale. Aan de steiger Oudenburg.  Er passeert hier toch beroepsvaart.

    Eenmaal door de sluis was het nog een drietal km varen tot de steiger van Oudenburg.  Toen we de steiger in de verte zagen liggen konden we maar één boot zien liggen.  Toen we echter 50 meter van de steiger waren en net naar de steiger hadden gemaneuvreerd kwamen er nog twee boten van de andere kant door de bocht.  We kwamen alle drie tegelijk aan de steiger aan.  Wij hebben helemaal achteraan vastgemaakt en de twee van de andere kant legden zich aanvankelijk midden in de steiger.  Uiteindelijk zijn ze dan doorgeschoven tot net voor ons en is er nog veel plaats aan de steiger.

    Normaal is er hier water en elektriciteit doch het water was tijdelijk afgesloten. Pech voor ons.

    Na de middag hebben we een fietstocht van 38 km gemaakt van de steiger naar de Plassendalebrug, langs Noordhoek naar het Paddegat, via Stalhille, Lepelem, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, langs de Spuikom terug naar de Plassendalebrug en terug naar Oudenburg.  Na deze rit (66.29.27.59.33.23.28?98.78.6.56.96.5. 67.95.26.59.27.29.66) hadden we 38 km op de teller. Tussen Stalhille en Vlissegem passeerden we de plaats waar een Wellington bommenwerper werd neergehaald. De 6 bemanningsleden liggen begraven op de begraafplaats Vlissegem. De kerk van Stalhille heeft een eigenaardige achtzijdige toren. En op het einde van onze rit passeerden we aan een beruchte kroeg: De Chargebuze.

         

    Monument gevallen bommenwerper. Kerk Stalhille. De Spuikom in Oostende. De Chargebuze.

    Na het avondeten weer een klein rondje door Oudenburg gemaakt om te kijken wat er zoal te zien is met het gevolg dat er nog 6 km zijn bij gekomen. Er zijn een viertal bakkers, een supermarkt, het Romeins Archeologisch Museum, een dierenkliniek, een funerarium en een crematorium voor huisdieren, een grote zaak met bouwproducten, en nog enkele kledingwinkels.

    18-08-2020, 20:51 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 – Maandag 17-08-2020 – YH Flandria Brugge – Steiger Nieuwegebrug

    Vanmorgen vertrokken er een aantal boten uit de haven en er komen nu stilaan lege plaatsen in de rij.  Het lang weekend is voorbij en voor sommigen is de vakantie voorbij en die varen nu naar hun thuishaven.

    Na het ontbijt eerst nog naar de winkel geweest voor we vertrokken. Op 09:25 uur vertrokken we voor de passage door Brugge.  Als eerste kwam de Katelijnepoortbrug. 

    Daar moesten we al meteen tot 10:00 uur wachten gezien de brug al een eerste maal te 09:00 uur gedraaid was en het wegverkeer nu voorrang had omdat er geen vrachtschepen door moesten. Na de Katelijnepoortbrug volgde  achtereenvolgens de Gentpoortbrug, de beide Kruispoortbruggen, en dan volgde de Dammepoortbruggen met de Dampoortsluis. Al deze bruggen werden wel onmiddellijk gedraaid als we er aan kwamen varen dus daar hadden we geen klagen over.  Na de Dammepoortsluis volgden nog de Warandebrug, de Krakelebrug en de Scheepsdalebrug. Vanaf dan waren we door de doorvaart Brugge en ging het verder richting Oostende met nog enkele vaste (hoge) bruggen tot aan de draaibrug Nieuwegebrug.  Net na deze brug ligt een 24 uur-steiger voor de pleziervaart.  Gezien we het rustig aan willen doen hebben we hier aangelegd.  Aan de overkant van de brug ligt Bistro Nieuwege. Volgens mij moet het daar goed toeven zijn, er staat een hele rij auto’s langs het kanaal en het terras zit goed vol.

      

    De Katelijnepoortbrug.   De Kruispoortbrug.    De eerste Dammepoortsluisbrug.

    Na het aanleggen en het middageten zijn we weer gaan fietsen (22 km langs nrs 30.56.39.52.72.77.32.14.62.47.36.4.46.49.5). Van de steiger hier richting Houtave, door natuurgebied De Eendenkooi, langs Zuienkerke naar de fietsbrug over de autosnelweg, langs de Pietersplas (met het blozo centrum) en vervolgens linksom langs het water rond Brugge tot aan YH Flandria waar we de auto gingen ophalen. 

      

    In de bijna ronde Dammepoortsluis.  De verbindingssluis naar het Boudewijnkanaal. De Schependalebrug.

    Die hebben we verder gaan zetten naar de sluis Plassendaele en zijn we vervolgens 10 km terug langs het kanaal terug naar de boot gereden. Het was vandaag veel beter op te fietsen dan de voorbije dagen.  Het nadeel was wel dat we twee maal een bui gehad hebben waarvoor we even geschuild hebben.

      

    Aan de steiger aan de Nieuwegebrug.  In de polders (Eendenkooi). Terug in Brugge.

    17-08-2020, 20:19 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 – Zondag 16-08-2020 – YH Flandria Brugge

    Voormiddag met de trein naar Gent om de auto op te halen. Met zo’n heet weer is 54 km met de fiets een beetje te veel van het goede. Op 26 minuten was ik met de IC Brugge-Eupen in Gent St Pieters. Daarna met de bus naar de Ghalenco-arena van AA Gent en te voet naar YH Merelbeke. Dat was de bedoeling maar ik was te snel op de bus gestapt die aan perron 11 stond te wachten en het bleek de verkeerde te zijn die naar Ledeberg reed. Ik was langs achter naar de bus gegaan en had niet gelezen wat vooraan op de bus stond. (Stom hé) Het blijkt dat hier verschillende buslijnen hetzelfde perron gebruiken.

       

    Fietsbrug aan VPF passantenhaven de Coupure. Replica van een tredmolenkraan. Eén van de vier molens langs de Brugse ringvaart.

    Dan maar uitgestapt toen ik zag dat de bus de verkeerde kant uit ging rijden en te voet naar de Schelde gewandeld. Op de volgende bus moest ik te lang wachten.

    Rond 11:30 uur stuurde Annie een berichtje dat Koen vertrok met de mobilhome.

    Namiddag hebben wij een fietstocht van 32 km gemaakt van Brugge richting Zeebrugge, Dudzele, Oostkerke, Damme en terug langs de nrs 5.98.3.23.27.31.69.99.66.46.85.95.25.92.34.6.28.42.12.18.52.54.98.  Onderweg, enkele km voor Damme werden we verrast daar een regenbui van een onweer dat we al een tijd boven Brugge hadden zien hangen.  We hoopten dat het voorbij zou waaien maar we hebben er nog van kunnen genieten.

       

    Boudewijnkanaal Brugge-Zeebrugge ter hoogte van herdersbrug. Markt en stadhuis Damme. Een paar verregende slachtoffers van de stortbui even voordien. De Gentpoort.

    Uiteindelijk zijn we na het schuilen toch nog verder gereden gezien het opklaarde en maar de laatste kilometer begon het terug te druppelen.  Het is de haven nu minder druk, enkele plaatsen zijn terug vrij, het weekend is ook aan zijn laatste dag bezig.  Op het terras zit gezien het beginnen regenen geen volk meer maar binnen zit toch nogal wat volk.

    16-08-2020, 21:34 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs