Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
14-09-2020
Dag 96 â Maandag 14-09-2020 â Steiger Schipdonk â Portus Ganda
Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten
mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen
enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren. Na het ontbijt vertrokken we richting Gent.
We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de
Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op
het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de
Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons
uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze
niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden
voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis. Wij hebben dit gedaan maar hebben geen
reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen. Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart
en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens
opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest
gezien er een jacht op ons af kwam. We
moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening. Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in
een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat. Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het
niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen. Op het einde van het handelsdok heb je weer
een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de
Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal
daardoor ben je in Portus Ganda.
Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart
richting Sluis Evergem.
We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die
toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een
code.We zijn dan maar aan de overkant
aan de Rodetorenkaai gaan liggen.Daar
vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben
opgebeld.Het havenkantoor bevindt zich
aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug
kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun
boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamenaanspreken.
Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen
afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en
aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer
zeer warm was is dit voldoende.
Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het
kasteel van Lovendegem.
Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan
maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de
havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus
moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in
Merelbeke te geraken!
Deze morgen is Annie naar de bakker gegaan en na het
ontbijt waren we te 09:25 uur klaar om te vertrekken maar toen we Kruispoort
opriepen om de brug te bedienen kregen we te horen dat de zondagsdienst pas te
10:00 uur begon. Pech dus. Klokslag 10:00 uur hoorden we de ene na de andere
boot centrale Kruispoort oproepen om te vertrekken. Er zouden er drie vertrekken vanuit de
Coupure en enkele kwamen van Flandria onze richting uit. We hoorden dat er ook nog vier lagen te
wachten voor Steenbruggebrug. Zo vlug er even radiostilte was hebben wij dan
bediening van de Moerbruggebrug gevraagd en konden we dadelijk vertrekken.
Passagiersschip voor fietsvakanties. Bij momenten heel
druk. DePietendriesmolen.
Enkele kilometers voorbij de brug kruisten we de Labe 24
(Tjech) en drie jachten. De Labe 24 is een van de schepen die we in de buurt
van Berlijn tegen gekomen zijn. Toen we die boten gekruist hadden hebben we
niets meer gezien tot net voor Beernem waar we weer een vrachtschip
kruisten.Daarna werden we opgelopen
door het passagiersschip Fluvius (NL) uit Maasbracht.Het is een boot die fietsvakanties
organiseert. Later zijn we nog opgelopen door een twaalftal snelle motorboten
telkens in trosjes van drie.Ter hoogte
van Aalter werd het heel druk, de ene na de ander snelle motorboot die ons
opliep en verschillende die ons kruisten.
Gemeentehuis Beernem. De voetgangersbrug van Beernem.
Toen we te 12:50 uur aan Schipdonksluis kwamen lag er een
snelle motorboot aan de steiger en wij hebben ons daar netjes voor gelegd. Na
het middageten zijn we weer gaan fietsen (32 km). Eerst via het kanaal naar nr 6, dan richting
Zomergem, dan via 61.72.77 richting Ursel, via 88.89.82.93 naar Knesselare,
daarna via 79.86.26.94.33.88 naar Beernem waar de auto stond. Die hebben we dan aan de overzijde van
stuwsluis Schipdonk geplaatst. Toen we
van het fietsten terug kwamen was het hier een drukte van jewelste.
Het rumoer waar we hier voor gevreesd hadden is er niet
gekomen. Gisteren avond hebben er enkele malen enkele jongeren op de houten
steiger gezeten maar die hebben het rustig gehouden en ze waren rond 22:30 uur
weg. Iets later is er wel een camionette (met vermoedelijk vissers) komen staan
maar die zijn iets later toch terug vertrokken. Ook is er wel wat verkeer
geweest en enkele malen is er een lawaaierige motor of bromfiets gepasseerd
maar voor de rest was het rustig en hebben we goed geslapen.
Deze morgen weer wakker geworden onder een stralende
blauwe hemel, het is nog wel fris buiten maar dat zal volgens de weerberichten
niet lang gaan duren.
Na het ontbijt vertrokken we te 10:05 uur. Toen we ter
hoogte van de uitvaart van Flandria Brugge kwamen hoorden we enkele boten
oproepen dat ze de haven gingen uitkomen en later zagen we dat die achterop
kwamen.Aan Steenbruggebrug lagen er aan
de overzijde ook twee jachten te wachten en toen de laatste achter ons
gearriveerd was werd de brug geopend zodat we allen achter elkaar de brug
konden passeren.Na de brug hebben we de
twee jachten die achter ons waren laten voorbijlopen gezien die vermoedelijk op
weg waren naar Gent en wij maar tot aan de kade van Moerbrugge gingen
varen.Daar arriveerden we te 10:55 uur
en hadden nog juist plaats aan de 24 uur-kade.Het oude vrachtschip, een jacht, het grote ponton met de twee sleepboten
liggen er nog altijd.Die trekken zich
van de beperkingen blijkbaar niets aan.
Kade Moerbruggebrug. Tankertje (Met Champagne ?). Oud
stationnetje van Sijsele.
Na het middageten zijn we weer 29 km gaan fietsten langs
Lieverstede, Ver-Assebroek, Assebroek, over het oude tramspoor via Sijsele tot
tegen Maldegem en terug naar Moerbrugge, alles langs de nummers2.72.84.24.54.75.38.78.77.39.73.80.30.81.40.45.2.71.
Toen we een tijdje terug aan de boot waren kwamen er twee
mannen die het ponton den de twee sleepboten tot voooraan de kade
verplaatsten. Ze vertelden dat ze deze
morgen hier vertrokken waren met een ander ponton en dat naar Merelbeke hadden
gevaren en dat ze nu alles kwamen opschuiven om plaats te maken. Nu dat die vaartuigen verplaatst zijn kunnen
wij ons ook reglementair vastleggen op de 24 uurs-kade.
Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we
overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt
te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we
tegen kwamen. Aan de Dampoortsluis moesten
we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor
het onze beurt was. Toen we in de sluis
lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan
bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien
er nog een groot vrachtschip bij moest.
Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal
naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even
duren.
Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort.De heide staat in bloei.
Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis
gesloten. Na een klein half uur ging
deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de
ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x
9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het
hek van de boot onder de brug kwam te liggen.
Het schutten duurde een tiental minuten.
Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een
vrachtschip te wachten. Eenmaal uit de
sluis ging het langzaam de ringvaart op.
Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte
en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor
het heel langzaam passeren was. Dit
schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om
het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan
de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de
steiger aangelegd.
Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel
enkele te weinig, die hebben we gemist.)
Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14
km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge viaHet Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met
het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar
Nieuwegebrug,en later een van 12 km
(88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal
terug naar Brugge.
In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij
gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.
We wilden vroeg vertrekken om de boten die hier vandaag
ook moeten vertrekken voor te zijn maar tijdens het ontbijt bleek dat dat
moeilijk zou zijn. Ik denk dat de hint
van de Politie gisteren voor wat ongerustheid gezorgd heeft bij de Popeye. In
elk geval die vertrok in een dikke rookwolk (motor zal wel weer een DAF zijn
denk ik) richting sluis Plassendale.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot klaar
gemaakt om te vertrekken en de watertank bijgevuld. Ondertussen passeerde de
Watertruck IX weer aan de ligplaats.
Toen Annie een tijdje later terug kwam zijn we vertrokken en de waren
net in sluis Plassendale toen de Watertruck door de brug richting Oostende
voer. Het was een achttal km varen naar Nieuwege. Ondertussen aan zagen we de Popeye aan de
24Hr steiger in Stalhille liggen. Dit is ook weer een steiger met elektriciteit
en water. Wij voeren verder tot aan de
steiger aan de Nieuwegebrug en hebben ons daar weer aangelegd.
Ik ben alleen de auto gaan ophalenaan de Plassendalesluis en namiddag hebben we
ons terrasje klaargemaakt op de steiger en genoten van het zonnetje.
Een schitterende ochtend. Aanlegplaats Stalhille.
Aanlegplaats Nieuwege met ons terrasje.
Dag 91 â Woensdag 09-09-2020 â Steiger Oudenburg
Namiddag een fietstocht (32 km) gemaakt via de nrs
62.66.29.27.59.26.12.98.78.96.5.67.39.99.4.15.11.94.60 en reden daarbij van Oudenburg naar
Klemskerke, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, rond de spuikom, Oostende,
Zandvoorde en terug naar Oudenburg. In
dit traject zaten een paar stukken die we ook in een van de fietstochten van de
heenreis gemaakt hebben maar dat is bijna onvermijdelijk als je veel gaat
fietsen. Hier zijn meer weidegronden dan akkergronden dus er lopen hier nogal
wat koeien rond. We passeerden op het
traject ook drie hoeves waar ze hoeve-ijs produceren maar gezien de strakke
wind en de mindere temperatuur zijn nu zo veel fietsers niet meer dus heel veel
werk hebben die niet meer. We hebben de voorbije dagen veel valken zien vliegen
en bidden. De weides zijn kort geschoren dus zien ze de muizen goed lopen denk
ik. We hebben toch verschillende malen
gezien dat er eentje naar onder dook, enkele ogenblikken bleef zitten en terug
opvloog met iets tussen zijn klauwen. We hebben hier de laatste dagen maar één
buizerd gezien. Op de sloten en vaarten
zitten hier wel veel waterhoentjes en die zien er goed doorvoed uit.
Toen we terug aan de boot arriveerden vernamen we van de
Engelsman die achter ons lag dat de politie gekomen was om iedereen eraan te
herinneren dat je hier niet langdurig mocht blijven liggen maar normaal maar 24
uur. 48 uur werd nog door de vingers gekeken maar dan moest je zeker vertrekken
om geen boete te krijgen. Met het gratis liggen met gratis water en gratis
elektriciteit zijn er natuurlijk altijd die daar misbruik van maken.
Vermoedelijk heeft er iemand , en terecht, geklaagd dat er hier boten soms een
hele week blijven liggen, misschien doelende op de Popeye uit Temse hier al een
week zou liggen.
Na het avondeten hebben we nog een machientje licht
wasgoed gedraaid zodat alles weer proper is en na een tijdje TV was het weer
tijd om in de kooi te kruipen.
Tijdens het ontbijt passeerde het autonoom varende schip
Watertruck X. Toen we later klaar waren met het ontbijt en de boot aan het
klaarmaken waren om te vertrekken hoorden we de bel van de slagbomen van de
Leffingebrug gaan en zagen we dat de Watertruck IX er aan kwam. Gezien we zo goed als klaar waren hebben we
de centrale opgeroepen met de vraag of we na die boot dadelijk ook konden
vertrekken zodoende dat de brug maar één maal open moest. We vertrokken dus te 09:30 uur richting
Oudenburg. Aan Gistelbrug moesten we ook
niet wachten en later aan Zandvoordebrug kwamen er drie jachten in onze
richting en we kwamen net op tijd aan de brug zodat die ook maar één maal
bediend moest worden. Toen we te 11:15 uur aan de steiger in Oudenburg
arriveerden lag deze bijna vol. Er lagen
er natuurlijk weer enkele ver uit mekaar waaronder de Popeye uit Temse die als
enige het absoluut niet nodig vond om aan te schuiven zodat er voldoende plaats
vrij kwam maar uiteindelijk konden we helemaal aan het einde aanleggen. We liggen met de boeg wel 4 meter voorbij het
einde maar konden toch vast maken aan de eerste middenbolder.
In
de haven van Oosende.De Demeysluis. En
toen kwam er een bewoond eilandje voorbij gedreven.
We hadden nog maar net aangelegd toen er weer controle was
van de FOD Scheepvaartcontrole. Toen wij de controleur vertelden dat we op
15.08.20 ook controle gehad hadden en hij dit nakeek in hun database bleek die
controle niet doorgegeven te zijn door de toenmalige controleur. Hij kon niets
terugvinden, noch op scheepsnaam noch op registratienummer.Toen ik hem het naamkaartje met controledatum
van 15.08.20 vertoonde was alles
ok.Ik heb hem wel gevraagd of hij zijn
collega een keer wou vertellen dat hij iets vergeten was.Ik ben eens benieuwd of dat nu gaat
rechtgezet worden. Dat de verschillende diensten die controle doen al eens iets
vergeten door te geven aan mekaar neem ik nog aan maar de eigen dienst
onderling mag toch wel een controle doorgeven meen ik.
Aangezien het leek of het zou gaan regenen ben ik alleen
de auto gaan ophalen en nadien gaan doorzetten naar sluis Plassendaal terwijl
Annie de boor binnenin een poetsbeurt gaf. Nadien de diesel die we in twee
bussen nog onderin hadden staan in de bakboordtank gedaan om voorbereid te zijn
als de middelste tank zou leeg zijn.Ik
zou die graag eens helemaal leeg varen gezien ik twijfel of de niveaumeter nog
goed werkt.
Gezien de dagen korter en de avonden langer worden
beginnen we terug wat TV te kijken omdat we niet zo lang meer kunnen buiten
zitten.
Na het ontbijt is Annie naar een van de visboeren en naar
de Carrefour hier gereden terwijl ik de watertanks heb bijgevuld en de boot heb
klaar gemaakt om te vertrekken. Toen ze terug was en we de fietsen op de boot gezet
hadden bleek dat ze haar portefeuille kwijt was. Vermoedelijk had ze die in de
Carrefour neergelegd om alles in een tas te laden en hem vergeten op te pakken.
We hebben de fietsen dan maar terug afgezet en terwijl zij terug reed had ik de
telefoonnummer opgezocht en gebeld. Toen ik belde was ze blijkbaar net
aangekomen. De kassajuffrouw de portefeuille zien liggen toen de volgende klant
aan de kassa kwam en had hem opzij gelegd. Oef, Als die weg geweest was hadden
we weer een hoop administratief rondrennen gehad. Nu was hij terecht en konden we verder.
Uiteindelijk waren we te 10:25 uur weg en konden we onmiddellijk in de Sint
Jorissluis. Hier stijgen we ongeveer 80 cm dus dat duurde niet lang. Van hieruit zitten we terug op het kanaal
Plassendale-Nieuwpoort. Toen we aan de Rattevallebrug arriveerden lag daar een
boot aan de kant te wachten. Toen wij kwamen aanvaren hebben we die maar voor
laten gaan gezien die vermoedelijk toch sneller zou gaan varen maar dat bleek
niet het geval te zijn. Iets later kwamen we aan de Slijpebrug en die werden al
heel ruim op voorhand open gezet.
Eigenlijk een beetje te vroeg. Wij waren er nog ongeveer 500 meter
vandaan toen die al open ging zodat we ons een beetje moesten haasten om het
autoverkeer daar niet te lang op te houden.
Er stond aan beide zijden al een lange rij auto’s te wachten. Voorbij de
Slijpebrug gaf de andere boot gas en toen wij in Leffinge arriveerden werd de
brug ook al lang op voorhand voor hun bediend zodat ik maar opgeroepen heb dat
de brug voor ons niet moest open blijven gezien wij hier zouden aanmeren. Wij
lagen, weer als enige boot, vast te 11:40 uur.
Het bijna lege strand en dijk in Middelkerke-Bad. Toch nog
iets te zien. Mooie staalconstructie.
Namiddag zijn we weer terug naar Nieuwpoort gefietst (17
km) langs de nrs 84.17.16.59.44.60.81.73.61 en 70. We reden van Leffinge via
Wilskerke, Middelkerke, Middelkerke-Bad, Westende, Westende-Bad en
Lombardszijde naar de Ganzenpoort en zo naar de parking van VVW Westhoek waar
de auto stond.Ondanks het goede weer,
zonnig maar met wel wat wind, was er op het strand in Middelkerke-Bad en
Westende-Bad geen kat op het strand en heel weinig volk op de dijk. Toen we
terug aan de boot kwamen, kwam er uit het zuidwesten dikke donkere bewolking
aanwaaien en het was gedaan met het zonnetje.We hebben dan toch het beste stuk van de dag net gebruikt om te gaan
fietsen.
Deze morgen arriveerden Koen, Kim, Lenn en Nout aan de
boot met een ontbijtkorf die we et zn allen aan boord aangevallen en
overwonnen hebben. Nadien zijn we te
voet van hier naar Nieuwpoort-Bad gewandeld, hebben er op de dijk een terras
gedaan en zijn dan langs de havengeul terug naar Nieuwpoort-Stad gewandeld en
zo terug naar de boot. Het werd een wandeling van ongeveer 10 km denk ik. Na
het avondeten zijn zij vertrokken gezien het morgen weer school is.
Het heeft weer een klein beetje geregend vannacht maar nu
schijnt de zon weer door de witte wolken en er staat weer een lichte
bries. We zijn te 09:45 uur vertrokken.
Tot een stuk voorbij Diksmuide lag er nog veel eendenkroos maar ongeveer vanaf
de Tervatebrug was het veel minder en iets verder was er helemaal niets meer te
zien. De lichte bries van vanmorgen werd onderweg een stevige bries en heel
warm is het niet maar het is droog en zonnig dus we gaan maar niet klagen.
Viswedstrijd op de IJzer. De spoorbrug die ons parten
speelde.Op het marktplein van Veurne was
het redelijk druk.
Na een uurtje passeerden wij de Tervatebrug die
onmiddellijk bediend werd en nog een uur later arriveerden we in
Nieuwpoort.Onderweg zijn we een sloep
met een achttal personen, en twee jachten tegen gekomen.Ditmaal kregen we een plaats achteraan aan de
H-steiger en hebben we zicht op het meer met de zeilplanken en zeilbootjes van
het Blosocentrum.
Namiddag zijn we via Wulpen naar Veurne gereden langs het
kanaal Nieuwpoort-Veurne en daarna via Booitshoeke naar Pervijze waar we de
auto hebben opgehaald en terug naar Nieuwpoort zijn gereden.
(70.8.7.98.6.86.68.75.69.19.20.90.89.35)
Namiddag vernamen we dat Koen, Kim, Lenn en Nout gingen langskomen en
die arriveerden te 20:15 uur. We zijn lekker gaan eten in De Ark en daarna zijn
we gaan slapen.
Deze morgen was het zonnig met witte wolken maar vannacht
heeft het blijkbaar toch wat geregend gezien de boot vol dikke druppels
lag. We besloten na het ontbijt onze dagelijkse fietstocht te maken. Het werd er weer eentje van 32 km die ons van Diksmuide via Esen, Zarren, Werken,
Bovenkerke en Vladslo terug naar Diksmuide voerde via de nrs
75.1.59.92.61.9.2.41.40.39.63.83.82.22.93.62.12.28.57.69.6 en terug naar
75. We rijden nu al een paar dagen langs
grote akkers met allerhande gewassen.
Het lijkt hier wel de groenteschuur van Vlaanderen. We zagen buiten veel aardappel- en
maisvelden, witte en groene en knolseldervelden, wortelen, spinazie,
schorseneren, bieslook, perterselie, bonen, uien en heel veel verschillende
kolenvelden en zelfs een palmbomenplantage.
De palmbomenplantage en zeer veel groentevelden. Die twee
hebben hun plaatsje ook gevonden.
Op de aardappelvelden die nu volop gerooid worden liggen
op sommige plaatsen nog veel aardappelen die bij het overladen van de
rooimachine naar de vrachtwagens langs de machine gevallen zijn en die blijven
liggen zijn en na-geoogst mogen worden. Dikwijls zijn dat de kleine exemplaren
maar vandaag waren het frietpatatten! Zodoende eten we al enkele dagen lekker
verse polderaardappelen. We waren al
vroeg in de namiddag terug aan boord en hebben er voor de rest maar een
rustdagje in het zonnetje van gemaakt.
We zijn vanmorgen als eerste vertrokken richting
Diksmuide. We gingen niet wachten tot de huurboot en/of de twee Engelsen voor
ons zouden hangen alhoewel die waarschijnlijk toch harder zouden gaan varen dan
wij. Net na het vertrek hadden we gebeld voor bediening van de Knokkebrug rond
10:00 uur. Na een klein uurtje
arriveerden we aan de brug die al van toen we er ver voor waren open gezet
werd. We zijn vandaag waarschijnlijk de
eerste boot die hier passeerde want de laag eendenkroos die net voor de brug
één grote compacte massa bleek te zijn was nog onaangeroerd. Ook voorbij de
brug was het zo ver als je kon kijken een groene vlakte op het water. Iets voor Diksmuide werd de laag door de wind
naar linker oever van de IJzer geblazen en kon je aan stuurboordwal er langs
varen.
Nog steeds dikke pap maar toch nog waterplezier.
Aan het dokje van de grondopslag net stroomopwaarts
Diksmuide zagen we twee Watertrucks aan de laadplaats liggen. Vermoedelijk gaan
die straks weer richting Oostende varen.
We legden na overleg met de havenmeester aan de lange kade
van YH Diksmuide aan, het is hier iets rustiger in verband met hetgeluid van het verkeer over de brug in het
centrum.Na het aanleggen het
havenkantoor bezocht terwijl Annie naar de winkel vertrok.
We hebben vandaag geen fietsrit gemaakt en hebben wat
geluierd.
Dag 85 â Woensdag 02-09-2020 â Steiger Fintele
Het is hier rustig liggen.
Deze morgen wakker geworden van de watervogels op en langs de
IJzer. Na het ontbijt zijn we de auto
gaan verzetten naar Pervijze, die kan daar een paar dagen blijven staan tot we
terug in Nieuwpoort zijn. Op de terugweg
hebben we een fietstocht van 24 km gemaakt van Perwijze langs Avekapelle, Oostkerke en Lampernisse terug naar Fintele.
Nrs 35.61.28.18.17.33.93.70.46.23.24.22.30.55 en 59. In Pervijze
staat een observatietoren uit WO I. Deze staat niet ver
van de voor het toenmalige front belangrijke spoorlijn
Diksmuide-Nieuwpoort.Hij is gebouwd op
de restanten van de half afgebroken pastorij naast de afgebroken kerk en werd
gebruikt om vijandelijke troepenbewegingen te observeren.In WO II werd hij door de Duitsers terug in
gebruik genomen en die hebben er bovenop nog en een mitrailleursnest op
gebouwd.De toren is in de loop der
jaren helemaal scheef gezakt. De route loopt gedeeltelijk over smalle verharde
paadjes die de streek doorkruisen en die de laatste jaren werden opgemaakt en
in het fietsroutenetwerk werden ingepast. In Lo, het grootste dorp in de
omgeving vind je twee bakkers, enkele bankkantoren, een slager, een
kruidenierswinkeltje en enkele cafes met terrassen.
De observatietoren in Pervijze. Een gewezen café in
Lampernisse.De Sixtusabdij in
Westvleteren.
Er zijn vanmiddag 5 boten van de Lovaart gekomen, één
huurboot, de River Boy uit Brugge en twee Engelsen die aan de steiger aan de andere
kant van de IJzer zijn gaan liggen. Het ligt hier nu helemaal vol.
Gezien het mooie weer en het nog vroege uur zijn we
namiddag terug gaan fietsen. Aanvankelijk zouden we een rit van 24 km gaan
maken via de nrs 59.60.61.72.12.84.2.6.96.92.70.69.4.60 en terug naar 59 die
ons van Fintele door Vleteren en Oostvleteren zou voeren maar onderweg kwamen
we al vroeg de wegwijzer naar de Sixtusabdij van Westvleren tegen en we
besloten daar ook eens te gaan kijken.We hebben de route hiervoor onderbroken en ze nadien, een beetje
aangepast, terug opgepakt.
De abdij zelf was gesloten maar het bezoekerscentrum met
het café en de shop werd druk bezocht. Volgens de internetsite is de
eerstvolgende afhaaldag voor het gekende bier pas 14/09/20 maar in de shop
konden er ook geschenkverpakkingen sixpacs aangeschaft worden en daar was het
wel druk.Het café heeft ook een groot
terras en dat zat goed vol.Binnen was
het rustiger en wij zijn daar maar gaan zitten om er eentje te consumeren.Je kon er kiezen tussen een blonde, een
donkere van 8° en van 12°.
Het marktplein van Lo, het museum Destropere, het
stadhuis, en een windmolen voor het oppompen van het polderwater van een laag
gelegen gracht in de hoger gelegen vaart.
Wij hebben gekozen voor eentje van 8° en dat bleek
achteraf gezien niet de verkeerde keuze gezien wij de uitwerking ervan niet
lang daarna konden ervaren. (Wij zijn ook geen echte trappistdrinkers hé) Ik had nog nooit een Westvleteren gedronken en
ik vond hem niet eens zo lekker. Wat mij betreft is de score die sommige aan
het bier geven zwaar overroepen.Ikzelf
zou nooit de moeite doen om naar hier te komen rijden om een bakje te
bemachtigen. Vandaag waren er wel veel fietsers op pad, het is dan ook fijn fietsweer,
zonnig een lichte bries.
Uiteindelijk werd de rit met het ommetje langs de abdij
een beetje langer dan voorzien en hadden we op het einde van de dag (samen met
de rit van voormiddag) 58 km afgelegd.
Het is hier een rustig plaatsje om te overnachten. De pomp is blijven draaien maar het geluid
viel uiteindelijk mee nu we de patrijspoort aan die kant hebben gesloten en de
dakvenster dicht is. Het is niet meer zo
warm dus moet niet alles blijven open staan. We werden vanmorgen wakker van een
fietser die zo nodig natuurlijk net naast onze boot moest stoppen en daar een
telefoongesprek van een kwartier voerde.
Het was een Duitser dus je kan wel raden hoe luid dat gesprek ging. Het bleef maar duren en we zijn dan maar
opgestaan. Ik wordt wel liever wakker
van de vogeltjes die fluiten!
Aan de steiger in Fintele. Sluis Fintele. Brouwerij in
Roesbrugge met de oude Malterie.
Na het ontbijt de sluisbediening opgebeld met de vraag of
we te 09:00 uur konden vertrekken. Stipt
09:00 uur was de sluis klaar en konden we binnen varen. Het was dezelfde dienstdoende persoon als die
van vrijdag toen we naar Ieper voeren.
Nog een stuk van de Malterie. Een maquette van een van de gebouwen van de
Mobiel Ziekenhuis van WO I in Beveren aan de IJzer. De windmolen van Beveren
aan de IJzer.
Na een kwartier waren we uit de sluis en gingen we weer door
de dikke laag eendenkroos dat nu voorbij de sluis ligt. Een uur later
arriveerden we terug op de IJzer. Daar
gingen we over bakboord richting Fintele.
De IJzer wordt hier smaller maar de diepgang is meestal toch nog 2
meter. Verder dan Fintele kunnen wij
niet met onze boot, de maximum lengte is daar beperkt tot 12 meter.
Onderweg naar Fintele kruisten we een nog sloep. Aan de steiger in Fintele lag de
Nestor uit Nieuwpoort die enkele dagen terug in Ieper lag. Zo kom je steeds wel
dezelfde boten tegen op bepaalde trajecten.
De oude paardenkrachten zijn op rust terwijl de nieuwe
machines het werk overnemen. De Westpoort in Lo.
Net voorbij sluis Fintele, richting Roesbrugge ligt sedert
enkele jaren een nieuw aanlegsteigertje waar nu een boot uit Gent lag die even
na onze aankomst vertrok.
Nadat we een half uurtje vast lagen arriveerden nog de
Aster en de Vaarhuis uit Diksmuide die de Lovaart opgingen maar een tijdje
hebben moeten wachten op bediening van de sluis.
Wij hebben namiddag een fietstocht van 36 km gemaakt van
Fintele een stuk langs de IJzer stroomopwaarts tot in Vleteren, daarna langs
Eversamhoeve, Stavele, Roesbrugge-Haringe, hier terug naar de andere IJzeroever
naar Beveren aan de IJzer, Pollinkhove, Lo, en zo langs de Lovaart terug naar
Fintele.
Het heeft vannacht niet veel meer geregend en het water is
terug op zijn normale peil gezakt. Het
spuien aan de sluis zal nu wel voorbij zijn hoop ik zodat we straks terug kunnen
vertrekken. Na het ontbijt de watervoorraad terug aangevuld want met vier man
aan boord de voorbije week zijn de beide tanks van 250 liter toch bijna leeg.
Daarna de toegangskaart voor het havenkantoor terug
ingeleverd. De huurboot die het weekend naast ons gelegen had is vanmorgen ook
vertrokken en als wij straks weg zijn, zijn alle passanten hier weg.
Bij het vertrek nog steeds een dikke laag eendenkroos. Bij
sluis Boezinge-Sas.
Toen we na enkele km sluis Boezinge-Dorp opriepen vernamen
we dat de sluismeester aan de Knokkebrug was om die te bedienen en dat ze zo
vlug mogelijk naar hier zou komen.
Uiteindelijk hebben we voor de sluis maar 5 minuten moeten wachten. Te 11:30 uur arriveerden we aan S
Boezinge-Sas waar een steigertje ligt waar je 72 Hr mag blijven liggen. We hebben aangelegd. Het is een mooi plaatsje
maar met een nadeel: er draait hier aan de andere kant een pomp om zuurstof in
het water te brengen en deze maakt een beetje een irritant geluid. Hopelijk
blijft die vannacht niet draaien.
Het oude station van Westrosebeke langs een afgeschafte
spoorlijn . Het Welsh-gedenkteken aan Pilkem Ridge, plaats van waar de Welshmen
vertrokken naar de slag om Passendaele.
Namiddag maakten we een fietstocht van 32 km via de nrs
75.20.54.53.60.50.83.62.22.23.64.24.25 en terug naar 75 welke ons langs
Bikschote, Houthulst, Stadenrede, Vijfwegen, Poelkapelle, Langemark en Pilkem
en zo terug naar Boezinge voerde.
Voormiddag heeft het de hele tijd hard geregend. Tegen
10:00 uur stond het water hier 30 cm hoger!
Pas rond 14:30 uur stopte het met regenen en klaarde het een beetje op. De
drie huurboten met Duitsers zijn rond de middag ook vertrokken. Volgens de
gegevens op Buienradar.be zou het namiddag droog blijven tot tegen 18:00
uur. We besloten het erop te wagen om
toch te gaan fietsen. Het werd een ritje
van 27 km van Fintele waar we de auto gingen zetten tot terug in Ieper.
Hier
wordt de IJzer maar smal. Solferino Farm Cemetery. Spuien
aan de sluis Boezinge-Dorp.
Niet rechtstreeks gereden natuurlijk maar eerst langs een
mooi pad langs de oever van de IJzer en daarna langs mooie landbouwwegen
kriskras door de IJzervallei. Toen we
bijna in Boezinge waren begon het een beetje te regenen maar dat duurde
gelukkig niet lang en we konden net schuilen in een losstaande werfkeet langs
de weg. De streek ligt hier bezaaid met oorlogs-kerkhoven en we zijn er op deze
rit natuurlijk weer enkele gepasseerd. Toen we langs sluis Boezinge Dorp
passeerden zagen we dat er een grote hoeveelheid water gespuid werd. Het water kolkte voor de sluisdeuren en iets
verderop loosden twee betonnen pijpen van 80 cm twee dikke stralen. Het peil in
het bovenpand zal vandaag nog gestegen zijn denk ik. Savonds hebben we nog
eens de TV opgezet.
Savonds op de terugweg naar Ieper zijn we nog langs gereden
bij tante Mariette en nonkel Cyriel in Ittre om een doos Nederlandstalige
weekbladen van Libelle die Annie bewaard had voor haar af te zetten. Het was
maar enkele kilometers omrijden en het was al een hele tijd geleden dat we daar
nog langs geweest waren. We arriveerden
te 21:50 uur terug aan de boot.
Te 09:00 uur vertrokken naar Boortmeerbeek om Kara af te
zetten en onderweg in Leopoldsburg gestopt aan het wassalon om het wasgoed in
de machines te stoppen. Te 11:30 uur waren we thuis. Rho werd opgehaald door
Kris en terwijl Annie namiddag op bezoek ging bij Bomma heb ik de ongewenste
begroeiing op inrit nog eens onder handen genomen. Savonds
nog op bezoek geweest bij Rudy en Julienne die ondertussen ook terug
thuis waren van hun reis naar hun dochter Nele die in Zweden woont.
Goede plek om te overnachten, deze nacht geen lawaai
gehoord. Deze morgen te 07:00 uur
begonnen ze wel te werken aan het bedrijf aan de overkant maar dat viel nogal
mee. Na het ontbijt moesten we eerst
door sluis Boezinge-Dorp en daarna was het maar 5 km tot in Ieper. De bediening
van de sluis was weer tip top en tien minuten na het invaren waren we boven en
konden we verder. Voor de sluis lag weer een immense plak eendenkroos verzameld
waar we een smal spoor in ploegden terwijl we er door gingen. Gelukkig het ik vorig jaar een kleine filter
geplaatst op de aanzuigopening voor het koelwater.
De lakenhalle, fontein op het plein voor de lakenhalle.
Tot op heden (hout vasthouden!) hebben we nog geen enkele
maal problemen gehad met wier of eendenkroos dat nu niet meer tot in de
binnenfilter geraakt. Bij VVW Ieper was het stilletjes.Volgens de havenmeester was het dit jaar heel
rustig en waren er geen buitenlandse boten geweest. Met de huurboten kwamen er
wel wat buitenlanders maar dat was ook maar stilletjes. In de haven liggen
enkele grote boten waar onder een Australiër, een Canadees en twee Engelse. Van
deze vier boten was dit jaar wegens coronabeperkingen hier of in hun land nog
niemand tot hier geraakt. Zielig als je boot hier ligt en je er niet kan
geraken.We gaan hier blijven liggen tot
maandag. Morgen gaan we de dames terug naar huis brengen en gaan we Bomma
bezoeken in het rusthuis.Dit bezoek
hadden we vorige week al moeten reserveren gezien het bezoek daar nog altijd
beperkt is tot één persoon/1x/week.
De Menenpoort. Even kijken of we hier binnenin ook iets
zien. Zicht op de haven VVW Ieperlee.
Namiddag hebben we een wandeling door Ieper gemaakt met
een bezoek aan de Menenpoort. We wilden
deze avond naar de herdenkingsceremonie gaan maar er mogen maar 200 mensen komen
terwijl het er in normale tijden iedere avond een 1000 tot 1500 zijn. Op de
grond zijn elke 1,5 meter voetstappen aangebracht en daar mag telkens één
persoon staan dus als wij met zn vieren gaan moeten we, zelfs de kinderen,
zover van mekaar staan dus das niet echt gezellig. Rho en Kara waren wel onder de indruk van het
aantal namen van gesneuvelden die overal op alle muren aangebracht zijn. Ze hebben zelfs een tijdje gezocht of er
iemand bij stond met dezelfde familienaam maar hebben niemand gevonden. Als je de namen op alle muren wil gaan
controleren heb je ook wel een tijdje nodig. Savonds nog een tekenfilm opgezet
terwijl wij rummicub gespeeld hebben en rond 22:00 uur de kooi opgezocht.
Deze nacht heeft het hevig gestormd. (Volgens Annie want
ik heb niets gehoord !) En deze morgen rond 07:00 uur is het terug beginnen
regenen maar dat duurde gelukkig niet te lang.
Tegen dat we klaar waren met het ontbijt was het droog maar nog steeds
zeer winderig. Ik heb even getwijfeld of
we met die wind wel zouden gaan vertrekken maar we hebben de knoop doorgehakt
en zijn om 09:30 uur toch maar vertrokken.
Rond 10:30 uur arriveerden we aan de Knokke-brug. Van ver zag ik dat er een huurboot voor de
brug lag te laveren maar de brug werd niet geopend.
Waterpret op de IJzer. Een mooi optrekje langs het water.
Dikke erwtensoep om te varen. Het gedenkteken aan de gebroeders Van Raemdonk uit
Temse die beiden als vrijwilliger streden en hier sneuvelden.
Misschien waaide het te hard en de brug bleef dicht tot
wij er 500 meter vandaan waren.Wanneer
wij opriepen kregen we geen antwoord en toen hebben we toch maar gevraagd of ze
op ons wilden wachten.Dit bleek
uiteindelijk wel het geval te zijn en wij konden nog door de brug.Vlak na de brug draaiden we over bakboord het
kanaal Ieper-IJzer op. Vanaf hier lag het kanaal op sommige plaatsen volledig
dicht met een dikke laag eendenkroos.Ik
hoop dat we na enkele kilometer niet moeten stoppen om de filter te
reinigen.Af en toe hoorden we dat we op
de bodem iets raakten en bij controle van de dieptemeter bleek dat deze tussen
1,4 en 2,5 meter heen en weer aangaf.Er
lagen ook veel omgewaaide bomen in het kanaal, vermoedelijk slachtoffers van de
voorbije nacht.
Het gemeentehuis, de mooie torenspits, brouwerij SAS en
het oude stationnetje van Boezinge.
Te 11:45 uur arriveerden we aan sluis Boezinge-Sas maar
kregen geen gehoor op onze oproep om te versassen. Een poging met de telefoon
bracht meer aarde aan de dijk en we vernamen dat de bedienaars van de ander
sluis moesten komen. Na een vijftal minuten kwamen die eraan en werd de sluis
opengezet. Er zou geen beroepsvaart meer in dit kanaal komen, en dat zou de
reden zijn dat het hier aan het verzanden was. Dus binnen enkele jaren is het
hier ook gedaan met varen voor ons.
Na het verlaten van de sluis was het nog een viertal km
tot aan sluis Boezinge-Dorp, maar daar gaan we vandaag niet door, we blijven
aan een steigertje voor de sluis liggen.Hier mag je 72 uur blijven liggen.Het steigertje ligt ook tussen hoge oevers dus hebben we hier ook geen
last van de wind.
Na het middageten ben ik met de fiets terug de auto gaan
ophalen terwijl Annie een gelaatsbehandeling kreeg van Rho & Kara waardoor
ze er weer 20 jaar jonger uitziet.